روانشناسی

خواب آلودگی زیاد نشانه چه بیماری است!

خواب آلودگی زیاد نشانه چه بیماری است!

خواب آلودگی

خواب آلودگی بیش از حد احساس خستگی در طول روز را به همراه دارد. برخلاف خستگی، که بیشتر مربوط به انرژی کم است. سنگینی چشم و خواب‌آلودگی مفرط می‌تواند آنقدر در شما احساس خستگی ایجاد کند که در مدرسه، کار و احتمالاً حتی روابط و عملکرد روزانه‌تان اختلال ایجاد کند. این حالت می تواند عواقب جدی داشته باشد. مثلاً می‌توانید در حالی که پشت چراغ قرمز منتظر هستید چرت بزنید و نداشتن خواب خوب با فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و افزایش وزن مرتبط است. حتما به این فکر کرده اید که علت خواب آلودگی زیاد نشانه چه بیماری است! گاهی اوقات تشخیص این امر کار آسانی نیست. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که می تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند و به شما کمک کند تا بهترین درمان را پیدا کنید.

 

خواب آلوده بودن چیست؟

خواب آلودگی و سنگینی چشم  بیش از حد در طول روز به خودی خود یک بیماری نیست. بلکه علامتی است که در اثر یک مشکل زمینه ای یا ترکیبی از عوامل ایجاد می شود. خواب آلوده بودن بیش از حد در طول روز به عنوان مشکل در بیدار ماندن یا هوشیاری در طول روز تعریف می شود. کسانی که این حالت را تجربه می‌کنند اغلب در طول روز و زمانی که نیاز به بیدار بودن دارند میل به خوابیدن دارند. بسیاری از کارشناسان EDS را متمایز از خستگی تعریف می کنند که شامل احساس شدید خستگی جسمانی است اما ممکن است این دو حالت با هم تداخل داشته باشد.

 

خواب آلودگی ناگهانی

عکس خواب آلودگی

 

علائم

چشمان خواب آلود و خواب آلودگی احتمالاً برای شما مشکل ساز است اگر این علائم را دارید:

  • در هنگام بیدار شدن در صبح مشکل دارید.
  • اغلب در ساعات بیداری احساس خواب می کنید.
  • به چرت رفتن مانع از خواب آلودگی شما نمی شود.
  • در اتاق انتظار، کلاس یا حتی پشت فرمان در مکان هایی که نباید بخوابید، به خواب می روید.

علاوه بر اینکه مجبور هستید خود را در طول روز بیدار نگه دارید ممکن است موارد زیر را نیز داشته باشید:

  • تغییر یا از دست دادن اشتها
  • مشکل در تفکر یا حافظه
  • احساس تحریک پذیری یا اضطراب

حدود 20 درصد از بزرگسالان دچار خواب آلودگی هستند و این حالت بر فعالیت‌های منظم آنها تأثیر گذار است.

 

پیشنهاد مقاله: تاثیر قرص کلونازپام برای رفع اضطراب و بی خوابی

خواب الودگی زیاد نشانه چه بیماری است:

خواب آلوده بودن بیش از حد ناشی از کم خوابی

کمبود خواب به طور گسترده ای به عنوان شایع ترین علت خواب زیاد یا خواب آلودگی ناگهانی  در نظر گرفته می شود. کم خوابی ممکن است کوتاه مدت یا مزمن باشد و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  • عدم اولویت‌بندی خواب: فدا کردن خواب برای فعالیت‌های دیگر می‌تواند باعث خستگی در روز بعد شود و این مشکل به مرور زمان انباشته می‌شود. هنگامی که این انتخاب ها باعث کمبود خواب در مدت زمان طولانی می شود به عنوان سندرم خواب ناکافی شناخته می شود.
  • کیفیت خواب ضعیف: نارسایی خواب فقط مربوط به کمی خواب نیست بلکه به کیفیت خواب نیز مربوط می شود. افرادی که به آرامی در چرخه‌های خواب پیشرفت نمی‌کنند ممکن است نتوانند به اندازه کافی خواب عمیق یا خواب REM داشته باشند. در نتیجه حتی اگر برای تعداد ساعات مورد توصیه بخوابند ممکن است سرحال بیدار نشوند.
  • درد: تقریباً هر بیماری که باعث درد شود از جمله آرتریت یا فیبرومیالژیا می تواند خواب را پیچیده کند و فرد را مستعد خواب آلودگی ناگهانی کند البته در طول روز.
  • تکرر ادرار در شب: این وضعیت که به عنوان شب ادراری شناخته می شود شامل نیاز به بلند شدن از رختخواب در طول شب برای استفاده از سرویس بهداشتی است. افرادی که شب ادراری را تجربه می کنند ممکن است بعد از هر بیداری شبانه به سختی دوباره به خواب بروند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

خواب آلوده بودن بیش از حد ناشی از اختلالات خواب

اختلالات خواب می تواند بر میزان کیفیت خواب فرد تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه باعث خواب آلودگی ناگهانی در طول روز شود.

