زنان و زایمان

بهترین روش محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

بهترین روش محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

محاسبه سن جنین

در تاریخ 27 آبان 1402 – توسط دکتر غزل روستایی بازنگری و بروزرسانی شد.

فهرست مطالب

 

بارداری به طور متوسط 280 روز (40 هفته) از اولین روز آخرین قاعدگی شما (LMP) طول می کشد. اولین روز LMP شما به عنوان روز اول بارداری در نظر گرفته می شود. محاسبه تاریخ زایمان شما یک علم دقیق نیست. تعداد بسیار کمی از زنان در تاریخ زایمان خود زایمان می کنند، بنابراین، اگرچه داشتن ایده ای از زمان تولد فرزندتان مهم است، سعی کنید خیلی به تاریخ دقیق آن اکتفا نکنید. محاسبه سن بارداری آنلاین به کمک برنامه محاسبه سن بارداری می تواند کمک کننده باشد.

بارداری به عنوان زمان بین بارداری و تولد تعریف می شود. جنین در دوران بارداری در رحم والدین باردار رشد می کند. سن بارداری مدت بارداری را توصیف می کند. اکثر نوزادان بین هفته های 38 تا 42 بارداری متولد می شوند. نوزادانی که قبل از 37 هفتگی به دنیا می آیند نارس محسوب می شوند. نوزادانی که بعد از 42 هفته به دنیا می آیند، دیررس نامیده می شوند.

محاسبه سن بارداری به تخمین تاریخ زایمان احتمالی، برنامه ریزی مراقبت ها و آزمایشات قبل از زایمان و ارزیابی سلامت نوزاد در بدو تولد کمک می کند. این یک دستورالعمل برای تعیین اینکه آیا کودک همانطور که انتظار می رود رشد می کند و زمان انجام غربالگری قبل از تولد ارائه می دهد. نوزادانی که برای سن حاملگی خود کوچکتر یا بزرگتر از حد انتظار به دنیا می آیند ممکن است نیاز به نظارت دقیق تری داشته باشند.

 

بهترین روش محاسبه سن بارداری

تاریخ واقعی لقاح عموماً برای انسان مشخص نیست. سن حاملگی بر حسب هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما (LMP) اندازه گیری می شود. این بدان معناست که آخرین قاعدگی شما بخشی از بارداری شما محسوب می شود. حتی اگر شما واقعا باردار نبودید، پریود شما سیگنالی است که بدن شما برای بارداری آماده می شود. رشد جنین در واقع تا زمان لقاح شروع نمی شود، یعنی زمانی که اسپرم تخمک را بارور می کند. پزشک شما همچنین می تواند سن حاملگی را با استفاده از سونوگرافی یا بعد از زایمان تعیین کند.

در طول سونوگرافی، پزشک سر و شکم جنین را اندازه گیری می کند تا سن بارداری را تعیین کند. پزشک متخصص زنان می تواند به روش محاسبه سن بارداری آنلاین به شما کمک کند

تاریخ زایمان تخمینی (EDD) تاریخی است که انتظار می رود شروع خود به خود زایمان رخ دهد. EDD را می توان با افزودن 280 روز (9 ماه و 7 روز) به اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) تخمین زد. این روشی است که توسط ماشین حساب های بارداری استفاده می شود.

دقت EDD حاصل از این روش به یادآوری دقیق تاریخ مادر بستگی دارد، سیکل های منظم 28 روزه را در نظر می گیرد و تخمک گذاری و لقاح در روز 14 سیکل اتفاق می افتد. ایجاد EDD توسط LMP ممکن است طول مدت بارداری را کمتر یا بیش از حد تخمین بزند و ممکن است در معرض خطای بیش از 2 هفته باشد.

در مواردی که تاریخ لقاح دقیقا مشخص است، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، EDD با افزودن 266 روز به تاریخ لقاح محاسبه می شود. سونوگرافی برای تعیین اندازه جنین و در نتیجه برای محاسبه سن بارداری استفاده می شود. دقت تخمین سونوگرافی از زمان بارداری با توجه به زمان اسکن، وضوح تصویر سونوگرافی و موقعیت جنین متفاوت است.

 

تاریخ زایمان

 

سن بارداری به دو دوره مجزا تقسیم می شود

  • دوره جنینی اول از ابتدای هفته سوم تا پایان هفته هشتم زندگی داخل رحمی ادامه دارد. به آن دوره اندام زایی نیز می گویند.
  • دوره جنینی دوم از ابتدای هفته نهم (ماه سوم) تا زمان تولد ادامه دارد. در این دوره، رشد استثنایی و تخصصی شدن ساختارهای بدن وجود دارد که با بلوغ بافت ها و اندام ها مشخص می شود.

