دندانپزشکی

علت ‌و درمان برفک دهان

علت ‌و درمان برفک دهان

درمان برفک دهان

برفک دهان که به آن کاندیدیازیس دهان نیز گفته می شود وضعیتی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکنس در پوشش داخلی دهان شما تجمع می یابد. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در دهان شما است، اما گاهی اوقات می تواند بیش از حد رشد کند و علائم ایجاد کند. برفک دهان باعث ایجاد ضایعات سفید خامه ای می شود که معمولاً روی زبان یا گونه های داخلی شما ایجاد می شود. گاهی اوقات برفک دهان ممکن است به سقف دهان، لثه ها یا لوزه ها یا پشت گلو گسترش یابد. در این مطلب به علت و درمان برفک دهان می پردازیم.

 

درمان خانگی برفک دهان

برفک دهان با داروهای ضد قارچ درمان می شود، اما می توانید با داروهای خانگی مانند آب نمک، ماست، روغن میخک، سرکه سیب و غیره نیز علائم ناراحت کننده را کاهش دهید. درمان های خانگی باید در کنار داروهای ضد قارچ مصرف شوند و نمی توانند جایگزین آنها شوند.

 

آب نمک

نمک دارای خواص ضد عفونی کننده، پاک کننده و تسکین دهنده است. این امر آن را به یک درمان خانگی رایج برای بسیاری از مشکلات دهان تبدیل می کند. شستشوی دهان با آب نمک می تواند به تسکین علائم برفک دهان و پیشگیری از بیماری های آتی دهان کمک کند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

جوش شیرین

شستشوی دهان با جوش شیرین (بی کربنات سدیم) ممکن است به درمان برفک دهان کمک کند.

 

ماست

ماست پروبیوتیک حاوی باکتری های زنده و خوب است که ممکن است به درمان برفک دهان کمک کند. باکتری ها، کاندیدا را نمی کشند. در عوض رشد آن را متوقف می کنند. آنها همچنین ممکن است به بازگرداندن تعادل مناسب باکتری های خوب و بد در دهان کمک کنند.

 

تشخیص برفک دهان

تشخیص برفک دهان

 

آب لیمو

تصور می شود آب لیمو دارای توانایی های ضد عفونی کننده و ضد قارچی است که به آن کمک می کند تا با قارچ هایی که باعث برفک دهان می شوند مبارزه کند. آب لیمو یک درمان موثر برای برفک دهان است.

 

زردچوبه

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند برفک دهان را به دلیل خواص ضد قارچی آن درمان کند.

 

پیشنهاد مقاله: علت خوب نشدن برفک دهان نوزاد

روغن گل میخک:

قرن هاست که مردم از روغن میخک به عنوان یک درمان عامیانه برای مشکلات دهان استفاده می کنند. ترکیب اصلی موجود در روغن میخک به اندازه داروی ضد قارچ نیستاتین در درمان برفک دهان موثر است.

 

ویتامین C:

ویتامین C برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی ضروری است و به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کند.

 

علائم برفک دهان

در مراحل اولیه، برفک دهان ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. اما با بدتر شدن عفونت، یک یا چند مورد از علائم منبع مورد اعتماد زیر ممکن است ایجاد شود:

  • لکه های سفید یا زرد روی گونه های داخلی، زبان، لوزه ها، لثه ها یا لب های شما
  • خونریزی خفیف اگر لکه ها خراشیده شوند
  • درد یا سوزش در دهان شما
  • احساس پنبه مانند در دهان شما
  • پوست خشک و ترک خورده در گوشه های دهان شما
  • مشکل در بلع
  • طعم بد در دهان شما
  • از دست دادن طعم
  • قرمزی، سوزش و درد زیر دندان مصنوعی (استوماتیت دندان مصنوعی)

در برخی موارد، برفک دهان می تواند مری شما را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه این غیر معمول است. همان قارچی که باعث برفک دهان می شود می تواند باعث عفونت های مخمری در سایر قسمت های بدن شما نیز شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص دندانپزشکی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تشخیص برفک دهان

پزشک ممکن است به سادگی با گرفتن سابقه علائم شما و معاینه دهان شما از نظر ضایعات مشخصه ای که ایجاد می کند، برفک دهان را تشخیص دهد. آنها ممکن است برای تایید تشخیص، بیوپسی از ناحیه آسیب دیده انجام دهند. همچنین ممکن است کشت سواب گلو یا آندوسکوپی انجام دهند تا ببینند آیا عفونت قارچی در گلو یا مری شما وجود دارد یا خیر.

 

علت ابتلا به برفک دهان

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما برای دفع ارگانیسم‌های مهاجم مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها کار می‌کند و در عین حال تعادلی بین میکروب‌های “خوب” و “بد” که معمولاً در بدن شما ساکن هستند، حفظ می‌کند. اما گاهی اوقات این مکانیسم‌های محافظتی با شکست مواجه می‌شوند و تعداد قارچ‌های کاندیدا را افزایش می‌دهند و به عفونت برفک دهان اجازه می‌دهند تا خود را حفظ کنند. شایع ترین نوع قارچ کاندیدا کاندیدا آلبیکنس است. عوامل متعددی مانند ضعف سیستم ایمنی می تواند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهد.