  • بی خوابی: این حالت باعث می شود به سختی به خواب بروید یا تا زمانی که می خواهید نمی توانید بخوابید. بی خوابی اغلب با سایر مشکلات خواب مرتبط است که باعث خواب آلودگی مفرط می شود.
  • آپنه خواب: آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال تنفسی است که با وقفه های کوتاه در تنفس در طول شب مشخص می شود. این خواب تکه تکه ایجاد می کند که معمولا باعث خواب آلودگی در طول روز می شود.
  • سندرم پاهای بیقرار (RLS): این وضعیت باعث احساس شدید نیاز به حرکت دادن اندام های بدن به ویژه پاها می شود. سندرم پای بیقرار یک خطر شناخته شده برای برهم زدن زمان خواب و کیفیت خواب است.
  • اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری: زمانی که برنامه خواب فرد با چرخه روز و شب محلی او هماهنگ نباشد، می تواند باعث خواب کوتاه شود. به عنوان مثال می توان به مشکلات جت تاخیر و خواب در میان کارگران شیفت اشاره کرد.

 

خواب آلودگی بیش از حد ناشی از سایر شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی با مشکلات خواب بیش از حد در طول روز مرتبط هستند.

 

سنگینی چشم و خواب آلودگی

سنگینی چشم و خواب آلودگی

 

اختلالات سلامت روان:

اعتقاد بر این است که نزدیک به 80 درصد از افراد مبتلا به افسردگی شدید دچار خواب آلودگی بیش از حد در طول روز هستند. اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال اضطراب عمومی با مشکلات خواب مرتبط است که ممکن است منجر به حملات خواب مفرط شود.

 

شرایط عصبی:

نارکولپسی یک مثال برجسته است زیرا یک بیماری عصبی است که در آن مغز نمی تواند چرخه خواب و بیداری را به درستی تنظیم کند. نارکولپسی افراد را مستعد به خواب رفتن سریع می‌کند از جمله در زمان‌های نامناسب.

 

پیشنهاد ویژه: عوارض و نحوه مصرف قرص خواب آور دیازپام

بیماری های عصبی:

بیماری های عصبی از جمله زوال عقل و بیماری پارکینسون با مشکلات خواب و خواب آلودگی در طول روز مرتبط است.

 

آسیب و عفونت:

آسیب تروماتیک مغزی (TBI) و ضربه مغزی معمولاً باعث مشکلات خواب می شوند و تومورها یا ضایعات مغزی ممکن است باعث این اختلال شوند. عفونت ها، از جمله مننژیت و آنهایی که باعث تورم مغز می شوند ، همچنین می تواند منجر به EDS شود.

 

اختلالات رشد عصبی:

اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات خواب از جمله خواب آلودگی در طول روز شود. همچنین طبق مطالعات و مشاهدات است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مشکلات خواب دارند که می تواند منجر به خواب آلودگی در طول روز شود. مشکلات خواب ممکن است تا بزرگسالی برای افراد مبتلا به این اختلالات عصبی رشدی ادامه داشته باشد. سایر مشکلات سلامتی می تواند فرد را در طول روز خواب آلود کند. مشکلات متابولیک، از جمله دیابت و کم کاری تیروئید می تواند از عوامل خطر برای خواب آلودگی باشد. شرایط پزشکی مانند کم خونی، سطوح غیر طبیعی سدیم خون و عدم تعادل الکترولیت ها نیز می توانند باعث خواب آلودگی مفرط شوند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک برای خواب آلودگی مراجعه کنیم؟

اگر نمی توانید خوب بخوابید یا واقعاً در طول روز خسته هستید و این حالت باعث ضعف عملکرد روزانه شما شده است باید به پزشک مراجعه کنید .

آیا خواب آلودگی بیش از حد شایع است؟

اگر تعجب می کنید که چرا اینقدر خواب آلود هستید تنها نیستید. خواب‌آلودگی بیش از حد شایع است، در واقع، 40 درصد از افراد گاهی علائم پرخوابی را نشان می‌دهند.

آیا اضطراب می تواند باعث خواب آلودگی می شود؟

نه. اضطراب به تنهایی باعث خواب آلودگی نمی شود. اما باعث بد خوابی در طول شب میشود و همین امر باعث خواب آلودگی در طول روز میشود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sleep-disorders/symptoms-causes/syc-20354018
  2. https://www.sleepfoundation.org/sleep-disorders
  3. https://www.wolterskluwer.com/en/solutions/uptodate
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.