رژیم و تغذیه

لیست میوه ھا و سبزیجات ممنوعه در بارداری

لیست میوه ھا و سبزیجات ممنوعه در بارداری

سبزیجات ممنوعه در بارداری

میوه ھا و سبزیجات ممنوعه در بارداری، معمولاً شامل مواردی هستند که خطر عفونت را به همراه دارند، مانند گوشت یا ماهی نیم پز یا خام، اما باید مصرف کافئین و غذاهای فرآوری شده را نیز محدود کنید. تغذیه خوب در دوران بارداری برای تغذیه خود و جنین ضروری است. ممکن است مجبور شوید برخی از غذاهای مورد علاقه خود مانند سوشی، قهوه یا استیک را کنار بگذارید. خوشبختانه، غذاهای زیادی وجود دارد که می توانید در دوران بارداری بخورید تا سالم بمانید.

 

میوه های ممنوعه در دوران بارداری:

 پاپایا (خربزه درختی)

به دلایل واضح در صدر فهرست ممنوعات سه ماهه اول بارداری قرار دارد. پاپایای خام یا نیمه رسیده حاوی لاتکس است که می تواند باعث انقباضات زودرس شود و برای کودک شما خطرناک باشد. با این حال، پاپایای رسیده سرشار از ویتامین و آهن است. مصرف آن به مقدار کنترل شده ضرری ندارد اما از خوردن پاپایای نارس در دوران بارداری کاملاً خودداری کنید.

 

آناناس

آناناس به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا حاوی آنزیم های خاصی هستند که بافت دهانه رحم را تغییر می دهند که می تواند باعث انقباضات زودرس شود که می تواند منجر به سقط جنین شود. علاوه بر ایجاد چنین اثری، به دلیل ایجاد اسهال نیز مشهور است و در دوران بارداری می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

 

انگور

مصرف انگور در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود. تحقیقات نشان داده انگور ، گرما را در بدن تولید می کند که برای مادر و کودک خوب نیست. از مصرف بیش از حد انگور در دوران بارداری برای جلوگیری از هرگونه عارضه اجتناب کنید.

 

ممنوعات سه ماهه اول بارداری

ممنوعات سه ماهه اول بارداری

 

سبزیجات ممنوعه در بارداری

 چند نوع سبزیجات وجود دارد که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند. همه این موارد خطر قرار گرفتن در معرض باکتری هایی را به همراه دارند که می توانند به کودک شما آسیب برسانند:

 

جوانه خام

جوانه های خام از جمله یونجه، شبدر، تربچه و جوانه ماش در سالاد محبوب هستند. با این حال، محیط مرطوبی که دانه ها برای شروع جوانه زدن نیاز دارند، برای رشد سالمونلا ایده آل است و شستن آن تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل، بهتر است از مصرف جوانه‌های خام به‌کلی پرهیز کنید. جوانه ها و تربچه ها در صورت پخته شدن برای مصرف بی خطر هستند. همچنین، سبزیجات کنسرو شده را با محصولات تازه جایگزین کنید، زیرا سبزیجات و میوه های تازه از نظر تغذیه ای کامل تر هستند.

 

سبزیجات شسته نشده

سبزیجات شسته نشده ممکن است به باکتری ها و انگل هایی مانند توکسوپلاسما، ای کولای، سالمونلا و لیستریا آلوده باشد. که می توانند از خاک یا از طریق دست زدن منتقل شوند. توکسوپلاسما انگلی است که می تواند روی غذاهای گیاهی باقی بماند. اکثر مردم هیچ علامتی ندارند، اما انگل می تواند از جفت عبور کند و باعث از دست دادن بینایی و مشکلات یادگیری در آینده شود. در برخی موارد، آسیب شدید چشم یا مغز ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد.

برای به حداقل رساندن خطر عفونت، همه میوه ها و سبزیجات را به طور کامل با آب تمیز بشویید و قبل از خوردن ، پوست آنها را جدا کنید یا بپزید.

 

پیشنهاد مقاله: خونریزی در بارداری ماه اول چه دلایلی دارد؟

سبزی خوردن در سه ماه اول بارداری ؟

 

برخی از بهترین سبزی ها برای مصرف در دوران بارداری عبارتند از:

  • سبزیجات برگدار مانند شاتوت، اسفناج، خردل یا کلم سبز، کاهو یا کلم پیچ : منبع عالی فیبر، فولات و کاروتنوئیدها
  • جعفری: منبع طبیعی ویتامین E، پروتئین و ریبوفلاوین
  • بروکلی: منبع خوبی برای فیبر و همچنین فولات و ویتامین های C و K است.
  • کدو حلوایی: منابع عالی پروتئین، فیبر، فولات و ویتامین های A، C و K
  • چغندر: منبع طبیعی فیبر است که برای حمایت از سیستم ایمنی نیز مفید است.
  • فلفل دلمه ای: یک منبع عالی فیبر است،
  • نخود سبز: سرشار از فیبر و ویتامین C و K

 

در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟

الکل

در طول بارداری، الکل خطر از دست دادن بارداری، مرده زایی و سندرم جنین الکل (FAS) را افزایش می دهد. FAS می تواند بر بسیاری از جنبه های رشد از جمله قلب و مغز تأثیر بگذارد. از آنجایی که هیچ سطحی از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست، بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید.

