چشم پزشکی

نوشیدنی های الکلی که باعث کوری چشم می شود

نوشیدنی های الکلی که باعث کوری چشم می شود

کوری چشم

شما نمی توانید متانول را ببینید، بو کنید یا بچشید، اما اگر مقدار کمی بنوشید می تواند شما را باعث کوری چشم و مرگ شما شود. اما متانول دقیقاً چیست، چگونه تولید می شود و مهمتر از آن، چگونه متوجه می شوید که آن را نوشیده اید؟ متانول یک شکل از الکل است. ارتباط نزدیکی با اتانول دارد، اما بسیار سمی‌تر. وجود آن در نوشیدنی های تقطیر شده خانگی یک خطر جدی برای سلامتی است. متانول به مقدار بسیار کمی در طی تخمیر تشکیل می شود، فرآیندی که در آن الکل از محصولات گیاهی مانند آب انگور یا دانه های غلات ساخته می شود.

مشروبات الکلی تجاری بسیار ایمن هستند زیرا تولیدکنندگان از فناوری هایی استفاده می کنند که به طور خاص برای اطمینان از جداسازی متانول از اتانول طراحی شده اند. اما سیستم های تولید مشروب خانگی معمولاً از نظر فنی چندان پیشرفته نیستند، که جداسازی را دشوارتر می کند. هیچ روش واقعاً مطمئنی برای تمایز متانول از اتانول در خانه وجود ندارد.

 

چه موادی باعث کوری چشم میشود:

متان

اعتیاد به الکل خطر نابینایی را افزایش می دهد. نوع الکلی که پتانسیل ایجاد کوری را دارد متانول است. این مواد می توانند بلافاصله به سیستم عصبی از جمله اعصاب چشم آسیب بزنند. در ابتدا باعث التهاب و به دنبال آن مرگ بافت سیستم عصبی می شود که می تواند باعث کوری و مرگ شود. محتوای الکل مشروبات الکلی متفاوت است. بیشتر انواع نوشیدنی های الکلی که نوشیده می شوند، انواع ترکیبات اتانولی با فرمول مولکولی C2H5OH هستند. این نوع الکل می تواند سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در هنگام نوشیدن فرد مصرف کننده کنترل خود را از دست می دهد و در شرایط شدید باعث مرگ می شود.

 

مسمومیت با متانول

مسمومیت با متانول

 

در ساخت الکل تقلبی نوشیدنی اغلب با متانول (CH3OH) یا بنزن (C6H6) مخلوط می شود. این مواد می توانند باعث مسمومیت و آسیب دائمی عصبی (کوری یا مرگ) شوند. مواد مخلوط شده با الکل قابل جدا شدن یا تجزیه نیستند. متانول نوعی ماده شیمیایی است که با ورود به بدن باعث کوری و فلج می شود. در موارد خفیف، بنزن باعث کمبود گلبول‌های قرمز (شرایطی که سطح گلبول‌های قرمز در بدن کمتر از حد طبیعی است) و لکوسیت‌ها (شرایطی که تعداد گلبول‌های سفید در بدن کمتر از حد طبیعی می‌شود) می‌شود. این در حالی است که در موارد شدید، بنزن باعث تهوع و حتی مرگ ناشی از نارسایی قلبی و تنفسی می شود.

در تاری دید ناگهانی، هدف درمان داده شده توسط پزشک کاهش تورم عصب بینایی به دلیل مسمومیت با متانول است.

 

پیشنهاد مقاله: ۸ علتی که منجر به تاری دید می شود!

پاسخ به درمان کوری با متانول

اگر خیلی دیر نشده باشد، گاهی اوقات  بینایی می تواند بهبود یابد، اما اگر آسیب کلی بافتی وجود داشته باشد، بازگشت به حالت عادی دشوار خواهد بود به طوری که حتی کوری رخ می دهد. ما نمی توانیم وقوع مرگ را پیش بینی کنیم. با این حال، الکلی که با متانول مخلوط شده است هنگام مصرف بسیار خطرناک است. مصرف الکل 70 درصدی که با متانول مخلوط شده باشد باعث کوری و فلج می شود. در موارد شدید می تواند باعث ایست قلبی و مرگ شود و موارد آن در جامعه ما بسیار شایع است.

