داخلی

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی گردن

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی گردن

جراحی گردن

بطور کلی هیچ کس تمایلی به انجام جراحی ستون فقرات ندارد، اما گاهی اوقات لازم است که این جراحی انجام شود. بدیهی است که اولین اقدام پیش از انتخاب جراحی گردن به عنوان درمان اصلی، راه‌حل‌ها و درمان‌های جایگزین بررسی می‌شود. اگر مدتی است که درد گردن را تجربه می‌کنید و گزینه های درمانی موجود را دنبال کرده اید ولی نتایجی که انتظارش را داشتید تجربه نکرده اید، ممکن است نیاز به عمل گردن داشته باشید. با این حال اکثر افرادی که برای این جراحی ارجاع داده می‌شوند، سوالات زیادی دارند.

رایج‌ترین سوالی که پرسیده می‌شود این است که ” پس از عمل گردن چه مدت طول می‌کشد بهبودی حاصل شود؟” متأسفانه هیچ پاسخ روشن یا واضحی برای این سؤال وجود ندارد. گردنیک عضو  بسیارحساس و پیچیده است، بنابراین زمان بهبودی جراحی گردن بسته به فیزیولوژی بیمار، نوع جراحی انجام شده و موارد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه این متن به بیان مطالبی پرداخته‌ایم  که به شما کمک می‌کند تا مدت زمان بهبودی پس از عمل کاهش یابد. همچنین برخی از اقداماتی را که می‌توانید انجام دهید تا بهبودی خود را سریعتر و با عوارض کمتری طی کنید، ذکر کرده‌ایم.

 

دستورالعمل‌های لازم پس از جراحی گردن

با پزشک خود در مورد اقدامات لازم برای بهبودی پس از جراحی گردن مشورت کنید. بسیار مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید تا در سریع ترین زمان ممکن بهبودی حاصل شود و شانس شما برای نتیجه موفقیت آمیز افزایش یابد. جراحی فیوژن گردنی و جراحی دیسک گردن به عنوان جراحی‌های سخت در نظر گرفته می شوند. بنابراین، مانند هر عمل جراحی سخت دیگر، باید منتظر کمی ناراحتی و یک دوره توانبخشی باشید.

 

جراحی دیسک گردن

جراحی دیسک گردن

 

پس از جراحی گردن، پزشک یا پرستار ممکن است:

  • داروهایی برای کنترل درد و حالت تهوع شما تجویز کند.
  • قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید به شما یاد بدهد چگونه از زخم خود مراقبت کنید.
  • در صورت داشتن درناژتخلیه، به شما یاد بدهد که چگونه از لوله تخلیه در زخم خود مراقبت کنید.
  • با شما در مورد برنامه‌ای برای افزایش تدریجی فعالیت‌های شما پس از عمل صحبت کند؛ به شما بگوید که پس از جراحی از گردن بند استفاده کنید.
  • به شما بگوید که از فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن، بلند کردن و چرخش مکرر دارند، مانند فعالیت های ورزشی اجتناب کنید.
  • برای ارزیابی پیشرفت بهبودی شما و بررسی اینکه آیا کار دیگری برای بهبودی شما باید انجام شود یا خیر، ویزیت‌های دوره‌ای مطب را برنامه ریزی کند.

 

راهکارهایی برای کمک به تسریع بهبود پس ازجراحی گردن

انجام عمل‌های جراحی همیشه برای بیماران به  لحاظ فیزیکی با دشواری‌هایی است، اما شاید این سختی‌ها در عمل گردن بیشتر از  سایر اجراحی‌ها باشد. زیرا جراحی گردن بر مهره‌های گردنی ستون فقرات که وظیفه تسهیل حرکت و حمایت از سر را بر عهده دارد، تأثیر می گذارد. بنابراین، این مراقیت‌های پس از انجام این عمل و مدت زمان بهبود آن با یک بازوی شکسته، که فقط به کمی استراحت و گچ گرفتن نیاز دارد، بسیار متفاوت است.

