عفونی

علائم برونشیت چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم برونشیت چیست و چگونه درمان می شود؟

برونشیت

برونشیت ریه چیست: التهاب پوشش لوله های برونش است که هوا را به ریه ها می برد و از آن خارج می شود. افرادی که برونشیت دارند معمولاً خلط غلیظی را سرفه می کنند که می تواند تغییر رنگ دهد و ممکن است حاد یا مزمن باشد. نوع برونشیت حاد که اغلب از سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی ایجاد می شود، بسیار شایع است. اما نوع برونشیت مزمن، یک بیماری جدی تر، تحریک یا التهاب مداوم پوشش لوله های برونش است که اغلب به دلیل سیگار کشیدن است.

برونشیت حاد معمولاً طی یک هفته تا 10 روز بهبود می‌یابد، اگرچه سرفه ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد. با این حال، اگر دوره های مکرر برونشیت دارید، ممکن است برونشیت مزمن داشته باشید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برونشیت مزمن یکی از شرایطی است که در بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) وجود دارد.

 

علائم برونشیت

  • سرفه
  • مخاط (خلط) که می تواند به رنگ شفاف، سفید، خاکستری متمایل به زرد یا سبز باشد – به ندرت ممکن رگه خون در آن ایجاد شود.
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تب و لرز خفیف
  • ناراحتی قفسه سینه

اگر برونشیت حاد دارید، ممکن است علائم سرماخوردگی مانند سردرد خفیف یا بدن درد داشته باشید. در حالی که این علائم معمولاً در حدود یک هفته بهبود می‌یابند، ممکن است سرفه‌های آزاردهنده‌ای داشته باشید که چند هفته طول می‌کشد. برونشیت مزمن به عنوان سرفه‌ای  تعریف می‌شود که حداقل سه ماه طول بکشد و حملات مکرر حداقل برای دو سال متوالی رخ دهد.

 

علائم برونشیت

علائم برونشیت

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت سرفه به پزشک مراجعه کنید:

  • بیش از سه هفته طول بکشد
  • از خوابیدن شما جلوگیری می کند
  • همراه با تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد باشد
  • مخاط بد رنگ دارد
  • خون دارد
  • با خس خس سینه یا تنگی نفس همراه است

 

علل برونشیت

برونشیت حاد معمولاً توسط ویروس ها ایجاد می شود، معمولاً همان ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. آنتی بیوتیک برای برونشیت ویروس ها را از بین نمی برند، بنابراین این نوع دارو در اکثر موارد برونشیت مفید نیست.

شایع ترین علت برونشیت مزمن، کشیدن سیگار است. آلودگی هوا و گرد و غبار یا گازهای سمی موجود در محیط یا محل کار نیز می تواند به این وضعیت کمک کند.

 

عوامل خطر برونشیت

عواملی که خطر ابتلا به برونشیت را افزایش می دهند عبارتند از:

  • دود سیگار. افرادی که سیگار می کشند یا با یک فرد سیگاری زندگی می کنند در معرض خطر ابتلا به برونشیت حاد و برونشیت مزمن هستند.
  • ایمنی ضعیف و کم. این ممکن است ناشی از یک بیماری حاد دیگر، مانند سرماخوردگی، یا یک بیماری مزمن باشد که سیستم ایمنی شما را به خطر می اندازد. افراد مسن، نوزادان و کودکان خردسال آسیب پذیری بیشتری نسبت به عفونت دارند.
  • قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده در محل کار. خطر ابتلا به برونشیت در شما بیشتر است اگر در اطراف برخی از محرک های ریه مانند غلات یا منسوجات کار کنید یا در معرض بخارات شیمیایی قرار بگیرید.
  • رفلاکس معده. حملات مکرر سوزش سر دل شدید می تواند گلو شما را تحریک کند و شما را مستعد ابتلا به برونشیت کند.

