داخلی

غلظت خون در دوران شیردهی و بارداری

غلظت خون در دوران شیردهی و بارداری

غلظت خون

بارداری دوره ای بسیار مهم و حیاتی می باشد، اهمیت مسائل مربوط به این دوره مانند غلظت خون چندین برابراست. اینکه کاهش غلظت خون چه علائمی را به همراه خواهد داشت و درمان آن به چه صورت می باشد از سوال هایی است که برای افراد ایجاد می شود. افرادی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند به خاطر تجربه کم و ترس هایی که گاها از اطراف به آن ها وارد می شود حساسیت بالایی را نسبت به شرایط خود نشان میدهند. گاها مراجعات برای سوال های ساده نیز زیاد می باشد. افزایش آگاهی نسبت به برخی مسائل به آرامش مادر باردار کمک بسیار زیادی خواهد کرد. مسئله غلظت خون و روند آزمایش خون در بارداری متغیر است و بسته به عوامل مختلف می بایست بررسی و تفسیر شود.

گاها بیماری های زمینه ای و اینکه در هفته چندم بارداری می باشد در تفسیر آزمایش خون اهمیت می باید. حتی میزان هموگلوبین و کم یا زیاد بودن آن میتواند در مواردی پیش بینی کننده پره اکلامپسی یا زایمان زودرس نیز باشد. معمولا جهت بررسی شرایط مادر باردار، دوران 9 ماهه بارداری را به سه دوره 3 ماهه تقسیم میکنند و مقایسه ها و یا نکات کلی برای هر 3ماه جدا بیان می شود. برای خانم ها در دوران فرزندآوری طیف نرمال هموگلوبین از 12 الی 16 می باشد و این عدد در دوران بارداری تغییر میکند. در سه ماهه اول و سوم عدد هموگلوبین ممکن است 11 نیز بشود  و در 3 ماهه دوم به 10.5 نیز برسد.

اما توجه داشته باشید این شرایط را برای تمامی افراد به طور یکسان نمی تواند بیان کرد و اگر این عدد پایین باشد حتما میبایست نظر پزشک متخصص زنان را نیز جویا شوید.

علائم غلظت خون بالا در بارداری

تغییرات بدن در دوران بارداری زیاد است و علائم جدید و گاها ناراحت کننده ای را ممکن است برای مادر به وجود آورد.

 

کاهش غلظت خون

کاهش غلظت خون

 

علائم مربوط به غلظت خون بالا نیز اختصاصی نمی باشد اما در صورت مشاهده چنین علائمی می توانید به این مسئله شک کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

علائم مربوط عبارت اند از:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • احساس خواب آلودگی
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • احساس سستی در دست و پا
  • گرگرفتگی
  • تنگی نفس

گاها یکی یا چندین علائم از موارد گفته شده مکن است در فرد ایجاد شود. غلظت خون بالا حرکت خون در عروق را با مشکل روبرو میکند و چون در بارداری خونرسانی به جنین بسیار مهم است آسیب های احتمالی به جنین نیز افزایش می یابد. و به گونه ای سقط های مکرر ایجاد می شود. احتمال ایجاد آمبولی رانیز افزایش می دهد ،در آمبولی لخته خون در عروق به حرکت می افتد و در عروق کوچک مسیر را می بندد. و در بارداری این حساسیت چندین برابر می شود. از دیگر عوارض آن می توان به افزایش سایز کبد و طحال نیز اشاره کرد.

 

پیشنهاد ویژه: غلظت خون چیست | علائم غلظت خون و راه‌های درمان آن به صورت خانگی

در تحقیقاتی در سال 2011 بر روی زنان باردار که در هفته 14 بارداری قرار داشتند انجام شد ،دو گروه باهم مقایسه شدند در گروه اول هموگلوبین بین 11 الی 13.2 داشتند و گروه دوم هموگلوبین بیشتر از 13.2. فشارخون بارداری در گروه دوم بیشتر رخ داده بوده است و این مسئله نشان داده که غلظت خون بالا می تواند ریسک ابتلا به فشارخون بارداری را افزایش دهد. تغذیه نقش بسیار مهمی دارد تا فرد به چنین شرایطی مبتلا نشود، دوری از غذای شور و پرچرب مهم است.

 

علل ابتلا به غلظت خون بالا

  • افرادی که سیگار میکشند
  • افرادی که در ارتفاعات زندگی میکنند
  • بیماری های قلبی ریوی
  • فیبروم رحمی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

راه های پیشگیری از ابتلا

رعایت برخی موارد می تواند به پیشگیری از ابتلا به غلظت خون بالا و ابتلا به عوارض آن کمک کند. برای مثال کشیدن سیگار عوارض زیادی دارد که غلظت خون بالا یکی از این عوارض است، بنابراین ترک سیگار به جلوگیری از تشدید این شرایط کمک میکند. جلوگیری از پرخوری کردن و برنامه ریزی برای دریافت کالری مورد نیاز روزانه در قالب غذاهای سالم و کم چرب و کم نمک.

غلظت خون پایین

کاهش گلبول قرمز و هموگلبین به میزان مشخصی در بارداری طبیعی است به گونه ای که عدد 11 غیرطبیعی محسوب نمی شود اما در شرایطی ممکن است کاهش بیش از اندازه باشد. علائمی که برای فرد در این بیماری ایجاد می شود عبارت است از:سرگیجه، احساس سرما، سردرد، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست صورت و دست ها، ضعف و بیحالی و… . فرد علاوه بره علائم جسمانی علائم روانی نیز خواهد داشت همانند بی حوصلگی، احساس اظطراب و کلافگی، افسردگی، تحریک پذیری و… .

 

درمان غلظت خون

درمان غلظت خون

 

در غلظت خون بسیار پایین و شدید علائمی مانند افزایش ضربان قلب، افت فشار خون و عدم توانایی تمرکز شایع و خطرناک است. با این تعاریف توجه به این مسئله بسیار مهم است. غلظت خون پایین در بارداری منجر به آسیب به جنین نیز می شود، جنین برای ادامه حیات به خون مادر و این اتصال نیاز دارد. در صورت کاهش غلظت خون احتمال کمبود ویتامین ب12، آهن و فولیک اسید وجود دارد. کم بودن این موارد گفته شده می تواند منجر به زایمان زودرس، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و افزایش افسردگی بعد از زایمان برای مادر نیز بشود.

 

پیشنهاد مقاله: غلظت خون قبل از بارداری

 

نرسیدن هرکدام از این ها به جنین می تواند مشکلات جدی را ایجاد کند. در موارد شدید می تواند حتی منجر به سقط جنین نیز بشود. دردوران بارداری وجود زخم یا پولیپ ،بیماری های زمینه ای مانند آنمی سلول داسی شکل و حتی تالاسمی می تواند این شرایط را تشدید کند. تشخیص این موارد اغلب با کمک آزمایش خون انجام می شود ،در دوران بارداری و شیردهی استفاده از دارو های مختلف با محدودیت همراه است .

بنابراین توصیه می شود حتما قبل از اقدام به بارداری جهت بررسی وضعیت اولیه سلامتی به پزشک مراجعه کنید. پزشک متناسب با شرایط شما و اینکه چه داروهایی استفاده میکنید و یا اینکه بیماری زمینه ای شما چیست، سری آزمایشات اولیه را برایتان در خواست می کند. سپس با آگاهی بیشتری وراد پروسه بارداری می شوید و نگرانی کمتری نیز خواهید داشت.

 

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

منابع علمی این مطلب

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/23112-anemia-during-pregnancy
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3696966/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3766933/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.