دندانپزشکی

دهان شویه برای بوی بد دهان

دهان شویه برای بوی بد دهان

دهان شویه

دهانشویه برای بوی بد دهان، مایعی است که برای شستشوی دندان، لثه و دهان استفاده می شود و معمولا حاوی یک ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری های مضری است که بین دندان ها و روی زبان زندگی می‌کنند. حدود 25 درصد از افراد با بوی بد دهان (هالیتوز) درگیر هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها به بهداشت دهان و دندان باز می گردد. اگر ذرات غذا در دهان باقی بماند، تجزیه آنها توسط باکتری‌ها باعث تولید ترکیبات گوگردی می شود که بوی بدی دارد. هالیتوز می تواند باعث نگرانی، خجالت و اضطراب قابل توجهی شود، اما درمان آن نسبتاً آسان است. بهترین درمان برای بوی بد دهان مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و آبرسانی است. هیدراته نگه داشتن دهان می تواند بوی دهان را کاهش دهد.

برخی افراد از دهان شویه برای رفع بوی بد دهان استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به کار می‌برند. این محصول از نظر بهداشت دهان و دندان جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود و تنها زمانی موثر است که به درستی استفاده شود.

 

درمان

برای درمان هالیتوز ابتدا باید علت آن مشخص و سپس درمان شود. شایع‌ترین علت بوی بد دهان، مشکلات دهان و دندان و بهترین روش برای کاهش آن، رعایت بهداشت دهان و دندان است. توصیه می شود که افراد سالی دو بار برای معاینه دندان‌ و لثه‌ به دندانپزشک مراجعه کنند. دندانپزشک ممکن است خمیر دندان یا دهان شویه ضد باکتری تجویز نماید. نوع ضد عفونی کننده می‌تواند به از بین بردن باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کمک کند. دهانشویه ها بسته به محتویات و مواد تشکیل دهنده انواع مختلفی دارند و اثربخشی آنها به ویژگی های خاص و عمدتاً مواد فعال آن بستگی دارد. در این مقاله به بررسی دهان شویه های موثر برای رفع بوی بد دهان می‌پردازیم.

 

رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

 

انتخاب بهترین دهان شویه برای رفع بوی بد دهان

دهان شویه ها می توانند درمانی یا آرایشی باشند. درک نحوه عملکرد هر دو می تواند به انتخاب بهترین نوع برای رفع هالیتوز کمک کند. انواع آرایشی بر بوی بد دهان تمرکز می‌کند و می‌تواند به طور موقت نفس تازه ای فراهم نموده و طعم دلپذیری را در دهان ایجاد نماید. انواع درمانی دارای اثرات طولانی مدت هستند و می توانند به بهبود شرایطی مانند خشکی دهان، التهاب لثه، تجمع پلاک و عقب نشینی لثه کمک کنند. دهانشویه های ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال هر دو درمانی هستند. نوع ضد عفونی کننده حاوی موادی است که به جلوگیری از عفونت هایی که می تواند باعث ایجاد پلاک و بیماری لثه شود، کمک می کند. نوع آنتی باکتریال با کاهش تعداد یا عملکرد باکتری ها به درمان شرایطی مانند عفونت لثه کمک می‌نماید.

هنگام انتخاب دهان شویه، همیشه نیازهای دندانی و اهداف سلامتی خود را در نظر بگیرید. اگر هدف اصلی شما صرفا خوشبو کردن دهان است، پس یک محصول آرایشی برای کمک به افزایش اعتماد به نفس شما کافی است. اما اگر دغدغه اصلی شما مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که باعث بوی بد دهان می‌شوند، محصولات درمانی را انتخاب کنید.

 

پیشهاد مقاله: تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

دهان شویه ضد عفونی کننده

بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان می تواند با ایجاد اختلال در بار باکتریایی در دهان به کنترل تجمع پلاک کمک کنند. انواع تجویزی اغلب دهانشویه کلرهگزیدین برای بوی بد دهان هستند که اثرات ضد میکروبی دارد و عمدتا” برای درمان التهاب لثه استفاده می شود. با این حال، CHX می تواند منجر به لکه دار شدن دندان شود و تعادل طبیعی دهان را مختل کند. بنابراین معمولاً باید به صورت کوتاه مدت استفاده شود.

