پوست و مو

انواع روش های مختلف برای پر پشت شدن ریش ها

انواع روش های مختلف برای پر پشت شدن ریش ها

متخصص پوست

انتظار برای رشد ریش می تواند بسیار شبیه تماشای رشد علف باشد. هر چه جوان تر باشید، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا به اهداف خود دست پیدا کنید. رشد موهای صورت مردان در دوران بلوغ شروع می شود. بسیاری از مردان سال‌ها قبل از اینکه سایر افراد ریش‌هایشان ظاهر شود، شروع به رشد سبیل و چند شاخه موی چانه می‌کنند. برخی از مردان در سن 18 یا 19 سالگی می‌بینند که ریش‌هایشان پر می‌شود. برخی دیگر ممکن است تا اواسط تا اواخر دهه 20 یا حتی بعد از آن، رشد کمی داشته باشند. در مورد رویش مو و رشد ریش ها می توانید با یک متخصص

 

کم پشتی ریش و سبیل

برخی از مردان ممکن است هرگز به ریش رویاهای خود نرسند. ژنتیک و هورمون ها نقش مهمی در تعیین سرعت و رشد کامل ریش شما دارند. عادات بهداشتی و سبک زندگی نیز می تواند نقش داشته باشد. اگر چنین است می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

رشد موهای صورت تا حد زیادی توسط تستوسترون، یک هورمون، تحریک می شود. سطح تستوسترون می تواند متفاوت باشد. برای مردان بین 19 تا 38 سال، محدوده طبیعی 264 تا 916 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL) است.

تستوسترون پایین می تواند بر رشد ریش تأثیر منفی بگذارد. برای مردانی که از نظر بالینی تستوسترون پایینی دارند، مصرف مکمل ها تحت نظارت پزشک ممکن است به افزایش رشد ریش کمک کند. اگر تستوسترون شما در محدوده طبیعی باشد، مصرف مکمل ها به احتمال زیاد کمکی نخواهد کرد. در مورد مصرف مکمل ها برای این مورد حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

شما همچنین می توانید از نظر ژنتیکی ریش کم پشت داشته باشید، حتی اگر تستوسترون شما طبیعی باشد. این تا حد زیادی به دلیل تنوع ژنتیکی، قومیت و وراثت است.

به خاطر داشته باشید که شما ژن ها را از هر دو والدین به ارث می برید. ریش پدر شما ممکن است نشان دهد که ریش شما چگونه خواهد بود، اما ممکن است ریش پدربزرگ مادری شما نیز همینطور باشد.

پری رشد ریش نیز ممکن است تحت تاثیر تستوسترون باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سرعت رشد موی خطی، یعنی سرعت رشد ریش شما، با میزان دی هیدروتستوسترون (DHT) شما تعیین می‌شود.

DHT محصول جانبی تستوسترون است که توسط آنزیمی در غدد چربی فولیکول مو فعال می شود. نرخ رشد ریش می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. هنگامی که الگوی رشد ریش شما به طور کامل مشخص شد، ممکن است متوجه شوید که ریش شما حدود 1/2 اینچ در ماه رشد می کند.

 

کم پشتی ریش و سبیل

کم پشتی ریش و سبیل

 

درمان خانگی ریش کم پشت

سلامت کلی شما بر همه چیز از جمله ریش شما تأثیر می گذارد. شما نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، اما عادات سبک زندگی وجود دارد که ممکن است شما را سالم تر کند و به شما کمک کند سریعتر ریش پرتر داشته باشید.

 

ورزش

جریان خون را بهبود می بخشد که به تحریک رشد فولیکول های مو کمک می کند. ورزش هایی مانند وزنه برداری و تمرینات قدرتی نیز ممکن است به طور موقت تستوسترون را افزایش دهند. سعی کنید تمرین‌هایی را که انجام می‌دهید و همچنین زمان انجام آن‌ها را تغییر دهید. سطح تستوسترون به طور طبیعی در مردان جوان در طول روز در نوسان است، صبح ها افزایش می یابد و بعد از ظهر کاهش می یابد.

 

رژیم غذایی

تغذیه خوب ناشی از خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است برای ریش و همچنین بدن شما مفید باشد. مهم است که شاخص توده بدن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید، زیرا چاقی می تواند تستوسترون را کاهش دهد.

 

برخی مواد مغذی مانند روی نیز ممکن است برای سطح تستوسترون مفید باشند. یک رژیم غذایی سالم بر ژنتیک غلبه نمی کند، اما ممکن است به موهای موجود شما کمک کند تا سالم تر و درخشان تر شوند. شامل موارد زیر است:

  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی قزل آلا
  • آهن مانند جگر
  • غلات کامل و سایر کربوهیدرات های سالم
  • غذاهای حاوی روی مانند آجیل و نخود
  • چربی های سالم، مانند چربی های موجود در آووکادو
  • میوه ها و سبزیجات، مانند آنهایی که دارای ویتامین B و ویتامین های A، C، D و E هستند. همه این ویتامین ها ممکن است به رشد مو کمک کنند

 

مکمل های رشد ریش

مکمل های رشد ریش

 

ویتامین ها و مکمل های رشد ریش

بسیاری از مکمل ها به طور خاص برای رشد ریش دسته بندی می شوند.

