روانشناسی

تجاوز و روش برخورد با متجاوز

تجاوز و روش برخورد با متجاوز

تجاوز

تجاوز جنسی، تماس جنسی ناخواسته ای است که از تلاش برای ایجاد رابطه اجباری شروع می شود. این رابطه شامل لمس و نوازش جنسی است. برخی از کشور ها از اصطلاح “تعرض” به جای تجاوز استفاده می کنند. در کل این رابطه دخول جنسی بدون رضایت است که با زور فیزیکی، تهدید به آسیب بدنی، تجاوز بدنی یا زمانی که گاه قربانی به دلیل بیماری روانی، عقب ماندگی ذهنی یا مسمومیت قادر به رضایت نیست، به دست می آید. ما میخواهیم در ادامه به تجاوز و روش تجاوز و برخورد با متجاوز بپردازیم. پس با ما باشید تا بیشتر راجع به این موضوع اطلاعات کسب کنید.

 

آگاهی اولیه

اگر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید دشوار است چه این حادثه چند ساعت پیش اتفاق افتاده باشد یا چند سال پیش. شما ممکن است احساسات بی‌شماری از جمله شرم تا عصبانیت یا حتی احساس گناه داشته باشید. ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید اما برای جستجوی آن بیش از حد ناراحت یا تحقیر شده اید و ممکن است بخواهید به دنبال کمک حقوقی باشید یا به دنبال روش صحیح برخورد با متحاوزاما مطمئن نباشید که پس از چنین تجربه آسیب زایی به کجا برای حمایت مراجعه کنید و چگونه برخورد کنید؟

 

تجاوز جنسی

تجاوز جنسی

 

بلافاصله پس از تجاوز ایمنی شما باید اولویت شماره یک باشد. فراتر از جستجوی ثبات فوری مهم است که حقوق قانونی خود را بدانید در صورتی که می خواهید در حال حاضر یا در آینده ادعای تعرض را ارائه دهید. شاید مهمترین چیزی که باید درک کنید این است که بهبودی باید بزرگترین هدف شما پس از این حادثه باشد اما ممکن است رجوع قانونی نیز در دسترس باشد. چه به دنبال خسارت برای آسیب جسمی، عاطفی یا روانی باشید، ادعای تجاوز جنسی ممکن است به روند بهبودی شما کمک کند.

 

چه چیزی تجاوز جنسی محسوب می شود؟

با توجه به این همه انگ پیرامون این حادثه لازم است ابتدا درک درستی از تعریف تجاوز یا تعرض داشته باشیم. این نوع حمله متأسفانه اشکال مختلفی دارد. هنگام در نظر گرفتن این امر مهم است که به یاد داشته باشید که این حادثه هرگز تقصیر قربانی نیست و اگر زور یا اجبار استفاده شده باشد و اقدامات غیر توافقی باشد خواسته یا موافقت نشده باشد (با رضایت یک فرد) تجاوز رخ داده است.

 

پیشنهاد مقاله: انواع تجاوز و اقدامات بعد از آن

انواع تجاوز جنسی

  • اقدام به تجاوز جنسی
  • نوازش کردن
  • تماس جنسی یا لمس ناخواسته
  • اجبار قربانی به انجام اعمال جنسی (مانند دخول دهانی یا سایر اشکال رابطه جنسی)
  • تجاوز جنسی: آمیزش جنسی غیرقانونی یا نفوذ یک عضو یا شیء به بدن قربانی

 

اثرات تجاوز

در حالی که همه ما به صورت های مختلف به تروما واکنش نشان می دهیم اما اثرات خشونت جنسی می تواند ویرانگر باشد. بازماندگان آسیب های جنسی اغلب علائم روانی و جسمی شدیدی را تجربه می کنند که بهبودی از آنها دشوار است. درک این علائم می تواند به شما کمک کند که چگونه با تجاوز جنسی کنار بیایید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

پیشنهاد مقاله: تجاوز جنسی در دوران کودکی

علائم روانی

بازماندگان ممکن است پس از تجربه خشونت جنسی با طیف وسیعی از احساسات دست و پنجه نرم کنند. بسیاری از افراد از احساس گناه و شرم شدید رنج می برند در حالی که دیگران ممکن است ترس و حتی خشم را تجربه کنند. برای افراد غیرعادی نیست که دچار نوسانات خلقی شوند یا احساسات خود را از خانواده و دوستان پنهان کنند.

