روانشناسی

انواع روانگردان و مواد توهم زا و تاثیر آن در روان فرد

انواع روانگردان و مواد توهم زا و تاثیر آن در روان فرد

روانگردان

مطالعات زیادی در مورد داروهای روانگردان و بیماری های روانی وجود دارد که نشان می دهد چگونه مواد توهم زا بر سلامت روان تأثیر می گذارد. تقریباً هر دارویی که وجود دارد مغز را هدف قرار می دهد و بر نحوه پردازش افکار، احساسات، درد و موارد دیگر توسط ذهن ما تأثیر می گذارد. بسیاری از افرادی که با یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می کنند نیز برای مقابله با علائم بیماری خود به مصرف مواد روی می آورند. اولین نشانه های اختلالات سلامت روان می تواند دشوار باشد، درمان را به تاخیر انداخته و احتمال روش های مقابله ای خطرناک را افزایش می دهد. یک چیزی که واضح است این است که داروهای که باعث ایجاد توهم میشوند و بیماری های روانی ترکیب ضعیفی هستند.ما می خواهیم به شما انواع روانگردان و مواد توهم زا و تاثیر آن در روان فرد را بگوییم.

 

معرفی تعدادی از توهم زاها

  1. LSD: منظور از LSD دی اتیل آمید اسید لیسرژیک است. این دارو که از اسید لیسرژیک ساخته شده است، یکی از قوی ترین مواد شیمیایی است که ذهن را تغییر می دهد.
  2. پیوت: یکی از قدیمی ترین روانگردان های شناخته شده است. بومیان آمریکا از آن به طور برجسته به عنوان بخشی از فرهنگ خود استفاده می کردند. پیوت بسته به نوع بدن، شخصیت، سابقه مصرف مواد مخدر و انتظارات، اثرات عاطفی و ذهنی متفاوتی دارد.
  3. سیلوسایبین: از انواع خاصی از قارچ ها که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایالات متحده، مکزیک و آمریکای جنوبی یافت می شود به دست می آید. نام دیگر این توهم زا عبارتند از قارچ جادویی.

 

مواد توهم زا

مواد توهم زا

 

تاثیرات توهم زاها بر روی سلامت جسمانی

عوارض نامطلوب ناخوشایند ناشی از استفاده از مواد توهم زا شایع است. اینها از تعداد زیاد مواد روانگردان موجود در توهم زا ناشی می شوند. اثرات تا حد زیادی به مقدار مصرف بستگی دارد.تاثیرات این ماده بر روی سلامت جسمانی شامل موارد زیر می باشد:

  • گشاد شدن مردمک چشم (میدریازیس)
  • افزایش دمای بدن
  • تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس) و گرگرفتگی
  • بی خوابی
  • خواب آلودگی
  • لرزش
  • شل شدن یا ضعف عضلانی
  • حالت تهوع و استفراغ
    بی حسی عمومی اندام های آنها

به طور خاص، استفاده از PCP با طیف گسترده ای از اثرات نامطلوب همراه است. در دوزهای کم تا متوسط فرد ممکن است افزایش جزئی در تعداد تنفس و افزایش شدید فشار خون و ضربان نبض خود را تجربه کند.

 

پیشنهاد مقاله: درمان اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان

تاثیر روانگردان بر روی مغز

تصور می شود که توهم زاها با اثر بر مدارهای عصبی در مناطق خاصی از مغز که از سروتونین استفاده می کنند عوارض جانبی خود را ایجاد می کنند، یک انتقال دهنده عصبی که خلق و خو، احساسات و شادی ما را تثبیت می کند. همچنین از ارتباط بین سلول های مغز پشتیبانی می کند و به حفظ عملکردهایی مانند خواب، غذا خوردن و هضم کمک می کند. برخی از رایج ترین اثرات توهم زا در لوب جلوی مغز رخ می دهد که خلق و خو، ادراک و تفکر را کنترل می کند. در حالی که بسیاری از مردم معتقدند این داروها بی ضرر هستند و اعتیادآور نیستند اما نمی دانند که چگونه مواد توهم زا بر سلامت روان تأثیر می گذارد.

