ارولوژی

ساختار بیضه در مردان چگونه است؟

ساختار بیضه در مردان چگونه است؟

ساختار بیضه در مردان

بیضه ها بخش مهم دستگاه تناسلی مردان هستند و شکلی شبیه به تخم مرغ دارند. رو عدد بیضه زیر آلت تناسلی مردان قرار دارند و تمام پستانداران جنس مذکر این اندام را دارا هستند. دستگاه تناسلی آقایان مجموعه ای پیچیده در داخل و خارج بدن است که داخلی آن شامل آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها و داخلی آن شامل مجرای خروجی بیضه، پروستات و مجرای ادرار می‌شوند. بیضه ها که اندام داخلی محسوب می شوند نقش مهمی چون تولید اسپرم برای تولید مثل برای برقراری رابطه جنسی دارند چراکه اسپرم ها در بیضه ایجاد و تولید می شوند. در ادامه به اینکه ساختار بیضه در مردان چگونه است اشاره خواهیم کرد.

 

ساختار بیضه در مردان

تمامی عضوهای بدن مسئولیت و وظایفی دارند که بیضه ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و نقش مهمی چون تولید مثل و رابطه جنسی را برعهده دارند. بیضه مردان برای برقراری سکس و تولید اسپرم بسیار ضروری است و نبود آن می تواند عملکرد جنسی مرد را به طور کامل مختل کند. اما ساختار بیضه در مردان به چه صورت است؟

 

ترشح هورمون ها توسط بیضه

بیضه ها بخش زیادی از هورمون های جنسی مردان مانند تستوسترون را تولید و ترشح می کنند. به نوعی که می توان گفت ۹۵ درصد تستوسترون بدن در بیضه ها تولید می شود. تستوسترون برای مسائل جنسی بسیار مهم و ضروری هستند و تاثیر زیادی بر آن می گذارند. همچنین تستوسترون در بلوغ که به شدت ترشح می شود بر رشد مو ، عضلات و استحکام استخوان ها تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که بیضه وظیفه تولید و ترشح این هورمون مهم را در بدن بر عهده دارد.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن نسخه آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

تولید اسپرم

وظیفه مهم دیگر بیضه تولید اسپرم است. اسپرم سلول جنسی در بدن مردان است که بعد از وارد شدن به بدن زن تولید مثل ایجاد و زن باردارمی شود. اسپرم ها در بیضه ها تولید شده و فرایند تولید مثل را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است که در بیضه ها رگ ها و لوله های فراوانی وجود دارد که به آن ها لوله های اسپرم ساز گفته شده و اسپرم های تولید شده در این لوله ها پس از تکامل از طریق مجراها به مجرایی در قسمت پشت بیضه ها منتقل و  به مایع منی اضافه می شوند و طی برقراری رابطه جنسی از طریق آلت جنسی مردان خارج می شوند.

 

کیسه بیضه

کیسه بیضه

 

ساختار خارجی آلت تناسلی مردان

اکثر قسمت ‌های دستگاه تناسلی آقایان در خارج از حفره شکم یا لگن قرار داشته و اندامی که دیده می ‌شوند شامل آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه و بیضه‌ها هستند.

 

دستگاه تناسلی

پنیس یا آلت تناسلی عضوی بدون استخوان و غضروف در مردان است که در زمان تحریک جنسی به حالت نعوظ در می آید. پنیس تعداد زیادی عصب با حساسیت بسیار بالا دارد که در اوج لذت جنسی به ارگاسم کمک می کند. در زمان ارگاسم مایعی به نام منی در پنیس وارد می شود که به آن انزال می گویند.

 

کیسه بیضه

کیسه ای پوستی و شل است که در پشت پنیس قرار دارد. کیسه بیضه از بیضه ها محافظت کرده و سیستم کنترل دمایی را بر عهده دارد. برای تکامل طبیعی اسپرم  دمای بیضه ‌ها باید پایین ‌تر از دمای بدن باشد که عضلات مخصوصی در دیواره کیسه بیضه وجود دارد که با انقباض و انبساط آن‌، بیضه ‌ها به بدن نزدیک یا از بدن دور می‌ شوند. در زمان ساخت اسپرم، بیضه ‌ها از بدن دور می شوند تا خنک بمانند.

