اخبار سلامت

آب درمانی چیست و چه تاثیری در سلامتی دارد؟

آب درمانی چیست و چه تاثیری در سلامتی دارد؟

آب درمانی

آب درمانی فواید زیادی دارد که می تواند روشی عالی برای کاهش علائم درد و بعضی بیماری ها بدون دارو یا سایر درمان های تهاجمی تر باشد. اگر دستور العمل آب درمانی را از یک درمانگر مجاز و دارای مجوز معتبر دریافت کنید بسیار مطمئن است و عوارض جانبی کمی دارد. از هر گونه درمانی که می گوید سموم را از بین می برد یا بیماری ها را تضمینی درمان می کند جدا خودداری کنید. اگر دوست دارید بدانید آب درمانی چیست و چه تاثیری در سلامتی دارد؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

آب درمانی نوعی فیزیوتراپی است که از آب برای ارائه انواع مختلفی از تسکین استفاده می کند. این درمان از زمانی که مردم حمام می کردند یا پارچه های خیس روی پیشانی خود می گذاشتند وجود داشته است. از فواید این درمان علاوه بر تسکین انواع دردها میتوان به آرام بخشی روانی نیز اشاره کرد.

 

درمان با آب چیست؟

به درمانی گفته میشود که از آب برای رفع علائم مختلف در سراسر بدن استفاده می کند. از نمونه های این درمان میتوان به استخر درمانی، ورزش در آب اشاره کرد. این درمان می تواند به سادگی حمام آب گرم در خانه باشد یا ممکن است از یک مخزن یا استخر مخصوص استفاده شود. این درمان همچنین شامل استفاده از جت های تحت فشار، دمای سرد و گرم و کمپرس یخ می شود. از فواید این است که می تواند یک گزینه عالی برای کاهش دردهایی مانند درد عضلانی و سفتی مفاصل باشد. آب درمانی یک درمان طبیعی یا غیردارویی است. به این معنی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA تنظیم نمی شود.

 

ورزش در آب

ورزش در آب

 

با وجود فواید آب درمانی گاهی اوقات این درمان به روش‌هایی که دقیق نیستند توسط افراد غیر متخصص ارائه می‌شود. بدین صورت حتی امکان دارد درمانی نا امن باشد. به دلیل این خطرات مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های سلامتی خود قبل از افزودن هر گونه درمان جدید به روال خود برای مدیریت علائم یا شرایط خود صحبت کنید. اگر می خواهید از این درمان استفاده کنید مطمئن شوید که آن را از یک کلینیک و فرد متخصص و معتبر دریافت می کنید.

 

آب درمانی مناسب چه کسانی است؟

از نظر تخصصی هیچ کس به درمان با آب نیاز ندارد. این یک درمان استاندارد برای هر بیماری، شرایط یا علامتی نیست. اگر به این درمان علاقه مند هستید با پزشک خود در مورد آن و اینکه چگونه ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید. انواع  آب درمانی میتواند برای شما مفید باشد اما در صورت مشورت با پزشک خود.

 

پیشنهاد مقاله: تعریف انرژی درمانی و انواع آن

این درمان در درجه اول برای کاهش علائمی مانند درد و سفتی عضلات استفاده می شود. این درمان می تواند به افرادی که این نشانه ها را دارند کمک کند تا حال بهتری داشته باشند:

 

شرایطی که با آب درمانی بهتر می شود

برخی بیماری ها

افراد مبتلا به چند نوع بیماری می توانند از آب در اشکال مختلف و در دماهای مختلف برای احساس بهتر بهره مند شوند. هیدروتراپی می تواند تسکین علائم برای افراد مبتلا به شرایط زیر ایجاد کند:

مهم است که به یاد داشته باشید که آب درمانی هیچ یک از این بیماری ها را درمان نمی کند. این نباید جایگزین درمان یا دارویی باشد که پزشک برای شما تجویز می کند. در بیشتر موارد این درمان با کاهش موقت درد، سفتی و تورم به افراد کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشند.

یافتن راهی درست برای داشتن حس خوب هرگز بد نیست اما نباید انتظار داشته باشید که هیدروتراپی بیماری ها را درمان کند مخصوصا بیماری های مزمن و جدی تر.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

برای سوختگی

این درمان می تواند به افرادی که دچار سوختگی شده اند کمک کند. جت آب یک راه موثر و مطمئن برای تمیز کردن زخم ها و پوست سوخته است. درمان سوختگی با آب تحت فشار نیز می تواند به کاهش:

  • درد
  • سرخی
  • جای زخم
  • تغییر رنگ دائمی

کمک کند.

 

فواید آب درمانی

فواید آب درمانی

 

فیزیوتراپی

هیدروتراپی همچنین می تواند مکمل خوبی برای فیزیوتراپی باشد زیرا پس از یک جراحت یا جراحی بدین روش بهبود می یابید. ورزش در آب یا حرکت در آب راهی برای ورزش ایمن فراهم می کند. احتمالاً در مورد ایروبیک در آب یا شنا به عنوان یک گزینه عالی برای افرادی که درد ناشی از سایر انواع تمرینات را تجربه می کنند شنیده اید. همیشه قبل از سرگیری هرگونه فعالیت بدنی بعد از جراحی با جراح یا پزشک خود صحبت کنید. استخرها یا وان ها می توانند خطر عفونت را افزایش دهند. همچنین ممکن است لازم باشد مدت زمان مشخصی پس از جراحی صبر کنید تا بتوانید محل جراحی خود را خیس کنید.

 

بارداری

از فواید آب درمانی این است که برای افراد باردار مفید است. افراد باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است بتوانند با جلسات منظم خطر ابتلا به عوارضی مانند پره اکلامپسی را کاهش دهند. برخی از افراد باردار زایمان در آب گرم را انتخاب می کنند که می تواند راحتی شما را افزایش داده و درد و اضطراب را کاهش دهد. در مورد آنچه می خواهید در برنامه بارداری و زایمان شما گنجانده شود با پزشک خود صحبت کنید.

 

کاهش وزن

هیدروتراپی به خودی خود باعث کاهش وزن نمی شود. با این حال برنامه های ورزشی که شامل ورزش در آب می شود می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

 

پیشنهاد ویژه: چگونه باید انرژی درمانی انجام دهیم؟

کاهش استرس و اضطراب

این درمان باعث آرامش عضلانی و روانی و کم شدن استرس و اضطراب در افراد میشود.

 

مزایای کلی درمان با آب

فواید آب درمانی زیاد است و می توان راهی عالی برای کاهش علائم بدون دارو یا سایر درمان های تهاجمی تر باشد. اگر این درمان را از یک پزشک دارای مجوز و گواهی دریافت کنید بسیار ایمن است و عوارض جانبی کمی دارد.

 

سوالات متداول

آیا آب درمانی خطرات یا عوارضی دارد؟

از خطرات این درمان می توان به: ۱- لغزش ۲- سقوط ۳- سرمازدگی ۴- سوختگی ۵- عفونت اشاره کرد.

آیا این درمان باعث از بین رفتن بیماری های روانی میشود؟

خیر آب درمانی باعث از بین رفتن هیچ گونه بیماری نمیشود بلکه فقط تسکین دهنده است. چه بیماری های روانی و چه بیماری های جسمانی.

هیدروتراپی با آب درمانی متفاوت است؟

خیر هر دو یکی هستند.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.najms.org/article.asp?issn=1947-2714;year=2014;volume=6;issue=5;spage=199;epage=209;aulast=Mooventhan
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24926444/
  3. https://www.cdc.gov/healthywater/other/medical/hydrotherapy.html#hydro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.