دسته‌بندی نشده

علل ایجاد توده در ریه و درمان آن با پزشک متخصص ریه

علل ایجاد توده در ریه و درمان آن با پزشک متخصص ریه

پزشک متخصص ریه

ممکن است طی تصویربرداری از ریه به دنبال تنگی نفس، علائم عفونت ریه، سرفه های متعدد و طولانی مدت، خلط خونی و یا هر علت دیگری، متوجه وجود یک یافته غیر طبیعی به نام توده یا گره (ندول) در ریه خود شوید. اگر اندازه این یافته غیر طبیعی کمتر از 3 سانتی متر باشد به آن ندول ریه (Pulmonary nodule)، و اگر بیشتر از 3 سانتی متر باشد به آن توده ریه (Lung mass) گفته می شود. توده های بزرگتر از 3 سانتی متر، خطر بدخیمی بالایی دارند. ولی برخلاف توده های بزرگ ریه، ندول های کوچک ریه اغلب خوش خیم می باشند و فقط با تصویربرداری در فواصل منظم، پیگیری می شوند. در ادامه این مطلب به طور کامل تر در رابطه با انواع ندول ها و توده های خوش خیم و بدخیم ریه و درمان آن ها تحت نظر پزشک متخصص ریه توضیح داده شده است.

 

شایع ترین علائم توده در ریه

ندول ها و گره های کوچک ریه، اغلب به صورت کاملا بدون علامت رخ می دهند و به طور اتفاقی طی سایر بررسی ها توسط پزشک متخصص ریه در تصویربرداری کشف می شوند. اما توده های بدخیم ریه اغلب با علائم سرطان ریه همراه می باشند. همچنین چنانچه توده به سمت مجاری هوایی رشد کند، با علائم متعددی همراه می گردد. به طور کلی شایع ترین علائم توده در ریه در صورت علامتدار شدن، عبارتند از:

  • سرفه های مداوم و طولانی مدت که به درمان های معمول پاسخ نمی دهند
  • خلط خونی
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • تب (اغلب به دنبال علل عفونی و خوش خیم دیده می شود)
  • خشونت صدا
  • درد شانه مزمن
  • قاشقی شدن ناخن ها (کلابینگ)
  • درد قفسه سینه

بیشتر بخوانید: اولین نشانه های سرطان ریه و راه های پیشگیری از آن

 

علائم توده در ریه

علائم توده در ریه

 

اندازه توده در ریه

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، اندازه توده در ریه بسیار مهم می باشد. به طوری که احتمال بدخیمی ندول های کمتر از 1.5 سانتی متر بسیار کم، احتمال بدخیمی ندول های 1.5 الی 2.2 سانتی متر متوسط و احتمال بدخیمی ندول ها و توده های بزرگتر از 2.3 سانتی متر بالا می باشد. در صورت تایید سرطان ریه نیز هرچه اندازه توده بزرگ تر باشد و رشد بیشتری داشته باشد، با پیش آگهی و عواقب بدتری همراه می باشد. توده های بزرگی که منجر به انسداد یک برونش کامل ریه گردند، می توانند با سرفه های شدید، تنگی نفس قابل توجه و عفونت های مکرر به پزشک متخصص ریه مراجعه نمایند.

 

بررسی توده خوش خیم و بدخیم توسط پزشک متخصص ریه

افتراق توده های خوش خیم از بدخیم توسط پزشک متخصص ریه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. پزشک متخصص با توجه به یافته های تصویربرداری، شرایط فرد مبتلا و سایر موارد تصمیم می گیرد که آیا توده ریه خوش خیم است یا بدخیم؟ آیا فقط تصویربرداری های مکرر برای پیگیری آن کافی هستند یا نیازمند نمونه برداری و سایر اقدامات تهاجمی تر می باشد؟ برای درک این موضوع، باید با ویژگی های ندول و توده های خوش خیم و بدخیم ریه آشنا باشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

توده خوش خیم ریه

به طور کلی توده خوش خیم ریه اغلب کوچک می باشد و حاشیه صاف و منظمی دارد. در افراد جوان تر از 45 سال، افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند یا سال های طولانی است که سیگار را ترک کرده اند نیز احتمال بی خطر بودن توده بیشتر است. عدم رشد ندول طی بررسی ها و تصویربرداری های مکرر، نمای گرانولوم یا هامارتوم و همراهی با علائم عفونی به نفع خوش خیم بودن توده ریه می باشند.

 

توده بدخیم ریه

توده های مشکوک به بدخیمی ریه حتما باید توسط پزشک متخصص ریه نمونه برداری شوند. توده های بزرگ و دارای حاشیه نامنظم ریه به خصوص در افراد سیگاری اغلب بدخیم می باشند. چنانچه موقعیت ندول یا توده در لوب فوقانی ریه باشد، ندول طی بررسی های متوالی رشد داشته باشد و با کاهش وزن، خلط خونی و علائم سرطان ریه همراه باشد، همگی به نفع بدخیمی توده می باشند.

 

احتمال توده ریه بدخیم در چه کسانی بیشتر است؟

اگرچه که ندول ریه یافته ای بسیار شایع در تصویربرداری های ریه می باشد، اما برخی افراد در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه می باشند. طبق نظر پزشک متخصص ریه، احتمال توده بدخیم در افراد زیر افزایش می یابد:

  • سیگاری ها
  • تماس با آزبست، آرسنیک، موستارد، بیس کلرو متیل اتر، کرومیوم هگزاوالانت، نیکل و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای
  • مصرف کم میوه و سبزیجات
  • تماس با اشعه های یونیزان
  • کار در معدن اورانیوم
  • سل قدیمی
  • تماس با رادون در منزل
  • افراد مبتلا به برونشیت مزمن

 

درمان توده خوش خیم

درمان توده خوش خیم

 

نمونه برداری از توده ریه

در صورت همراهی با ویژگی های بدخیمی که در قسمت قبل توضیح داده شد، باید نمونه برداری از توده ریه جهت ارسال به پاتولوژی انجام گردد. نمونه برداری می تواند توسط یکی از روش های زیر توسط پزشک متخصص ریه، متخصص رادیولوژی یا جراح قفسه صدری انجام گردد:

  • نمونه برداری با هدایت سی تی اسکن
  • برونکوسکوپی
  • نمونه برداری جراحی

 

درمان توده یا ندول ریه توسط پزشک متخصص ریه

ندول ها و توده های خوش خیم ریه اغلب نیاز به درمان ندارند و تنها با تصویربرداری های متوالی غربالگری می شوند. اما درمان توده های بدخیم ریه باید در اسرع وقت توسط پزشک متخصص ریه و پزشک متخصص سرطان آغاز گردد. انواع روش های درمانی ممکن است برای این منظور پیشنهاد گردند. ممکن است از یک یا چند روش درمانی در ترکیب با هم نیز استفاده گردد. انواع روش های درمان توده ریه بدخیم عبارتند از:

پیشنهاد ویژه :مطالعه مقاله تشخیص ذات الریه یا سینه پهلو با ویزیت متخصص ریه در منزل

 

منابع علمی این مطلب

  1. Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)
  2. Lung nodules: Can they be cancerous?
  3. Lung Nodules

  4. Pulmonary Nodules

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.