این محصولات همچنین می توانند حاوی مواد فعال زیر باشند که به کنترل پلاک، بیماری لثه و همچنین بوی بد دهان کمک می‌نمایند:

  • آب اکسیژنه
  • منتول
  • اکالیپتول
  • سدیم کلرید
  • فلوراید

نمونه:

  • خارجی Listerine Cool Mint Antiseptic Mouthwash
  • ایرانی (ایرشا)Irsha Anti-Septic Mouthwash 250ml

 

دهان شویه آنتی باکتریال

این محلول‌ها مانند آنتی بیوتیک ها هستند زیرا باکتری های خاص را هدف قرار می دهند و می توانند در صورت وجود عفونت فعال استفاده شوند.

نمونه:

  • خارجی Colgate Total Advanced Pro-Shield Mouthwash, Peppermint Blast
  • ایرانی (میسویک)MISSWAKE Total Care 400ml

 

بهترین دهان شویه برای لثه های عفونی

کسانی که از مشکلات لثه (از جمله التهاب لثه در مراحل اولیه) رنج می برند، باید به دنبال دهانشویه هایی باشند که برای سلامت لثه هدف ساخته شده‌اند. فرمولاسیون های متفاوت، از ترکیبات مختلفی از جمله کلرید ستیل پیریدینیم، کلرهگزیدین و اسانس ها استفاده می کنند.

 

زینک

زینک (روی)، یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از دهان شویه ها، می تواند با بوی بد دهان مقابله کند. روی باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس می شود. تحقیقات نشان داده است که شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند در کاهش بوی بد دهان به مدت حداقل 6 ماه موثر باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان مشاوره آنلاین با متخصص دندانپزشک است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دهانشویه خانگی برای بوی بد دهان

مطالعات نشان داده است که جوش شیرین(بی کربنات سدیم)، می تواند به طور موثر باکتری های دهان را از بین ببرد. خمیردندان های حاوی غلظت بالایی از جوش شیرین به طور موثر بوی بد دهان را کاهش می دهند. برای تهیه دهان شویه جوش شیرین، ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کنید. محلول را حداقل 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

 

دهان شویه خارجی

دهان شویه خارجی

 

دهان شویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری ها دوست ندارند در محیط های اسیدی رشد کنند، بنابراین سرکه می‌تواند رشد باکتری ها را کاهش داده و سبب رفع بوی بد دهان شود. 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب را به 1 فنجان آب اضافه کرده و حداقل 30 ثانیه غرغره کنید.

 

نحوه استفاده از دهان شویه

بسته به برندی که استفاده می کنید، دستورالعمل های محصول ممکن است متفاوت باشد.

در اینجا دستورالعمل های اساسی برای بیشتر انواع مشاهده می شود.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید

با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل شروع کنید. اگر با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک می زنید، قبل از استفاده از دهان شویه کمی صبر کنید؛ زیرا می‌تواند فلوراید غلیظ خمیردندان را بشوید.

 

مقدار

محلول مورد نظر خود را در فنجان همراه محصول یا یک لیوان اندازه گیری پلاستیکی بریزید. فقط به اندازه ای که محصول به شما دستور استفاده از دهان شویه را می دهد استفاده کنید. این مقدار معمولاً بین 3 تا 5 قاشق چایخوری است.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی تلخی دهان در سرماخوردگی

استفاده

محتویات فنجان را در دهان خود بریزید اما قورت ندهید و به مدت 30 ثانیه در تمام دهان غرغره کنید.

 

اتمام کار

دهان شویه را از دهان خود بیرون بریزید. حداقل 30 تا 60 دقیقه برای خوردن یا نوشیدن صبر کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/166636#what-is-bad-breath
  2. https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/17771-bad-breath-halitosis#management-and-treatment
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bad-breath/diagnosis-treatment/drc-20350925
  4. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bad-breath/symptoms-causes/syc-20350922
  5. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/halitosis-bad-breath
  6. https://www.healthline.com/health/how-to-use-mouthwash
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5531644/
  8. https://www.webmd.com/oral-health/bad-breath
  9. https://www.nhs.uk/conditions/bad-breath/
  10. https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-bad-breath#:~:text=Homemade%20mouthwash%20with%20vinegar,seconds%20before%20spitting%20it%20out.
  11. https://www.medicalnewstoday.com/articles/326120
  12. https://carrumdownsdental.com.au/best-mouthwash-for-bad-breath/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.