دارویی

موارد مصرف قرص سوباکسون | داروی ترک اعتیاد

موارد مصرف قرص سوباکسون | داروی ترک اعتیاد

قرص سوباکسون

قرص سوباکسون یک داروی ترکیبی حاوی بوپرنورفین و نالوکسان، یکی از داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان اعتیاد به مواد افیونی است. داروی سوباکسون با اتصال محکم به گیرنده های مغز مانند سایر مواد افیونی مانند هروئین، مورفین و اکسی کدون عمل می کند. با انجام این کار مسمومیت با این داروها را کم می کند، از هوس ها جلوگیری می کند، و به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا از زندگی اعتیاد به زندگی عادی و ایمن برگردند. ما در این مطلب میخواهیم به موارد مصرف قرص سوباکسون | داروی ترک اعتیاد بپردازیم.

 

سوباکسون چیست؟

Suboxone یک داروی مخدر است که برای جلوگیری از اثرات داروهای مخدر استفاده می شود، از جمله تسکین درد که می تواند منجر به سوء مصرف مواد افیونی شود. قرص سوباکسون ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. سوباکسون یک آنتاگونیست مواد افیونی، یک ضد درد و یک آگونیست جزئی اپیوئیدی است. این بدان معنی است که باعث ایجاد احساس سرخوشی و افسردگی بالقوه تنفسی تا دوزهای کم یا متوسط ​​می شود. این دارو اعتیاد به مواد مخدر را با کاهش علائم افرادی که به مواد افیونی وابسته هستند درمان می کند و چارچوبی را برای بهبودی طولانی مدت فراهم می کند.

 

نحوه عملکرد سوباکسون در درمان با کمک دارو (MAT)

قرص سوباکسون در ترکیب با رفتار درمانی و مشاوره برای درمان اختلالات مصرف مواد در درمان با کمک دارو (MAT) استفاده می شود. در حالی که Suboxone یک گزینه درمانی موثر برای ترک است اما تنها زمانی کار می‌کند که همراه با برنامه‌های درمانی که بر رفاه عاطفی بیمار تمرکز دارند استفاده شود.

 

داروی سوباکسون

داروی سوباکسون

 

چه مدت طول می کشد تا Suboxone اثر کند؟

Suboxone در عرض 30 تا 60 دقیقه پس از دوز اولیه شروع به اثر می کند. نزدیک به سه تا چهار ساعت طول می کشد تا افکت های کامل ایجاد شوند.

 

پیشنهاد مقاله: راه کارھای ترک اعتیاد تریاک در منزل

عوارض قرص سابوکسون

قرص سوباکسون می تواند مشکلات تنفسی جدی ایجاد کند که منجر به سرگیجه و کندی تنفس می شود. اگر هر یک از این علائم ظاهر شد با پزشک متخصص عمومی خود مشورت کنید:

 

یبوست:

قرص سوباکسون یک اپیوئید است و مواد افیونی به دلیل ایجاد یبوست شناخته شده اند.

 

حالت تهوع

شایع ترین عارضه جانبی قرص سوباکسون حالت تهوع و استفراغ است. این اغلب به دلیل تخلیه سریع است که زمانی اتفاق می افتد که Suboxone خیلی زود مصرف شود.

 

اثرات بر روی دندان ها

قرص سوباکسون اسیدی است بنابراین می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. با این حال حتی در مورد کسانی که طولانی مدت از Suboxone استفاده می کنند پوسیدگی دندان چندان رایج نیست.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اثرات بر وزن

برخی از افراد هنگام استفاده از قرص سوباکسون افزایش وزن را گزارش می دهند. این به این دلیل است که مواد افیونی باعث احتباس آب می شوند که می تواند باعث مواردی مانند نفخ شود.

 

عوارض جنسی

قرص سوباکسون باعث ایجاد عوارض جانبی جنسی مانند کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود.

