مادر و کودک

روانشناسی برای کودکان جهت رشد و پرورش استعداد آن ها

روانشناسی برای کودکان جهت رشد و پرورش استعداد آن ها

برای کودکان

هر کودکی با استعداد ذاتی متولد می شود که با مرور زمان  و شرایط خاص استعداد کودکان شکوفا می‌شود. والدین و معلمان می توانند در بهره برداری از استعدادهای خفته کودکان در سنین پایین کمک کننده باشند. همانطور که کودکان رشد می کنند و توانایی های درونی خود را درک می کنند اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد و به آنها در رشد و تکامل شناختی کمک می کند. در واقع برای والدین لذت بخش است که فرزندان کوچک خود را در حال شکوفایی و تقویت مهارت ها و علایق خود ببینند. اما همیشه برای کودکان آسان نیست که بدانند استعدادهای واقعی آنها در کجا نهفته است به خصوص وقتی که این روزها گزینه ها بسیار زیاد و متنوع شده اند.

شما می توانید با خواندن مطالب روانشناسی برای کودکان جهت رشد و پرورش استعداد آن ها اطلاعات خود را بالا ببرید و به کودکان خود در این امر کمک شایانی کنید. در ادامه این مطلب نیز روش هایی جهت پرورش استعداد کودکان ارائه می شود.

شرایط مناسب برای موفقیت را ایجاد کنید

در حالی که به راحتی می توان فکر کرد که استعدادهای برجسته نادر است اما هر کودکی می تواند استعدادهای خود را با قرار گرفتن در شرایط یادگیری مناسب شکوفا و تقویت کند. برخلاف بزرگسالان کودکان بدون کمک نمی توانند عوامل استعداد را شعله ور کنند.

به طور معمول بیشتر کودکان برای پرورش رشد مداوم نیاز به مدیریت استعداد و حمایت کافی از سوی والدین دارند. بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که کودک شما احساس راحتی و آرامش کند تا بتواند خلاقیت خود را به حداکثر میزان نشان دهد. این بدان معناست که به آنها اجازه دهید آزادانه فکر کنند و بدون قضاوت دقیق بازی کنند. ارائه تشویق مناسب، محیط مناسبی را برای کشف ایده ها و خلاقیت ایجاد می کند.

 

استعداد کودکان

استعداد کودکان

 

پیروی از دستورالعمل های متخصصان

بذرهای استعداد و خلاقیت اغلب زودتر از پنج سالگی کاشته می شوند. در حالی که برخی از والدین از قبل دارای استعدادهایی هستند که سعی در انتقال آنها به کودکان دارند والدین دیگر ممکن است هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته باشند. با این حال ارائه پشتیبانی والدین در حوزه استعدادها برای شکل دادن و تسریع پیشرفت برای کودکان بسیار مفید است.

اکثر والدین تمام تلاش خود را برای راهنمایی و پرورش استعداد کودکان ارائه می کنند اما زمانی که شما تجربه ندارید ممکن است راه را اشتباه بروید. صرف نظر از این ها جلسات آموزشی متخصصان می تواند به کودک شما کمک کند تا سر نخ ها را از یک متخصص کودک بیاموزید. در حالی که می توانید کتاب ها و سایر منابع آموزشی را تهیه کنید این جنین کودک احتمالاً به سرعت از سطح آماتور پیشی می گیرد.

اگر کودک علاقه شدیدی به موسیقی داشته باشد متوجه خواهید شد که همگام شدن با رشد کودک دشوار است. در این مرحله بهتر است آنها را در یک مرکز معتبر ثبت نام کنید تا آموزش ها و مهارت های پیشرفته ای را کسب کنند. این راه برای کودکان نیز بسیار جذاب است.

 

پیشنهاد مقاله: اهمیت بازی کودکان در افزایش رشد خلاقیت آنها

استفاده از صفحه نمایش

زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید و تلاش ها را به سمت پرورش استعداد کودکان متمرکز کنید. تماشای صفحه نمایش موبایل، رایانه، تلویزیون و سایر دستگاه های صوتی و تصویری می تواند زمان بر باشد. اکثر کودکان حدود 7.5 ساعت در روز را روی صفحه نمایش می گذرانند که این کار می تواند برای کودکان کوچکتر ناسالم باشد.

به طور معمول زمانی را که کودکان صرف تماشای صفحه نمایش ها می کنند را می توانند برای سایر فعالیت های رشدی و خلاقانه صرف کنند. به حداقل رساندن زمان تماشای صفحه نمایش ها می تواند فرزند شما را خلاق تر و فعال تر نسبت به استعدادهای خود کند. معمولا زمانی که صرف تماشای تلویزیون و موبایل یا تبلت نمیشود، کودکان تمایل بیشتری به خلاقیت دارند. این میتواند زمان مناسبی برای رشد استعداد کودکان باشد.