 

کافئین

قهوه، چای، نوشابه و کاکائو همگی حاوی کافئین هستند. تحقیقات مصرف زیاد کافئین را با خطر از دست دادن بارداری، مرده‌زایی، وزن کم هنگام تولد و مشکلات مختلف رشد مرتبط دانسته‌اند. کافئین خیلی سریع جذب می شود و به راحتی وارد جفت می شود. از آنجایی که نوزادان و جفت آن‌ها آنزیم اصلی مورد نیاز برای متابولیسم کافئین را ندارند، سطوح بالایی از آن می‌تواند ایجاد شود. کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG) توصیه می کند مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم (میلی گرم) در روز در دوران بارداری محدود کنید.

 

شیر خام و غیر پاستوریزه

شیر خام و غیر پاستوریزه و پنیرهای نرم تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه: که ممکن است حاوی لیستریا باشند، باکتری که می تواند باعث بیماری به نام لیستریوز شود.

 

فرآورده های گوشتی خام و نیم پز

فرآورده های گوشتی خام و نیم پز مانند سوسیس و کالباس که می تواند حاوی انگل هایی مانند توکسوپلاسما گوندی یا باکتری هایی مانند سالمونلا یا لیستریا باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ماهی و غذاهای دریایی نپخته

زیرا می تواند حاوی سطوح بالایی از باکتری ها و انگل ها باشد.

 

ماهی های سرشار از جیوه

برخی از انواع ماهی ها سرشار از جیوه هستند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد. که شامل بیشتر ماهی های شکارچی مانند کوسه و اره ماهی می شود.

 

تخم مرغ خام یا نیم پز

تخم مرغ خام یا نیم پز که می تواند حامل باکتری سالمونلا باشد.

 

جگر و سایر گوشت های اندام

اگرچه جگر از نظر آهن بسیار غنی است، اما مصرف آن برای زنان باردار به دلیل محتوای بسیار بالای ویتامین A و خطر احتمالی مسمومیت آن توصیه نمی شود.

تمام این موارد جزو ممنوعات سه ماهه اول بارداری می باشند.

 

خوردنی های دوران بارداری برای زیبایی بچه ؟

تحقیقات در مورد بهترین غذاهایی که یک زن باردار می تواند برای زیبایی کودک خود مصرف کند محدود است. با این حال، به طور کلی، برخی از غذاها برای کمک به تقویت پوست و زیبایی نوزاد توجه خاصی را به خود جلب کرده اند. که شامل:

 

گیلاس و توت

گیلاس و انواع توت ها مانند زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و شاه توت از جمله میوه های حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها با کاهش اثرات مخرب ناشی از رادیکال های آزاد به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

 

ماهی های چرب

ماهی های چرب دریا مانند تن، سالمون و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب ضروری به ترمیم غشای سلولی کمک می کنند، که به نوبه خود به  خاصیت ارتجاعی پوست و زیبایی کودک شما کمک می کند.

 

میوه های ممنوعه در دوران بارداری

میوه های ممنوعه در دوران بارداری

 

آووکادو

آووکادو میوه ای است که سرشار از ویتامین C و ویتامین E است. هر دوی این ویتامین ها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند. ویتامین C همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و برای تولید کلاژن در بدن ضروری است. تولید کلاژن به نوبه خود رنگ پوست کودک شما را بهبود می بخشد.

 

گوجه فرنگی

لیکوپن، آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی، به ویژه در پوست گوجه فرنگی، رنگ قرمز روشن آن را به این میوه می دهد. مطالعات نشان داده اند که لیکوپن می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید کمک کند.

به طور کلی، بسیاری از مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و زیبا و سلامتی کودک و مادر ضروری هستند. هیچ چیز مهم‌تر از داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات و همچنین مایعات کافی برای دستیابی به پوستی سالم و درخشان است، ندارد.

 

ادویه های ممنوعه در دوران بارداری

سیر

سیر حاوی مقداری ماده قوی و بالقوه سمی است که برای زنان باردار توصیه نمی شود. همچنین، اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند باعث سوزش سر دل و خونریزی نیز شود ، بنابراین، بهتر است از آن اجتناب کنید.

 

گلپر

این ادویه حاوی ماده ای است که می تواند باعث رقیق شدن خون شود و از این رو در بارداری توصیه نمی شود.

 

پیشنهاد ویژه: آیا چسبندگی رحم در بارداری خطرناک است؟

شنبلیله

شنبلیله اثر محرکی روی رحم دارد و بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی شود. همچنین، خوردن دانه شنبلبله می تواند باعث نفخ، مشکل دفع گاز و اسهال شود. دوز بالای دانه شنبلیله می تواند باعث کندی رشد در کودکان شود .

 

چای نعناع

چای نعناع رحم را شل می کند و این می تواند باعث سقط جنین شود. همچنین، استفاده از روغن نعناع در دوران بارداری می تواند باعث شروع قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی شود، بنابراین قبل از استفاده از نعناع به هر شکلی احتیاط کنید.

 

کنجد

کنجد ماهیچه های رحم را تحریک می کند که می تواند منجر به مشکلات بارداری و حتی سقط جنین شود.

 

گشنیز

تحقیقات نشان داده ، گشنیز برای جنین مضر است. همچنین فیتواستروژن موجود در گشنیز باعث انقباض سریعتر رحم می شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.allaboutwomenmd.com/knowledge-center/vegetables-during-pregnancy.html
  2. https://www.apollocradle.com/blog/fruits-to-avoid-during-pregnancy-diet/
  3. https://www.healthline.com/nutrition/11-foods-to-avoid-during-pregnancy
  4. https://www.momjunction.com/articles/spices-to-eat-and-avoid-during-pregnancy_00339319/
  5. https://www.unicef.org/parenting/what-to-eat-when-pregnant
  6. https://www.healthxchange.sg/women/pregnancy/pregnancy-foods-improve-babys-complexion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.