پوست و مو

چگونگی از بین بردن جای زخم سزارین!

چگونگی از بین بردن جای زخم سزارین!

جای زخم سزارین

مهم است که بدانید سزارین فقط یک برش نیست، بلکه دو برش است. جراح یک برش شکمی و سپس برش رحمی برای خارج کردن نوزاد ایجاد می کند. هر دو برش حدود 4 تا 6 اینچ هستند – به اندازه ای که سر و بدن کودک شما ازآن جا بیرون بیاید. برای برش شکم، جراح شما می تواند یک برش عمودی از بین ناف تا خط شرمگاهی شما (برش کلاسیک) یا یک برش افقی پهلو به پهلو در قسمت پایین شکم شما (برش بیکینی) ایجاد کند. برش کلاسیک دردناک‌تر است و جای زخم سزارین محسوس‌تری بر جای می‌گذارد، اما اغلب برای سزارین اورژانسی لازم است زیرا جراح می‌تواند سریع‌تر به نوزاد شما دسترسی پیدا کند.

برش های بیکینی محبوب هستند و گاهی اوقات ترجیح داده می شوند زیرا پس از بهبودی کمتر دردناک هستند و کمتر قابل مشاهده هستند.

 

از بین بردن جای بخیه سزارین

اگر خوش شانس باشید، جای زخم سزارین شما به خوبی بهبود می یابد و تنها یک خط نازک به عنوان یادآوری جراحی خود خواهید داشت. البته، هیچ راهی برای دانستن چگونگی بهبود اسکار وجود ندارد تا زمانی که واقعا بهبود یابد. و متأسفانه، جای زخم ها همیشه از بین نمی روند. نحوه بهبودی آنها در بین افراد متفاوت است و اندازه اسکار می تواند متفاوت باشد. اگر خط قابل مشاهده ای برای شما باقی مانده است، در اینجا چند نکته برای بهبود ظاهر جای زخم سزارین وجود دارد.

 

بخیه سزارین

بخیه سزارین

 

کرم برای جای زخم سزارین

ورق یا ژل سیلیکونی

سیلیکون می تواند پوست را ترمیم کند و بافت همبند را تقویت کند. بر اساس تحقیقات معتبر، همچنین می تواند جای زخم ها را نرم و صاف کند و همچنین درد اسکار را کاهش دهد. ورقه های سیلیکونی را مستقیماً روی محل برش خود بگذارید تا جای زخم را به حداقل برسانید یا ژل سیلیکون را روی زخم خود بمالید.

 

ماساژ اسکار

ماساژ منظم اسکار پس از بهبودی ممکن است ظاهر آن را کاهش دهد. ماساژ پوست را تحریک می کند و جریان خون را تقویت می کند و رشد سلولی را تشویق می کند و به تدریج جای زخم ها را محو می کند. جای زخم خود را با حرکات دایره ای با استفاده از انگشت اشاره و وسط به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز ماساژ دهید. اگر دوست دارید قبل از ماساژ دادن کرم مانند ویتامین E یا ژل سیلیکون به پوست خود بمالید.

 

پیشنهاد مقاله: زایمان سزارین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

لیزر درمانی

این نوع درمان از پرتوهای نور برای بهبود قسمت های آسیب دیده پوست استفاده می کند. لیزر درمانی می تواند ظاهر اسکارها را بهبود بخشد و همچنین بافت اسکار برجسته را از بین ببرد. ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه به چندین جلسه لیزر درمانی نیاز داشته باشید.

 

تزریق استروئید

تزریق استروئید نه تنها التهاب و درد را در سراسر بدن کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند ظاهر جای زخم‌های بزرگ‌تر را بهبود بخشد. مجدداً، ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب به چندین تزریق ماهانه نیاز داشته باشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان ویزیت آنلاین توسط دکتر متخصص پوست  است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اصلاح اسکار

اگر جای زخم قابل توجهی دارید، اصلاح اسکار می‌تواند جای زخم را باز و دوباره ببندد، پوست آسیب‌دیده را از بین می‌برد و کمتر به چشم می‌آید.