 

عوارض برونشیت

اگرچه یک دوره برونشیت معمولاً جای نگرانی ندارد، اما در برخی افراد می تواند منجر به ذات الریه شود. با این حال، حملات مکرر برونشیت ممکن است به این معنی باشد که شما به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا هستید. در این خصوص می توانید از پزشک متخصص عفونی کمک بگیرید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص عفونی انلاین و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

جلوگیری از برونشیت

برای کاهش خطر برونشیت، نکات زیر را دنبال کنید:

از دود سیگار اجتناب کنید. دود سیگار خطر ابتلا به برونشیت مزمن را افزایش می دهد.

واکسن بزنید بسیاری از موارد برونشیت حاد ناشی از آنفولانزا، یک ویروس است. دریافت واکسن سالانه آنفولانزا می تواند از شما در برابر ابتلا به آنفولانزا محافظت کند.

دست هایتان را بشویید. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی، دست های خود را مرتب بشویید و عادت به استفاده از ضدعفونی کننده های الکلی دست داشته باشید.

از ماسک  استفاده کنید. اگر مبتلا به COPD هستید، در صورت قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا بخار، و زمانی که می خواهید در میان جمعیت باشید، مانند هنگام مسافرت از ماسک استفاده کنید

 

تشخیص برونشیت

در چند روز اول بیماری، تشخیص علائم و نشانه های برونشیت از سرماخوردگی دشوار است. همچنین در طول معاینه فیزیکی، پزشک از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ریه های شما استفاده می کند.

گاها پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را پیشنهاد کند:

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت آنلاین، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

درمان برونشیت

اکثر موارد برونشیت حاد بدون درمان، معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابند.

 

درمان برونشیت

درمان برونشیت

 

داروها

از آنجایی که بیشتر موارد برونشیت ناشی از عفونت های ویروسی است، آنتی بیوتیک برای برونشیت ریه موثر نیست. با این حال، اگر پزشک شما مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک برای برونشیت تجویز کند.

در برخی شرایط، پزشک ممکن است داروهای دیگری را توصیه کند، از جمله:

داروی سرفه. اگر سرفه شما را از خوابیدن باز می دارد، ممکن است از داروهای سرکوب کننده سرفه قبل از خواب استفاده کنید.

سایر داروها. اگر آلرژی، آسم یا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) دارید، پزشک ممکن است برای کاهش التهاب و باز کردن مجاری باریک در ریه‌ها، یک دستگاه استنشاقی و سایر داروها را توصیه کند.

اگر برونشیت مزمن دارید، ممکن است از توانبخشی ریوی بهره مند شوید – یک برنامه تمرین تنفسی که در آن یک درمانگر تنفسی به شما می آموزد که چگونه راحت تر نفس بکشید و توانایی خود را برای ورزش افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری انسدادی ریه 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای کمک به احساس بهتر، ممکن است بخواهید اقدامات خودمراقبتی زیر را امتحان کنید:

از مواد تحریک کننده ریه خودداری کنید. سیگار نکشید. هنگامی که هوا آلوده است یا در معرض مواد محرک مانند رنگ یا پاک کننده های خانگی با بخار قوی مواد شیمیایی قرار دارید، از ماسک استفاده کنید.

از یک مرطوب کننده استفاده کنید. هوای گرم و مرطوب به تسکین سرفه و شل شدن مخاط در مجاری هوایی شما کمک می کند. اما حتماً رطوبت ساز را طبق توصیه های سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری ها و قارچ ها در ظرف آب جلوگیری کنید.

ماسک. اگر هوای سرد سرفه شما را تشدید می‌کند و باعث تنگی نفس می‌شود، قبل از بیرون رفتن از یک ماسک هوای سرد استفاده کنید.

پیشنهاد مقاله: پاکسازی ریه به کمک روش ھای طبیعی 

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bronchitis/diagnosis-treatment/drc-20355572
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bronchitis/symptoms-causes/syc-20355566

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.