دامپزشکی

علل نفس نفس زدن گربه و درمان آن

علل نفس نفس زدن گربه و درمان آن

دامپزشکی شبانه روزی

گربه ها فرشته های بدون بال روی زمین هستند و در کنار ما انسان ها زندگی می کنند. این شهروندان دوست داشتنی چه در خیابان و چه در خانه کنار ما هستند و ممکن است نگرانی هایی برای بسیاری از افراد داشته باشند.  افراد زیادی به دنبال درمان بیماری های گربه ها هستند و تمایل دارند مرهم درد این فرشته های روی زمین باشند. با این حال چه سرپرست گربه باشید و چه حواستان به گربه های خیابان باشد تا انتهای این متن از سری مقالات ازپزشک همراه ما باشید. تصمیم داریم در رابطه با  علل نفس نفس زدن گربه با دهان باز و اینکه چرا گربه‌ها نفس نفس میزنند صحبت کنیم. با خواندن این مطلب می دانید که چه زمانی این موجودات دوست داشتنی را به دامپزشکی شبانه روزی برسانید و ازپزشک کمک بگیرید.

 

چرا گربه‌ها نفس نفس میزنند؟

تبادل گرما در گربه ها همانند انسانها نیست و گربه ها از طریق منافذی که در سراسر بدنشان است عرق نمی کنند. گربه ها تعریق جزئی را از طریق پدهای پایین پنجه ‌هایشان تجربه می ‌کنند و باید نفس نفس بزنند تا گرما را از بدن خود خارج کنند. چراکه بدون نفس نفس زدن نمی توانند به اندازه کافی عرق کنند. بسیار مهم است در صورت نیاز گربه را سریعا به دامپزشکی شبانه روزی ببرید و این فرشته ها را زیر نظر پزشک درمان کنید.

 

چرا گربه‌ها نفس نفس میزنند

چرا گربه‌ها نفس نفس میزنند

 

علل نفس نفس زدن گربه

علت له له زدن گربه ها یا علت نفس نفس زدن گربه می تواند برای استرس باشد. استرس علامتی بسیار مهم است که باید مراقب آن باشید تا بتوانید برای نجات گربه خود از موقعیت اقدام کنید. بیشتر گربه‌ها طرفدار حضور در کریر یا مسافرت نیستند، بنابراین چنین موقعیت هایی ممکن است آن ها را دچار استرس کند، که در این صورت می توانید نفس نفس زدن را در گربه خود مشاهده کنید. چنانچه در زمان حمل گربه شاهد  نفس نفس زدن بودید و اگر گربه بیش از حد آب دهان می‌ریزد یا ضعیف به نظر می‌رسد، او را در اسرع وقت نزد دامپزشک و یا دامپزشکی شبانه روزی ببرید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نشانه مسمومیت گربه

 

مهم ترین راه برای کمک به گربه این است که او را تا حد امکان خنک نگه دارید و سعی کنید استرس را کاهش دهید. قبل از اینکه گربه و حامل او را در ماشین قرار دهید، پنجره ها را باز کنید یا تهویه مطبوع را روشن کنید. جلوی حامل را نزدیک دریچه های تهویه مطبوع قرار دهید. با این کار مطمئن می شوید که گربه شما مقداری جریان هوا خنک کننده را احساس می کند.

 

گربه ها می توانند از فشار بیش از حد نفس نفس بزنند.

اگر با حیوان خانگی دیگری کشتی می گیرند یا با آن می دوند، سعی کنید با آرامش آنها را از هم جدا کنید، آنها را نوازش کنید تا نفسی تازه کنند. چنانچه گربه شما در عرض چند دقیقه سرحال شود و دیگر نفس نفس نزند، می تواند زیر نظر شما به بازی ادامه دهد. اما اگر حالت سرگیجه داشت حتما او را به دامپزشکی شبانه روزی ببرید تا توسط پزشک معاینه شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره دامپزشکی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

علت تند تند نفس کشیدن گربه در خواب

این حیوانات شیرین و دوست داشتنی باید نفس نفس بزنند تا دمای بدن خود را با دفع گرما تنظیم کنند. گربه ها غدد ریز عرق روی بالشتک پنجه و بین انگشتان پا دارند. با این حال، پنجه های آنها کوچک است و نمی توانند دمای کل بدن خود را فقط از طریق آن سطح کوچک تنظیم کنند. بنابراین وقتی که گرمشان می شود باید نفس نفس بزنند تا از طریق تبخیر از شر گرمای اضافی خلاص شوند. با این حال، این چیزی نیست که معمولاً یک گربه انجام می دهد. اگر شک دارید که گربه شما به دلیل گرمای بیش از حد نفس نفس می زند، به دامپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید.

