رژیم و تغذیه

معجزه گیاه به لیمو و تاثیر آن بر روی پوست و لاغری

معجزه گیاه به لیمو و تاثیر آن بر روی پوست و لاغری

فواید گیاه به لیمو

گیاه به لیمو که به‌خاطر رایحه تسکین‌دهنده و طعم خاصش شناخته می‌شود، گیاهی است که معمولاً در چای به‌عنوان اسانس استفاده می‌شود. به لیمو حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که فواید بی نظیری برای سلامتی دارد. صدها سال است که در سیستم‌های طب سنتی برای درمان بیماری‌های تنفسی، مشکلات گوارشی و موارد دیگر استفاده می‌شود. این مقاله به 5 کاربرد بالقوه و فواید به لیمو می‌پردازد که همگی توسط علم پشتیبانی می‌شوند. در ادامه به فواید گیاه به لیمو می پردازیم.

 

منبع قوی از ترکیبات درمانی

به لیمو که در جامعه علمی با نام های Lippia citriodora، Aloysia citriodora و Aloysia triphylla نیز شناخته می شود، یک گیاه دارویی بومی آمریکای جنوبی است. حاوی چندین ترکیب گیاهی از جمله ترپنوئیدها و ترکیبات فنلی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. به لیمو حاوی چندین ترکیب گیاهی از جمله ورباسکوزید است که ممکن است از بدن شما در برابر آسیب سلولی محافظت کند.

 

ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد

از آنجایی که دمنوش به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است، ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک کند. استرس اکسیداتیو با عدم تعادل بین دفاع آنتی اکسیدانی بدن و تولید رادیکال های آزاد مضر تعریف می شود. می تواند منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری شود.

در حالی که این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این که چگونه به لیمو ممکن است التهاب را کاهش دهد و در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند، مورد نیاز است.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

ممکن است برای ورزشکاران مفید باشد

گیاه به لیمو حاوی ترکیبات فراوانی است که از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کند. این می تواند به ویژه برای ورزشکاران مفید باشد، زیرا ورزش باعث استرس و آسیب عضلانی در بدن شما می شود.

در مطالعه‌ای بر روی 44 ورزشکار، مصرف 400 میلی‌گرم دمنوش به لیمو قبل، حین و بعد از یک آزمایش کامل به مدت 15 روز منجر به آسیب کمتر عضلانی، بهبودی سریع‌تر، درد کمتر و سطوح بالاتر آنزیم آنتی‌اکسیدانی به نام GPx شد.

 

ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد

تحقیقات محدود نشان می دهد که دمنوش به لیمو می تواند برای کسانی که مشکلات خواب مانند بی خوابی دارند مفید باشد. در واقع، این گیاه در طول تاریخ برای درمان بی خوابی و القای آرام بخش استفاده شده است

یک مطالعه بر روی 100 فرد مبتلا به بی خوابی نشان داد که مصرف 10 میلی لیتر دمنوش به لیمو قبل از خواب به طور قابل توجهی توانایی آنها را برای به خواب رفتن، کل زمان خواب، کیفیت خواب و خواب آلودگی در طول روز در مقایسه با گروه دارونما بهبود می بخشد

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که به لیمو ممکن است اثرات ضد اضطراب و آرام‌بخشی داشته باشد. این خواص همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد

اگرچه این نتایج دلگرم کننده هستند، اما مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا دمنوش به لیمو می تواند به عنوان یک کمک موثر خواب برای افراد مبتلا به بی خوابی عمل کند، مورد نیاز است.

 

ممکن است خواص ضد چاقی داشته باشد

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که به لیمو می‌تواند اثرات ضد چاقی داشته باشد، اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است. یک مطالعه بر روی 54 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه یک مکمل با عصاره به لیمو به مدت 8 هفته باعث کاهش هورمون گرسنگی گرلین و افزایش هورمون تقویت کننده سیری می شود. در مقایسه با گروه دارونما، کسانی که مکمل را مصرف کردند کاهش بیشتری در چربی بدن داشتند.

 

گیاه به لیمو

گیاه به لیمو

 

کمک به سم زدایی و تقویت ایمنی:

سم زدایی یک فرآیند مستمر و ضروری برای از بین بردن رادیکال های آزاد و سالم ماندن است و ممکن است  نوشیدن چای به لیمو به آن کمک کند.

 

عملکرد مفصل را بهبود می بخشد:

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که بین چای گیاهی به لیمو و عملکرد بهتر مفاصل ارتباط وجود دارد. این شامل 45 نفر بود که همگی دارای مشکلات مفصلی بودند و مکمل اسید چرب امگا 3 را همراه با عصاره به لیمو مصرف می کردند. پس از سه هفته، تعداد زیادی از افراد ناراحتی  مفصلی کمتر و تحرک مفصل بیشتری داشتند. این درصد پس از چهار هفته حتی بیشتر شده است.

این به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در چای به لیمو و از فواید به لیمواست که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کند.

 

مناسب برای پوست

از دیگر خواص آن برای سلامت پوست است. این نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است و می‌تواند از پوست در برابر اسیب رادیکال‌های آزاد که نقش اصلی در ایجاد چین و چروک  و پیری پوست  دارند، محافظت کند.

گیاه به لیمو نقش مهمی در هیدراتاسیون بدن و پوست دارد و از کم آبی بدن و پوست جلوگیری می‌کند، یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست و دور چشم کم آبی پوست است که به لیمو می‌تواند از ان جلوگیری کند.

به منظور سفت شدن پوست و برطرف شدن چین و چروک پوست از عصاره گیاه  به لیمو در شوینده‌های صورت مانند صابون، و ژل استفاده می‌شود.

 

نحوه استفاده از دمنوش به لیمو

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید دمنوش به لیمو را در رژیم غذایی خود بگنجانید. دمنوش به لیمو دارای رایحه ای ملایم با طراوت و آرامش بخش است. به این ترتیب، می تواند به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی هوا عمل کند.

می توانید از اسانس به لیمو در پخش کننده اسانس استفاده کنید. یا اگر با روغن مخلوط شده باشد، آن را مستقیماً روی پوست خود بمالید. اگرچه، بهتر است ابتدا با انجام تست پچ، آلرژی پوستی احتمالی را آزمایش کنید. در نهایت توجه داشته باشید که اسانس ها را هرگز نباید بلعید.

 

خلاصه

گیاه به لیمو گیاهی با فواید بالقوه چشمگیر برای سلامتی است. برخی تحقیقات برای فواید به لیمو نشان می دهد که ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، محافظت در برابر آسیب عضلانی، بهبود کیفیت خواب و اثرات ضد چاقی کمک کند.

تحقیقات انسانی در این زمان محدود است. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا دقیقا و به چه شکل دمنوش به لیمو هر جنبه ای از سلامت انسان را بهبود می بخشد، مورد نیاز است. اگر علاقه مند به استفاده از دمنوش به لیمو هستید، به خصوص در دوزهای بالا، ابتدا با پزشک تغذیه صحبت کنید و اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، از آن به هیچ وجه استفاده نکنید.

پیشنهاد مقاله: دمنوش گیاهی برای سر درد 

 

منابع علمی این مطلب

  1. 5 Potential Health Benefits of Lemon Verbena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.