گوارش

برای درمان یبوست چه بخوریم ؟

برای درمان یبوست چه بخوریم ؟

درمان یبوست

یبوست از بیماری‌های بسیار شایع است و  افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند. این بیماری خیلی آزار دهنده است اما خوشبختانه درمان یبوست به راحتی امکان پذیر است. از آنجایی که یبوست بسیار شایع شده است ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به بررسی اینکه برای درمان یبوست چه بخوریم ؟ درمان سریع یبوست در منزل و دمنوش برای درمان یبوست خواهیم پرداخت. کافیست برای داشتن اطلاعات کافی از این بیماری مربوط به گوارش همراه ما باشید و به خواندن ادامه دهید. باید بدانید برخی از نوع یبوست نیاز به ویزیت متخصص گوارش دارد و فرد باید زیر نظر باشد. اغلب افراد این عارضه را به دلایل متفاوتی تجربه می‌کنند؛ بیمارانی که علائم طولانی مدت دارند، به یبوست مزمن مبتلا هستند.

 

درمان سریع یبوست در منزل

گاهی اوقات یبوست ناشی از بیماری زمینه‌ای مانند سندرم روده تحریک پذیر است و برخی مواقع به دلیل استفاده از داروهای مسکن قوی چنین مشکلی رخ می‌دهد. زمانی که برای درمان به پزشک گوارش مراجعه می‌کنید، بسته به شرایطی که دارید، بهترین داروها برای درمان را در نظر می‌گیرند. بسیاری از افراد در ابتدا برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند و انواع داروهای بدون نسخه خریداری می‌کنند. مانند:

  1. مکمل‌های فیبر: این مکمل‌ها آب جذب می‌کنند تا مدفوع حجیم شود و روده‌ها کار کنند. باید آب زیادی همراه با فیبر بنوشید تا باعث انسداد روده نشود. گاهی مصرف این دارو ممکن است برای بعضی از افراد منجر به درد و نفخ شکم شود. از نمونه مکمل‌های فیبر می‌توان به کلسیم پلی کربوفیل، فیبر متیل سلولز، پسیلیوم و دکسترین گندم اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید : یبوست شدید | برای درمان سریع یبوست چی کارهایی انجام دهیم ؟

 

  1. اسموتیک یکی از بهترین داروها برای درمان، به جذب آب در روده بزرگ کمک می‌کند.  مصرف این دارو می‌تواند عوارضی مانند اسهال و استفراغ به همراه داشته باشد. از نمونه اسموتیک‌ها می‌توان به سیترات منیزیم، منیزیم هیدروکسید، لاکتیتول و پلی اتیلن گلیکول اشاره کرد.
  2. محرک‌ها برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو مورد از محرک‌ها که از بهترین داروها برای درمان هستند عبارتند از بیزاکودیل و سنوزیدها
  3. نرم کننده‌های مدفوع مانند دوکوزات سدیم یکی از انواع بهترین داروهای درمان است.
  4. شیاف

 

درمان سریع یبوست در منزل

درمان سریع یبوست در منزل

 

دمنوش برای درمان یبوست

برای مبارزه با یبوست خرید داروهای بدون نسخه را عنوان کردیم. اما باید بدانید که راه های مناسب دیگری برای تسریع حرکات روده مانند دمنوش برای درمان یبوست وجود دارد که تصمیم داریم در ادامه عنوان می کنیم. داروهای طبیعی خاصی مانند دمنوش برای درمان وجود دارند که اثرات ملین خفیفی داشته و می توانند به مقابله با یبوست قبل از بدتر شدن عوارض کمک کنند. همانگونه که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم یبوست یک مشکل گوارشی بوده و زمانی رخ می دهد که روده ها به درستی کار نکنند. با اینحال چند دمنوش برای درمان عنوان می کنیم تا در صورت نیاز بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

چای گزنه

یکی از بهترین دمنوش برای درمان یبوست چای گزنه است. گزنه گیاهی با خواص ضد التهابی و ملین است که به بهبود یبوست و درد کمک می کند. به همین دلیل، این گیاه در بهبود هضم و عملکرد صحیح روده ها موثر است. برای درمان کافیست ۱ فنجان آب جوش بردارید و یک قاشق غذاخوری گزنه تازه به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا نوشیدنی خنک شود. ۲ یا ۳ بار در هفته یک فنجان چای گزنه را با معده خالی نوش جان کنید.

 

چای رازیانه

از دانه های رازیانه سالیان سال است که برای تحریک پاکسازی روده بزرگ استفاده می شود. خواص ضد التهابی آنها به کاهش تحریک روده کمک می کند. برای درمان یبوست خانگی می توانید ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک قوری آب جوش بریزید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بجوشد. زمانی که نوشیدنی خنک شد و تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید، روزی ۲ فنجان چای دانه رازیانه بنوشید.

 

دمنوش برای درمان یبوست

دمنوش برای درمان یبوست

 

چای بذر کتان

 چای طبیعی بذر کتان یکی از محبوب ترین انواع دمنوش برای درمان یبوست است. بذر کتان حاوی مواد ضد التهابی و ملین است که به دفع مدفوع بدون تأثیر بر فلور باکتریایی کمک می کند. برای درمان یبوست و درمان سریع یبوست در منزل باید یک فنجان آب گرم کنید. وقتی به نقطه جوش رسید، دانه ها را اضافه کنید و سپس روی آن را بپوشانید و در دمای اتاق بگذارید تا خنک شود و حداقل ۳ بار در هفته آن را بنوشید.

بیشتر بخوانید: قرص نالدمدین (Symproic) برای درمان یبوست

چای گشنیز

 گشنیز یکی از بهترین روش درمان سریع یبوست در منزل است و از آن  می توان برای کاهش التهاب و رفع نفخ شکم ناشی از یبوست استفاده کرد. این چای فعالیت روده را تحریک می کند و به دفع مدفوع از روده بزرگ کمک می کند. برای تهیه دمنوش برای درمان کافیست ۱ قاشق غذاخوری برگ گشنیز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس روی آن را بپوشانید و بگذارید بماند تا به دمایی برسد که بتوانید آن را بنوشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

دمنوش برگ سنا از درمان سریع یبوست در منزل    

برگ سنا حاوی موادی به نام آنتراکینون است که دیواره های ماهیچه ای روده را تحریک می کند. این کمک می کند تا اشیا حرکت کنند و از بدن خارج شوند. برگ سنا یک ملین قوی و موثر است که در صورت مصرف متعادل می تواند یبوست را کنترل کند. بسیار مهم است بدانید از آنجایی که سنا می تواند فلور روده شما را کاهش دهد، فقط باید گاهی اوقات و در دوزهای کم مصرف شود. برای تهیه این دمنوش خانگی باید یک فنجان آب گرم کنید. وقتی به نقطه جوش رسید از روی حرارت بردارید و یک قاشق چایخوری برگ سنا اضافه کنید و برای چند دقیقه بگذارید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.