 

پیشگیری از ابتلا به برفک دهان:

این اقدامات ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت های کاندیدا کمک کند:

  • دهان خود را بشویید. در صورت نیاز به استفاده از استنشاقی کورتیکواستروئید، حتما پس از مصرف دارو، دهان خود را با آب بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید.
  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه یا هر دفعه که دندانپزشک شما توصیه می کند از نخ دندان استفاده کنید.
  • به طور منظم به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر دیابت دارید یا از دندان مصنوعی استفاده می کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید.
  • مراقب آنچه می خورید باشید. سعی کنید مقدار غذاهای حاوی قند را که می خورید محدود کنید. اینها ممکن است رشد کاندیدا را تشویق کنند.
  • اگر دیابت دارید، قند خون خود را به خوبی کنترل کنید. قند خون به خوبی کنترل شده می تواند میزان قند موجود در بزاق شما را کاهش دهد و از رشد کاندیدا جلوگیری کند.

 

برفک دهانی

برفک دهانی

 

داروهای ضد قارچ دهان

برای درمان برفک دهان، پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند. که شامل:

  • فلوکونازول (دیفلوکان)
  • نیستاتین عمومی
  • ایتراکونازول (اسپورانوکس)
  • آمفوتریسین B

پس از شروع درمان، برفک دهان معمولاً ظرف چند هفته از بین می رود. اما در برخی موارد ممکن است برگردد.

 

استرس و برفک دهان

زمانی که فرد استرس دارد، احتمال ابتلا به برفک دهان بیشتر است. علاوه بر این، برفک دهان اغلب در افرادی که از شرایط پزشکی مانند دیابت، HIV و سرطان رنج می برند، ایجاد می شود. مشخص شده است که استرس روانی پاسخ‌های ایمنی سلولی را که برای محدود کردن تکثیر کاندیدا آلبیکنس مهم هستند، سرکوب می‌کند.

 

درمان برفک دهان در طب سنتی

درمان های توصیه شده در طب سنتی برای برفک دهان عبارتند از:

  • چندین گیاه دارویی که به غذاها اضافه می شود یا به عنوان مکمل مصرف می شود، ایمنی را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد و به کاهش میزان کاندیدا در بدن کمک می کند. سیر، زنجبیل، عصاره دانه گریپ فروت، گیاهان ضد میکروبی قوی هستند که باید در مبارزه با رشد بیش از حد کاندیدا گنجانده شوند.
  • پروبیوتیک ها، ویتامین C یا دهان شویه های ساخته شده با آب نمک، جوش شیرین، سرکه سیب، اسانس لیمو، روغن پونه کوهی، روغن میخک و سایر روغن های ضروری.

 

پیشنهاد ویژه: شایع ترین علت زرد شدن سقف دهان

عوامل خطر برفک دهانی چیست

برفک دهان شایع ترین عفونت فرصت طلب در افراد مبتلا به HIV است. همچنین می‌تواند با سایر بیماری‌ها یا داروهایی که سیستم ایمنی شما را تضعیف می‌کنند، مانند:

  • درمان های سرطان، از جمله شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • سرطان مانند لوسمی
  • دیابت کنترل نشده

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • نوزاد یا بزرگسال بودن
  • داشتن شرایطی که باعث خشکی دهان می شود
  • مصرف کورتیکواستروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن دندان مصنوعی
  • مصرف آنتی بیوتیک

 

آیا برفک دهان خطرناک‌ است؟

برفک دهان معمولاً هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند، اما می تواند بسیار ناخوشایند باشد. برای مثال، اگر قارچ به لوله غذای شما سرایت کند، ممکن است در بلع مشکل ایجاد کند. همراه با علائم معمول، این ممکن است باعث شود افرادی که برفک دهان دارند کمتر غذا بخورند و وزن کم کنند. در صورت عدم درمان، برفک دهان می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد. اگر سیستم ایمنی شما بسیار ضعیف باشد، قارچ‌ها ممکن است در موارد نادر به لایه‌های عمیق‌تر بافت نفوذ کنند و به سیستم گردش خون برسند و باعث مسمومیت خونی (سپسیس) شوند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/thrush
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/oral-thrush/symptoms-causes/syc-20353533
  3. https://www.healthline.com/health/home-remedies-for-thrush
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2849322/#:~:text=Psychological%20stress%20has%20been%20found,the%20proliferation%20of%20Candida%20albicans
  5. https://rosewellness.com/natural-remedies-for-candida-overgrowth/#:~:text=Herbs%20%E2%80%93%20Several%20herbs%20added%20to,your%20fight%20against%20candida%20overgrowth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.