پوست و مو

علت خارش ساق پا چیست؟ راه درمان آن

علت خارش ساق پا چیست؟ راه درمان آن

علت خارش ساق پا

پاها ممکن است به دلایل مختلف خارش داشته باشند، اغلب اوقات جای  نگرانی وجود ندارد، مثلاً خشکی پوست. البته ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. خارش پاها دارای شدت مختلفی از خفیف تا شدید است. در بعضی موارد نشانه‌ای هشداردهنده از بیماری مانند دیابت است. علل خارش پاها متفاوت است که در زیر به آن میپردازیم:

 

علت خارش ساق پا

شناخت علت خارش اولین قدم برای تسکین و درمان آن است.

 

پوست خشک

خشکی پوست پاها بسته به شدت خشکی، ممکن است ترک بخورد، پوسته پوسته شود، یا دچار احساس خارش شود. از دلایل خشکی پوست می توان به آب و هوای خشک و گرم، کم آبی بدن و استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب و لایه برداری بیش از حد اشاره کرد. همچنین در صورت وجود بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس ممکن است خشکی پوست و خارش پاها تشدید شود.

 

اصلاح موهای پا با ژیلت یا تیغ

اصلاح نه تنها پاهای شما را صاف تر نمی کند، بلکه می تواند باعث ایجاد برآمدگی هایی بر روی پاها شود. اینها در واقع نوعی از موهای رشد کرده هستند که دوباره به داخل پوست رشد می کنند،و حالت زیر پوستی پیدا میکنند.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

آلرژی

تماس با یک آلرژن یا مواد حساسیت زا می تواند باعث خارش پاها شود. مثلا اگر احتمال حساسیت به چمن وجود داشته باشد ممکن است فرد در ناحیه پاها دچار خارش شود. بعضی افراد به محصولات بهداشتی که روی پاها استفاده میشود هم حساسیت دارند. مانند کرم های موبر، لوسیون ها و حتی صابون ها است. برجستگی هایی قرمز رنگ ممکن است مدتی بعد از تماس با یک آلرژن ایجاد شوند و در نتیجه بثورات قرمز و خارش دار روی پاها ایجاد شود.

 

دیابت

خارش پاها می تواند از علائم اولیه دیابت باشد. و اگر قبلاً دیابت برای شما تشخیص داده شده بود، خارش نشانه ای است که سطح قند خون کنترل نیست. خارش در این بیماری ناشی از نوروپاتی محیطی است. یعنی که سطوح بالای قند به فیبرهای عصبی به ویژه در اندام های انتهایی بدن آسیب رسانده و در نتیجه التهاب و تحریک پوست ایجاد میکند. در بیماران مبتلا به دیابت اختلال گردش خون هم میتواند باعث خشکی پوست و اختلال در انسجام پوست شود. و پوست را مستعد آسیب میکند.

 

علت خارش روی پا

علت خارش روی پا

 

نیش حشرات

خارش پاها ممکن است به دلیل نیش حشره باشد. نیش پشه، نیش کک یا حشره های دیگر باشد. این واکنش ها معمولا جزئی هستند و فقط باعث خارش و قرمزی خفیف موضعی می شوند. احتمالاً فرد متوجه یک برآمدگی در ناحیه ای از پوست میشود. گاهی اوقات نیش حشرات مثلا زنبور باعث واکنش شدید حساسیتی می شود. این علائم عبارتند از:

  • مشکل تنفسی
  • سرگیجه
  • ضربان قلب بالا یا نامنظم
  • استفراغ که شوک آنافیلاکسی نام دارد و یک اورژانس پزشکی است.

 

رویش مجدد موها بعد از اصلاح

حتی اگر بعد از استفاده از ژیلت دچار خارش نشوید ممکن ایت طی 12 تا 48 ساعت بعدی که موهای مجدد در حال رویش هستند دچار خارش شوید. علت آن میتواند ناشی از خشکی پوست بعد از اصلاح باشد..

 

پیشنهاد مقاله: علت خارش کف دست چیست؟ پیشگیری و درمان

فولیکولیت

این یک عفونت پوستی است که در آن فولیکول های مو دچار التهاب می شوند. موهای مجعد و آکنه از عوامل فولیکولیت هستند. علائم شامل مجموعه ای از برآمدگی های خارش دار روی پاها است. ناحیه اطراف برجستگی ها ممکن است قرمز و دردناک شود و در برخی افراد تاول های پر از چرک ایجاد شود.