آسیب های ناشی از خشونت جنسی می تواند بازماندگان را در معرض افزایش خطر ابتلا به تعدادی از شرایط سلامت روان قرار دهد. فردی که از آزار جنسی جان سالم به در برده است ممکن است در معرض خطر موارد زیر باشد:

  • اضطراب: احساس مداوم ترس و اضطراب در بازماندگان شایع است. حملات پانیک، آگورافوبیا و سایر فوبیاها همگی واکنش های طبیعی هستند.
  • افسردگی: نشانه های افسردگی اغلب توسط قربانیان خشونت جنسی تجربه می شود. پس از حمله احساس پوچی یا ناامیدی معمول است.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بازماندگان تجاوز جنسی بسیار شایع است. آنها ممکن است خاطرات شدید یا فلاش بک هایی نسبت به آسیب های خود داشته باشند.
  • سندرم ترومای تجاوز جنسیRTS: سندرم ترومای تجاوز جنسی نوع خاصی ازPTSD است که پس ازاین نوع تجاوز یا تعرض رخ می دهد.
  • سوء مصرف مواد: برخی از بازماندگان برای مقابله با حس بد آسیب جنسی به مواد مخدر یا الکل روی می آورند.

تعرض

تعرض

 

بیشتر بخوانید: اقدامات بعد از تجاوز

 

علائم فیزیکی

در حالی که رویدادهای آسیب زا می توانند زخم های عاطفی را پشت سر بگذارند می توانند آسیب فیزیکی نیز ایجاد کنند. هنگامی که ما تهدید می شویم بدن ما به طور طبیعی هورمون های آدرنالین و کورتیزول را ترشح می کند تا ما را در حالت هوشیاری بالا نگه دارد. این هورمون‌ها نه تنها می‌توانند بر عملکرد بدن در زمان‌های اجبار تأثیر بگذارند بلکه تحقیقات به ما نشان می‌دهد که بدن می‌تواند به ارسال سیگنال‌های استرس حتی پس از گذشتن رویداد آسیب‌زا ادامه دهد.

هنگام یادگیری نحوه برخورد با آسیب جنسی یا تعرض جنسی آگاهی از این علائم مهم است. علائم فیزیکی تجربه شده توسط قربانیان خشونت جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برانگیختگی بیش از حد: فکر کردن به تروما می تواند بدن را در حالت هوشیاری بالا قرار دهد. بازماندگان ممکن است به راحتی مبهوت شوند یا احساس کنند که همیشه در خطر هستند.
  • خستگی: مبارزه با بی‌خوابی یا کابوس‌هایی که خواب را دشوار می‌کند. امری رایج است. این می‌تواند باعث شود فردی که پس از حمله در حال بهبودی است احساس خستگی مزمن یا خستگی کند.
  • برانگیختگی روانی حرکتی: وقتی افراد احساس بی قراری و اضطراب می کنند می تواند باعث شود که آنها درگیر حرکات مکرر و غیرعمدی شوند. این می تواند شامل مواردی مانند قدم زدن، ناخن جویدن یا جویدن لب ها تا زمانی که خونریزی کند باشد.
  • درد و درد: طبیعی است که هنگام احساس استرس یا اضطراب ماهیچه ها را منقبض کنید. استرس مداوم ناشی از تجاوز جنسی می تواند برخی از قربانیان را با درد و دردهای مزمن مواجه کند.

 

پیشنهاد ویژه: تجاوز جنسی در دوران کودکی

روش های برخورد با فرد متجاوز

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید با حضور یک متجاوز مقابله کنید. اول بفهمید کدام روش برای شما بهتر است.

  1. از فرد متجاوز دور شوید.
  2. از مکان مورد نظر فاصله بگیرید و از آنجا خارج شوید.
  3. خونسردی خود را حفظ کنید و بر خود مسلط باشید.
  4. از صحبت کردن با آن شخص امتناع کنید.
  5. اگر افراد مطمئن در اطراف شما هستند از آنها کمک بگیرید.
  6. اگر متجاوز مسلح است از برخورد انفرادی با آن شخص خودداری کنید.
  7. از پلیس کمک بگیرید.

 

سخن پایانی

در نظر داشته باشید در تعرض و تجاوز شما مقصر نیستید پس خود را سرزنش نکنید. پس از این امر باید بیشتر مواظب خود باشید تا بتوانید به روال عادی برگردید. در این هنگام از کمک درمانگران استفاده کنید تا هر چه سریعتر به آرامش اولیه باز گردید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم کریمی

مریم کریمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر ناهید زرگرانی

ناهید زرگرانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر معصومه اساسه

معصومه اساسه

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شهره رجبعلی

شهره رجبعلی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مرجان معاونی

مرجان معاونی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.cdc.gov/violenceprevention/sexualviolence/resources.html
  2. https://www.cdc.gov/violenceprevention/sexualviolence/rpe/index.html
  3. https://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/RPE-Factsheet.pdf
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.