مادر و کودک

علت خوب نشدن برفک دهان نوزاد

علت خوب نشدن برفک دهان نوزاد

برفک دهان نوزاد

کاندیدا آلبیکانیس یک قارچ مخمر مانند سفید است. مخمر کاندیدا می تواند در هر نقطه از بدن شما بدون ایجاد عارضه زندگی کند، اما گاهی اوقات رشد آن خارج از کنترل است. این رشد بیش از حد کاندیدا است که به عنوان برفک نوزاد شناخته می شود. هنگامی که رشد بیش از حد وجود داشته باشد، متوجه لکه های سفید رنگی در دهان کودک خود، اطراف ناحیه پوشک او و احتمالاً روی نوک سینه های خود خواهید شد.

 

علت برفک دهان نوزاد

برفک زبان نوزاد اغلب در چند هفته یا چند ماه اول زندگی در دهان کودک ظاهر می شود. محققان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق میوفتد ولی دلیل احتمالی این است که یک نوزاد تازه متولد شده سیستم ایمنی ضعیف تری دارد و  نمی تواند به خوبی با عفونت ها مبارزه کند. برفک دهان نوزاد اغلب در طی یک دوره درمان آنتی بیوتیکی ایجاد می شود. آنتی‌بیوتیک‌ها مقدار باکتری‌های سالم را در بدن ما کاهش می‌دهند و این بدان معناست که رشد قارچ‌ها آسان‌تر می شود زیرا قارچ ها فرصت طلب هستند و در نبود باکتری ها بهتر رشد می کنند.

 

برفک زبان نوزاد

برفک زبان نوزاد

 

تشخیص برفک دهان نوزاد

نگاه به دهان کودک تنها چیزی است که برای تشخیص  آن نیاز دارید. اگر متوجه لکه های سفید یا زخم در زبان، لثه ها ویا داخل دهان او شده اید یا گوشه های دهانش ترک خورده است نشان دهنده برفک دهان نوزاد است. قبل از اینکه به دنبال درمان بروید، به خاطر داشته باشید که زبان کودک شما ممکن است از باقی مانده شیرنیز سفید شود. اما این رنگ شیری باید در عرض یک ساعت پس از تغذیه ناپدید شود. قبلاً اشاره کرده‌ایم که می‌توانید برفک را در جاهای دیگر نیز پیدا کنید. ناحیه گرم و مرطوب پوشک کودک شما محل مناسبی برای رشد عفونت های قارچی است.

اگر متوجه یک جوش سرسخت با نقاط قرمز شدید، به برفک فکر کنید.

 

پیشنهاد مقاله: 10 نکته طلایی برای وزن گیری نوزاد در ماه اول

 

درمان برفک دهان نوزاد

قطره کلوتریمازول برای برفک دهان نوزاد و سایر درمان های پزشکی. برای درمان قطعی برفک دهان نوزاد، پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهای ضد قارچی (قطره یا ژل) حاوی نیستاتین تجویز کند که باید چند بار در روز به مدت 10 روز روی زبان و داخل دهان پخش شود. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از اپلیکاتور اسفنجی است.

 

مدت درمان برفک دهان نوزاد

اگر برفک ناحیه پوشک یا پوست سر کودک شما را الوده کرده است، ممکن است بتوانید از ضد قارچ های بدون نسخه استفاده کنید. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. حدود ۱۰ روز درمان برفک زمان می برد. اگر کودک شما بزرگتر است، پزشک ممکن است اضافه کردن لاکتوباسیل (یک باکتری پروبیوتیک) را به رژیم غذایی او پیشنهاد کند.  لاکتوباسیل مانند باکتری “خوب” عمل می کند تا به خلاص شدن از شر قارچ کمک کند. شما می توانید پروبیوتیک ها را به عنوان یک مکمل غذایی خریداری کنید، اما مطمئن شوید که یک مارک معتبر مناسب برای نوزادان انتخاب کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان خانگی برفک دهان نوزاد یک ماهه

این درمان‌های خانگی برای برفک دهان اغلب به‌عنوان درمان‌های در دسترس مطرح می‌شوند، اگرچه بسیاری از آنها باید با احتیاط استفاده شوند. در واقع، بهتر است به صورت مکمل درمان های دارویی باشند.

 

جوش شیرین برای برفک دهان نوزاد

حدود نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب جوشیده و خنک شده اضافه کنید. برای پاک کردن محلول داخل دهان کودک از یک  پنبه تمیز استفاده کنید.

 

درمان قطعی برفک دهان نوزاد

درمان قطعی برفک دهان نوزاد

 

دیگر درمان های خانگی

  • روغن درخت چای. از 1 یا 2 قطره روغن درخت چای به نصف فنجان آب جوشانده و خنک شده استفاده کنید. با یک پنبه تمیز بمالید.
  • روغن نارگیل بکر. یک مطالعه  پیشنهاد کرد که روغن نارگیل باید برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده شود، به‌ویژه اکنون که گونه‌های کاندیدا مقاوم به دارو در حال ظهور هستند.

