رژیم و تغذیه

مضرات تخمه آفتابگردان برای کبد چیست؟

مضرات تخمه آفتابگردان برای کبد چیست؟

مضرات تخمه آفتابگردان برای کبد

آفتابگردان سرشار از چربی های سالم، ترکیبات گیاهی مفید و چندین ویتامین و مواد معدنی است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به مشکلات رایج سلامتی از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع 2 نقش داشته باشد. دانه های آفتابگردان به ویژه سرشار از ویتامین E و سلنیوم هستند. اینها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا از سلول های بدن شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند منبع مورد اعتماد، که در چندین بیماری مزمن نقش دارد. در این مقاله به مضرات تخمه آفتابگردان برای کبد و تخمه سیاه برای کبد چرب می پردازیم.

لازم به ذکر است، تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات گیاهی مفید است، از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها – که به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند. هنگامی که دانه های آفتابگردان جوانه می زنند، ترکیبات گیاهی آنها افزایش می یابد. جوانه زدن همچنین عواملی را که می توانند در جذب مواد معدنی اختلال ایجاد کنند، کاهش می دهد.

 

مضرات تخمه آفتابگردان برای معده؟

  • مصرف زیاد تخمه آفتابگردان ممکن است باعث استفراغ، معده درد و یبوست شود.
  • افرادی که به تخمه آفتابگردان حساسیت دارند ممکن است علائمی مانند استفراغ، بثورات، مشکلات تنفسی، تورم و خارش اطراف دهان و غیره را نشان دهند.
  • تخمه آفتابگردان سرشار از کالری است. مصرف بیش از حد ممکن است منجر به افزایش وزن شود.
  • خوردن دانه های جوانه زده آلوده ممکن است منجر به عفونت باکتریایی (سالمونلا) شود.

 

مصرف تخمه آفتابگردان

مصرف تخمه آفتابگردان

 

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد

دانه‌های آفتابگردان را به عنوان غذایی مفید برای کبد چرب معرفی می‌کنند زیرا سرشار از ویتامین E هستند. از آنجایی که ویتامین E یک آنتی اکسیدان است، دارای خواص ضد التهابی است که با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند و می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد یا کند کند. اینجاست که یک چهارم فنجان تخمه آفتابگردان بیش از 70 درصد از ویتامین E روزانه شما را دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که کبد چرب دارند سطح ویتامین E کاهش یافته است.

 

پیشنهاد مقاله: خواص منیزیم و تاثیر آن در سلامتی

کدام تخمه برای کبد چرب مفید است؟

تخمه کدو

از آنجایی که دانه‌های کدو تنبل دارای مواد مغذی مانند چربی، امگا 3 و فیبر هستند، می‌توانند یک میان‌وعده خوشمزه و رضایت‌بخش باشند. تحقیقات منتشر شده نشان داده است که دانه کدو تنبل وقتی با دانه کتان ترکیب شود از کبد در برابر رژیم غذایی با کلسترول بالا محافظت می کند و همچنین فشار خون را کاهش می دهد.

 

تخمه سیاه و تخمه آفتابگردان

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از کبد در برابر آسیب محافظت کند  که در تخمه آفتابگردان وجود دارد .

 

میزان مصرف تخمه آفتابگردان در روز؟

تخمه آفتابگردان نباید بیش از 1 فنجان کوچک (حدود 30 گرم) در روز مصرف شود. تخمه آفتابگردان، حاوی کادمیوم است. اگر بیش از حد آن را مصرف کنین ، این فلز سنگین می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. افزودن تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی مانند هر دانه دیگر بسیار آسان است. می‌توانید روی سالادتان بپاشید، به عنوان یکی از مواد توپ‌های انرژی‌زا برای کاهش وزن اضافه کنید، به همبرگر اضافه کنید، سبزیجات را تفت دهید و به آن اضافه کنید .

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

تخمه آفتابگردان و فشار خون؟

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است که می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود. ترکیبی در تخمه آفتابگردان، آنزیمی را که باعث انقباض عروق خونی می شود، مسدود می کند. در نتیجه، می تواند به رگ‌های خونی شما کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان به کاهش سطح فشار خون نیز کمک می کند.

تخمه آفتابگردان سرشار از اسید اولئیک و لینولئیک است و چربی اشباع شده و سدیم کمی دارد. همچنین حاوی منیزیم، پتاسیم و فیبر هست که به کاهش فشار خون و سطح کلسترول سرم کمک می کنند. مصرف تخمه آفتابگردان همچنین باعث کاهش بروز آریتمی می شود. همه این اثرات به محافظت از بدن ما در برابر بروز اختلالات قلبی عروقی کمک می کند.

 

تخمه آفتابگردان و چربی خون:

تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه اسید لینولئیک است. این اسید چرب همچنین به کاهش کلسترول کمک می کند. محتوای فیبر تخمه آفتابگردان باعث کاهش سطح کلسترول LDL در خون می شود. نیاسین یا ویتامین B3 موجود در تخمه آفتابگردان سطح کلسترول تام و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک موجود در تخمه آفتابگردان باعث افزایش کلسترول HDL که کلسترول خوب بدن است می شود.

 

خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان

 

خواص تخمه آفتابگردان در کاهش خطر ابتلا به سرطان

 بتا سیتوسترول، فیتواسترول موجود در تخمه آفتابگردان به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند. رشد سلول های تومور را مهار می کند، اندازه تومور را کاهش می دهد و همچنین از متاستاز جلوگیری می کند. وجود آنتی اکسیدان های قوی در تخمه آفتابگردان نیز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. همچنین مصرف این دانه ها احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

 

پیشنهاد ویژه: معجزه گیاه به لیمو و تاثیر آن بر روی پوست و لاغری

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست

 مصرف تخمه آفتابگردان پوست ما را درخشان می کند. فعالیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این دانه ها نیز از عفونت جلوگیری می کند و در نتیجه پوست ما را شفاف نگه می دارد. اسیدهای اولئیک و لینولئیک موجود در تخمه آفتابگردان به تشکیل کلاژن و الاستین کمک می کنند و باعث تسریع بهبود زخم می شوند. آنها همچنین از ایجاد اسکار جلوگیری می کنند.

 

خواص تخمه آفتابگردان در تقویت سیستم ایمنی

 اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی تخمه آفتابگردان به دلیل وجود ویتامین E، روی و سلنیوم در آن است. ویتامین E پاسخ های ایمنی را تقویت می کند و در برابر چندین بیماری عفونی محافظت می کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های سالم بدن ما جلوگیری می کند. روی از بدن ما در برابر التهاب، آلرژی و عوامل بیماری‌زای مهاجم محافظت می‌کند، بنابراین از عفونت جلوگیری می‌کند و ایمنی کلی را افزایش می‌دهد. سلنیوم التهاب را کاهش می دهد و ایمنی را تقویت می کند. همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

 

عملکرد مغز را تقویت می کند

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین B6 است. باعث بهبود خلق و خو و تمرکز و تقویت حافظه می شود. سروتونین و نوراپی نفرین را در بدن ما آزاد می کند. تخمه آفتابگردان همچنین به کاهش علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mountelizabeth.com.sg/health-plus/article/fatty-liver-foods
  2. https://pharmeasy.in/blog/health-benefits-of-sunflower-seeds/
  3. https://www.healthline.com/nutrition/sunflower-seeds

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.