دارویی

موارد مصرف داروی سفازولین و عوارض آن

موارد مصرف داروی سفازولین و عوارض آن

سفازولین

سفازولین یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است قبل و در طول جراحی های خاص برای کمک به جلوگیری از عفونت تجویز گردد. این دارو به عنوان آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود و با توقف رشد باکتری ها کار می‌کند. آنتی بیوتیک هایی مانند سفازولین برای سرماخوردگی، انفلوانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیستند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، خطر ابتلا به عفونتی را که بعداً در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند، افزایش می‌دهد.

 

نحوه استفاده

سفازولین به صورت پودری است که باید با مایع مخلوط شده و به صورت داخل وریدی در مدت 30 دقیقه تزریق می شود. تزریق سفازولین را می توان به صورت عضلانی نیز انجام داد. معمولاً هر 6، 8 یا 12 ساعت تجویز می شود و طول درمان به نوع عفونت و نحوه پاسخ بدن به دارو بستگی دارد. این دارو معمولاً توسط پرستار در بیمارستان یا کلینیک تزریق می شود. در چند روز اول درمان با آمپول سفازولین باید احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.

حتی اگر احساس بهتری دارید، دارو را تا پایان نسخه استفاده کنید. اگر تزریق سفازولین را خیلی زود قطع یا دوزهای مصرفی را حذف کنید، عفونت شما ممکن است به طور کامل درمان نشود و باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. این دارو همچنین برخی اوقات برای برخی از بیماران حساس به پنی سیلین که دارای عارضه قلبی هستند و نیازمند انجام جراحی روی دندان‌ها یا دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، دهان، گلو، حنجره) می‌باشند، استفاده می شود تا از ابتلا به عفونت دریچه قلب آنها جلوگیری شود. گاهی نیز از تزریق آمپول سفازولین برای درمان برخی از زنان حساس به پنی سیلین که در حال زایمان هستند استفاده می شود تا از ابتلای نوزاد به عفونت جلوگیری شود.

 

آمپول سفازولین

آمپول سفازولین

 

موارد مصرف

سفازولین عمدتا” برای درمان عفونت های باکتریایی پوست استفاده می شود. همچنین می‌توان از آن برای درمان عفونت‌های باکتریایی نسبتاً شدید شامل ریه، استخوان، مفاصل، معده، خون، دریچه قلب و سیستم ادراری و گاهی برای پیشگیری از عفونت قبل از جراحی استفاده کرد. این دارو از نظر بالینی در برابر عفونت های ناشی از باکتری‌های گرم مثبت گونه‌های استافیلوکوک و استرپتوکوک موثر است.

شرایط ناشی از باکتری‌های حساس:

  • سپتی سمی(عفونت خون)
  • عفونت مجاری صفراوی
  • عفونت های استخوان و مفاصل
  • پنومونی(ذات‌الریه) اکتسابی از جامعه
  • اندوکاردیت(عفونت داخلی قلب)
  • عفونت تناسلی
  • عفونت های استخوانی
  • عفونت های بعد از عمل
  • عفونت تنفسی
  • عفونت های پوست و بافت نرم
  • عفونت پوست و بافت زیر جلدی
  • عفونت دستگاه ادراری

 

موارد احتیاط

اگر علائم بیماری شما ظرف چند روز بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید. سفازولین ممکن است باعث اسهال شود که در برخی موارد می تواند شدید باشد. برای درمان اسهال بدون مشورت با پزشک خود هیچ دارویی مصرف نکنید. داروهای ضد اسهال ممکن است اسهال را بدتر یا طولانی تر کنند، پس حتما” با پزشک خود مشورت نمایید. قبل از انجام هر گونه آزمایش پزشکی، به پزشک مسئول اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید. نتایج برخی از آزمایشات ممکن است تحت تأثیر این دارو قرار بگیرد.

از مصرف همزمان داروهای دیگر خودداری کنید مگر اینکه با پزشکتان مشورت کرده باشید. این شامل محلول های تزریقی حاوی کلسیم، داروهای تجویزی یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی یا ویتامینی می‌باشد.

 

پیشنهاد مقاله: قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

عوارض جانبی

عوارض آمپول سفازولین تورم، قرمزی، درد یا درد در محل تزریق می تواند باشد. آمپول سفازولین همچنین ممکن است به ندرت باعث کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا سردرد شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده که پزشک شما تشخیص داده مزایای آن بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: ادرار تیره، کبودی یا خونریزی آسان، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تپش قلب، تشنج، ضعف غیرمعمول، زردی چشم یا پوست، تغییرات ذهنی-خلقی (مانند گیجی) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

سفازولین به ندرت ممکن است به دلیل وجود باکتری به نام کلستیریدیوم دیفیسیل باعث ایجاد یک بیماری شدید روده شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. در صورت بروز اسهالی که متوقف نمی شود، درد یا احساس گرفتگی شکم یا معده، خون یا مخاط در مدفوع، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. در این شرایط از محصولات ضد اسهال یا مخدرها استفاده نکنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند.

استفاده از سفازولین برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی واژن شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود مشورت نمایید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش یا تورم (مخصوصاً در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید و یا مشکلات تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی آمپول سفازولین نمی‌باشد. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز مراجعه نمایید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قبل از استفاده

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. برای عوارض آمپول سفازولین موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

 

عوارض آمپول سفازولین

عوارض آمپول سفازولین

 

آلرژی

اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو، هر داروی دیگر، یا انواع دیگری از آلرژی داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

اطفال

مطالعات تاکنون مشکلاتی را نشان نداده که استفاده از سفازولین را در کودکان محدود کند اما مصرف آن در نوزادان و کودکان نارس توصیه نمی شود.

 

پیشنهاد ویژه: عفونت کلامیدیا چیست و چگونه درمان می شود؟

سالمندان

بیماران مسن بیشتر احتمال دارد که مشکلات کلیوی مرتبط با افزایش سن داشته باشند، بنابراین تزریق آمپول سفازولین در این افراد، ممکن است نیاز به احتیاط و تنظیم دوز داشته باشد.

 

دوران شیردهی

این دارو در دوران شیردهی کمترین خطر را برای نوزاد به همراه دارد.

 

تداخلات دارویی

استفاده از این دارو با برخی داروها معمولاً توصیه نمی شود از جمله:

استفاده از آمپول سفازولین با بعضی داروها ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاص شود، مانند:

 

سایر تداخلات

استفاده از الکل یا تنباکو با برخی داروها ممکن است باعث بروز تداخلات شود.

سایر مشکلات پزشکی

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از این دارو تأثیر بگذارد. به خصوص:

  • بیماری کلیوی – با احتیاط مصرف شود. اثرات دارو ممکن است به دلیل حذف کندتر آن از بدن افزایش یابد.
  • بیماری کلیوی شدید
  • بیماری کبدی شدید
  • سوء تغذیه – ممکن است با سفازولین بدتر شود و ممکن است نیاز به مصرف ویتامین K باشد.
  • بیماری معده یا روده (به عنوان مثال، کولیت یا اسهال شدید)
  • تشنج – با احتیاط استفاده شود زیرا ممکن است شرایط این بیماری را بدتر کند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/cefazolin-injection-route/side-effects/drg-20073267?p=1#:~:text=Cefazolin%20is%20used%20to%20treat,bacteria%20or%20preventing%20their%20growth
  2. https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682731.html
  3. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-17325/cefazolin-intravenous/details
  4. https://www.medicoverhospitals.in/medicine/cefazolin
  5. https://go.drugbank.com/drugs/DB01327
  6. https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/18038-cefazolin-injection

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.