 

انواع بخیه سزارین

برای بستن رحم از بخیه های قابل جذب استفاده می شود. در مورد بستن پوست روی شکم، جراحان می توانند از یکی از چندین روش به صلاح دید خود استفاده کنند. برخی از جراحان استفاده از منگنه های جراحی را ترجیح می دهند زیرا این روش سریع و ساده است. اما برخی دیگر با استفاده از نخ و سوزن جراحی (بخیه‌های غیرقابل جذب) برش‌ها را می‌بندند، این فرآیند می‌تواند تا 30 دقیقه طول بکشد. که حدود یک هفته بعد، معمولاً در مطب پزشک، آنها را می‌کشید.

 

بهبود جای زخم سزارین

بهبود جای زخم سزارین

 

زخم سزارین کی خوب میشه؟

سزارین ممکن است یک روش بی خطر باشد، اما هنوز یک جراحی بزرگ است، بنابراین مراقبت مناسب از برش برای جلوگیری از آسیب و عفونت مهم است.

  • روزانه محل برش را تمیز کنید. برای مدتی درد خواهید داشت، اما همچنان باید ناحیه را تمیز نگه دارید. در حین دوش گرفتن اجازه دهید آب و صابون از محل برش شما رد شود، اما آن را مالش ندهید. به آرامی با حوله خشک کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید. لباس‌های تنگ می‌توانند برش شما را تحریک کنند، بنابراین شلوار جین تنگ را کنار بگذارید و لباس خواب، پیراهن‌های گشاد، شلوار یا دیگر لباس‌های گشاد را انتخاب کنید. لباس های گشاد همچنین برش شما را در معرض هوا قرار می دهند که می تواند به سرعت بخشیدن بهبودی کمک کند.
  • ورزش نکنید. ممکن است برای کاهش وزن کودک آماده باشید، اما تا زمانی که پزشکتان بگوید ورزش نکنید. فعالیت بیش از حد خیلی زود می تواند باعث باز شدن مجدد بخیه سزارین شود. مخصوصاً هنگام خم شدن یا بلند کردن اجسام مراقب باشید.
  • در تمام قرار ملاقات های پزشک متخصص زنان و زایمان خود شرکت کنید. پزشکتان می‌تواند پیشرفت بهبودی را ویزیت کند. حفظ این قرارها مهم است.
  • گرما درمانی می تواند درد بعد از سزارین را کاهش دهد. یک پد حرارتی را 15 دقیقه روی شکم خود قرار دهید.
  • مسکن مصرف کنید. داروهای مسکن بدون نسخه نیز می توانند درد بعد از سزارین را کاهش دهند. پزشک شما ممکن است ایبوپروفن (ادویل)، استامینوفن (تیلنول)، یا یک مسکن تجویزی را توصیه کند.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

عفونت بخیه سزارین؟

در کنار مراقبت از برش، مراقب علائم عفونت و سایر مشکلات باشید. اگر میکروب ها به محل جراحی سرایت کنند، عفونت ممکن است رخ دهد. علائم عفونت عبارتند از:

  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • چرک از برش شما
  • افزایش درد، خارش و قرمزی یا تورم

درمان عفونت ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی یا آنتی بیوتیک های داخل وریدی نیاز داشته باشد.

 

پیشنهاد ویژه: درد زایمان به چه صورت است و چگونه می توان آن را کاھش داد!

سوزن سوزن شدن جای بخیه سزارین

به خاطر داشته باشید داشتن مقداری بی حسی در محل برش طبیعی است، بی حسی معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابد. اگر بی‌حسی شما بهبود نیافت و درد در لگن یا پاهای خود دارید، این می‌تواند نشان دهنده آسیب عصب محیطی باشد. آسیب عصبی پس از سزارین ممکن است در ماه‌های بعد از زایمان بهبود یابد، در این صورت پزشک می‌تواند تزریق کورتون را برای تسکین درد توصیه کند. فیزیوتراپی یکی دیگر از درمان های بالقوه است. اما گاهی اوقات برای ترمیم آسیب به جراحی نیاز است.

 

سفت شدن جای بخیه سزارین از داخل

برخی از زنان در محل برش اسکارهای برجسته و نامنظم مانند اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئید ایجاد می کنند. این نوع اسکار بی ضرر است، اما ممکن است ظاهر آن را دوست نداشته باشید. اگر احساس بدی می کنید، راه های به حداقل رساندن و از بین بردن این زخم ها را از پزشک خود بپرسید.

 

منابع علمی این مطلب

https://www.webmd.com/baby/what-to-know-about-cesarean-scars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.