اگر نمی توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، مصرف یک مکمل یا مولتی ویتامین کامل با آهن و روی ممکن است به همان اندازه مفید باشد.

 

خواب

خواب برای سلامت کلی بدن ضروری است. می تواند برای پر پشت کردن ریش نیز مفید باشد.

تستوسترون در سیستم شما در درجه اول در طول خواب ترشح می شود. استراحت نکردن کافی، آپنه خواب و خواب پراکنده همگی می توانند بر این روند تأثیر منفی بگذارند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که محدودیت خواب روزانه باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان جوان سالم می شود. مطالعه دیگری نشان داد که سطح تستوسترون در حدود شروع اولین چرخه خواب REM به اوج خود می رسد و تا زمانی که از خواب بیدار شوید در آن سطح باقی می ماند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین  توسط دکتر پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره و ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

شستشو و مرطوب کننده

تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست و ریش می تواند تأثیر مثبتی بر ظاهر ریش داشته باشد.

با لایه برداری صورت، منافذ پوست را باز نگه دارید. این به حذف سلول های مرده پوست و باقی مانده از اطراف هر فولیکول مو کمک می کند. همچنین به کاهش موهای زائد زیر ریش شما کمک می کند.می توانید از کمک متخصص پوست در این زمینه بهره ببرید.

نرم‌کننده‌هایی که مخصوص ریش طراحی شده‌اند می‌توانند به تغذیه مو کمک کرده و آن را نرم و مرطوب نگه دارند. این کار شوره سر را از بین می برد و ریش شما را پرتر نشان می دهد. می توانید کرم ها، روغن ها و لوسیون ها را آزمایش کنید تا ببینید کدام نوع برای نوع پوست و ریش شما مناسب است.

 

اصلاح

تراشیدن ریش برای یکنواخت و مرتب جلوه دادن ریش مفید است. با این حال تراشیدن باعث رشد سریع موهای ریش نمی شود. همچنین آن را پر تر نمی کند.

تمیز و مرطوب نگه داشتن ریش به پرپشت تر به نظر رسیدن ریش کمک می کند. با این حال، هیچ رژیم خاصی وجود ندارد که از نظر علمی برای پرپشت کردن موهای ریش ثابت شده باشد. شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن زیتون و روغن آووکادو به عنوان ضخیم کننده ریش بالقوه هستند.

ماینوکسیدیل (Rogaine) محصولی است که برای تحریک رشد مو در پوست سر طراحی شده است. در حالی که ممکن است روی صورت نیز کار کند، برای این منظور استفاده نمی شود. همچنین ممکن است استفاده از این روش عملی نباشد، زیرا باید هر بار حدود چهار ساعت روی پوست بماند.ویزیت متخصص پوست می تواند به شما در فهم علت کم بودن ریش شما و شراه حل آن نقش مهمی داشته باشد.

موهای صورت، مانند موهای سر، در مراحل مختلف رشد می کنند – و درک آن ممکن است به شما کمک کند پتانسیل رشد ریش خود را به حداکثر برسانید.

رشد یک ریش پر می تواند 2 تا 4 ماه طول بکشد، زیرا موهای صورت هر 24 ساعت بین 0.3 تا 0.5 میلی متر (میلی متر) رشد می کنند. این بین یک سوم تا یک نیم اینچ در ماه جواب می دهد.

عوامل زیادی می توانند روی رشد ریش شما تأثیر بگذارند، اما برخی از استراتژی های سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای افزایش رشد ریش خود آن ها را امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه چیزی روی رشد ریش تأثیر می گذارد و اینکه آیا می توان بر روی آن تأثیر گذاشت،ادامه را بخوانید.

 

مراحل رشد ریش

مراحل رشد ریش

 

مراحل رشد ریش

هنگامی که اصلاح را متوقف کردید، می توانید انتظار داشته باشید که موهای صورت در مراحل مختلف رشد کنند. موها ممکن است در نواحی خاص، به خصوص در ابتدا، پرتر و سریعتر رشد کنند. با این حال صبور باشید، زیرا این یک الگوی رشد طبیعی برای اکثر مردان است.

مرحله 1. این مرحله تقریباً 7 روز طول می کشد. مقدار رشد در پایان هفته باید به شما این ایده را بدهد که ریش شما چقدر سریع یا آهسته رشد می کند.