 

عروق خونی منبسط شده

گاهی مواقع در صورت شروع یک برنامه ورزشی جدید ، ممکن است احساس خارش در پاها ایجاد شود. برخی از افراد در حین یا بعد از پیاده روی، آهسته دویدن و سایر تمرینات متوجه خارش می شوند. این به دلیل گسترش مویرگ ها در پاها، افزایش جریان خون به عضلات و اعصاب اطراف است. این احساس معمولا موقتی است و زمانی که بدن به تمرین جدید عادت کند تسکین پیدا میکند.

 

سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پاهای بیقرار باعث ایجاد حس غیرقابل کنترلی برای حرکت دادن پاها می شود. ممکن است احساس کنند که چیزی روی پوست می خزد. برخی افراد نیز این احساس را به صورت سوزن سوزن شدن، گزگز یا خارش توصیف می کنند. این احساس معمولا در هنگام استراحت، مانند پس از نشستن یا .حتی می تواند خواب شبانه را سخت کند. علت ناشناخته است. اعتقاد بر این است که این یک عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز است که شامل حرکت عضلات می شود.

 

پاپول ها و پلاک های کهیر مانند و خارش دار بارداری (PUPPP)

PUPPP یک بیماری پوستی است که در دوران بارداری ایجاد می شود. به طور معمول در سه ماهه سوم بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون دیده می شود. علائم شامل بثورات خارش دار یا نواحی ای از پوست قرمز و برجسته است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص پوست و مو و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علت خارش پا و زخم شدن پا چیست؟

علل مختلفی دارد و میتواند از نشانه های اولیه دیابت یا نشانه ای از عدم کنترل قند خون در فرد دیابتی باشد.

 

علت خارش پا از زانو به پایین

بیماری هایی مثل دیابت یا بیمار های عروقی و نوروپاتی های محیطی.

 

علت خارش مچ پا در شب:

  • سندرم پای بی قرار
  • گزش حشرات
  • حساسیت یا سایر علل

 

علت خارش ساق پا در تابستان

گرمای هوا منجر به تبخیر آب در سطح پوست شده و خشکی ممکن است ایجاد شود که خارش را تشدید میکند و یا گزش حشرات و حساسیت پوستی

 

علت خارش در ناحیه پا

علت خارش در ناحیه پا

 

علت خارش در ناحیه پا بعد از لیزر

به علت التهاب فولیکول و پوست اطراف که معمولا طی 24 ساعت فروکش میکند.

 

علت خارش ساق پا بعد از حمام

ممکن است نشانه ای از بیماری خونی باشد و جهت بررسی مراجعه به پزشک توصیه میشود.

 

علت خارش ساق پا بعد از بارداری

به علت تغییرات هورمونی ممکن است خارش ایجاد شود. هم چنین تغییرات هورمونی منجر به خشکی پوست هم میشوند.

 

علت خارش ساق پا در طب سنتی

علل مختلفی دارد که در بالا ذکر شد.

 

پیشنهاد ویژه: بهترین دارو برای درمان میخچه پا

خارش ساق پا و کبد

خارش بدن در کل میتواند به علت مشکل کبدی از کبد چرب گرفته تا نارسایی کبد باشد. همچنین در صورت وجود مشکل در کیسه صفرا و افزایش زردی بدن خارش هم ممکن است ایجاد شود.

 

درمان خانگی خارش ساق پا

جلوگیری از خشکی پوست با استفاده از لوسیون و کرم های مناسب و رطوبت رسان و همچنین قرص ضد خارش مثل هیدروکسی زین و در مواردی استفاده از پک سرد و …

 

درمان خارش پا از زانو به پایین

بسته به علت ایجاد خارش درمان متفاوت است و بررسی علت خارش توصیه میشود.

 

پماد برای خارش پا

مثلا در مواردی استفاده از پماد کالامین که ضد التهاب است ممکن است کمک کننده باشد. یا پماد های ضد التهاب دیگر بسته به علت ایجاد خارش.

 

جمع بندی

خارش ساق پا در اغلب موارد بی خطر است اما گاهی میتواند نشانه ای بیماری جدی و مهمی باشد و نیاز به بررسی داشته باشد. عللی مثل خشکی پوست گزش حشرات آلرژی و … ممکن است اولین نشانه دیابت باشد. نکته مهم در درمان خارش بررسی علت خارش است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/itchy-legs#causes
  2. https://www.verywellhealth.com/itchy-legs-causes-and-treatment-5215446
  3. https://www.verywellhealth.com/itchy-legs-causes-and-treatment-5215446#:~:text=Over%2Dthe%2DCounter%20Treatments,antihistamine%2C%20for%20night%2Dtime%20itching
  4. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/why-legs-itch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.