 

<yoastmark class=

 

مشکلات قلبی

گربه ها حتی در سنین پایین ممکن است مشکلات قلبی زمینه ای داشته باشند. کاردیومیوپاتی (بیماری ساختاری عضله قلب) یک بیماری شایع است که می تواند در گربه ها ژنتیکی باشد و در نژادهای خاصی شایع تر است. نژادهای گربه که از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به کاردیومیوپاتی هستند، عبارتند از راگدول، مین کون و مو کوتاه بریتانیایی. گربه‌های مسن می‌توانند با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی( به ویژه در اثر پرکاری تیروئید) باشند. چنانچه گربه  شما نفس نفس می زند و اگر سالخورده باشد حتما به دامپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید و با دامپزشک مشورت داشته باشید.

 

مشکلات تنفسی

گربه ها می توانند به بیماری های تنفسی در دستگاه تنفسی فوقانی که حفره بینی است، مبتلا شوند. علل شایع این امر عفونت های ویروسی و پولیپ ها و تومورهای بینی هستند. اگر بینی گربه گرفتگی داشته باشد، ممکن است نیاز باشد که از دهان خود نفس بکشد. گربه ها همچنین می توانند دچار عفونت در ریه یا مایع در ریه شوند. این می تواند توانایی آنها را برای تنفس شکمی گربه محدود کند و مجبور شوند دهان خود را برای تنفس باز کنند. این وضعیت که دیسترس تنفسی محسوب می شود برای گربه ها راحت نیست. در این زمان سریعا گربه را به دامپزشکی شبانه روزی و نزد دامپزشک ببرید تا معاینه شود.

 

درمان نفس نفس زدن گربه

اگر علل نفس نفس زدن گربه  مربوط به اضطراب است، ممکن است موردی باشد که گربه خود را از موقعیت‌های استرس زا دور نگه دارید. با این حال اگر عفونت ایجاد کننده‌ مسئله باشد، ممکن است نیاز به دارو باشد. از دامپزشک خود مشورت بگیرید. پیشگیری از مشکلات تنفسی جدی در آینده، نیازمند این است که شما سلامت گربه‌ی خود را به درستی مدیریت کنید. اطمینان حاصل کنید که بطور منظم آنها را توسط دامپزشک چک می‌کنید. همچنین  آنچه نشان دهنده‌ی رفتار طبیعی و غیر عادی او می‌شود را بهتر بشناسید. در صورت نیاز هم گربه را به دامپزشکی شبانه روزی ببرید و از دامپزشک کمک بگیرید.

 

تصویر دکتر امیر مدالی

امیر مدالی

دامپزشک

تصویر دکتر علی نوحی

علی نوحی

دامپزشک

تصویر دکتر امیر طاهر شهری

امیر طاهر شهری

دامپزشک

تصویر دکتر حسن بهلولی

حسن بهلولی

دامپزشک

تصویر دکتر فاطمه اعتمادی

فاطمه اعتمادی

دامپزشک

تصویر دکتر فرزاد بهروزی نیا

فرزاد بهروزی نیا

دامپزشک

تصویر دکتر سالار حقیری

سالار حقیری

دامپزشک

تصویر دکتر یاسین باقری

یاسین باقری

دامپزشک

تصویر دکتر عباس رضائی

عباس رضائی

دامپزشک

تصویر دکتر حبیب اله امیر احمدی

حبیب اله امیر احمدی

دامپزشک

تصویر دکتر منصور آدینه محمدی

منصور آدینه محمدی

دامپزشک

تصویر دکتر بهزاد ببری

بهزاد ببری

دامپزشک

تصویر دکتر شهریار اسدیان حاج آقایی

شهریار اسدیان حاج آقایی

دامپزشک

تصویر دکتر سروش رهبر نژاد

سروش رهبر نژاد

دامپزشک

تصویر دکتر support test

support test

دامپزشک

تصویر دکتر مجتبی سخایی

مجتبی سخایی

دامپزشک

تصویر دکتر سید امیر فرخی فر

سید امیر فرخی فر

دامپزشک

تصویر دکتر محمد نوروزی

محمد نوروزی

دامپزشک

تصویر دکتر ابراهیم گلزار

ابراهیم گلزار

دامپزشک

تصویر دکتر حسنا صدرا

حسنا صدرا

دامپزشک

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.