زنان و زایمان

کورتاژ تشخیص و درمان خونریزی از رحم

کورتاژ تشخیص و درمان خونریزی از رحم

کورتاژ تشخیص

کورتاژ تشخیص از جمله روش های درمانی و تشخیصی در حیطه زنان و زایمان می باشد. عمل کورتاژ از جمله جراحی های شایع زنان می باشد، که به پروسه تشخیص بیماری های رحم کمک زیادی کرده است. این پروسه معمولا توسط متخصصین زنان و زایمان صورت می گیرد. این روش معمولا در افرادی که خونریزی های شدید دارند و همینطور در شرایطی برای پاک کردن رحم از بقایای سقط جنین انجام می شود. در ادامه سعی می شود به طور مختصر به علت خونریزی بعد از کورتاژ تشخیصی و درمان خونریزی بعد از کورتاژ تشخیصی رحم و علل انجام این پروسه اشاره شود.

علل ایجاد خونریزی های رحم

خونریزی های رحم متناسب با سن و علائم همراه، داروهای مصرفی و بیماری های زمینه ای بررسی می شوند. اگر فردی در دوران یائسگی به سر می برد و بعد از چندین ماه لک بینی و یا خونریزی واضح داشته است، حتما میبایست توسط پزشک معاینه و بررسی شود.

برخی از علل شایع خونریزی های رحمی عبارت اند از:

  • دوران قائدگی و خونریزی های ماهیانه که طبیعی می باشد.
  • بدخیمی ها و سرطان ها
  • استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری
  • بارداری های نا به جا
  • سقط جنین و ختم بارداری

 

عمل کورتاژ

عمل کورتاژ

 

عمل کورتاژ تشخیص و درمان

طی این روش شخص انجام دهنده به وسیله ابزاری قسمت انتهایی رحم یعنی سرویکس را باز می کند، با این راه با ابزاری به نام کورت بافت هایی که میبایست خارج شوند را خارج می کنند.

 

پیشنهاد مقاله: نمونه برداری از رحم با کورتاژ تشخیص به چه صورت انجام می شود؟

علت انجام کورتاژ:

  • برای تشخیص یک بیماری، این روش بسیار حائز اهمیت است، زمانی که فرد خونریزی های واژینال غیر طبیعی دارد و یا زمانیکه فرد بعد از یائسگی نیز دچار خونریزی می شود. اینها مواردی است که نیاز به بررسی بیشتر و انجام کورتاژ تشخیص دارد.
  • برای درمان یک بیماری، در این شرایط پزشک بافت موجود در رحم را تخلیه می کند انجام این کار دلایل خاص خود را دارد. گاهی این کار برای جلوگیری از بروز عفونت های مکرر و خونریزی های شدید ناشی از بقایای سقط جنین در فضای رحم رخ می دهد.

وقتی طی روش های تشخیصی تومور و بدخیمی شناسایی شد به وسیله کورتاژ می توان آن بافت بدخیم را از فضای رحم پاک کرد. بعد از وقوع پدیده زایمان و خروج نوزاد، بقایای بارداری و جفت نیز میبایست خارج شود تا عفونت اتفاق نیفتد. گاهی بخشی از بافت جفت در رحم باقی می ماند و نمی تواند به راحتی خارج شود در چنین شرایطی از این روش درمانی کمک گرفته می شود. برای برداشتن و از بین بردن پولیپ های رحمی نیز از این روش درمانی استفاده می شود.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده سامانه از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا  مشاوره انلاین با دکتر زنان می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از خدمات مشاوره رایگان استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

روش دیگر انجام کورتاژ تشخیص

کورتاژ تشخیص می تواند به همراه روش دیگری به نام هیستروسکوپی صورت گیرد. ترکیب این دو روش باهم دقت انجام پروسه را برای پزشک بالا تر می برد. هیستروسکوپی روشی است که در آن ابزاری به داخل واژن فرد بیماد فرستاده می شود که این ابزار مجهز به دوربین می باشد و روی صفحه نمایشگر با بزرگنمایی جدار رحم دیده می شود.

