دارویی

خواص منیزیم و تاثیر آن در سلامتی

خواص منیزیم و تاثیر آن در سلامتی

منیزیم

منیزیم از املاح مهمی است که واکنشهای بیوشیمیایی متعددی ازجمله ؛ کمک به سنتز پروتئین، تنظیم قدرت انقباضی عضلات وتولید انرژی دربافت ، عملکرد شاخه های عصبی کمک به تنظیم قند خون و فشارخون ، را در بدن تسهیل مینماید‌. منیزیم در تکمیل ساختمان استخوان جابجایی کلسیم و پتاسیم از غشاء سلولی و انقباض عضلانی و هدایت عصبی نقش موثری دارد. این ملح بطور طبیعی در موادغذایی متعددی وجود دارد وهمچنین در داروهایی نظیر مسهل ها آنتی اسید ها نیز بصورت ترکیب هیدروکساید و سولفات موجود است.

کل ذخیره این ملح در بدن حدود۲۵ گرم بوده و ۵۰ تا ۷۰ درصد آن در استخوان و بافت نرم است. ۱درصد ول ذخیره منیزیم بدن گردش سرمی داردو ارزیابی سطح منیزیم از اندازه گیری میزان آن در سرم ، ادرار ،بزاق انجام میگیرد کنترل سطح سرمی منیزیم توسط کلیه ها تنظیم میگردد‌.

 

میزان نیاز روزانه

بسته به سن وجنس و وضعیت سلامتی متفاوت است ولی بطور کلی در بالغین خانم روزانه۳۰۰تا۳۵۰ میلیگرم ودر آقایان ۳۵۰تا۴۰۰میلیگرم میباشد که بخش اعظم آن از طریق مواد غدایی مصرفی.

 

مکمل منیزیم

مکمل منیزیم

 

منابع غذایی منیزیم

انواع سبزیجات برگ دارسبز مثل اسفناج و. . .انواع دانه ها مثل بادام فندق دانه چیا بادام زمینی سویا جوانه گندم و…موز (بمقدارکمتر) معمولاحدود۴۰درصد منیزیم موجود در مواد غذایی جذب میشود. مکملهایی از این ملح با ترکیبات آسپارتات، لاکتات و سیترات نیزتهیه شده اند که کاملا قابل جذب هستند ودر شرایط نیاز توسط پزشک متخصص عمومی تجویز میگردند. تحقیقاتی که توسط NHANES درسال ۲۰۱۳ انجام شد حاکی از این بود که بیش از۴۸ درصد جمعیت مورد مطالعه جذب بسیار پایینی از منیزیوم در رژیم غذایی روزانه شان داشتند.

از آنجاکه عملکرد کلیه در بازجذب منیزیوم (و حفظ سطح سرمی) تاحدودی جبران کننده ست علائم کمبود منیزیم معمولا شایع نیستند ،مگر در موارد بیماریهای خاص گوارشی و وابستگی مزمن به الکل.

 

پیشنهاد مقاله: معجزه کاهش قند خون در طب سنتی

علائم کمبود منیزیم شامل

  • بی اشتهایی خستگی ضعف ، تهوع وگاهی استفراغ ، کرامپهای عضلانی و درموارد پیشرفته اختلالات شخصیتی و حتی تشنج گزارش شده اند.
  • اختلالات ریتم قلب واسپاسم عروق کرونر درموارد شدید کمبود منیزیم و همراه باکاهش کلسیم و پتاسیم سرم نیز گزارش شده است.
  • بیماران مزمن تحت درمان داروهای خاص
  • بیماران گوارشی ؛ کرون ، سلیاک ،بای پس روده کوچک(خصوصا ایلیوم)
  • بیماران دیابت نوع۲
  • وابستگی به الکل
  • سوء تغذیه
  • اسهال مزمن و استئاتوره
  • بیماران کلیوی
  • کمبود ویتامین د
  • هیپرالدوسترونیسم
  • سالمندان (بدلیل کاهش جذب)

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

دریافت کم منیزیم

دریافت کم منیزیم با ایجاد اختلالات بیوشیمیایی میتواند عامل بالقوه و تسهیل کننده ۴ بیماری:

 

قرص منیزیم خارجی

قرص منیزیم خارجی

 

  • هیپرتنشن(فشارخون) که خود پیش زمینه بیماریهای قلبی عروقی است
  • دیابت نوع ۲
  • استئوپوروز(پوکی استخوان)
  • سردردهای میگرنی

میباشد.

