روانشناسی

اقدامات بعد از تجاوز

اقدامات بعد از تجاوز

تجاوز

از آنجایی که جرائم جنسی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، تجاوز و سایر خشونت ها و مزاحمت های جنسی اغلب به عنوان تهاجم جنسی قلمداد میشوند. مردم به شکل قابل فهمی نسبت به صحبت در خصوص زندگی شخصی و جنسی خود حساس هستند. در بیشتر جوامع چنین پنداشته می‌شود که آشکار ساختن جزییات دقیق فعالیت های جنسی فقط باید برای کسانی صورت گیرد که آنها را خوب میشناسیم به طوری که از اعتماد ما  به آنها سواستفاده نکرده و آن را مورد بی حرمتی و نقض قرار نمی‌دهد.

 

تجاوز چیست؟

در کل میتوان تجاوز را بیشتر از حد معمولی به حریم شخصی کسی نزدیک شدن معنا کرد که در آن شخص احساس ظلم و ستم و یا احساس نا خوشایندی را تجربه کند. این رفتار میتواند کلامی، نمایش و یا فیزیکی باشد. این عمل میتواند شامل:

  • تعارض
  • خشونت
  • استفاده از عبارات تند
  • اهانت های کلامی
  • تهدید
  • آسیب جسمانی
  • یا خشونت جنسی

باشد.

 

پیشنهاد مقاله: تجاوز جنسی در دوران کودکی

معنی تجاوز

معنی این عمل میتواند تهدیدی کلامی یا فیزیکی در خصوص تحمیل کردن تماس و یا رابطه ای نا خواسته نسبت به فردی است به طوری که اورا در معرض خطر قرار داده باشد. سه نوع از این عمل از لحاظ قانونی وجود دارد:

  1. تجاوز توام با زور
  2. تجاوز آرام
  3. تجاوز به صغیر

 

معنی تجاوز

معنی تجاوز

 

  • تجاوز توام با زور:

آمیزش جنسی با فردی است که راضی به آمیزش نیست آن هم از طریق استفاده یا تهدید به استفاده از زور.

  • معنی تجاوز آرام:

در این عمل آرام متجاوز از زور به شکل فشار فیزیکی، ارعاب روانی یا تهدید به بکارگیری زور به منظور تسلیم کردن قربانی استفاده میکند.

  • تجاوز به صغیر:

به آمیزش جنسی با فردی زیر سن قانونی گفته میشود که حق رضایت دادن به عمل جنسی را ندارد. فرد صغیر چنین تلقی میشود که قادر به درک عمل آمیزش جنسی نیست و لذا نمیتواند آزادانه به این کار رضایت دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بیشتر بخوانید: انواع تجاوز و اقدامات بعد از آن

تجاوز یعنی چه و بعد از تجاوز چه کنیم!

تا اینجا به مفهوم این عمل پرداختیم. در ادامه نیز به جواب سوال تجاوز یعنی چه میپردازیم. تجاوز جنسی میتواند طیف وسیعی را شامل شود. از گفتگوی جنسی ما خواسته تا نوازش کردن، دست درازی، وادار کردن قربانی به لمس کردن فرد متجاوز. یا به صورت سنتی زمانی که مردی زنی را از طریق اعمال زور یا فریب علیرقم میل او وادار به آمیزش جنسی   نماید. در تمام شرایط قربانی فردی است که تمایلی به تماس جنسی با فرد دیگری ندارد ولی به دلیل تهدید و یا صدمه واقعی تسلیم میگردد. تا اینجای مطلب به جواب سوال این عمل یعنی چه پی بردیم. فردی که مورد این عمل قرار گرفته است از لحاظ روحی و روانی مستعد اختلالاتی است. حتما باید تحت نظر روان شناس متخصص قرار گیرد تا به زندگی عادی برگردد.

 

مجازات تجاوز

مجازات تجاوز

 

مجازات تجاوز

یکی از علل کم گزارشی این عمل میتواند به دلیل بد نامی این عمل باشد. از بین تمام جرائم خشن این عمل کمترین میزان گزارش به پلیس را داراست. گزارش وقوع این عمل به ماموران اجرای قانون میتواند از لحاظ احساسی عملی سخت باشد اما اگر قربانی جرم را گزارش کند، میتوان متجاوز را به دادگاه کشانده و او را تنبیه کرد. فردی که مورد این عمل قرار میگیرد برای مجازات تجاوز متهم باید اول نامه گزارش پلیس به همراه نظریه ی پزشکی قاونی را همراه داشته باشد برای تشکیل پرونده ی قضایی. با تایید ادعای قربانی برای فرد متجاوز مجازات سنگینی مد نظر است. از پرداخت مبالغ و حتی تا اعدام این مجازات تجاوز متفاوت است.

اگر شما یا فردی که اورا میشناسید مورد این عمل واقع شدید، اول کاری که باید انجام دهید آن است که به یک محل امن بروید و برای حمایت با یکی از اعضای خانواده تماس بگیرید. آنهایی که مایلید جرم وقوع یافته را گزارش دهند، سریعا پلیس را مطلع کنند.

 

پیشنهاد مقاله: انواع تجاوز و اقدامات بعد از تجاوز

اهمیت صحبت و مشاوره پس از وقوع این عمل: روانشناس میتواند به قربانیان کمک کند تا بیاموزند که چگونه با تاثیرات احساسی و جسمانی مقابله کنند. در حالی که بیشتر مردم شاید فقط خواهان عبور و پشت سر گذاشتن این حادثه باشند ولی صحبت در مورد این حادثه با روانشناس به قربانیان کمک میکند که سریع بهبود یابند و به زندگی قبل خود باز یابند.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا سیاوشی

زهرا سیاوشی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. کتاب حقایقی درباره تجاوز جنسی / نویسنده: مارک جی. کیتلسون /صفحات۱۳تا۱۶۹
  2. کتاب جرایم جنسی، راهنمای مرجع/ کارن ای. نبومن /صفحات ۳۰تا ۱۵۰
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.