در این شرایط می توان به راحتی زخم ها ، پولیپ ها و عفونت های جدار را بررسی کرد. حتی در این بررسی نمونه های مورد نیاز برای بیوپسی را می توان جهت آزمایش های مربوطه ارسال کرد.

 

درمان خونریزی رحم

درمان خونریزی رحم

 

عارضه های انجام کورتاژ تشخیص و درمان

خطرات و عوارض انجام این روش تشخیصی بسیار نادر است اما همانند بقیه روش ها خطرات ویژه خود را دارد. برخی از این عوارض عبارت اند از:

  • ایجاده حفره و یا سوراخ در رحم: این وضعیت معمولا هنگامی ایجاد می شود که ابزار استفاده شده یک حفره در رحم ایجاد کند آن هم در شرایطی که بیمار باردار یا یائسه بوده است. اغلب این سوراخ ها بدون انجام اقدام اضافه تری ترمیم پیدا می کنند. اگر این آسیب موجب خونریزی شدید شود معمولا روش ترمیمی دیگری برای تسریع روند درمان انتخاب می شود.
  • آسیب به سرویکس: ممکن است حین انجام کورتاژ تشخیص به ناحیه سرویکس آسیب وارد شود و آن را پاره کند. در جنین شرایطی بسته به میزان آسیب وارد شده از داروها، بخیه کردن و فشار به ناحیه باعث بند آمدن خونریزی می شوند.
  • ایجاد اسکار در دیواره رحم: هنگامی که عمل کورتاژ تشخیص و درمان صورت می گیرد ممکن است آسیب های وارده برای خروج بافت به دیواره رحم و زخم های ایجاد شده اسکار ایجاد کند. بیماری آشرمن نیز به همین دلیل ایجاد می شود. این وضعیت می تواند احتمال سقط جنین و یا نازایی را در آینده بالا ببرد. بیماران مبتلا به آشرمن دردهای دوران قاعدگیشان زیاد است.
  • عفونت: این وضعیت نادر است اما در هر صورت در صورت عدم استریل بودن وسایل مصرفی ممکن است عفونت به فضای رحم راه پیدا کند.

 

پیشنهاد ویژه: خونریزی داخلی؛ علت، علائم، تشخیص و درمان آن 

علائم خطر بعد از انجام کورتاژتشخیص

اگر بنا به هر دلیلی متناسب با شرایط شما پزشک معالج تشخیص بر انجام این پروسه داد، میبایست آگاهی کامل نسبت به عوارض و همینطور علائم خطر دوران نقاهت آن داشته باشید. برخی از این علائم عبارت اند از:

  1. اگر بعد از انجام این پروسه خونریزی های شدیدی را تجربه می کنید که مجبور هستید هر 1 ساعت پد بهداشتی خود را تعویض کنید حتما پزشک را درجریان وضعیت خود بگذارید.
  2. احساس سرگیجه و یا سبکی سر نیز بعد از کورتاژ تشخیص می تواند علامت خطر از افت فشار باشد.
  3. تب معمولا انتظار نمی رود که ایجاد شود، اما در صورتی که احساس گرما کردید و تب سنج تب بالا را نشان داد می تواند علامت ایجاد عفونت باشد بنابراین حتما به آن توجه کنید.
  4. گرفتگی ها یا کرامپ های عضلانی ناحیه شکم که بیشتر از 48 ساعت طول بکشد، نیازمند توجه بیشتر می باشد.
  5. میزانی درد بعد از انجام این پروسه طبیعی است که معمولا به مسکن های تجویز شده توسط پزشک پاسخ می دهد، اما اگر درد شکم و … به جای بهتر شدن در طول زمان رو به شدیدتر شدن و بدتر شدن می رود میبایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
  6. ترشحات بودار ناحیه واژن نیز غیر طبیعی می باشد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/dilation-and-curettage/about/pac-20384910
  2. https://www.mayoclinic.org/symptoms/vaginal-bleeding/basics/causes/sym-20050756

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.