سن بارداری در سه ماهه اول بارداری با اندازه گیری طول تاج استخوانی (CRL) کودک شما در سونوگرافی تعیین می شود. این اندازه گیری از بالای سر جنین تا کفل معمولاً در هفته 12 از LMP انجام می شود. اگر اولین اسکن خود را بعد از سه ماهه اول انجام دهید، دقیق ترین تاریخ زایمان اندازه گیری برای ارزیابی دوران بارداری، دور سر (HC) است.

این از 14 هفته و 1 روز انجام می شود. در مراحل بعدی بارداری، سونوگرافی قسمت‌های خاصی از بدن نوزاد از جمله دور شکم (AC)، دور سر (HC) و طول استخوان ران (استخوان ران) (FL) را اندازه‌گیری می‌کند تا زمان بارداری و رشد جنین را تایید کند.

 

محاسبه سن حامگلی و تاریخ زایمان

اگر سیکل های قاعدگی 28 روزه منظم دارید، دو روش برای محاسبه تاریخ زایمان وجود دارد.

قانون Naegele شامل یک محاسبه ساده است: هفت روز به اولین روز LMP خود اضافه کنید و سپس سه ماه از آن کم کنید.

 

برای مثال، اگر LMP شما 1 آذر 1400 بود:

  • هفت روز اضافه کنید (8 اذر 1400).
  • تفریق سه ماه (8 آذر 1400).
  • در صورت لزوم سال را تغییر دهید و یک سال به آن اضافه کنید (8 شهریور 1401).
  • در این مثال، تاریخ زایمان 8 شهریور 1401خواهد بود.

محاسبه هفته بارداری و تاریخ زایمان

محاسبه هفته بارداری و تاریخ زایمان یکی از موارد مهم در دوران بارداری است. با استفاده از روش‌های مختلفی مانند آزمایش خون و سونوگرافی، می‌توان سن بارداری را تعیین کرده و هفته بارداری فعلی را پیدا کرد. همچنین، برای تعیین سن بارداری و برنامه‌ریزی خانواده، محاسبه سن حاملگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از فرمول‌های ریاضی مربوطه و توجه به تغییرات بدنی و علائم بارداری، می‌توان سن بارداری را محاسبه کرد.

این اطلاعات به مادران باردار کمک می‌کند تا بهترین مراقبت‌ها را دریافت کرده و به سلامتی خود و نوزاد خود اهمیت بدهند.

محاسبه هفته بارداری و محاسبه سن جنین: دوره بارداری مدت زمان بارداری است. اکثر نوزادان بین هفته های 38 تا 42 بارداری متولد می شوند. نوزادانی که قبل از 37 هفتگی به دنیا می آیند نارس محسوب می شوند. نوزادانی که بعد از 42 هفته به دنیا می آیند، پست ترم نامیده می شوند.

همچنین، با محاسبه سن بارداری، می‌توان تاریخ زایمان را نیز تخمین زد. این اطلاعات مهم برای طراحی برنامه راهبردی زایمان و نیز برای ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی مناسب است. محاسبه هفته بارداری و سن بارداری، با دقت و صحت بالا می‌تواند به زنان باردار در درک بهتر از تغییرات بدنی خود و رشد نوزاد کمک کند. همچنین، اطلاعات به دست آمده از این محاسبات، به پزشکان و متخصصان بهداشتی در تعیین تاریخ‌های مهمی مانند انجام آزمون‌ها و سونوگرافی‌ها کمک می‌کند.

در نهایت، محاسبه سن بارداری و هفته بارداری یک ابزار مهم برای مراقبت بهتر از سلامت زنان باردار و نوزادان است.

 

برنامه محاسبه سن بارداری

برنامه محاسبه سن بارداری

 

برنامه محاسبه سن بارداری

محاسبه هفته بارداری آنلاین: امروزه محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان راحت تر از چیزی که فکر می کنید، برای همگان در دسترس می باشد. انواع برنامه ها و اپلیکیشن ها جهت محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان تحت عنوان EDD Calculator طراحی شده اند که با پر کردن اطلاعات مورد نیاز، سن بارداری و تاریخ زایمان شما را پیش بینی می کنند. اطلاعات مورد نیاز عبارتند از:

  • اولین روز آخرین قاعدگی
  • تاریخ سونوگرافی
  • طول چرخه های قاعدگی
  • منظم یا نامنظم بودن چرخه های قاعدگی

پس از وارد کردن اطلاعات فوق، سن بارداری و تاریخ زایمان شما نشان داده می شود.

راه دیگر برای محاسبه تاریخ زایمان استفاده از برنامه محاسبه سن حاملگی است. این روشی است که اکثر پزشکان از آن استفاده می کنند. اگر به آن دسترسی دارید، تخمین تاریخ زایمان بسیار آسان است. اولین قدم این است که تاریخ LMP خود را در برنامه قرار دهید. برنامه تاریخ زایمان شما را نشان می دهد.