 

بیضه ها

بیضه ها درون کیسه بیضه قرار دارند و توسط طناب اسپرماتیک (مجموعه‌ ای از لوله‌ ها، رگ ‌ها و عصب ‌ها) حمایت می شوند. بیشتر مردان دارای ۲ بیضه هستند که همانگونه که پیش تر اشاره کردیم این بیضه ها وظیفه تولید اسپرم و هورمون تستوسترون را بر عهده دارند.

 

ساختار داخلی آلت تناسلی مردان

  • لوله اسپرم بر که لوله عضلانی طولانی این ساختار بوده و از اپیدیدیم خارج و به داخل حفره لگن تا پشت مثانه می‌ رود. این لوله اسپرم‌ های بالغ را برای آماده‌ سازی برای انزال به مجرای ادرار منتقل می‌کند.
  • مجرای انزال که این مجرا از یکی شدن لوله اسپرم بر با مجرای کیسه منی تشکیل ‌شده‌ و از پروستات می‌گذرند و به داخل مجرای ادرار باز می‌شوند.
  • مجرای ادرار که لوله ‌ای برای خارج کردن ادرار از مثانه است. البته مجرای ادرار جدای از دفع ادرار وظیفه انزال را نیز برعهده دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص اورولوژی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌تواند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نماید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

  • کیسه های منی که قسمت مهم دستگاه تناسلی مردان بوده و به صورت دو غده توبولار ساده هستند که در نزدیک پایه مثانه به مجرای اسپرم بر متصل می‌شوند. کیسه های منی وظیفه حمل و تامین انرژی اسپرم ‌ها را بر عهده دارند که با استفاده از فروکتوز بدن، تولید اسپرم را فراهم می ‌کند.
  • غده پروستات که ساختاری با بافت سفت بوده و زیر مثانه و جلوی رکتوم قرار دارد. مجرای ادراری هم که وظیفه انزال را برعهده دارد از مرکز پروستات می گذرد. پروستات برای اینکه خوب و درست کار کند به تستوسترون نیاز دارد که این هورمون هم در بیضه تولید می شود.
  • غدد پیازی به اندازه نخود در کناره های مجرای ادرار و زیر غده پروستات قرار دارد. غدد پیازی مایع شفاف و لعزنده برای روان کردن مجرای ادرار تولید کرده که این مایع مستقیم از مجرای ادرار خارج می شود.

 

اندام جنسی

اندام جنسی

 

بیماری های بیضه کدامند؟

توده‌های بیضه می تواند در مردان، پسران نوجوان، کودکان یا حتی نوزادان ایجاد و در یک یا هر دو بیضه دیده شود. توده های بیضه می تواند علامتی از مشکلات بیضه و در مواردی ناشی از آسیب به بیضه باشد. نگران نباشید  چرا که وجود هر توده‌ در بیضه ارتباطی به سرطان ندارد این حال پزشک شما باید هرگونه تغییر در بیضه ها به ویژه توده ها یا تورم را بررسی کند تا خطری شما را تهدید نکند.

 

انواع توده های بیضه

  • واریکوسل
  • هیدروسل
  • کیست اپیدیدم
  • کیست بیضه
  • ارکیت
  • اپیدیدیمیت
  • پیچ خوردگی بیضه
  • سرطان بیضه

 

بیشتر بخوانید: علت درد بیضه و راه درمان آن

 

نکاتی برای سالم نگه داشتن بیضه ها

  • انجام دادن خودآزمایی بیضه . برای این کار با استفاده از انگشتان هر بیضه را در کیسه بیضه خود بچرخانید و در این زمان دقت کنید که آیا به تورم و یا مناطقی که نسبت به لمس حساس باشند برمی‌خورید.
  • استحمام به صورت روزانه
  • استفاده از لباس های راحت
  • استفاده از کاندوم در زمان سکس

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.