روانشناسی

دلایل عرق کردن در خواب چیست و چگونه آن را درمان کنیم!

دلایل عرق کردن در خواب چیست و چگونه آن را درمان کنیم!

عرق کردن در خواب

تعریق طبیعی است و بخش اصلی نحوه تنظیم دمای بدن است. در سونا یا ورزش کردن در باشگاه، تعریق زیاد انتظار می رود. بیدار شدن با عرق کردن در نیمه شب موضوع دیگری است. تعریق شبانه را می توان به عنوان تعریق بیش از مقدار مورد نیاز بدن برای تنظیم دمای بدن تعریف کرد. سیستم تنظیم دما بدن پیچیده است و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که می تواند در برخی موارد تشخیص دقیق علت عرق کردن در خواب را دشوار کند. تعریق شب هنگام می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد، شریک رختخواب را نگران کند و ناراحتی جدی ایجاد کند. در نتیجه طبیعی است که  بدانید دلایل عرق کردن در خواب چیست و چگونه آن را درمان کنیم!

 

تعریق شبانه چیست؟

اگر عرق کردن شبانه را تجربه می کنید احتمالاً با بیدار شدن در حالت مرطوب (یا خیس عرق) آشنا هستید. احتمالاً بیش از یک بار به خود گفته اید: “این حالت نمی تواند عادی باشد.” متخصصان می‌گویند: «تجربه تغییرات در دمای بدن هنگام خواب طبیعی است و گاهی اوقات این امر می تواند منجر به تعریق شود. در حالی که عرق کردن در خواب به طور قابل درک آزاردهنده است، گاهی اوقات عرق شبانه بی ضرر است و اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان تعریق در هنگام خواب انجام دهید. در اینجا مواردی که ممکن است باعث عرق شبانه شما شود و همچنین راه‌هایی برای مقابله با آن آورده شده است.

 

تعریق شبانه

تعریق شبانه

 

یائسگی

یائسگی زمانی است که زنان برای همیشه پریود خود را متوقف می کنند . در طول این مدت تغییرات قابل توجهی در تولید هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن به نظر می رسد که عامل مهمی برای گرگرفتگی باشد و چندین بار در روز رخ دهد. گر گرفتگی در شب نیز رخ میدهد که می تواند باعث عرق کردن شبانه شود. معمول است که گرگرفتگی برای چندین سال ادامه پیدا کند و برخی از زنان بیش از دو دهه آن را تجربه می کنند. شاید تعجب آور نباشد که بسیاری از زنان – تا 64٪ – مشکلات خواب و نرخ بالاتر بی خوابی را گزارش می کنند. در دوران پیش از یائسگی و یائسگی. در حالی که تعریق شبانه تنها دلیل مشکلات خواب نیست، آنها می توانند به خواب ضعیف کمک کنند، به خصوص زمانی که شدید باشد.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

دارو

برخی از داروها با تعریق با عرق کردن در خواب مرتبط هستند . این دارو ها شامل برخی از داروهای ضد افسردگی شناخته شده به عنوان مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، استروئیدها، و داروهایی که برای کاهش تب مصرف می شوند، مانند آسپرین یا استامینوفن هستند که ممکن است به طور متناقضی باعث تعریق شوند. برای برخی افراد مصرف کافئین می تواند علت تعریق عمومی باشد. مصرف الکل و مواد مخدر نیز می تواند خطر تعریق در شب را افزایش دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مشکلات هورمونی

تغییرات در سیستم غدد درون ریز که سطح هورمون ها را در بدن کنترل می کند می تواند به تعریق در شب مرتبط باشد. نمونه هایی از مشکلات هورمونی مرتبط با این مشکل شامل پرکاری تیروئید، دیابت و قند خون بالا و سطوح غیر طبیعی هورمون های جنسی. قسمتی از مغز که دمای بدن را تنظیم می کند به نام هیپوتالاموس شناخته می شود و همچنین در سیستم غدد درون ریز نقش دارد. اختلال عملکرد هیپوتالاموس ممکن است یک مشکل اساسی مربوط به عدم تعادل هورمونی و عرق کردن در خواب باشد.