به یاد داشته باشید که تاریخ زایمان فقط تخمینی از زمان زایمان است. احتمال به دنیا آوردن فرزندتان در آن تاریخ دقیق بسیار اندک است.

 

محاسبه ماه بارداری

تاریخ واقعی لقاح عموماً برای انسان مشخص نیست. سن حاملگی بر حسب هفته از اولین روز آخرین قاعدگی شما اندازه گیری می شود. این بدان معناست که آخرین قاعدگی شما بخشی از بارداری شما محسوب می شود. حتی اگر شما واقعا باردار نبودید، پریود شما سیگنالی است که بدن شما برای بارداری آماده می شود. رشد جنین در واقع تا زمان لقاح شروع نمی شود، یعنی زمانی که اسپرم تخمک را بارور می کند. پزشک شما همچنین می تواند سن حاملگی را با استفاده از سونوگرافی یا بعد از زایمان تعیین کند.

در طول سونوگرافی، پزشک سر و شکم جنین را اندازه گیری می کند تا سن بارداری را تعیین کند. پزشک متخصص زنان می تواند به روش محاسبه سن بارداری آنلاین به شما کمک کند

 

محاسبه سن جنین

سن بارداری از زمان لقاح: در حالی که سن حاملگی از اولین روز آخرین قاعدگی شما اندازه گیری می شود، محاسبه سن جنین از تاریخ لقاح محاسبه می شود. این در زمان تخمک گذاری است، به این معنی که سن جنین حدود دو هفته از سن بارداری عقب تر است.

این سن واقعی جنین است. با این حال، این روش  از دقت کمتری نسبت به اندازه گیری سن بارداری برخوردار است، زیرا در بیشتر موارد نمی‌توان فهمید چه زمانی واقعاً لقاح در انسان اتفاق می‌افتد. در مواردی که بارداری به روش آزمایشگاهی به صورت لقاح خارج از رحم (IVF) صورت گرفته باشد، سن جنین به دقت قابل محاسبه می باشد.

 

نحوه محاسبه تاریخ زایمان

محاسبه تاریخ زایمان با استفاده از سونوگرافی در سه ماهه اول یکی از روش های محاسبه تاریخ زایمان می باشد. پزشک شما از اندازه‌گیری‌های خاصی استفاده می‌کند تا بفهمد در حال حاضر چقدر تا زایمان فاصله دارید.

همچنین می توانید تاریخ زایمان خود را با استفاده از روش زیر تخمین بزنید:

  • روز شروع آخرین قاعدگی را علامت بزنید.
  • هفت روز اضافه کنید.
  • سه ماه عقب بشمار
  • یک سال اضافه کنید.
  • روزی که به پایان می رسید موعد مقرر زایمان شماست. این روش بر این فرض بنا شده است که شما یک سیکل قاعدگی منظم دارید. بنابراین اگرچه دقت آن کامل نیست (به خصوص در افرادی که قاعدگی های نامنظم دارند)، اما در بیشتر موارد تخمین خوبی است.

بیشتر بخوانید: محاسبه بارداری هفته به هفته

 

سه ماهه اول بارداری

شمارش تاریخ بارداری با اولین روز آخرین چرخه قاعدگی طبیعی شروع می شود و بارداری در هفته 2 انجام می شود. سه ماهه اول بارداری از هفته اول تا دوازدهم بارداری طول می کشد.

در چند هفته اول پس از لقاح، سطح هورمون شما به طور قابل توجهی تغییر می کند. رحم شما شروع به حمایت از رشد جفت و جنین می کند، بدن شما برای حمل اکسیژن و مواد مغذی به جنین در حال رشد به خون خود اضافه می کند و ضربان قلب شما افزایش می یابد.

 

این تغییرات با بسیاری از علائم اولیه بارداری همراه است، مانند:

  • خستگی
  • بیماری صبحگاهی
  • سردرد
  • یبوست

برای رشد کودک شما سه ماهه اول حیاتی است.

کودک تا پایان ماه سوم تمام اندام های خود را رشد می دهد، بنابراین این زمان بسیار مهم است. حفظ یک رژیم غذایی سالم از جمله افزودن مقدار کافی اسید فولیک به منظور کمک به جلوگیری از نقص لوله عصبی مهم است.

از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید. این عادات و هر گونه مصرف دارو (از جمله برخی از داروهای تجویزی)، با عوارض جدی بارداری و ناهنجاری های هنگام تولد مرتبط است.

اولین آزمایشی که در این سه ماهه انجام می دهید به احتمال زیاد یک تست بارداری خانگی است که باردار بودن شما را تایید می کند.