البته بسیاری از انواع سرطان نیز با مصرف الکل ایجاد می شوند. مصرف الکل می تواند باعث ایجاد سرطان در چندین نواحی بدن از جمله دهان، مری، گلو، حنجره ( سیستم تنفسی)٬مثانه٬ سیستم گوارش و کبد شود. در بدن انسان، الکل چندین نوع آنزیم را فعال می کند که باعث رشد سلول های سرطانی می شود. الکل همچنین به DNA موجود در بدن آسیب می رساند به طوری که برخی از قسمت های سلول به طور غیرقابل کنترلی رشد کرده و تکثیر می شوند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین با متخصص چشم پزشکی است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

متانول چگونه عمل می کند؟

متانول در بدن به اسید فرمیک تبدیل می شود، همان سمی که در سم مورچه ها یافت می شود. پروفسور پل هابر، رئیس خدمات دارو و الکل در بیمارستان سلطنتی پرنس آلفرد در سیدنی، می گوید: تجمع این ماده در خون باعث مشکلات ویرانگر و غیر قابل جبران می شود.

شامل:

  • نارسایی کلیه
  • مشکلات قلب و گردش خون،
  • آسیب کبدی
  • اختلالات بینایی مانند تاری دید، دید تونلی، تغییر در درک رنگ و کوری موقت یا دائمی.
  • آسیب عصبی و مغزی

با گذشت زمان، بینایی خود را از دست می دهید، یکپارچگی فرآیندهای فکری خود را از دست می دهید، شاید اندام های دیگر تحت تاثیر قرار گیرند. این یک روند بسیار ناخوشایند است.

 

متانول

الکلی که باعث کوری میشود

 

علائم مسمومیت با متانول چیست؟

تشخیص اولیه‌ علائم مسمومیت با متانول از الکل معمولی دشوار است. شما می توانید علائم خفیف مشابه مسمومیت با الکل را در عرض یک ساعت همراه با حالت تهوع، استفراغ و درد شکم تجربه کنید. پس از 12 تا 24 ساعت، علائم مهم تری مانند سردرد، سرگیجه و تاری دید ممکن است ایجاد شود. نکته بد این است که 12 تا 24 ساعت طول می‌کشد و اغلب مردم کاملا مست بوده و می‌خوابند. ناآگاهی از موضوع می تواند منجر به تشخیص نادرست یا تأخیر اساسی در تشخیص شود. اگر علائم چشمی مانند تاری دید یا مشکل در نگاه کردن به نور روشن ایجاد شود، احتمال مسمومیت با متانول بالا است.

آن وقت است که آنها واقعاً باید کاری انجام دهند و سریعا به اورژانس یا پزشک متخصص عمومی مراجعه کنند.

 

مسمومیت و کوری چشم با متانول چگونه درمان می شود؟

اولین توصیه همه متخصصان برای درمان کوری چشم با الکل این است که اگر نمیدانید با متانول مسموم شده اید یا نه سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید. در بیمارستان، پزشکان می توانند مسمومیت با متانول را با تجویز اتانول درمان کنند، که با توقف تولید اسید فرمیک از سمیت جلوگیری می کند. پادزهر دیگر دارویی به نام فومپیزول است. این دارو نیز مانند اتانول از تبدیل متانول به ترکیبات سمی در بدن جلوگیری می کند. همچنین ممکن است بیمارستان ها از همودیالیز برای پاکسازی متانول از خون استفاده کنند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

پیشنهاد ویژه: دوبینی چشم | علائم و درمان

چه کسی در معرض خطر کوری چشم است؟

ایمن‌ترین روش، ننوشیدن الکل محلی و دست ساز است، اگرچه افراد همیشه از محل تولید یا برند الکلی که در مجالس یا رستوران ها مینوشند اگاه نیستند. گاها مشروبات الکلی محلی ساخته شده به جای اتانول حاوی متانول هستند. زیرا الکل های تجاری و اتانول گران هستند. گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می دهد که مصرف الکل های خانگی غیر مجاز باعث مرگ یا کور شدن چندین نفر شده است. متانول می تواند اعصاب بینایی را فلج کند. هم چنین باعث از دست رفتن عملکرد ارگان های حیاتی شود.

فروشندگان الکل های دست ساز به طور غیر قانونی به دلیل ارزان تر بودن متانول از متانول به جای اتانول استفاده می کنند و همین امر موجب مرگ و کوری افراد بی گناه می شود.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1771266/
  2. https://herminahospitals.com/en/articles/kecanduan-alkohol-meningkatkan-risiko-kebutaan.html
  3. https://www.abc.net.au/health/features/stories/2013/09/10/3845522.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.