 

سایر علل تعریق در شب

 فراتر از شایع ترین علل سایر شرایط ممکن است باعث علت عرق کردن سر و گردن در شب شوند. گرگرفتگی ممکن است در دوران بارداری و دوره پس از زایمان شایع تر باشد . اضطراب و حملات پانیک نیز با عرق کردن شبانه مرتبط است. عرق کردن در خواب می تواند نشانه ای از یک عارضه جانبی درمان سرطان باشد . جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای سرطان ممکن است باعث این نوع از تعریق شود.

 

علت عرق کردن سر و گردن

علت عرق کردن سر و گردن

 

چگونه عرق کردن شبانه را متوقف کنیم و بهتر بخوابیم؟

این تعرق می تواند نگران کننده و آزاردهنده باشد و اغلب با اختلالات جدی خواب مرتبط است. در نتیجه طبیعی است که هر کسی که با عرق کردن در شب سر و کار دارد بخواهد بداند که چگونه از آن اجتناب کند و راحت تر بخوابد.

موثرترین درمان برای تعریق شبانگاهی برای هر بیمار متفاوت است و همیشه باید توسط یک متخصص نظارت شود. برخی از روش‌های درمانی بالقوه شامل:

  • اصلاح محیط و رفتار
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • دارو هستند.

 

پیشنهاد ویژه: علت خواب آلودگی زیاد نشانه چه بیماری است!

تغییرات در محیط خواب

یک رویکرد استاندارد برای عرق کردن در خواب این است که با انجام تغییرات ساده شروع کنید. که می تواند دفعات و شدت تعریق را به حداقل برساند. این ممکن است شامل تغییراتی در محیط خواب شما باشد:

  • در اتاق خواب خنک‌تر بخوابید: نگه داشتن ترموستات در دمای پایین تر می تواند از تجمع گرما در بدن شما در طول شب جلوگیری کند.
  • تشک خود را تعویض کنید: برخی از تشک ها بیشتر از بقیه تشک ها گرما را حفظ می کنند
  • روی ملافه های جدید سرمایه گذاری کنید: علاوه بر ارزیابی تشک فعلی خود ممکن است بخواهید که تخت خواب خود را تغییر دهید. یک لحاف یا روتختی سنگین را با یک لحاف سبک تر تعویض کنید.
  • لباس‌های تنفس‌پذیر بپوشید: لباس‌های تنگ گرما را به دام می‌اندازند بنابراین بهتر است لباس‌های سبک وزن و گشاد بپوشید.

 

تغییرات در سبک زندگی شما

علاوه بر تنظیم محیط خواب ممکن است بخواهید تغییراتی را در عادات روزانه خود برای بهبود سلامت کلی و خواب خود در نظر بگیرید.

  • از مصرف کافئین، الکل و غذاهای تند پرهیز کنید: همه این موارد می توانند باعث افزایش دمای بدن و ایجاد تعریق شوند. اجتناب از آنها، به خصوص در عصر، ممکن است تعریق شبانه را کاهش دهد.
  • آب خنک بنوشید: داشتن مقدار کمی آب خنک قبل از رفتن به رختخواب ممکن است به شما در حفظ دمای دلپذیرتر کمک کند.
  • حفظ وزن سالم: برخی تحقیقات ارتباط بین وزن بیشتر بدن و تعریق شبانه را شناسایی کرده اند. اضافه وزن یا چاقی می تواند به سایر مشکلات سلامتی، از جمله مواردی که خواب را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند آپنه خواب کمک کند.
  • از تکنیک های تمدد اعصاب استفاده کنید: یافتن راه هایی برای آرامش در شب می تواند راحت تر به خواب بروید. تکنیک هایی مانند تنفس کنترل شده ممکن است به کاهش معنی دار عرق کردن در خواب کمک کند.

 

درمان های دیگر برای تعرق در شب

درمان های اضافی برای تعریق شبانگاهی شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) و داروها است. که تحت نظر متخصص روانشناسی ارائه میشود.

 

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/symptoms/night-sweats/basics/definition/sym-20050768

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.