گوش و حلق و بینی

درمان خانگی گرفتگی بینی هنگام خواب

درمان خانگی گرفتگی بینی هنگام خواب

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یک بیماری شایع است که در آن به دلیل تنگ شدن ساختاری، تورم بافت ها و رگ های خونی، جریان هوا در مجاری بینی و بافت های مجاور، محدود می شود. افراد مبتلا به کیپ شدن بینی ممکن است ترشحات بینی (آبریزش بینی) یا گرفتگی سینوس داشته باشند. سینوس ها حفره های توخالی در جمجمه شما هستند که به مجرای بینی شما متصل هستند. انسداد بینی می تواند آزاردهنده باشد، اما همچنین می تواند باعث مشکلات بهداشتی دیگری مانند مشکل در خوابیدن شود. این امر می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند پولیپ بینی، آلرژی یا انحراف تیغه بینی (زمانی که دیواره ای که مجرای بینی شما را جدا می کند خارج از مرکز قرار گرفته باشد) نیز باشد.

 

مشکلات ساختاری در گرفتگی بینی

مشکلات ساختارهای داخل و اطراف بینی می تواند باعث گرفتگی بینی شود که شامل موارد زیر است:

  • انحراف تیغه بینی (دیواری که مجرای بینی شما را جدا می کند)
  • ایجاد سوراخ در سپتوم
  • بزرگ شدن شاخک ها (شاخک ها ساختارهایی در داخل بینی هستند که به گرم کردن و مرطوب کردن هوای عبوری از سوراخ های بینی کمک می کنند) و باریک شدن یا فروپاشی غضروف های خارجی بینی.

 

کیپ شدن بینی

کیپ شدن بینی

 

علت گرفتگی بینی در شب

در طول روز، جاذبه به بدن کمک می کند تا مخاط از حفره های بینی خارج شود. بنابراین، وقتی شب در رختخواب دراز می کشید، تخلیه مخاط شما واقعا سخت تر می شود. این امر منجر به احتقان بینی و احساس گرفتگی بینی می شود.

چندین علت احتقان مزمن بینی وجود دارد که عبارتند از:

  • سرماخوردگی معمولی، آلرژی یا سینوزیت. هر سه مورد آلرژی، سینوزیت و سرماخوردگی باعث تورم در حفره های سینوسی می شوند که مخاط را به دام می اندازد. همانطور که اشاره شد، هنگامی که در شب دراز می کشید، مخاط شما نمی تواند به درستی تخلیه شود و در نهایت جریان هوا را مسدود می کند.
  • پولیپ بینی: پولیپ بینی یکی از نمونه های انسداد بینی است. پولیپ ها توده های غیرسرطانی در پوشش بینی شما هستند که با تخلیه مخاطی تداخل می کنند و ممکن است دردناک نیز شوند. برای موارد جزئی، پولیپ بینی را می توان با اسپری های بینی استروئیدی درمان کرد. در موارد شدیدتر ممکن است برای برداشتن آنها نیاز به جراحی داشته باشید.
  • فروپاشی دریچه بینی. اگر دیواره جانبی بینی ضعیف یا انعطاف پذیر دارید، دریچه بینی شما ممکن است هنگام دم فرو بریزد. این امر می تواند راه های هوایی را مسدود کند و تنفس کامل را دشوار سازد. درمان این امر به آناتومی بینی شما بستگی دارد و ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت LATERA باشید تا به ایجاد ساختار درست در دیواره های جانبی بینی شما کمک کند.
  • انحراف سپتوم تیغه بینی. یک تکه غضروف در بینی است که سوراخ های بینی شما را از هم جدا می کند. انحراف زمانی رخ می دهد که سپتوم از یک طرف حفره بینی روی طرف دیگر متمایل شود. این موقعیت خمیده می تواند تنفس را دشوار کند. انحراف سپتوم به طور کلی با جراحی سپتوپلاستی اصلاح می شود.

 

پیشنهاد مقاله: عوارض عمل پولیپ بینی

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب در منزل

ماساژ درمانی

ماساژ یک روش ساده، ایمن و موثر برای درمان گرفتگی بینی در هنگام خواب است که می توانید به محض ظاهر شدن علائم کیپ شدن بینی از آن استفاده کنید. پوزیشن هایی که برای ماساژ نیاز دارید عبارتند از:

  • نقطه بین دو قوس ابرو: به آرامی با انگشتان خود در ناحیه بین دو قوس ابرو به مدت حدود 1 دقیقه ماساژ دهید، با فشار در سینوس فرونتال، کیپ شدن بینی در هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد. این روش همچنین زمانی اعمال می شود که شما خشکی مخاط بینی را تجربه می کنید.
  • هر دو طرف بینی: هنگامی که هنگام خواب دچار گرفتگی بینی می شوید، به آرامی دو طرف بینی خود را به مدت 1 تا 3 دقیقه مالش دهید. این روش درمانی کیپ شدن بینی، باعث باز شدن مجاری تنفسی شده و سبب می شود ترشحات بینی را راحت تر خارج کنید و گرفتگی ناخوشایند بینی نیز به تدریج کاهش یابد.
  • نقطه بین بینی و لب ها: می توانید یک ماساژ ملایم در نقطه بین لب و بینی به مدت ۲ تا ۳ دقیقه انجام دهید. ماساژ به طور موثر تورم مویرگ های بینی را کاهش می دهد. بنابراین راه های هوایی بازتر شده و کیپ شدن بینی به تدریج از بین می رود.