 

تاثیر بر سلامت روان

ارتباط بین توهم زا ها و بیماری روانی را می توان به تلاش فرد برای مدیریت علائم سلامت روانی خود نسبت داد. به خصوص برای اختلالات خلقی مانند افسردگی، فرد ممکن است به داروهای روانگردان وابسته شود تا خلق و خوی خود را بهبود بخشد و حواس او را از علائم خود منحرف کند. با این حال این می تواند کسی را به مسیر خطرناکی هدایت کند. اعتیاد نتیجه رایج سوء مصرف مواد است. فردی که با بیماری روانی و اختلال سوء مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند ممکن است برای بهبودی به کمک حرفه ای متخصص روانشناسی نیاز داشته باشد. بهداشت روانی درمان اختلالات همزمان برای کمک به بهبود ذهنی و جسمی بیماران ارائه می دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

عوارض روانگردان

علاوه بر توهم برخی از عوارض روانگردان عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • تجارب حسی تشدید شده (دیدن رنگ های روشن تر یا استشمام بوهای قوی تر)
  • افزایش فشار خون
  • دهان خشک
  • از دست دادن اشتها
  • عدم هماهنگی و تعادل
  • فقدان مهارت های حرکتی
  • رفتار عجیب و غریب
  • از دیگر عوارض روانگردان پارانویا است.
  • اضطراب

 

عوارض روانگردان

عوارض روانگردان

 

توهم زاها و بیماری های روانی

مواد توهم آور و بیماری روانی با هم مرتبط هستند زیرا اولی می تواند باعث روان پریشی طولانی مدت شود که علائمی مانند اختلالات بینایی، فلاش بک، تفکر پراکنده، پارانویا، اضطراب و نوسانات خلقی را ایجاد می کند. آنها همچنین می توانند باعث اختلال ادراک مداوم توهم زا (HPPD) شوند که باعث توهمات شدید و اختلالات بینایی می شود. این نه تنها می تواند سلامت روان فرد را بدتر کند بلکه می تواند تأثیر زیادی بر فردی که با بیماری روانی موجود درگیر است، داشته باشد.

 

پیشنهاد ویژه: 10توصیه مهم برای ترک مواد مخدر در خانه

توهم زا چیست و چگونه کار می کند؟

توهم زاها همچنین به عنوان داروهای تجزیه کننده یا روانگردان شناخته می شوند. این ها دسته ای از مواد مخدر هستند که درک فرد از زمان و واقعیت را تغییر می دهند. آنها بر نحوه درک فرد از محیط و موقعیت خود تأثیر می گذارند. مواد توهم زا به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. توهم زاهای کلاسیک
  2. داروهای تجزیه کننده

شایع ترین توهم زاها عبارتند از LSD، psilocybin، peyote، DMT و 251-NBOMe. همانطور که اصطلاح عمومی نشان می دهد شایع ترین عوارض جانبی توهم زاها توهم است. توهمات می توانند باعث شوند که شخص چیزهایی را بشنود، ببیند و احساس کند که وجود ندارد. داروهای متداول تجزیه کننده مانند PCP، کتامین، مریم گلی و دکسترومتورفان اغلب عوارض جانبی غیرقابل پیش بینی ایجاد می کنند.

 

خطرات جدی تر

دوزهای بالای PCP همچنین می تواند باعث تشنج، کما و مرگ شود. مرگ اغلب ناشی از آسیب تصادفی یا خودکشی در طول مسمومیت با PCP است. از آنجایی که PCP می‌تواند اثرات آرام‌بخشی نیز داشته باشد تعامل با سایر داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی ، مانند الکل، می‌تواند منجر به کما شود.

 

سوالات متداول

چه گزینه های درمانی برای سومصرف توهم زاها وجود دارد؟

هیچ درمان خاصی برای مصرف مواد مخدر و اختلال مصرف مواد (SUD) وجود ندارد . اما درمان های بستری و/یا رفتاری ممکن است برای افراد مبتلا به انواع اختلالات مصرف مواد مفید باشد.

آیا مواد مخدر حشیش توهم زا است؟

بله، محققان علف های هرز (حشیش) را به عنوان توهم زا طبقه بندی می کنند.

آیا مواد توهم زا را میتوان به عنوان داروی درمانی در نظر گرفت؟

بسیاری از مطالعات بالینی پتانسیل سیلوسایبین را به عنوان یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای برخی شرایط سلامت روان، از جمله افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی نشان داده‌اند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30260256/
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924977X15000097
  3. https://link.springer.com/article/10.1007/s10804-022-09419-2
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.