روانشناسی

شرم از بدن یا بادی شیمینگ چیست و چگونه درمان می شود؟

شرم از بدن یا بادی شیمینگ چیست و چگونه درمان می شود؟

شرم از بدن یا بادی شیمینگ

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد هستید ممکن است زمان زیادی را صرف مرور فید رسانه های اجتماعی خود کنید و نظرات دیگران را بپسندید یا چیزهایی را ببینید که علاقه شما را برانگیخته است. در حالی که بیشتر اوقات می تواند سرگرمی بی ضرری باشد اما ممکن است جنبه منفی رسانه های اجتماعی را دیده باشید که یکی از آنها مقایسه ظاهر خود با دیگران و به وجود آمدن نفرت از بدن است. شرم از بدن یا بادی شیمینگ مفهومی است که در طول سال ها توجه عمومی زیادی را به خود جلب کرده است.

این واقعیت که کسی فکر می‌کند بدن شما با استاندارد ایده‌آل‌اش مطابقت ندارد و باید نسبت به آن احساس بدی داشته باشید، در سراسر جهان اتفاق می‌افتد و محدود به یک جنسیت نیست. یادگیری در مورد شرمساری بدن ممکن است اولین قدم برای کشف چگونگی جلوگیری از آن باشد و پاسخی به سوال شرم از بدن یا بادی شیمینگ چیست و چگونه درمان می شود؟ پس اینجا هستیم تا این یادگیری را شروع کنیم.

 

شیمینگ چیست؟

شرم یک احساس خودآگاهانه است که می تواند انگیزه مثبتی برای پیروی از هنجارهای اجتماعی باشد. با این حال اغلب، شرم درونی می تواند به شدت از نظر عاطفی ناتوان کننده باشد. می تواند شامل تحقیر، توهین، شرمساری و حتی غیرانسانی کردن فرد یا گروه دیگری باشد. در نتیجه، شرمساری را می توان به عنوان یک عمل تهاجمی در نظر گرفت که روح انسان را نقض می کند که منجر به احساس نقص، ناکافی یا آسیب می شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

شرمساری ممکن است از طریق کلمات، حالات چهره، لحن، یا رفتارهای دیگر بیان شود و رو در رو، از طریق دیگران یا همانطور که به طور فزاینده ای رایج شده از طریق قرار گرفتن در معرض عموم در اینترنت منتقل شود. شرمساری ممکن است به هر جنبه ای از یک فرد، مانند وزن، قد، زبان، قومیت یا هر ویژگی عاطفی، فکری یا جسمی توجه کند.

 

تن شرمی

تن شرمی

 

فیس شیمینگ چیست؟

شرمساری چهره عبارت است از گفتن چیزی منفی در مورد چهره شخص. این می تواند در مورد صورت خود شما یا شخص دیگری باشد. تفسیر می تواند در مورد اندازه اعضای صورت، سن، مو، فرم چهره، رنگ پوست، یا سطح جذابیت درک شده شخص باشد.

 

پیشنهاد مقاله: درمان تیک عصبی در بزرگسالان

Body shaming یا بیماری شرم از بدن

شرم از بدن یا بادی شیمینگ شامل انتقاد از بدن خود یا بدن دیگران، با صدای بلند یا در افکارتان است. اغلب شرمساری بدن به معنای صدمه زدن مستقیم نیست اما اینطور است. بیان نظرات و نظرات منفی ناخواسته در مورد بدن یک فرد حتی اگر لزوماً قصد آسیب رساندن به فرد را نداشته باشید باز هم شرمساری بدن است و انتقال دهنده حس منفی است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مقابله با شرم از بدن یا بادی شیمینگ

شما نمی توانید با آنچه جامعه از شما انتظار دارد زندگی کنید. با شرایط خودتان زندگی کنید و خودتان را دوست داشته باشید. شما باید یاد بگیرید که چگونه نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید زیرا لیاقت خوب زندگی کردن  دارید. در اینجا نکات ارزشمندی در مورد نحوه مقابله با شرمساری بدن وجود دارد:

  1. اهمیت مثبت بودن بدن را بشناسید: اولین قدم شما در مقابله با شرمساری بدن داشتن دید مثبت نسبت به بدن است. مثبت بودن بدن در مورد پذیرش و درک این موضوع است که احساس خوب در مورد ظاهر شما برای سلامت روان شما مهم است.
  2. خود را بپذیرید و از پنهان شدن دست بردارید: غم انگیز است که بدانید افرادی که شرمساری بدن را تجربه می کنند از دنیا پنهان می شوند. این می تواند به شکل جدا شدن خود از دیگران، پوشاندن بدن خود، یا ترجیح دادن “تنهایی” باشد. لازم نیست اینطور باشید. زندگی کوتاه تر از آن است که در سایه زندگی کنیم. چگونه می توانید از زندگی لذت ببرید اگر مدام نگران این باشید که دیگران در مورد ظاهر شما چه می گویند؟ اجازه ندهید این به ذهن شما برسد. شروع به دوست داشتن و پذیرش بدن خود کنید. دست از پنهان شدن بردارید.
  3. مسئولیت پذیر باشید و پاسخگو باشید: بله شما باید بدن خود را بپذیرید و به هر حال به آن افتخار کنید. اما شما همچنین باید نسبت به این احتمال که مشکلی در بدن شما وجود دارد پذیرا باشید. برخی از افراد ممکن است نظراتی را بدون نیت بد با شما به اشتراک بگذارند. مسئولیت پذیر باشید سلامتی شما مهم تر از ظاهر شماست. لازم نیست لاغر باشید فقط باید سالم باشید.
  4. اهداف تناسب اندام و سلامتی را تعیین کنید: گر احساس می‌کنید که می‌خواهید بهترین ظاهر را داشته باشید تناسب اندام و سلامت جسمانی خود را با افراط در تغذیه سالم یا ورزش در نظر بگیرید.
  5. اطراف خود را با افراد حمایت کننده احاطه کنید: شما می توانید همه نوع آدمی را در اطراف خود داشته باشید. اما همیشه می توانید از جمع کسانی که شما را دلسرد می کنند یا وزن شما را مسخره می کنند خارج شوید. شما می توانید دوستان خود را عاقلانه انتخاب کنید، کسانی که نسبت به مسائل شما همدل هستند و به شما انگیزه می دهند تا بهتر عمل کنید.

 

بیماری شرم از بدن

بیماری شرم از بدن

 

چرا شرم از بدن ایجاد می شود؟

مشخص نیست که چه چیزی باعث اختلال شرم از بدن یا بادی شیمینگ می شود. مانند بسیاری از اختلالات دیگر از شرایط سلامت روان این اختلال ممکن است ناشی از ترکیبی از مسائل باشد، مانند سابقه خانوادگی، ارزیابی‌ها یا تجربیات منفی در مورد بدن یا تصور از خود، و عملکرد غیر طبیعی مغز یا سطوح غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز باشد همچنین میتواند ناشی از:

تأثیرات فرهنگی و رسانه های محبوب باشد. فرهنگ های مختلف استانداردهای زیبایی و ظاهر متفاوتی دارند. رسانه های محبوب، فرهنگ یا ترکیبی از این دو می توانند بر نحوه تأثیر بر افکار یا رفتارهای شما تأثیر بگذارند و یا سابقه سوء استفاده در دوران کودکی نیز تاثیر گذار است. سابقه تجربیات نامطلوب دوران کودکی به این معنی است که احتمال ابتلای شما به این اختلال بیشتر است. سابقه قلدری یا مسخره شدن نیز می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

 

عوارض شرم از بدن

تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که کودکان و بزرگسالانی که شرم از بدن یا بادی شیمینگ را تجربه می کنند در برابر بسیاری از پیامدهای سلامت روانی و جسمی طولانی مدت آسیب پذیر هستند از جمله:

  • نرخ بالای افسردگی و اضطراب
  • عزت نفس پایین و رضایت پایین بدن
  • افزایش خطر افکار و رفتارهای خودکشی
  • خطر بالاتر برای رفتارهای غذایی مانند اختلال خوردن
  • احتمال اجتناب از رفتارهای سالم مانند فعالیت بدنی بیشتر است.

 

پیشنهاد ویژه: ویژگی‌های شخصیتی فرد درونگرا

شرم از بدن در مردان در مقایسه با زنان

زنان سطوح بالاتری از شرم (به ویژه شرم بدنی و رفتاری)، احساس گناه، ناراحتی روانی، ارزیابی مجدد عاطفی و خصومت را گزارش میکنند. احساس شرم با عزت نفس پایین، خصومت و پریشانی روانی به روشی ثابت در بین جنسیت زن همراه است. این اختلال در بین نوجوانان رایج است مخصوصا نوجوانان دختر.

 

سخن پایانی

اگر مقابله با شرم از بدن یا بادی شیمینگ برایتان سخت است احتمالاً زمان آن رسیده است که قبل از اینکه بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد به دنبال کمک حرفه ای باشید. می توانید یک قرار ملاقات آنلاین برای مشاوره سلامت روان رزرو کنید . اجازه دهید متخصصان روانشناسی به این احساسات منفی شما کمک کنند تا با شرمساری بدن به طور سالم برخورد کنید.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6565398/
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/body-dysmorphic-disorder/symptoms-causes/syc-20353938
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5648067/
  4. https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-binge-eating-prevention-plan/202309/body-dissatisfaction-body-dysmorphia-and-body-shame?amp
  5. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/overcoming-destructive-anger/202301/shaming-is-an-aggressive-act?amp
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2848360/

2 دیدگاه در “شرم از بدن یا بادی شیمینگ چیست و چگونه درمان می شود؟

  1. فریبا ناطقی گفت:

    چه مقاله جالبی بود ممنون از نویسنده خ دکتر قشقاییان

  2. لیلا گفت:

    سپاس از زحماتتون بسیار عالی وپرمحتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.