بارداری شما با آزمایش ادرار یا آزمایش خون دیگر تایید می شود. از دستگاه داپلر یا سونوگرافی برای اطمینان از ضربان قلب نوزاد و بررسی سلامت نوزاد استفاده خواهد شد. پزشک شما همچنین ممکن است یک پانل آزمایش خون را برای بررسی ایمنی، سطوح تغذیه و شاخص‌های سلامت جنین تجویز کند.

در طول سه ماهه اول، خطر سقط جنین می تواند قابل توجه باشد. اگر ویتامین‌های دوران بارداری مصرف می‌کنید و از مواد مضر اجتناب می‌کنید، در حال حاضر خدمات بزرگی به کودک خود انجام داده‌اید و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهید.

 

سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری

برخی از پزشکان از حذف کافئین حمایت می کنند، اگرچه کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان می گوید مصرف متوسط (کمتر از 200 میلی گرم در روز) اشکالی ندارد. در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول باید از مصرف گوشت فراوری شده و صدف اجتناب شود.

اعتقاد بر این است که این تغییرات رژیم غذایی به کاهش بیشتر احتمال سقط جنین کمک می کند و به شما کمک می کند تا سالم بمانید. در مورد تغییرات رژیم غذایی خاصی که ممکن است نیاز داشته باشید با یک پزشک صحبت کنید. سه ماهه اول زمان خوبی برای فکر کردن به کلاس های بارداری، زایمان، شیردهی و والدین است

 

سه ماهه دوم بارداری

معمولاً راحت ترین دوره زمانی برای اکثر افراد باردار سه ماهه دوم (هفته 13 تا 27) است.

بیشتر علائم اولیه بارداری به تدریج ناپدید می شوند. احتمالاً در طول روز افزایش سطح انرژی را احساس خواهید کرد و می‌توانید از خواب آرام‌تری لذت ببرید.

شکم شما باردار به نظر می رسد، زیرا اندازه رحم به سرعت رشد می کند.

در حالی که ناراحتی های اوایل بارداری باید کاهش یابد، چند علامت جدید وجود دارد که باید به آنها عادت کرد.

شکایات رایج شامل گرفتگی عضلات پا و سوزش سر دل است. ممکن است متوجه شوید که اشتهای بیشتری دارید و افزایش وزن تسریع می شود.

روی افزایش وزن توصیه شده توسط پزشک خود کار کنید. پیاده روی کنید، غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی را انتخاب کنید و در هر ویزیت با پزشک خود در مورد افزایش وزن صحبت کنید.

رگهای واریسی، کمردرد و احتقان بینی ممکن است آشکار شوند.

 

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم زمانی است که اکثر افراد باردار می توانند برای اولین بار حرکت جنین خود را احساس کنند، معمولاً تا هفته 20. کودک حتی می تواند صدای شما را در سه ماهه دوم بشنود و تشخیص دهد.

برخی از آزمایشات غربالگری ممکن است در سه ماهه دوم انجام شود. حتماً در مورد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی یا مسائل ژنتیکی که ممکن است شما یا کودکتان را در معرض خطر قرار دهد، با پزشک خود صحبت کنید.

سونوگرافی آناتومی ممکن است بین هفته‌های 18 تا 22 انجام شود. در این اسکن، قسمت‌هایی از بدن نوزاد اندازه‌گیری و ارزیابی می‌شود تا از عملکرد آنها اطمینان حاصل شود.

این اعضای بدن عبارتند از:

  • قلب
  • ریه ها
  • کلیه
  • مغز

در اسکن آناتومی، ممکن است بتوانید جنسیت کودک خود را دریابید. به پزشک خود اطلاع دهید که آیا می خواهید بدانید یا نه.

در طول سه ماهه دوم، پزشکان تمایل به آزمایش دیابت بارداری دارند. دیابت بارداری بین هفته های 26 تا 28 بارداری قابل تشخیص است.

اگر سابقه خانوادگی دیابت دارید یا عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارید، ممکن است زودتر آزمایش شوید.

در طی این آزمایش، به شما دستور داده می شود که یک ماده با گلوکز بالا بنوشید. پس از نوشیدن آن، یک ساعت قبل از گرفتن خون صبر می کنید. این آزمایش اطمینان حاصل می کند که بدن شما در دوران بارداری به قند واکنش مناسبی نشان می دهد.

 

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری

از هفته 28 تا زمان تولد نوزاد شما سه ماهه سوم طول می کشد. در طول سه ماهه سوم، شما شروع به ملاقات بیشتر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود خواهید کرد.