یک از دلایلی که بهبودی در عمل گردن طولانی‌تر از سایر انواع جراحی‌ها است این است که برداشتن تمام فشار از گردن پس از جراحی غیرممکن است. با این حال، نکات مهمی برای در رابطه با اقدامات پس از انجام جراحی دیسک گردن یا گردن وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش زمان بهبودی، از آنها استفاده کنید. این نکات صرفا به عنوان راهنما ارائه شده‌اند. توجه داشته باشید که این نکات شما را به طور جادویی درمان نمی‌کنند، بلکه به کاهش زمان حصول بهبودی کمک می‌کنند. نکته مهم‌تر این است که شما باید بیش از هر چیز، از دستورالعمل‌های تعیین شده توسط جراح خود پیروی کنید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

 

پیشنهاد مقاله: علت و درمان رگ به رگ شدن گردن با پزشک ارتوپد

محافظت از محل جراحی

شما باید محل جراحی و ستون فقرات خود را از فشارهای نامناسب محافظت کنید و این کار با استراحت امکانپذیر است. ممکن است بخواهید که هر چه زودتر به سر کار بازگردید یا دوباره تمرینات ورزشی خود را از سر بگیرید، اما این کار ایده خوبی نیست. شما باید زمانی را برای استراحت و ریکاوری اختصاص دهید زیرا اگر بیش از حد از خودتان کار بکشید، ممکن است عمل جراحی دیسک گردن یا گردن شما با شکست مواجه شود. شما نباید به خودتان فشار بیاورید و زمانی می‌توانید به فعالیت های بدنی خود بازگردید که جراح شما به شما اجازه انجام این فعالیت‌ها را داده باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فیزیوتراپی پس از جراحی

احتمالاً پس از جراحی گردن به فیزیوتراپی ارجاع داده خواهید شد. متأسفانه، بسیاری از مردم فقط برای دریافت دستورالعمل‌های توانبخشی خود به فیزیوتراپ مراجعه می‌کنند اما آنها را دنبال نمی‌کنند. اگر می‌خواهید سرعت بهبود خود را پس از جراحی افزایش دهید، باید برنامه‌های فیزیوتراپی و شرکت در جلسات آن و همچنین انجام تمرینات خود متعهد باشید. این اقدامات تاثیر زیادی بر کاهش زمان بهبودی شما خواهد داشت.

 

عمل گردن

عمل گردن

 

اکسیژنه خون پس از جراحی

برای بهبود سریع‌تر پس از جراحی لازم است که خون شما اکسیژنه باشد تا بتواند اکسیژن رسانی را به درستی انجام دهد. همچنین ضروریست که خون شما غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد. تا خون شما آزادانه حرکت کند و مواد مغذی حیاتی را به محل جراحی برساند و به بهبود آن کمک کند. بنابراین بهتر است که رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه‌ها داشته باشید و آب کافی بنوشید. نوشیدن آب کافی کمک می‌کند که در تمام طول روز به طور کامل هیدراته بمانید، با التهاب مبارزه کنید و روند بهبودی خود را تسهیل و تسریع کنید.

 

تمیز نگه داشتن محل جراحی

محل جراحی را تمیز نگه دارید. در صورتی که برش جراحی در ناحیه پشت گردن شما باشد، ممکن است تمیز کردن محل جراحی کمی دشوار باشد، اما اگر محل برش جراحی در ناحیه جلوی گردن باشد، باید محل جراحی خود را تمیز نگه دارید. پزشک شما نکات و دستورالعمل هایی را در مورد نحوه مراقبت از محل جراحی به شما می‌دهد و شما باید آنها را به طور کامل انجام دهید.