برخلاف تصور رایج تمرین در میان افراد با استعداد غیر عادی نیست. این یک تصمیم عمدی و هدفمند است که فراتر از منطقه راحتی فرد است. هرگاه تلاش‌های کودک را در جهت استعدادهایش تحسین می‌کنید او را تشویق می‌کنید تا عمیق‌تر کاوش کند و از اشتباهاتش درس بگیرد که منجر به رشد مداوم می‌شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برانگیختگی کنجکاوی کودکان

کنجکاوی کودکان را برانگیخته و به آنها آزادی کاوش در ایده های مختلف بدهید. بچه ها با کنجکاوی طبیعی به دنیا می آیند و اغلب تمایل دارند درباره همه چیز بیشتر بدانند. این مسئولیت شماست که برای پرورش بیشتر کنجکاوی و راهنمایی کودک در مسیر درست نشانه ها و نکات جالب و مرتبط را به او ارائه دهید.

به عنوان مثال می‌توانید کودک را در معرض هنر، فرهنگ و ادبیات قرار دهید تا او را با معانی و مفاهیم عمیق‌تر این خلاقیت‌ها آشنا کنید. از طرف دیگر می توانید آنها را در موضوعات فکری بیشتری مانند موقعیت های محیطی و تأثیرات آنها بر جامعه درگیر کنید. درگیر شدن منظم در موضوعات جالب می تواند کنجکاوی آنها را برانگیزد اما شما باید راه های خلاقانه ای برای ارائه موضوعات پیدا کنید. این موضوعات برای کودکان بسیار جذاب است.

 

پرورش استعداد کودکان

پرورش استعداد کودکان

 

همه مشکلات فرزندتان را حل نکنید.

اجازه دادن به فرزندانتان برای حل برخی از چالش ها راهی عالی برای پرورش خلاقیت آنهاست. والدین اغلب خیلی سریع مداخله می کنند و در نهایت به یک راه حل سریع اما موقتی می رسند که به کودک کمک نمی کند مهارت های حل مسئله را فرا گیرد. بهتر است به کودک خود اجازه دهید تا چگونگی رفع برخی از مشکلات را به طور مستقل کشف کند. این مسئله برای کودکان در آینده بسیار حیاتی است.

در حالی که مداخله در زمانی که مشکل فراتر از توانایی های کودکان باشد بسیار مهم است اما راه حل پیش فرض فرزندتان برای همه چالش ها  یکسان نباشد. اگر به فرزندتان اجازه دهید برخی مسائل را خودشان بفهمند می‌توانید آن‌ها را به صورت حل‌کننده‌های عملی مشکل درآورید. کودک باید سطح خوبی از استقلال داشته باشد و یاد بگیرد که در هنگام مواجهه با چالش ها خودش فکر کند. اگر کودک نوپای شما برای درآوردن پیراهن خود تلاش می کند چند دقیقه صبر کنید و به او کمک کنید تا ببینید آیا می تواند این کار را انجام دهد یا خیر.

 

حل تعارض کودکان

حل تعارض برای کودکان یک مهارت حیاتی زندگی است. این امر باعث پرورش استعداد فرزندانتان می‌شود و شما می‌خواهید فرزندانتان توانایی قاطعیت و حل تعارض‌ها را به راحتی توسعه دهند. در حالی که لازم است هر زمان که تعارض از کنترل خارج شد مداخله کنید و اجازه دهید آنها اختلافات جزئی با خواهر و برادر را بدون دخالت والدین حل کنند. با این حال، این وظیفه شماست که از آنها حمایت کنید اما نباید فرصت حل اختلافات را به طور مستقل از آنها دریغ کنید.

در حالی که می توانید وسوسه شوید که فرزندتان را برای فعالیت ها و استعدادهای خاص تشویق کنید. اما بهتر است بدانید که کودکان باید اجازه داشته باشند استعدادهای خود را با سخت کوشی و اشتیاق رشد دهند. وظیفه شما این است که کودک را متمرکز نگه دارید و برای اطمینان از رشد و پرورش استعداد فرزندان مداوم  آنها را راهنمایی کنید. مهمتر از همه تلاش کنید تا به آنها کمک کنید تا بفهمند استعداد برتر ساخته می شود، نه همراه او متولد شده باشد.

 

پیشنهاد ویژه: فیلم باربی Barbie و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان

چرا پرورش استعداد کودکان مهم است؟

  • به کودکان کمک می کند تا با انجام کارهایی که دوست دارند و لذت می برند همه چیز را یاد بگیرند و این برای کودکان ارزشمند است.
  • زیرا به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس، انعطاف پذیری و مهارت های خودتنظیمی بهتری داشته باشند.
  • به رشد مغز و سلامت روان کودکان کمک می کند.
  • چون به کودکان کمک می کند تا احساسات خود را به روش های جدید و خلاقانه بیان کنند.
  • روش های حل مسئله را در کودکان بالا میبرد.

 

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

تصویر دکتر غلامرضا خادمی

غلامرضا خادمی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://scholar.google.com/scholar?&q=David%2C%20H.%20%282018%29.%20To%20be%20a%20gifted%20adolescent.%20Journal%20of%20Interdisciplinary%20Sciences%2C%202%281%29%2C%208%E2%80%9323
  2. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-22795-0_2
  3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740917301202?via%3Dihub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.