اخبار سلامت

تعریف انرژی درمانی و انواع آن

تعریف انرژی درمانی و انواع آن

انرژی درمانی

انرژی درمانی یکی از روش های درمان مناسب برای از بین بردن استرس است. بدون شک این روش درمانی برای بیماری‌های سختی مانند سرطان، یا افرادی که از عوارض سکته مغزی یا اوتیسم رنج می‌برند هم اثربخش است. این روش درمان قدمت طولانی دارد  و شاخه ای از روش های درمانی طب سنتی محسوب می شود. از این روش برای درمان و بهبود بیماری از تعادل انرژی‌های داخل بدن کمک می‌گیرد. طب سوزنی، ریکی، کریستال و چاکرا درمانی از شاخه‌های این روش هستند که محبوبیت زیادی در بیماران مبتلا به افسردگی دارند. قطعا افرادی که استرس دارند می توانند با انرژیهای مثبت و دریافت آن حالشان را بهتر کنند. ما در این مطلب از سری مقالات ازپزشک به تعریف انرژی درمانی ، انواع انرژی درمانی و انرژی مثبت اشاره خواهیم کرد. کافیست برای آشنایی با این موارد همراه ما باشید و به خواندن این مطلب از مجله سلامت ادامه دهید.

 

تعریف انرژی درمانی

در ابتدای تعریف باید بگوییم که این روش که نوعی درمان محسوب می شود در گذشته طب نامرسوم و طب حاشیه‌ای نامیده میشده است. در این روش، درمانگر انرژی مثبت را به بیمار منتقل می‌کند تا از طریق همین انرژی‌ها بیماری برطرف و فرد درمان شود. بدون شک این نوع روش درمان مخالفان و طرفداران بسیاری دارد که مخالفان بر این باورند که این روش صرفا روح و روان را درگیر می کند. از این رو می تواند تنها بیماری های افسردگی یا استرس را درمان کند. مخالفان معتقدند این روش برای درمان بیماری‌های جسمی مثل سرطان یا افرادی که سکته مغزی داشتند، نمی‌تواند گزینه قابل اعتمادی باشد. با این حال در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم.

 

آشنایی با انواع انرژی درمانی

  1. لمس درمانی یا ریکی
  2. انرژی درمانی از طریق چاکراها
  3. انرژی درمانی از طریق معنویات و شفا
  4. روش پولاریتی
  5. انرژی درمانی با صدا
  6. انرژی درمانی از طریق الکترومغناطیس
  7. موسیقی درمانی

انرژی درمانی با شمع نوعی تکنیک درمان است که باعث سلامت روح و جسم می‌شود. آروماتراپی یا رایحه درمانی با شمع نوعی حس معنویت به فضا می‌دهد و باعث بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود. از آروماتراپی برای درمان میگرن، تسکین التهاب مفاصل، تقویت سیستم ایمنی بدن و گوارش بهتر استفاده می‌کنند. همچنین آروماتراپی با شمع می تواند با بیماری افسردگی، آرتروز، آسم و ریزش مو مبارزه کند.

انرژی درمانی لمسی یا لمس درمانی یکی از انواع این درمان است که برای کاهش میزان اضطراب و درد به‌کار می‌رود. در این روش لمسی، درمانگر از ماساژ، و لمس بدن با حرکات دورانی برای تسکین درد و رفع استرس و گرفتگی‌های روحی استفاده می‌کند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

انرژیهای مثبت با نمک برای پاکسازی و رفع انرژی‌های منفی به‌کار می‌رود. این نوع درمان توصیه می‌کند که نصف لیوان نمک دریا را به کل بدن و چاکراها بزنید و بعد از ۵ دقیقه با آب بشویید تا انرژی منفی از بدنتان دفع شود. درمان با سنگ نمک هم آلودگی‌ها و امواج منفی اطراف را دفع می‌کند و به آن دفع انرژی منفی از بدن با نمک گفته می‌شود. این روش به‌خصوص برای دفع امواج منفی و مخرب دنیای فناوری مثل امواج مودم‌ها، موبایل‌ها و غیره مناسب است. درمان با سنگ نمک می‌تواند میدان مغناطیسی مضر در اطراف بدن انسان را خنثی کند.