نکته مهم: قبل از استفاده از هر گونه درمان جایگزین برای برفک نوزاد، به ویژه برفک دهان، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما به ناچار مقادیر کمی از هر چیزی را که به زبان مالیده می شود را قورت می دهد.

 

پیشنهاد ویژه: علت مدفوع سبز در نوزاد

جلوگیری از تکرار برفک دهان نوزاد

کاندیدا واقعا مسری است. این به این دلیل است که یک قارچ دو شکل است، به این معنی که بسته به دما می تواند بین مخمر یا کپک بودن تغییر کند.  این توانایی شگفت انگیز به کاندیدا کمک می کند تا به راحتی گسترش یابد، زنده بماند و باعث بیماری شود. اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم کودک تحت درمان هستید تا کاندیدا از دهان کودک به نوک پستان شما نرود.

در اینجا لیستی از نکات پیشگیری برای کمک به کودک شما آمده است:

  • برای شستن دست ها، اسباب بازی ها و پستانک کودک خود وقت بگذارید.
  • حوله‌ها، لباس‌ها و سوتین‌هایی که ممکن است با کاندیدا تماس داشته باشند را بشویید. بهترین روش استفاده از شستشوی گرم است.
  • اگر شیر خود را پمپاژ می دوشید، آن را تا قبل از استفاده در یخچال نگهداری کنید تا از رشد مخمر جلوگیری کنید.
  • از استریل کردن پمپ سینه و قطعات آن غافل نشوید – حتی اگر آماده رفتن به رختخواب هستید.
  • مطمئن شوید که سینه هایتان بعد از هر بار شیر خوردن خشک است.
  • از استفاده از پدهای پرستاری یکبار مصرف با پشتی پلاستیکی خودداری کنید و به یاد داشته باشید که هنگام خیس شدن پدهای پرستاری خود را تعویض کنید.

به کاهش مصرف شکر فکر کنید. مطالعه‌ای در سال 2017 نشان می‌دهد که غلظت‌های بالاتر گلوکز ممکن است باعث رشد کاندیدا شود. با این حال، از آنجایی که این موضوع ثابت نشده است، ما نمی گوییم که این توصیه را نادیده بگیرید، شاید بهتر است به گزینه های کم قند یعنی شکلات تلخ فکر کنید.

 

خلاصه

اگرچه برفک دهان جدی نیست، اما مطمئناً برای کودک شما – و برای شما ناخوشایند است. این دردها و ظاهر نا مناسب توانند تمام لذت شیردهی را از بین ببرند. بنابراین اگر علائم برفک دهان ادامه یافت، به پزشک اطفال خود مراجعه کنید. نگاه به دهان کودک تنها چیزی است که برای تشخیص  آن نیاز دارید. اگر متوجه لکه های سفید یا زخم در زبان، لثه ها ویا داخل دهان او شده اید یا گوشه های دهانش ترک خورده است نشان دهنده برفک دهان نوزاد است.

قبل از اینکه به دنبال درمان بروید، به خاطر داشته باشید که زبان کودک شما ممکن است از باقی مانده شیرنیز سفید شود. اما این رنگ شیری باید در عرض یک ساعت پس از تغذیه ناپدید شود.

 

تصویر دکتر محمد شیرازی

محمد شیرازی

کودکان

تصویر دکتر محمد طاهری

محمد طاهری

کودکان

تصویر دکتر احمدرضا رسولی نژاد

احمدرضا رسولی نژاد

کودکان

تصویر دکتر داود قنبری

داود قنبری

کودکان

تصویر دکتر سیده صابره موسوی خورشیدی

سیده صابره موسوی خورشیدی

کودکان

تصویر دکتر نگین نهان مقدم

نگین نهان مقدم

کودکان

تصویر دکتر علیرضا پوستی

علیرضا پوستی

کودکان

تصویر دکتر میترا آقاخانی

میترا آقاخانی

کودکان

تصویر دکتر فریبا نادری

فریبا نادری

کودکان

تصویر دکتر سپیده قدری

سپیده قدری

کودکان

تصویر دکتر نادیا محبی

نادیا محبی

کودکان

تصویر دکتر بهروز مقدادی

بهروز مقدادی

کودکان

تصویر دکتر آرزو صفاآبادی

آرزو صفاآبادی

کودکان

تصویر دکتر علی هنرپیشه

علی هنرپیشه

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا درخشان

محمدرضا درخشان

کودکان

تصویر دکتر سودابه حقیقی

سودابه حقیقی

کودکان

تصویر دکتر سید حسین میر لوحی

سید حسین میر لوحی

کودکان

تصویر دکتر هما ایران پور

هما ایران پور

کودکان

تصویر دکتر مژگان بیگلری

مژگان بیگلری

کودکان

تصویر دکتر محمدرضا نقیبی سیستانی

محمدرضا نقیبی سیستانی

کودکان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/baby/thrush-in-babies#prevention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.