مرحله 2. این مرحله 2 هفته آینده را شامل می شود. قطعاً الگوی رشد مو را خواهید دید که به شما اطلاع می دهد که آیا می توان انتظار زیاد شدن مو را داشته باشید یا نه.

مرحله 3. این یکی 2 هفته دیگر طول می کشد، در پایان آن باید رشد قابل توجهی ریش داشته باشید. اگر تا این زمان هنوز موهای صورتتان زیاد نیست، ممکن است ریش کامل در آینده نداشته باشید.

مرحله 4. شما به خوبی در دومین ماه رشد ریش خود هستید. به احتمال زیاد زمان آن فرا رسیده است که آرایشگر را در مورد پیرایش آن (اگر می خواهید ظاهری آراسته داشته باشید) ببینید و استایل مورد نظر خود را مشخص کنید.

مرحله 5. از 2 ماهگی به بعد، رشد ریش کندتر است. اکنون می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید به ظاهر و نگهداری از ریش کامل متعهد باشید یا خیر.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

چرا اینقدر طول می کشد؟

قومیت، سن، ژنتیک، و هورمون‌های شما – بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف پزشکی – همه می‌توانند روی سریع‌تر یا کندتر بودن رشد ریش شما یا تأثیر بگذارند.

اگر به نظر می رسد رشد ریش شما مدت زیادی طول می کشد، یکی از عوامل زیر ممکن است نقش داشته باشد.

 

سن

ممکن است بچه‌هایی را در دبیرستان به یاد بیاورید که قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی، به نظر می‌رسید که ریش کامل داشتند. آنها استثنا هستند، نه قاعده.

به طور معمول، رشد کامل ریش از حدود 18 سالگی امکان‌پذیر است، اما برای بسیاری از مردان، ممکن است این زمان تا 30 سالگی فرا نرسد. بنابراین، اگر رشد ریش مورد نظرتان را به دست نمی‌آورید، ممکن است به این دلیل باشد که این به شما مربوط نیست. زمان.

 

قومیت

گروه‌های قومی خاص نسبت به سایرین ریش بیشتری دارند. به عنوان مثال، مردان چینی معمولاً موهای صورت کمتری نسبت به مردان سفیدپوست دارند و مردان مدیترانه‌ای تبار معمولاً ریش‌های پرپشت‌تری دارند.

 

ژنتیک

فراتر از ریشه های قومی شما، ویژگی های مستقیم خانوادگی شما به این موضوع که آیا می توانید ریش کامل بدربیاورید یا خیر، ارتباط دارد. به همین ترتیب، ژنتیک شما نیز بافت موهای شما، احتمال طاسی شدن شما و غیره را تعیین می کند.

برای سرنخ هایی در مورد آینده ریش خود، به اقوام مرد خود نگاه کنید. در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که پدری با ریش پر پسری داشته باشد که بتواند همان کار را انجام دهد، مدل موها ارثی است.

بیشتر بخوانید: قرص نورودینون ویتاول برای تامین ویتامین ھای گروه B و کنترل ریزش مو

هورمون ها

سطوح پایین تستوسترون می تواند رشد ریش را دشوارتر کند. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل ها یا آزمایش تستوسترون درمانی برای کمک به مبارزه با کاهش تستوسترون صحبت کنید.

 

زمانی که عدم رشد نگران کننده است

رشد مو، چه روی پوست سر باشد و چه روی صورت، نشان دهنده تغییرات زیادی در سلامت شماست.

بیماری‌های زمینه‌ای مانند آلوپسی باربا یا آلوپسی آره‌آتا می‌تواند باعث ریزش مو در ریش شما شود یا رشد ریشی را که در مکان‌هایی تکه‌تکه یا نازک نیست، سخت‌تر کند.

 

آلوپسی آره آتا شایع‌تر است. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های موی سالم حمله می کند. هنگامی که ریش آلوپسی آره آتا ایجاد می شود، مردان معمولاً میانسال هستند و ریزش مو به طور معمول در امتداد خط فک است.

 

شرایط غیرمعمول، مانند پرولاکتینوما – یک تومور غیرسرطانی غده هیپوفیز – نیز می تواند منجر به نازک شدن یا از بین رفتن موهای صورت شود.

برعکس، یک خال غیر سرطانی به نام خال بکر گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد موهای زائد و زبر در محل خال مادرزادی شود.

 

جمع بندی

مدت زمانی که برای گذاشتن ریش لازم است – بدوندر نظر گرفتن ظاهر نهایی – از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اگر می‌خواهید ریش کامل داشته باشید، چند ماه قبل از رسیدن به هدفتان صبر کنید. این بدان معنی است که صبور باشید و مراقب علائم بیماری باشید که ممکن است روی رشد ریش شما تأثیر بگذارد.

اگر نگران عدم رشد ریش هستید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید.

پیشنهاد مقاله: بهترین روش برای درمان شوره سر

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.