  • ادرار خود را از نظر پروتئین آزمایش کنید
  • فشار خون خود را چک کنید
  • به ضربان قلب جنین گوش دهید
  • قد پایه خود را اندازه گیری کنید (طول تقریبی رحم شما)
  • دست ها و پاهای خود را از نظر وجود تورم بررسی کنید
  • پزشک شما همچنین موقعیت کودک شما را تعیین می کند و دهانه رحم شما را بررسی می کند تا نحوه آماده شدن بدن شما برای زایمان را طبق محاسبه بارداری بررسی کند.

 

محدودیت های سفر در سه ماهه سوم اعمال می شود. توصیه می شود در صورت شروع زایمان زودرس، در نزدیکی پزشک یا ماما خود باشید.

کشتی‌های کروز معمولاً به افرادی که بیش از هفته ۲۸ بارداری هستند اجازه سوار شدن نمی‌دهند. خطوط هوایی، اگرچه به آنها اجازه پرواز می دهند، توصیه می کنند که این کار را فقط با اجازه پزشک خود انجام دهید.

سه ماهه سوم زمان خوبی برای آموزش خود در مورد زایمان است.

برای ثبت نام در کلاس زایمان وقت بگذارید. کلاس های زایمان برای آماده سازی شما و همسرتان برای زایمان طراحی شده است. این یک راه عالی برای یادگیری در مورد مراحل مختلف زایمان، گزینه های زایمان است و به شما این فرصت را می دهد که هر سوالی را بپرسید یا نگرانی خود را با یک مربی آموزش دیده زایمان بیان کنید.

 

در صورت انجام IVF  محاسبه بارداری چگونه است؟

اگر از لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای باردار شدن استفاده کرده اید، می توانید از تاریخ انتقال IVF برای محاسبه تاریخ زایمان خود استفاده کنید. اگر ارائه‌دهنده شما جنین‌ها را پنج روز پس از بازیابی تخمک‌های شما منتقل کرده است، 261 روز از تاریخ انتقال پیش‌بینی کنید.

چنانچه پزشک شما جنین ها را سه روز پس از بازیابی تخمک منتقل کرده است، برای تعیین تاریخ زایمان خود، 263 روز پیش حساب کنید. در روز انتقال شما، پزشک شما تاریخ سررسید شما را محاسبه می کند و این اطلاعات را با شما به اشتراک می گذارد.

 

زمان بارداری

زمان بارداری

 

اگر تاریخ آخرین قاعدگی خود را ندانم چه می شود؟

این رایج‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. خوشبختانه، زمانی که نمی توانید اولین روز LMP خود را به خاطر بسپارید، راه هایی برای تعیین تاریخ زایمان وجود دارد:

در صورتیکه می دانید که LMP خود را در یک هفته خاص داشته اید، پزشک می تواند تاریخ زایمان شما را بر اساس آن تخمین بزند.

اگر نمی دانید آخرین دوره قاعدگی شما چه زمانی بوده است، ممکن است پزشک برای تعیین تاریخ زایمان سونوگرافی تجویز کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره آنلاین با دکتر زنان را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان آنلاین دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اگر پریودهای نامنظم یا سیکل های طولانی داشته باشم چه می شود؟

برخی از زنان چرخه هایی دارند که به طور مداوم طولانی تر از چرخه متوسط 28 روزه است. در این موارد هنوز هم می توان از چرخه های قاعدگی استفاده کرد، اما برخی محاسبات ساده اضافی نیز ضروری است.

نیمه دوم سیکل قاعدگی یک زن همیشه 14 روز طول می کشد. این زمان از تخمک گذاری تا دوره قاعدگی بعدی است. برای مثال اگر سیکل شما 35 روزه است، احتمالا در روز 21 تخمک گذاری کرده اید.

با پیدا کردن تاریخ تخمک گذاری، می توانید سن بارداری خود را علی رغم پریودهای نامنظم یا سیکل های طولانی محاسبه کنید.

هنگامی که یک ایده کلی از زمان تخمک گذاری دارید، می توانید از LMP تنظیم شده برای پیدا کردن تاریخ زایمان خود با چرخ حاملگی استفاده کنید.

 

برای مثال، اگر سیکل قاعدگی شما معمولاً 35 روز است و اولین روز LMP شما 1 آذر بوده است:

  • 21 روز (22 آذر) اضافه کنید.
  • 14 روز را کم کنید تا تاریخ LMP تنظیم شده خود (8 آذر) را پیدا کنید.

 

اگر پزشک تاریخ زایمان من را تغییر دهد به چه معناست؟

در صورتیکه جنین شما به طور قابل توجهی کوچکتر یا بزرگتر از میانگین جنین در مرحله خاص بارداری شما باشد، پزشک ممکن است تاریخ زایمان شما را تغییر دهد.

به طور کلی، زمانی که سابقه پریودهای نامنظم وجود دارد، زمانی که تاریخ LMP شما نامشخص است، یا زمانی که با وجود استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی، حاملگی رخ داده است، پزشک برای تعیین سن حاملگی سونوگرافی تجویز می کند.