 

انواع انرژی درمانی

انواع انرژی درمانی

 

مزایای انرژی درمانی

 این روش با هدف کاهش دردهای روحی و جسمانی بشر مطرح شده است. موارد زیر از مزایای انرژی درمانی هستند:

  1. بهبود کیفیت خلق‌وخو و حالات عاطفی
  2. بهبود کیفیت خواب
  3. کاهش خستگی
  4. کاهش دردهای مزمن و حاد
  5. درمان علائم و نشانه‌های استرس و اضطراب
  6. بهبود دردهای جسمی در افراد مبتلا به آرتروز زانو

 

عوارض انرژی درمانی

 از عوارض انرژی درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پیری زودرس
  2. فشارهای عصبی
  3. سردردهای میگرنی
  4. دردهای بدن

درحال‌حاضر هیچ سند علمی دال بر تاثیر این روش روی درمان بیماری‌های جسمی مانند سرطان وجود ندارد. البته انرژی درمانی می‌تواند با تاثیر روی روح و روان بیمار، باعث بهبود و تسریع روند درمانی شود. بهتر است پیش از امتحان کردن حتما با پزشک خود مشورت کنید. برای انجام انرژی درمانی باید با متخصص طب سنتی مشاوره داشته باشید. از انجام این روش درمانی نزد هر فرد بپرهیزید و با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

 

انرژی مثبت

انرژی مثبت

 

انرژی مثبت برای چه کسانی مناسب  و برای چه کسانی مناسب نیست؟

این روش درمان برای خانم‌هایی که درد قاعدگی دارند، افرادی که از آسیب‌های فیزیکی، عوارض جراحی، مشکلات عصبی، سرطان، دردهای میگرنی رنج می‌برند؛ افرادی که دچار بیماری‌های روحی روانی مثل افسردگی، استرس، هیجان، وسواس و بی‌خوابی هستند بسیار مناسب است. باید بدانید که تاثیر انرژی درمانی برای درمان لاغری، چاقی و بارداری هنوز تایید نشده است. شاید این روش  درمان اثرات خوبی در بهبود وضعیت روحی و روانی، افسردگی و استرس و اضطراب داشته باشد، اما زیاده‌روی در آن می‌تواند خطرناک باشد. برای مثال، این درمان برای زنان باردار مناسب نیست و توصیه نمی شود. وارد کردن برخی نیروها به ناحیه ناف یا واژن خانم‌های باردار ممکن است برای جنین در شکم مادر دردسرساز شود. به‌علاوه اینکه، انرژیهای مثبت برای افرادی که ضمیر ناخودآگاه دستوری دارند هم مناسب نیست.

اگر می‌خواهید بدانید این درمان برای شما مناسب است یا نه، باید با دکتر طب سنتی مشاوره داشته‌باشید. بسیار مهم است بدانید که نباید بدون مشورت به این روش درمانی رجوع کنید.

 

بیشتر بخوانید: ویزیت آنلاین پزشک طب سنتی برای لاغری

 

تاثیر انرژی مثبت بیشتر روی چه بیماری هاییست؟

افسردگی و استرس از بیماری هایی هستند که انرژی مثبت می تواند به درمان آنها کمک شایانی داشته باشد. این روش درمانی برای افسردگی در برخی منابع با دلیل ثابت شده ‌است. افرادی که از انواع افسردگی رنج می‌برند، می‌توانند از این روش کمک بگیرند. بهبود کیفیت خلق و خو و ایجاد تعادل در انرژی‌های درونی ناشی از انرژیهای مثبت باعث آرام شدن ذهن فرد افسرده می شود. همچنین به ‌تدریج به بیمار کمک می‌کند از زیر سایه سنگین افسردگی بیرون بیاید. البته هنوز راه درازی تا تایید قطعی نتایج این روش برای افسردگی باقی مانده است. ارسال انرژیهای مثبت برای استرس هم نوعی تکنیک برای کم کردن میزان استرس و اضطراب و آرامش ذهن است. روش ریکی از طریق انتقال انرژی با دست می‌تواند میزان انرژی داخل بدن را افزایش دهد و تعادل، سلامت و بهزیستی از دست ‌رفته ناشی از بیماری‌ ها را بازگرداند. ریکی علاوه براینکه باعث آرامش بدن می‌شود، می‌تواند علائم استرس مزمن، اضطراب، اختلالات گوارشی و بی‌خوابی را به حداقل برساند.

 

سوالات متداول

انرژی درمانی چگونه بکار گرفته می شود؟

انرژی درمانی از تکنیک های باستانی مانند طب سوزنی، یوگا، kinesiology و چی گونگ استفاده می کند.

انرژی درمانی چگونه کار می کند؟

در انرژی درمانی، از انرژی به عنوان نیروی حیاتی، زنده و متحرک صحبت می کنند که بخش اعظمی از سلامت و شادی را تامین می کند.

آیا انرژی درمانی غیر مادی و معنوی است؟

هیچ سیستم اعتقادی خاصی، هماهنگی یا وابستگی مذهبی با انرژی درمانی ندارد، اما بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که کار انرژی در قلمرو روح و جان قرار می‌گیرد.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.