دارویی

قرص تاوانکس برای درمان چه بیماری ھایی استفاده میشود؟

قرص تاوانکس برای درمان چه بیماری ھایی استفاده میشود؟

قرص تاوانکس

قرص تاوانکس نام تجاری لووفلوگزاسین میباشد. لووفلوگزاسین یک آنتی بیوتیک از خانواده کینولونها میباشد. اشکال دارویی دیگر لووفلوگزاسین علاوه بر قرص 500 و 750 که بنام تجاری تاوانکس در بازار موجود هست. شامل آمپول لووفلوگزاسین هست که مصرف بیمارستانی دارد میباشد. از دیگر داروهای دسته فلوروکینولونها شامل سیپروفلوگزاسین و افلوگزاسین میباشد که تاوانکس نسل جدیدتر این خانواده میباشد وطیف اثر وسیع تری دارد. در مورد اینکه قرص تاوانکس برای درمان چه بیماریهایی استفاده می‌شود؟ باید گفت با توجه به وسیع الطیف بودن این آنتی بیوتیک برای درمان انواع عفونت‌های دستگاه تنفسی  باکتریایی به تجویز متخصص بیماری‌های عفونی  یا متخصص ریه استفاده می‌شود.

 

موارد مصرف قرص تاوانکس بصورت سرپایی

قرص تاوانکس روی انواع عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم منفی ،باکتری‌های گرم مثبت و حتی روی استاف اورئوس اکتسابی از جامعه که یک باکتری خطرناک و مقاوم به درمان هست موثر میباشد. در سینوزیت های مقاوم به درمان که به داروهای خط اول جواب نداده است و پنومونی (عفونت ریه) و عفونت های ادراری پیچیده و مقاوم به درمان به تجویز پزشک متخصص عفونی می‌توان از این داروی معجزه آفرین و نجات بخش استفاده کرد. در برخی عفونت‌های پوست و بافت نرم و عفونت‌های ناشی از سوختگی می‌توان به تجویز پزشک از قرص تاوانکس ۵۰۰ یا قرص تاوانکس 750  به دستور پزشک استفاده کرد.

 

داروی تاوانکس

داروی تاوانکس

 

در عفونت‌های ناشی از زخم پای بیماران دیابتی و عفونت‌های ارتوپدی به تجویز پزشک متخصص عفونی می‌توان استفاده کرد. موارد مصرف دیگر برای اپیدیدیمت و اورکیت (عفونت اپیدیدیم و بیضه در آقایان) که در گروه سنی خاص و شرایط خاصی ایجاد شده باشد به تجویز پزشک متخصص عفونی استفاده می‌شود. در عفونت‌های گوارشی خاص مانند میکروب معده هلیکوباکتر پیلوری نیز تاوانکس قابل تجویز توسط پزشک میباشد. موارد گفته شده موارد استفاده قرص تاوانکس بصورت سرپایی میباشد

 

موارد مصرف بیمارستانی داروی تاوانکس

موارد مصرف بیمارستانی داروی تاوانکس شامل عفونت‌های بیمارستانی ارگانهای مختلف بدن بر اساس جواب آزمایش کشت میکروبی و عفونت‌های اکتسابی از جامعه شدید که منجر به ایجاد علائم سیستمیک یا بستری شدن بیمار در آی سی یو می‌شود. از موارد دیگر مصرف بیمارستانی داروی تاوانکس برای باکتریمی (عفونت خون) ناشی از استاف اورئوس بر اساس جواب کشت میکروبی میباشد.

 

پیشنهاد مقاله: انواع عفونت های پوستی پس از گزیدگی حشرات (آنتی بیوتیک)

داروی تاوانکس برای درمان چه بیماریهایی استفاده نکنیم؟

  1. قرص تاوانکس ۵۰۰ یا قرص تاوانکس 750 یا آمپول آن هیچ جایگاهی در عفونت‌های ویروسی و آنفولانزا و کوید ندارد مگر اینکه در زمینه عفونت‌های ویروسی یک عفونت باکتریایی اضافه شده باشد که به آنتی بیوتیک های خط اول جواب ندهد و پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده باشد.
  2. در عفونت‌های قارچی مانند قارچ ناخن یا عفونت قارچی پوست داروی تاوانکس استفاده نکنیم چون باعث از بین بردن میکروبهای طبیعی پوست و حتی تشدید عفونت قارچی می‌شود. پس خیلی مهم است که اگر دچار ضایعه پوستی یا ناخن شدیم تشخیص اینکه عامل آن باکتری است یا قارچ و انتخاب داروی مناسب را بعهده پزشک بگذاریم .
  3. در عفونت‌های باکتریایی ساده مثل گلو درد چرکی، اوتیت ساده (عفونت گوش) . عفونت ادراری محدود به مجرای ادرار( سیستیت ساده)بدون درگیری کلیه (نفریت) تجویز این دارو جایگاهی ندارد و علاوه بر آن تجویز و مصرف نابجای قرص تاوانکس علاوه بر تحمیل عوارض جانبی بر خودمان موجب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود .

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

مقاومت دارویی به چه معناست و چرا باید از آن پیشگیری کرد؟

به زبان ساده میکروبهایی که وارد بدن ما می‌شوند بسته به میزان تهاجمی بودن و رفتار میکروب‌ها و اینکه جزو کدام خانواده هستند آنتی بیوتیک مناسب آنها توسط پزشک انتخاب می‌شود. در صورتی که داروی تاوانکس  برای مقابله با میکروبی انتخاب شود که آن میکروب با آنتی بیوتیک ضعیفتری از بین میرفته نتیجه این میشود که میکروب‌ها شروع به تطابق فیزیولوژی خود برای مقابله با قرص تاوانکس میکنن و در نتیجه وقتی بدن ما واقعا به این دارو نیاز دارد دیگر پاسخ درمانی با تجویز داروی تاوانکس نمیگیریم .و در واقع با استفاده نابجا قرص تاوانکس  این داروی نجات بخش و مفید را خلع سلاح میکنیم .

 

قرص تاوانکس ۷۵۰ میلی گرم

قرص تاوانکس ۷۵۰ میلی گرم

 

در چه بیماریهای دیگری از قرص تاوانکس استفاده نکنیم؟

در عفونت‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی و عفونت واژن قرص تاوانکس ۵۰۰ یا قرص تاوانکس ۷۵۰ میلی گرم جایگاهی ندارد این خیلی مهم است که در موارد غیر ضروری از داروی تاوانکس استفاده نکنیم . و همانطور که گفتیم قرص تاوانکس برای عفونت گلو مناسب نیست و مصرف نابجای آن موجب‌ ایجاد مقاومت دارویی می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: عفونت پوست و بافت نرم در کودکان

عوارض قرص تاوانکس ۷۵۰ میلی گرم یا قرص تاوانکس 500 میلی گرمی

بعد از اینکه فهمیدیم قرص تاوانکس برای درمان چه بیماریهایی استفاده می‌شود؟ توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار نارسایی کلیه هستید یا کلیرانس کلیه شما کاهش یافته هست به هیچ عنوان داروی تاوانکس را خودسرانه استفاده نکنید زیرا نیاز به تعدیل دوز دارد که اینکار توسط پزشک درصورت صلاحدید برای تجویز انجام می‌شود. و همینطور اگر مشکل کبدی یا نارسایی کبدی دارید قبل از تجویز داروی تاوانکس، به پزشک خود اطلاع دهید. از عوارض داروی تاوانکس می‌توان به پارگی تاندون خصوصا تاندون آشیل و مخصوصا در سنین بالا اشاره کرد که مصرف همزمان استروئید و کورتون باعث تشدید این موضوع می‌شود پس اگر کورتون مصرف میکنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

ناراحتی گوارشی، توهم و حتی تشنج ،بیخوابی، سردرد خفیف و گیجی و تغییرات خلق و خو از عوارض دیگر این دارو هست. اگر مبتلا به میاستنی گراویس هستید حتما قبل از شروع تاوانکس به پزشک خود اطلاع دهید چون قرص تاوانکس یا آمپول تاوانکس می‌تواند باعث شعله ور شدن بیماری شما شود. جدا شدن رتین یا اصطلاحا  retinal detachment یک اورژانس پزشکی و از عوارض داروی تاوانکس می‌تواند باشد و منجر به از دست رفتن دائمی بینایی می‌شود. تب دارویی و کهیر و راش پوستی عارضه دیگر قرص تاوانکس یا آمپول آن هست .

 

تداخلات دارویی قرص تاوانکس

حال که فهمیدیم قرص تاوانکس برای درمان چه بیماریهایی استفاده می‌شود؟ تداخلات دارویی آن را هم باید بدانیم .

  • اگر ناراحتی قلبی دارید و تحت درمان میباشید به هیچ عنوان داروی تاوانکس را خودسرانه استفاده نکنید چون با ایجاد آریتمی قلبی می‌تواند مهلک باشد. پس حتما پزشک خود را در جریان بیماری قلبی خود قرار دهید .
  • آریتمی قلبی همانطور که گفتیم عارضه جانبی داروی تاوانکس هست البته در کسانی که بیماری قلبی دارند و داروهای قلبی مصرف می‌کنند.
  • اگر تحت درمان با وارفارین هستین بدانید داروی تاوانکس با وارفارین تداخل دارویی دارد لطفا به پزشک خود داروهای مصرفی را اطلاع دهید.
  • از مصرف داروهای حاوی آلومینیوم مثل شربت معده همزمان با داروی تاوانکس پرهیز کنید. و همینطور ترکیبات حاوی آهن و کلسیم مثل قرص آهن و قرص کلسیم همزمان با قرص تاوانکس استفاده نکنید.
  • مصرف تاوانکس همزمان با تئوفیلین می‌تواند خطرناک باشد و موجب‌ کاهش آستانه تشنج می‌شود.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.