طی تحقیقات انجام شده تاثیر افزایش مصرف منیزیوم در رژیم غذایی کم چرب و کاهش فشار سیستولیک و دیاستولیک تفاوت معنی داری را نشان داده. طی تحقیقات FDA مصرف حداقل۸۴ میلیگرم در هروعده غذایی و مجموعا روزانه کمتر از۳۵۰ میلیگرم روزانه منیزیوم توصیه شده. دربرخی مطالعات آینده نگر ارتباط معنی داری بین مصرف مناسب منیزیوم و کاهش آتروسکلروز نیز گزارش شده است. درمطالعه دیگری ارتباط معنی داری بین مصرف مناسب منیزیوم و کاهش ریسک حملات قلبی مشاهده شده است.
با توجه به نقش کلیدی منیزیوم در متابولیسم گلوکز کاهش این ملح ممکن است منجربه مقاومت به انسولین و تسریع در بروز دیابت نوع۲ گردد.

کاهش منیزیم بدلیل نقش مهمی که در آزاد سازی نوروترانسمیترهای عصبی دارد میتواند در تشدید حملات و کاهش فواصل بروز حملات میگرنی موثر باشد.

 

پیشنهاد ویژه: دلایل فشار خون پایین در افراد سالمند

عوارض مصرف زیاد منیزیم

مصرف این ملح درصورتیکه از موادغذایی تامین شود معمولا عوارضی ندارد. درصورت استفاده زیاد و نامناسب از مکمل های دارویی افزایش دوز منیزیوم مصرفی میتواند موجب بروز کرامپهای شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ گردد‌. بنابراین جهت حصول بهترین نتیجه استفاده از مکملهای دارویی منیزیوم درهر شرایط سنی و جنسی و وضعیت سلامت و بیماری میبایست با مشاوره پزشک انجام گیرد.

 

سوالات متداول

دریافت کم منیزیم با ایجاد اختلالات بیوشیمیایی میتواند عامل بالقوه و تسهیل کننده چه بیماری هایی است؟

1) هیپرتنشن(فشارخون) که خود پیش زمینه بیماریهای قلبی عروقی است 2) دیابت نوع ۲ 3) استئوپوروز(پوکی استخوان) 4) سردردهای میگرنی

علائم کمبود منیزیم شامل شامل چه مواردی است؟

بی اشتهایی خستگی ضعف ، تهوع وگاهی استفراغ ، کرامپهای عضلانی و درموارد پیشرفته اختلالات شخصیتی و حتی تشنج گزارش شده اند. اختلالات ریتم قلب واسپاسم عروق کرونر درموارد شدید کمبود منیزیم و همراه باکاهش کلسیم و پتاسیم سرم نیز گزارش شده است.

منابع غذایی منیزیم چیست؟

انواع سبزیجات برگ دارسبز مثل اسفناج و. . .انواع دانه ها مثل بادام فندق دانه چیا بادام زمینی سویا جوانه گندم و...موز (بمقدارکمتر) معمولاحدود۴۰درصد منیزیم موجود در مواد غذایی جذب میشود.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.federalregister.gov/documents/2016/05/27/2016-11867/food-labeling-revision-of-the-nutrition-and-supplement-facts-labels
  2. https://www.livewell.bayer.com/sites/g/files/vrxlpx31351/files/2021-10/phillips-milk-of-magnesia-cherry.pdf
  3. https://www.rolaids.com/en-us
  4. https://www.tums.com/
  5. https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400530/pdf/usual/Usual_Intake_gender_WWEIA_2013_2016.pdf
  6. https://www.fda.gov/media/155304/download
  7. https://naturaldatabase.therapeuticresearch.com/Home/PRL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.