توجه: تمام روش های ماساژ فوق فقط درمان های جانبی به شمار می روند. در بعضی موارد، گرفتگی بینی ناشی از عواملی غیر از باکتری، ویروسی و … است و باید درمان های دارویی دریافت کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

سرم فیزیولوژیکی

درمان کیپ شدن بینی هنگام خواب در منزل با سرم فیزیولوژیک روش بسیار متداولی است. سرم فیزیولوژیک دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و در عین حال اثر پاک کنندگی خوبی نیز دارد. بنابراین در کمک به افزایش رطوبت در سینوس ها و مخاط نازک نقش موثری دارد. شستشوی بینی، مویرگ های سینوس های بینی را تسکین می دهد و باعث کاهش ورم می شود.
اگر اغلب دچار کیپ شدن بینی هستید، می توانید قطره گرفتگی بینی سالین فیزیولوژیک را از داروخانه ها خریداری کنید و قبل از خواب بینی خود را با آن شستشو دهید.
با این حال، با استفاده از این روش، باید تکنیک صحیح را دنبال کنید تا از ایجاد سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت رتروگراد یا التهاب سینوس‌های دیگر جلوگیری کنید. برای اطمینان از اثربخشی باید شستشوی بینی را با سالین فیزیولوژیک طبق تجویز پزشک و توسط تکنسین های مجرب در بیمارستان انجام دهید.

 

قطره گرفتگی بینی

 

حمام آب گرم

حمام آب گرم یک راه بسیار ساده برای درمان گرفتگی بینی در خانه است. مکانیسم حمام آب گرم در درمان احتقان بینی بسیار ساده است. زیرا تنفس بخار گرم در حین حمام به شل شدن و کاهش التهاب مقدار مخاط در سینوس ها کمک می کند. بنابراین، اگر از کیپ شدن بینی و مشکل تنفس هنگام خواب رنج می برید، شاید بهتر باشد دوش آب گرم بگیرید یا در وان آب گرم غوطه ور شوید.

 

پیشنهاد ویژه: جراحی زیبایی بینی با لیزر

زنجبیل و نعناع

زنجبیل با خاصیت گرم و تند خود می تواند به عنوان یک درمان طبیعی آرامش بخش برای انواع علائم سرماخوردگی عمل کند که از قدیم یکی از بهترین درمان های کیپ شدن بینی محسوب می شده است. منتول موجود در نعناع نیز ماده فعال اصلی است که ممکن است با تعامل با گیرنده های مخاطی در بینی به باز کردن راه های هوایی و پاکسازی مخاط کمک کند.

 

درمان گرفتگی بینی هنگام خواب با دارو

اکثر داروهای ضد گرفتگی بینی و قطره گرفتگی بینی داروهای بدون نسخه هستند، شما می توانید در صورت کیپ شدن بینی به طور کلی و یا هنگام خواب طبق دستور پزشک از آنها استفاده کنید. اسپری ضد احتقان؛ آنتی هیستامین؛ و قطره گرفتگی بینی از جمله داروهای در دسترس هستند. زمانی که اقدامات درمانی فوق را انجام داده اید اما انسداد بینی در هنگام خواب بهبود نمی یابد یا مکررا عود می کند، باید به پزشک مراجعه کرده و آن را درمان کنید. ممکن است عفونت جدی شده باشد و به درمان پاسخ ندهد و نیاز به آنتی بیوتیک های تجویزی اضافی داشته باشید.

 

سوالات متداول

آیا سیتریزین برای درمان گرفتگی بینی مناسب است؟

سیتریزین از خانواده آنتی هیستامین است و گرفتگی، عطسه، آبریزش بینی و خارش بینی را کاهش می دهد.

آیا برای درمان گرفتگی بینی به جراحی نیاز است؟

در موارد خفیف می توان با درمان های دارویی گرفتگی بینی را کاهی داد. اما برای درمان موارد شدیدتر، می توان جراحی آندوسکوپی بینی را انجام داد که در طی آن، یک آندوسکوپ برای مشاهده بینی و حفره سینوس وارد بینی می شود. سپس جراح از ابزارهای تخصصی برای رفع انسداد و تخلیه مخاط برای بهبود جریان هوا و بهبود تخلیه از سینوس ها به بینی استفاده می کند.

چه ویتامین هایی به درمان گرفتگی بینی کمک می کنند؟

ویتامین C از سیستم ایمنی شما حمایت می کند و می تواند در درمان سریعتر عفونت موثر باشد. ویتامین C همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند، که می تواند گرفتگی را کاهش دهد. پرتقال به طور طبیعی سرشار از ویتامین C است، همچنین می توانید مکمل های ویتامین C را که به اشکال مختلف از پودر گرفته تا کپسول موجود است مصرف کنید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://healthcare.utah.edu/ent/treatments-services/rhinology-sinus/nasal-congestion
  2. https://www.kaplansinusrelief.com/blog/cant-breathe-through-nose-at-night/
  3. https://www.vinmec.com/en/news/health-news/general-health-check/how-to-treat-stuffy-nose-while-sleeping/
  4. https://www.cushelle.com/hygiene-and-care/household-remedies/how-to-soothe-a-blocked-nose/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.