دارویی

ویتامین e برای از بین بردن جای زخم

ویتامین e برای از بین بردن جای زخم

ویتامین e

برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهی به ‌عنوان منابع مرطوب‌کننده پوست شناخته می‌شوند. به همین دلیل استفاده از این مواد می تواند پوست را صاف، انعطاف‌پذیر و درخشان کند. از بین این ویتامین ها و مواد معدنی و گیاهی، ویتامین ای برای صورت به ‌عنوان یک مرطوب‌کننده قوی و موثر شناخته می‌شود. به همین دلیل در مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب و آرایشی، بهداشتی، ویتامین e وجود دارد تا بتواند پوست را شفاف کند. همچنین ویتامین e  برای جای زخم و استفاده از آن برای بهبود جای زخم می تواند مفید و موثر باشد به شرطی که نحوه مصرف این روغن برای از بین بردن جای زخم را بدانید. ما در این مطلب ازپزشک به موضوع ویتامین e  برای رفع جای زخم و از بین بردن زخم اشاره خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات کافی همراه ما باشید و از اپلیکیشن ازپزشک برای داشتن مشاوره و ویزیت آنلاین بهره ببرید.

 

درباره ویتامین e بیشتر بدانید!

ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی بوده و در محصولات آرایشی و بهداشتی به شکل روغن و کپسول استفاده می شود. این ویتامین محبوب توسط گیاهان سنتز شده و  هشت شکل شیمیایی آن وجود دارد. با این حال، متداول ترین مشتقات مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست توکوفریل استات و توکوفرول هستند. ویتامین E موجود در مرطوب کننده، سرم یا لوسیون مورد علاقه شما معمولاً به صورت توکوفرول در لیست مواد تشکیل دهنده ظاهر می شود. از ویتامین e  حتی در ترکیب شامپوها و لوسیون‌های صورت و بدن نیز به کار می‌رود. البته ویتامین e برای صورت به دلایل مختلفی چون برطرف کردن و رفع جای زخم هم به کار می‌رود. از دیگر مزایای ویتامین ای این است که برخی افراد آن را به ‌عنوان مکمل غذایی مصرف می‌کنند؛ زیرا خاصیت ضد سرطانی دارد.

 

ویتامین ای چیست؟

ویتامین ای یک ماده ‌مغذی برای بدن بوده و بدن انسان به‌ تنهایی نمی تواند قادر به ساخت آن باشد. بنابراین باید از منابع غذایی دارای ویتامین E مانند مغزها، دانه‌ها و مکمل‌ها استفاده کرد. همانگونه که عنوان کردیم این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند آسیبی که رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها وارد می‌کنند را متوقف یا دفع کند. همچنین می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. بدن این نوع ویتامین را در پوست، لایه‌های اپیدرم بیرونی و لایه‌های عمیق‌تر ذخیره می‌کند. به همین دلیل بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E هستند. این ماده‌ مغذی در غدد چربی که پایه فولیکول‌های مو را تشکیل می‌دهند، وجود دارد. بدن ویتامین E را از طریق سبوم به پوست منتقل می‌کند.

 

رفع جای زخم

رفع جای زخم

 

ویتامین e برای از بین بردن جای زخم

مالیدن کرم‌ها، لوسیون‌ها یا روغن ویتامین E روی اسکارهای آکنه در میان علاقه‌ مندان به مراقبت طبیعی پوست محبوب شده است. برخی معتقدند خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است به بهبود جای زخم کمک کند. این در حالی است که تحقیقات در این زمینه به طور کامل صورت نگرفته است. ویتامین E ممکن است بهبود قابل توجهی در ظاهر زیبایی جای زخم و بافت های اسکار داشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

این ویتامین بیش از 50 سال است که به طور فعال برای مراقبت های پوست استفاده می شود. حتی برای سلامت و نگهداری اولیه بدن انسان، این ویتامین بسیار ضروری است. روغن ویتامین E با مکمل های ویتامین E متمایز است. روغن ویتامین E ماده ای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. به خصوص محصولاتی که ادعا می شود فواید ضد پیری دارند. مکمل های ویتامین E ممکن است از بیماری عروق کرونر قلب و التهاب جلوگیری کند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی کند، سلامت چشم را ارتقا بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

 

فواید  ویتامین e برای رفع جای زخم

معمولا برای رفع جای زخم از روغن ویتامین ای استفاده می شود. این روغن برای بهبود اسکار می تواند فواید زیادی داشته باشد. روغن ویتامین e خواص آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین E با عمل به عنوان یک پاک کننده رادیکال های آزاد و به تاخیر انداختن روند پیری از بدن در برابر اشعه UV و آلودگی هوا محافظت می کند. حتی می تواند رادیکال های آزاد را که در غیر این صورت باعث آسیب DNA می شوند، از بین ببرد. این روغن می تواند پروتئین های پوست را کاهش دهد و بر بافت های همبند و غشای سلولی تأثیر منفی بگذارد. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E همچنین ممکن است باعث تولید کلاژن و حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست شود.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از آمپول نوروبیون برای سلامت پوست و مو

 

خواص ضد التهابی

روغن ویتامین E سرشار از خواص ضد التهابی بوده و می‌تواند پوست را تسکین دهد. همچنین ویتامین E ممکن است باعث هیدراتاسیون پوست و تغذیه پوست خشک شود. از این رو افراد می توانند از مرطوب کننده حاوی روغن ویتامین E برای درمان بالقوه جای زخم استفاده کنند. اطلاعات در رابطه با اینکه اثربخشی روغن ویتامین E در کاهش و بهبود بافت اسکار و جای زخم محدود است. اما مطمئناً روغن ممکن است فواید کلی برای پوست داشته باشد. جدا از خواص ضد التهابی این ویتامین می تواند مرطوب کننده باشد. افرادی که مایل به استفاده از این ویتامین به‌عنوان مرطوب کننده هستند، باید از محصولات موضعی حاوی این ویتامین استفاده کنند.

از دیگر خواص و فواید ویتامین e می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مبارزه با آسیب های پوستی مربوط به اشعه ماوراء بنفش
  2. پیشگیری از آفتاب سوختگی
  3. کاهش پسوریازیس
  4. بهبود بیماری ملاسما
  5. جلوگیری از پیری و کاهش چین و چروک صورت
  6. رفع و برطرف اگزما

 

ویتامین e برای رفع جای زخم

ویتامین e برای رفع جای زخم

 

نحوه استفاده از ویتامین e  برای رفع جای زخم

در ابتدا باید محل اسکار را با یک صابون ملایم تمیز کنید تا قسمت آسیب دیده از هر گونه باکتری و یا آلودگی پاک شوید. چند قطره روغن ویتامین ای را به آرامی روی محل اسکار بمالید و با حرکات دایره ای به مدت 15 تا 30 ثانیه ماساژ دهید. برای رفع جای زخم باید دو بار در روز این کار را تکرار کنید. محل اسکار را ماساژ دهید و ماساژ را تا جذب روغن ادامه دهید. بسیار مهم است تا بدانید که نیابد تحت هیچ شرایطی روغن را روی اسکار یا زخم باز بمالید. این کار باعث آسیب بیشتر به زخم می شود. جای زخم خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید. همیشه وقتی از خانه بیرون می روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از اعمال فشار بیش از حد بر روی اسکار خودداری کنید.

 

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.