رژیم و تغذیه

آشنایی با فواید و خواص زعفران برای اعصاب

آشنایی با فواید و خواص زعفران برای اعصاب

خواص زعفران برای اعصاب

اثرات شگفت انگیز زعفران بر عملکرد مغز یکی از دلایل استفاده از آن در طب گیاهی و سنتی است. علاوه بر بهبود یا افزایش یادگیری و حافظه، از جمله گیاهانی است که تأثیر بسزایی دارد. امروزه خواص زعفران برای اعصاب بر کسی پوشیده نیست. در دنیا مردم زعفران را یک ادویه گران قیمت می دانند. اما تنها به عنوان ادویه ای معرفی شده است که غذا را طعم دهنده و معطر می کند. در نتیجه هیچکس از خواص خوراکی زعفران اطلاعی ندارد. با این حال خوب است بدانید که قرن هاست که از خواص درمانی بی نظیر این ادویه برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود.

مطالعات بالینی نشان داده است که مصرف زعفران برای درمان بیماری هایی مانند آلزایمر خفیف تا متوسط، افسرگی، بهبود خلق و خو ​​از دیدگاه بالینی مفید است. بیایید تا با هم در ادامه به آشنایی با فواید و خواص زعفران برای اعصاب بپردازیم.

 

زعفران چیست؟

زعفران، ادویه‌ای که منشا آن آسیاست. به عنوان گیاهی شفابخش یا تقویت‌کننده سلامت سابقه طولانی دارد. مردم از زعفران به عنوان طعم دهنده، عامل رنگ و داروی سلامتی برای هزاران سال استفاده کرده اند.

 

خواص زعفران برای اعصاب

در کشور ما در مراسم ترحیم زعفران همراه با گلاب به دلیل اثر ضد افسردگی و آرام بخشی که دارد نقش مهمی در کمک به عزاداران دارد. پس یکی از خواص زعفران برای اعصاب ترکیب آن با گلاب است که باعث آرامش سیستم عصبی و در نتیجه آرامش افراد می شود.

 

مصرف زعفران

مصرف زعفران

 

خواص زعفران برای خواب

تحقیقات نشان می دهد که مواد فعال موجود در زعفران دارای خواص خواب آور هستند و ممکن است تأثیر مفیدی بر کیفیت و مدت خواب داشته باشند. درمان‌های حاوی زعفران یا مواد فعال آن، از جمله کروسین، به بهبود کیفیت خواب و طول مدت خواب کمک می‌کند. زعفران ممکن است با افزایش سطح هورمون ملاتونین تنظیم کننده خواب و تأثیر بر گیرنده های خاصی در مغز برای بهبود کیفیت خواب به بهبود خواب کمک کند.

 

پیشنهاد مقاله: معرفی انواع قرص آرامبخش قوی برای آرامش اعصاب

فواید زعفران برای چشم

دژنراسیون ماکولا از دست دادن بینایی مرکزی است. معمولاً مربوط به سن است و حدود نیم میلیون نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار می دهد.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در زعفران ممکن است به محافظت از سلامت عمومی چشم کمک کند. زعفران همچنین ممکن است به کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک کند. یک گروه روزانه 50 گرم زعفران به مدت سه ماه مصرف کردند. اندازه گیری ها قبل و بعد از آزمایش انجام شد. نتایج نشان داد که پس از سه ماه، افرادی که زعفران مصرف کردند در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در حدت بینایی و حساسیت کنتراست داشتند. این نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت زعفران ممکن است پیشرفت ARMD خشک را کاهش دهد و به بهبود بینایی کمک کند.

پس خواص زعفران برای اعصاب فقط نیست و به سلامت چشم ها نیز کمک میکند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا زعفران برای استرس خوب است؟

زعفران به عنوان یک درمان طبیعی برای اختلالات سلامت روان از جمله استرس و افسردگی نویدبخش است. درمان های زعفران تأثیر مثبت قابل توجهی بر علائم افسردگی و استرس دارد. این خواص زعفران برای اعصاب به دلیل مواد تشکیل دهنده این گیاه که بسیار آرامبخش است می‌باشد.

 

خواص زعفران برای معده

علاوه بر خواص زعفران برای اعصاب این گیاه تاثیر بسیار مثبتی بر روی دستگاه گوارش دارد. از ریفلاکس اسید معده جلوگیری مبکند، کمک کننده به هضم بهتر غذا است و همچنین برطرف کننده ورم معده است. این گیاه کاهش دهنده اشتها نیز هست و این یعنی میتواند در رژیم های غذایی کمک کننده باشد.

 

مهمترین خواص زعفران

مهمترین خواص زعفران

 

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی؟

افسردگی یک اختلال سلامت روان است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. درمان ممکن است شامل انواع مختلف درمان یا دارو باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف زعفران می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. زعفران می‌تواند به درمان افسردگی در آینده تبدیل شود. با این حال قبل از اینکه زعفران جایگزین داروهای اثبات شده افسردگی شود به مطالعات بزرگتری نیاز داریم که به نتایج درازمدت نگاه کنند. بدون صحبت با پزشک مصرف هیچ یک از داروهای تجویزی خود را متوقف نکنید.

گلبرگ های گل زعفران مانند تارهای نازک و قرمز رنگ به نظر می رسند. چند نخ را در آب داغ خیس کنید تا چای زعفران درست شود یا مایع را در ظروفی مخلوط کنید. و برای حال خوب آماده باشید، این یکی از گران ترین ادویه ها در جهان است. همچنین می‌توانید کپسول‌های زعفران را برای قورت دادن بخرید. اگر طعم چای زعفران را دوست ندارید. اما قبل از مصرف هر مکملی از پزشک متخصص عمومی خود بپرسید که آیا برای شما بی خطر است یا خیر. برخی از مکمل ها می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند به خصوص اگر باردار هستید، دارو مصرف می کنید یا هر گونه بیماری سلامتی دارید.

 

پیشنهاد ویژه: سردرد پشت سر و درمان آن

مضرات زعفران

  • زعفران اصل غیر سمی است و در صورت استفاده در دوز توصیه شده توسط اکثر افراد به خوبی تحمل می شود.
  • برخی از عوارض جانبی گزارش شده زعفران شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ و شیدایی (به ویژه اگر دوقطبی هستید) است. زعفران می تواند علائم آسم را تشدید کند.
  • 5 گرم زعفران با اثرات سمی همراه است و دوزهای بسیار بالای زعفران (10 تا 20 گرم) می تواند کشنده باشد.
  • هیچ تداخل دارویی گزارش نشده است. اما تداخل با داروهای ضد تجمع از نظر تئوری امکان پذیر است.
  • در صورت داشتن اختلال خونریزی از زعفران استفاده نکنید.

 

یک بررسی سریع

زعفران یک ادویه با رنگ روشن است که سرشار از ترکیبات تقویت کننده سلامتی مانند آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی است. یافته های تحقیقات نشان می دهد که زعفران دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، مشکلات خواب را بهبود بخشد و از سلامت چشم محافظت کند. زعفران زمانی که در مقادیر معمولی مصرف شود بی خطر است اما اگر علاقه مند به استفاده از مکمل های زعفران هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که یک انتخاب ایمن و مناسب برای نیازهای سلامتی خاص شما است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4599112/?shem=ssusba
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8347278/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20830635/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21616066/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.