 

پیشنهاد ویژه: علائم دیسک گردن | تشخیص و درمان

استراحت پس از جراحی

گرچه قبل‌تر اشاره کردیم که باید استراحت کنید و فعالیت‌های فیزیکی خود را کاهش دهید. با این حال لازم است ورزش‌هایی را که برای گردن شما مفید هستند، انجام دهید. باید مطمئن شوید که گردن شما از حرکت بازنمی‌ایستد و دامنه حرکتی کامل دارد. ورزش های سبک، مانند پیاده‌روی آرام در اطراف محل سکونتتان، به شما کمک می کند تا خیلی سریع تر بهبود پیدا کنید.

 

علائم هشدار دهنده پس ازجراحی گردن

در صورت بروز هریک از موارد زیر فورا پزشک خود را مطلع سازید:

  • داشتن تب
  • نشت خون (رگه های قرمز) یا چرک (مایع غلیظ مایل به زرد یا سبز که ممکن است متشکل از باکتری باشد) از زخم
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • مشکل در ادرار کردن
  • سردرد شدید
  • تورم غیر عادی در محل جراحی یا دست‌ها و پاها
  • درد، بی حسی یا ضعف جدید در گردن یا بازو

 

تصویر دکتر آروین امیری

آروین امیری

داخلی

تصویر دکتر مریم پورکار جدید

مریم پورکار جدید

داخلی

تصویر دکتر معصومه پولادی

معصومه پولادی

داخلی

تصویر دکتر غزل اسدی گرمارودی

غزل اسدی گرمارودی

داخلی

تصویر دکتر محمدجواد میردامادی

محمدجواد میردامادی

داخلی

تصویر دکتر سیده آناهیتا انوری

سیده آناهیتا انوری

داخلی

تصویر دکتر گل شید اجلالی

گل شید اجلالی

داخلی

تصویر دکتر مهتاب رنگ چی

مهتاب رنگ چی

داخلی

تصویر دکتر اعظم موحدی

اعظم موحدی

داخلی

تصویر دکتر آذین پیکری

آذین پیکری

داخلی

تصویر دکتر الناز صاحبی راغب

الناز صاحبی راغب

داخلی

تصویر دکتر امید نعمتی

امید نعمتی

داخلی

تصویر دکتر حفیظی لطف آبادی

حفیظی لطف آبادی

داخلی

تصویر دکتر علی اکبر قربانی

علی اکبر قربانی

داخلی

تصویر دکتر احمد خطیبی نژاد

احمد خطیبی نژاد

داخلی

تصویر دکتر مصطفی ناد علی نژاد

مصطفی ناد علی نژاد

داخلی

تصویر دکتر الهه رشیدی

الهه رشیدی

داخلی

تصویر دکتر مونا آذرخشی

مونا آذرخشی

داخلی

تصویر دکتر حسین حلالخور

حسین حلالخور

داخلی

تصویر دکتر فرشته سدادی

فرشته سدادی

داخلی

سوالات متداول

بهبود زخم جراحی پس از عمل معمولا چقدر زمانبر است؟

بهبود زخم به فاکتورهای مختلفی همچون وضعیت تغذیه، مصرف سیگار، وجود سایر بیماری‌ها به ویژه دیابت دارد اما بطور کلی می‌توان گفت برای بهبود زخم ناشی از عمل گردن حدود دو هفته زمان لازم است.

آیا پس از عمل جراحی می‌توان استحمام کرد؟

بله، شما می‌توانید با استفاده از پانسمان‌های ضد آب با خیال راخت استحمام کنید. این پانسمان ‌ها در داروخانه‌ها موجود هستند.

تا چه مدت بعد از عمل رانندگی نکنیم؟

بعد از عمل جراحی گردن بهتر است از فعالیتهای سنگین مانند رانندگی حدود چهار تا شش هفته خودداری کنید. برای از سر گیری فعالیت‌های خود پس از عمل جراحی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

منابع علمی این مطلب

  1. https://njnbi.com/neck-surgery-recovery-guide/
  2. https://www.medtronic.com/us-en/patients/treatments-therapies/cervical/after-neck-surgery/recovering-from-surgery.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.