سونوگرافی به پزشک اجازه می دهد تا طول سری دمی جنین را اندازه گیری کند (CRL) – طول جنین از یک سر تا انتهای دیگر.

در طول سه ماهه اول، این اندازه گیری دقیق ترین تخمین را برای سن نوزاد ارائه می دهد. پزشک شما ممکن است تاریخ زایمان شما را بر اساس اندازه گیری اولتراسوند تغییر دهد.

این به احتمال زیاد در سه ماهه اول رخ می دهد، به خصوص اگر تاریخ تخمین زده شده توسط سونوگرافی بیش از یک هفته با تاریخ تخمین زده شده توسط پزشک بر اساس LMP شما متفاوت باشد.

در سه ماهه دوم، سونوگرافی دقت کمتری دارد و پزشک شما احتمالا تاریخ شما را تنظیم نمی کند مگر اینکه تخمین ها بیش از دو هفته متفاوت باشد.

سه ماهه سوم کمترین زمان دقیق برای تاریخ بارداری توسط سونوگرافی است. دقت تخمین‌های مبتنی بر سونوگرافی ممکن است تا سه هفته کاهش یابد، بنابراین پزشکان به ندرت تاریخ‌ها را در سه ماهه سوم تنظیم می‌کنند.

با این حال، اگر پزشک به فکر تغییر تاریخ شما باشد، انجام سونوگرافی در سه ماهه سوم غیر معمول نیست.

تکرار سونوگرافی اطلاعات ارزشمندی در مورد رشد جنین ارائه می دهد و ممکن است به شما و پزشکتان اطمینان دهد که تغییر در تاریخ زایمان منطقی است.

 

بیشتر بخوانید: آزمایش بارداری بتا چیست و چگونه انجام می شود؟

تشخیص سن دقیق جنین

اندازه گیری سونوگرافی برای تخمین سن جنین در مراحل اولیه بارداری دقیق تر است. در چند هفته اول، جنین ها با سرعت تقریبا یکسان رشد می کنند. با این حال، با پیشرفت بارداری، سرعت رشد جنین از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است.

به همین دلیل است که نمی توان از اندازه گیری های اولتراسوند برای پیش بینی دقیق سن نوزاد در مراحل بعدی بارداری استفاده کرد.

سونوگرافی بخشی ضروری از مراقبت های دوران بارداری نیست. از اسکن های متعدد پرهیز کنید. تشخیص سن دقیق جنین انلاین از طریق اپلیکیشن ازپزشک و مشاوره با پزشک متخصص زنان هم امکان پذیر است.

 

محاسبه سن بارداری

محاسبه سن بارداری

 

تاریخ سونوگرافی چه زمانی است و چرا با تاریخ زایمان من متفاوت است؟

هنگامی که یک پزشک سونوگرافی انجام می دهد، گزارشی از یافته ها می نویسد و شامل دو تاریخ تخمینی زایمان می شود. تاریخ اول با استفاده از تاریخ LMP محاسبه می شود. تاریخ دوم بر اساس اندازه گیری های اولتراسوند است. این تاریخ ها به ندرت یکسان هستند.

وقتی پزشک شما نتایج سونوگرافی را ارزیابی می کند، تعیین می کند که آیا این تاریخ ها مطابقت دارند یا خیر. پزشک شما احتمالاً تاریخ زایمان شما را تغییر نخواهد داد، مگر اینکه به طور قابل توجهی با تاریخ سونوگرافی شما متفاوت باشد.

اگر سونوگرافی های بیشتری دارید، هر گزارش سونوگرافی بر اساس آخرین اندازه گیری ها دارای تاریخ زایمان جدید خواهد بود. تاریخ زایمان مورد انتظار نباید بر اساس اندازه گیری های سونوگرافی سه ماهه دوم یا سوم تغییر کند.

تخمین تاریخ زایمان در اوایل بارداری دقیق تر است. سونوگرافی های بعدی برای تعیین اینکه آیا جنین به خوبی رشد می کند یا خیر کمک کننده است، اما نه برای تعیین سن جنین.

محاسبه تاریخ زایمان و محاسبه سن جنین در اوایل بارداری دقیق تر است. سونوگرافی های بعدی برای تعیین اینکه آیا جنین به خوبی رشد می کند یا خیر کمک کننده است، اما نه برای تعیین سن جنین.

 

کاربردهای سونوگرافی بارداری

در محاسبه بارداری با استفاده از سونوگرافی با توجه به یافته های در دست از وضعیت جنین مانند اندازه و تراکم استخوان ها، مرحله ی تکامل ارگان های حیاتی مانند قلب، سیستم گوارشی و سیستم ادراری تناسلی میتوان تخمین مناسبی از سن بارداری و سلامت جنین بدست آورد.