 

چگونه باید Suboxone مصرف کنم؟

از قرص سوباکسون دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید. دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارویی را بخوانید. هرگز از Suboxone در مقادیر بیشتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید میل شدید به استفاده بیشتر از این دارو دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

 

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص سوباکسون اگر به بوپرنورفین یا نالوکسان حساسیت دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

سابوکسون

سابوکسون

 

سوباکسون را از کجا تهیه کنیم؟

این دارو حتما باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود. داروی سوباکسون دارویی نیست که بتوان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. قرص سوباکسون به وسیله نسخه در داروخانه ها و مراکز توانبخشی ترک اعتیاد قابل تهیه است.

  1. از خورد کردن دارو هنگام مصرف خودداری کنید.
  2. در هنگام دوره درمانی با این دارو الکل مصرف نکنید.
  3. از قطع ناگهانی و بدون مشورت پزشک پرهیز کنید.
  4. از رانندگی خودداری کنید.
  5. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

 

پیشنهاد ویژه: ترک اعتیاد به ماری جوانا چقدر طول می کشد؟

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

افرادی که درگیر مواد مخدر هستند همیشه برای ترک و رهایی از مواد مخدر نگران هستند در حین ترک باید داروهایی را جایگزین ماده مخدر کرد تا راحت تر مراحل ترک صورت بگیرد که یکی از این داروها مسکن ها هستند. مسکن های کمک کننده در این مرحله شامل:

  • متادون (دولوفین، متادوز): یک شبه افیونی طولانی اثر است که بر همان قسمت های مغز شما اثر می گذارد که ماده مخدر میگذارد. شما می توانید آن را هر روز مصرف کنید اما برای دریافت آن باید به کلینیک مخصوص و پزشک متخصص مراجعه کنید. دوز صحیح از علائم ترک جلوگیری می کند و میل به مواد مخدر را کاهش می دهد.
  • بوپرنورفین: داروی دیگری است که برای درمان وابستگی به مواد افیونیتایید شده است. به همان گیرنده های مغز شما ضربه می زند اما نه به شدت. خطر اوردوز کشنده کمتری دارد بنابراین متخصصان اغلب از آن حمایت می کنند. همچنین در ترکیب با نالوکسان موجود است.
  • نالترکسون: گیرنده های مواد افیونی را مسدود می کند. برخلاف متادون یا بوپرنورفین این دارو علائم ترک یا هوس را کاهش نمی دهد. نالترکسون به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی گسترده بهبودی بهترین عملکرد را دارد. وقتی سم زدایی را تمام کردید آن را شروع خواهید کرد.
  • شربت تریاک
  • قرص سوباکسون

 

قرص ب ۲

قرص ب ۲ یا نالوکسون دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است که برای معکوس کردن سریع مصرف بیش از حد مواد افیونی طراحی شده است. این یک آنتاگونیست مواد افیونی است به این معنی که به گیرنده های مواد افیونی متصل می شود و می تواند اثرات سایر مواد افیونی مانند هروئین، مورفین و اکسی کدون را معکوس و مسدود کند. نالوکسان هنگامی که بیمار علائم مصرف بیش از حد مواد افیونی را نشان می دهد تجویز می شود. یک درمان موقت است و اثرات آن طولانی نمی ماند. بنابراین انجام مداخلات پزشکی در اسرع وقت پس از تجویزدریافت نالوکسان بسیار مهم است.

 

سوالات متداول

عوارض قرص سابوکسون چیست؟

از عوارض رایج این دارو یبوست، حالت تهوع، اثر روی دندانها، تغییر وزن و عوارض جنسی می‌باشد.

سابوکسون را از کجا تهیه کنیم؟

تحت نظر پزشک متخصص با نسخه از داروخانه ها و یا کلینیک های ترک اعتیاد میتوان تهیه کرد.

عوارض جنسی سابوکسون شامل چه چیز است؟

شامل کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ می‌باشد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/buprenorphine-naloxone-oromucosal-route-sublingual-route/proper-use/drg-20074097
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8048041/
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prescription-drug-abuse/in-depth/tapering-off-opioids-when-and-how/art-20386036
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851054/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.