دارویی

موارد مصرف قرص آکسار و تاثیرات آن!

موارد مصرف قرص آکسار و تاثیرات آن!

موارد مصرف قرص آکسار

قرص آکسار، ترکیبی از آسپرین، استامینوفن و کافئین است. این دارو برای تسکین موقت درد ناشی از شرایطی مانند دردهای عضلانی، دندان درد، دردهای قاعدگی یا سردرد از جمله میگرن استفاده می شود. آسپرین و استامینوفن با جلوگیری از تولید برخی مواد طبیعی بدن، درد را تسکین می دهند. و کافئین نیز به افزایش اثرات آسپرین و استامینوفن کمک می کند. در این مقاله به بررسی موارد مصرف قرص آکسار و تاثیرات آن می پردازیم.

 

قرص آکسار دو رنگ برای چی خوبه؟

قرص آکسار معمولا به عنوان قرص دو رنگ یا قرص سفید و صورتی شناخته می شود و یک داروی ترکیبی از استامینوفن، آسپرین و کافئین است که برای درمان دردهای ناشی از سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی، دردهای عضلانی، دردهای قاعدگی، آرتریت، دندان درد، سرماخوردگی یا احتقان بینی استفاده می شود. استامینوفن مسکن و کاهش دهنده تب است. آسپرین یک سالیسیلات است‌ و کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

قرص آکسار برای غلظت خون

قرص آکسار دارویی است که برای کاهش غلظت خون و کنترل فشار خون استفاده می شود و ممکن است به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی برای کنترل بیماری های مرتبط با فشار خون بالا تجویز شود. البته به یاد داشته باشید از آسپرین برای بیماری های قلبی یا عروقی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تان آن را تجویز کند.

 

پیشنهاد مقاله: آیا شیاف دیکلوفناک برای تب‌ موثر است؟

قرص آکسار برای سردرد

قرص آکسار برای درمان سردرد میگرنی و همچنین برای کاهش حالت تهوع، فتوفوبیا و علائم بینایی و ناتوانی عملکردی مرتبط با حملات میگرنی بسیار موثر است. قرص آکسار همچنین دارای مشخصات ایمنی عالی است و به خوبی تحمل می شود. قرص آکسار یک درمان امیدوارکننده برای میگرن است. این دارو که برای تسکین سردرد غیراختصاصی تأیید شده است، نسبت به استامینوفن به تنهایی در درمان سردرد تنشی برتری دارد.

برای سردردهای میگرنی: بزرگسالان و نوجوانان دوز معمول 2 قرص، هر شش ساعت یکبار می توانند مصرف کنند.

 

قرص آکسار قدیمی

قرص آکسار قدیمی

 

عوارض قرص آکسار

عوارض جانبی رایج قرص آکسارعبارتند از:

عوارض جانبی جدی قرص آکسار عبارتند از:

  • درد شدید معده و شکم
  • سرگیجه شدید
  • غش کردن
  • مدفوع سیاه
  • زنگ زدن در گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • ضربان قلب نامنظم و سریع
  • علائم مشکلات کلیوی
  • علائم عفونت
  • کبودی و خونریزی

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی فوق، مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش و ‌تورم در صورت ، زبان و گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا قرص آکسار خواب آور است؟

از آنجایی قرص آکسار، حاوی کافئین است، خواب آور نبوده و مصرف آن نزدیک به زمان خواب حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات خواب نیز شود. استفاده از داروها، غذاها یا نوشیدنی های حاوی کافئین را در حین مصرف این محصول محدود کنید. اگر بیش از حد کافئین مصرف کنید، ممکن است عصبی یا تحریک پذیر شوید، در خواب مشکل داشته باشید یا ضربان قلب تند داشته باشید.

 

آیا می توان در دوران بارداری و شیردهی قرص آکسار مصرف کرد؟

 اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند و مشکلاتی را در زایمان طبیعی ایجاد کند. مصرف آکسار در بارداری از هفته 20 تا زمان زایمان توصیه نمی شود. اگر پزشک شما تشخیص دهد که باید از این دارو بین هفته های 20 تا 30 بارداری استفاده کنید، باید کمترین دوز موثر را در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید. پس از 30 هفته بارداری نباید از این دارو استفاده کنید. به همین دلیل مصرف استامینوفن به تنهایی برای کنترل درد یا تب در دوران بارداری توصیه می شود.

داروی آکسار در دوران شیردهی بی خطر در نظر گرفته می شود و می توان آن را به صورت خوراکی برای حملات حاد میگرن مصرف کرد.

 

داروی آکسار

داروی آکسار

 

مواردی که قبل از مصرف داروی آکسار باید بدانید

قبل از استفاده از این دارو، اگر سابقه بیماری های زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آسم
  • اختلالات خونی مانند کم خونی
  • خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون مانند هموفیلی
  • نقرس
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • اختلالات اضطرابی
  • بی خوابی
  • بیماری قلبی
  • مشکلات معده مانند سوزش سر دل، ناراحتی معده یا درد معده و …

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و سیگار، به ویژه هنگامی که با این دارو ترکیب شود، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال نباید بدون تجویز پزشک از داروهای حاوی آسپرین، مانند قرص آکسار برای علائم آنفولانزا یا آبله مرغان استفاده کنند. زیرا یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری ممکن است رخ دهد. اگر متوجه تغییر رفتار همراه با حالت تهوع و استفراغ شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

تداخلات دارویی قرص آکسار

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: استازولامید، سایمتیدین، کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون، دی کلرفنامید، کتوکونازول، متوترکسات، میفپریستون، داروهای خاص برای نقرس مانند پروبنسید، داروی ضد تشنج مانند فنی توئین، والپروئیک اسید و …

این دارو ممکن است خطر خونریزی را در صورت مصرف با سایر داروهایی که ممکن است باعث خونریزی شوند، افزایش دهد. به عنوان مثال می توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل و رقیق کننده های خون مانند دابیگاتران، انوکساپارین و وارفارین اشاره کرد.

 

نحوه مصرف قرص آکسار

 این دارو را به صورت خوراکی با یک لیوان آب مصرف کنید و دستورالعمل های روی برچسب بسته بندی را بخوانید. می توانید این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر باعث ناراحتی معده شما می شود، آن را با غذا مصرف کنید. داروهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید. داروهای خود را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید.

 

پیشنهاد ویژه: قطره آرتیپیک ادونسد چیست و چه کاربری دارد؟

خلاصه مطالب

 قرص آکسار،شامل ترکیبات استامینوفن، آسپرین و کافئین است و می تواند دردهای ناشی از موارد زیر را تسکین دهد:

  • سردرد
  • سرماخوردگی
  • آرتروز
  • دردهای عضلانی
  • دندان درد
  • دردهای قبل از قاعدگی و قاعدگی

استامینوفن به عنوان مسکن و کاهش دهنده تب عمل می کند. آسپرین  به کاهش درد، التهاب و تورم کمک می کند و کافئین، عملکرد تسکین دهنده آسپرین و استامینوفن را افزایش می دهد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-103/aspirin-acetaminophen-caffeine-oral/details
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Aspirin/paracetamol/caffeine
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/20565-acetaminophen-aspirin-caffeine-capsules-or-tablets
  4. https://www.drugs.com/mtm/acetaminophen-aspirin-and-caffeine.html
  5. https://www.rxlist.com/acetaminophen-aspirin-caffeine/generic-drug.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.