با اطلاعات در دست در روش محاسبه بارداری با استفاده از این دستگاه میتوان به نتایج مهمی از جمله تعیین حاملگی و محل آن، سن جنین، چندقلویی، جنسیت جنین، سلامت اندام ها، میزان مایع آمنیوتیک و محل جفت دست پیدا کرد .

در سونوگرافی بارداری از هفته ی 6 ام میتوان جنین و وضعیت اولیه ی آن را ارزیابی نمود. ولی برای شنیدن صدای قلب جنین باید تا هفته 10 ام بارداری صبور بود. در صورت عدم دسترسی مادر به سونوگرافی بارداری میتوان از هفته ی 16 ام به بعد اقدام به شنود صدای قلب جنین توسط دستگاهی با مکانیزم دستگاه سونوگرافی ولی تقویت نشده بنام سونیکئد نمود.

 

روش انجام سونوگرافی بارداری

سونوگرافی بارداری با تشخیص متخصص محترم زنان و زایمان در تاریخ مشخصی از بارداری برای نوبت اول انجام خواهد شد. و در فواصل مشخص طی بارداری جهت ارزیابی سلامت جنین و سن بارداری تکرار می گردد. تمام مادران باردار پس اطمینان از بارداری خود با آگاهی داشتن از تاریخ دقیق اولین روز از آخرین دوره ی قاعدگی خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و با تشکیل پرونده ی مراقبت مادر باردار و انجام دوره ای سونوگرافی بارداری و ازمایشات مورد نیاز و ثبت آن در پرونده ی مراقبتی سعی در کاهش خطرات ممکنه برای مادر و جنین دارند.

اولین نوبت سونوگرافی بارداری در محاسبه بارداری با استفاده از سونوگرافی مربوط به سونوگرافی سه ماهه اول بارداری است. باید قبل از هفته ی 12 ام بارداری ( بهترین زمان جهت نوبت اول هفته ی 6-7 بارداری است ) انجام پذیرد. به نظر برخی از همکاران متخصص زنان و زایمان سونوگرافی بارداری هفته ی 6-7 بارداری بهترین روش جهت تعیین سن بارداری می باشد. در سونوگرافی بارداری علاوه بر سن بارداری به اطلاعات مهمی دست پیدا می کنیم که از آن در جهت انجام غربالگری های لازم در دوره ی سه ماهه ی دوم و سوم نیز میتوان بهره برد.

با این روش می توانیم با تخمین زمان خاتمه ی بارداری از حاملگی طولانی و خطرات آن جلوگیری کنیم. در صورت احساس نیاز همکار متخصص زنان و زایمان مادر را در صورت حاملگی طولانی در بخش بستری تحت نظر قرار می گیرد. و در شرایط بالینی مناسب به جهت انجام زایمان به روش جراحی سزارین اقدامات لازمه را انجام دهد.

 

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی بارداری

 انواع روش های سونوگرافی بارداری

دو روش اصلی در محاسبه بارداری با استفاده از سونوگرافی وجود دارد که شامل :

  • ترانس واژینال
  • ترانس شکمی می باشد.

در روش ترانس واژینال پروب دستگاه درون واژن مادر قرار میگیرد. و با جمع آوری امواج بازتاب شده از جنین و بندناف به اطلاعات مهمی دست پیدا می کنیم.

اما باید دانست که تعیین سن بارداری و ارزیابی سلامت جنین با روش سونوگرافی ترانس واژینال در ابتدای دوره ی بارداری انجام می شود. و انتخاب مناسبی برای روش تعیین سن جنین در ماه های میانی یا پایانی بارداری نمی باشد. در روش سونوگرافی بارداری ترانس شکمی امکان دارد که متخصص رادیولوژی یا تکنسین مربوطه از مادر بخواهد تا برای دریافت پژواک بهتر از جنین و یا زاویه ی مناسب رویت، مایعات فراوان مصرف کند و یا از دفع ادرار خودداری کند. پیشنهاد می شود مادران در هنگام مراجعه برای سونوگرافی بارداری از لباس های گشاد استفاده کنند.

 

عوارض جانبی سونوگرافی بارداری

به علت بی خطر بودن امواج صوتی نیاز به نگرانی نیست. و می توان گفت مادر و جنین در خطر عارضه ای درمانی یا تشخیصی قرار نمی گیرند. اما باید به این نکته توجه کرد که بعلت تماس پروب دستگاه و ژل سونوگرافی با پوست شکم مادر، در صورت حساسیت پوستی مادر یا جنس آلیاژ بکار رفته در پروب سونوگرافی برای مادر واکنش آلرژیک پوستی رخ خواهد داد. ممکن است بصورت قرمزی، خارش، تورم و یا حتی تاول های متعدد نمایان گردد.

 

محاسبه سن بارداری و تعیین جنسیت

روش های مختلفی جهت تعیین جنسیت جنین برحسب سن بارداری مورد استفاده قرار داده می شوند. به طور مثال می توان جنسیت جنین را از روی آزمایش خونی به نام NIPT، نمونه گیری از پرزهای جنینی، آمنیوسنتز و … تعیین نمود. اما این روش ها مگر در موارد خاص، اغلب جهت تعیین جنسیت جنین استفاده نمی شوند.

بهترین، بی ضررترین، دقیق ترین و پرکاربردترین روش جهت تعیین جنسیت، سونوگرافی می باشد. در این روش با استفاده از امواج صوت که برای جنین کاملا بی ضرر می باشند، می توان به بررسی جنسیت جنین از روش شکم مادر پرداخت. بررسی جنسیت جنین از هفته 14 بارداری توسط سونوگرافی مقدور می باشد.

در صورت رویت آلت تناسلی مردانه، جنین پسر می باشد. چنانچه آلت تناسلی مردانه دیده نشود، جنین احتمالا دختر می باشد. البته توجه داشته باشید که این روش نیز از دقت صد در صد برخوردار نمی باشد؛ به طور مثال گاهی وضعیت قرارگیری جنین در شکم مادر جهت بررسی دستگاه تناسلی مناسب نمی باشد!

 

روش های دیگر برای تعیین سن حاملگی:

تست بارداری گنادوتروپین کوریونی انسانی

گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) ابتدا بین 6 تا 14 روز پس از لقاح (سن بارداری 3 تا 4 هفته) در ادرار مادر قابل تشخیص است. بنابراین، در زمان انجام تست بارداری قابل اعتماد hCG، سن حاملگی حداقل 3 تا 4 هفته خواهد بود.

 

تخمک گذاری

تخمک گذاری

 

تست دیجیتال

برخی از تست‌های دیجیتال حاملگی سن حاملگی را نشان می‌دهند، اما این فقط ارزیابی سطح هورمون است و ممکن است در بارداری دوقلو نادرست باشد، یا اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که باعث افزایش غیرطبیعی سطح هورمون شود.

 

معاینه لگن

نشان داده شده است که معاینه لگن توسط ماما یا پزشک با تجربه، همراه با سوابق خوب قاعدگی در سه ماهه اول، یک روش قابل اعتماد برای تعیین سن بارداری است. با این حال، استفاده از سونوگرافی که بسیار دقیق تر است، جایگزین این موضوع شده است.

 

آیا تاریخ زایمان من می تواند تغییر کند؟

پزشکان، بارداری را پس از 37 هفته کامل تر می دانند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که ممکن است نوزاد خود را قبل یا بعد از موعد زایمان به دنیا بیاورید.

هنگامی که برای محاسبه بارداری با سونوگرافی به پزشک مراجعه می کنید، ممکن است به شما بگویند که تاریخ زایمان شما تغییر کرده است. گاهی اوقات اندازه گیری جنین نشان می دهد که شما آنقدر که فکر می کردید از زایمان دور نیستید. یا اگر جنین بر اساس تاریخ زایمان شما بزرگتر از حد انتظار باشد، پزشک شما ممکن است تاریخ زایمان شما را طوری تنظیم کند که چند روز زودتر انجام شود. این همه کاملا طبیعی است.

 

حمل چند قلو چه تاثیری بر زمان بارداری من دارد؟

انتظار داشتن دوقلو یا سه قلو از بسیاری جهات، از جمله تاریخ زایمان، با انتظار داشتن یک نوزاد متفاوت است. اگر چند قلو باردار هستید، پزشک از آخرین دوره قاعدگی و سونوگرافی برای محاسبه بارداری شما استفاده می کند. با این حال، هر بارداری منحصر به فرد است و پزشک شما ممکن است زایمان را قبل از تاریخ تخمینی زایمان توصیه کند. در مورد زمان زایمان دوقلو یا سه قلو با پزشک خود صحبت کنید.

 

پیشنهاد ویژه : مطالعه مقاله علائم بارداری پسر

 

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

How to Calculate Your Due Date

1 دیدگاه در “بهترین روش محاسبه سن بارداری و تاریخ زایمان

  1. شادی سرایی گفت:

    من 45 سالمه و ازدواج دومم هست. بچه ندارم و میخوام بچه دار شم. هنوز یائسه نشدم و قاعدگی های منظمی دارم و پزشک زنان تمام ازمایش هامو چک کرد خوب بود همه چی ولی هنوز استرس دارم که بخاطر سنم بچه ام مشکلی پیدا کنه. از هفته چندم میتونم بفهمم بچم سالمه یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.