دندانپزشکی

بهترین روش استفاده از نخ دندان

بهترین روش استفاده از نخ دندان

نخ دندان

مسواک زدن دو بار در روز و هر بار حداقل به مدت دو دقیقه اولین قدم برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است. اما حتی بهترین مسواک هم نمی تواند فضای بین دندان ها را به طور کامل تمیز کند. به همین دلیل است که انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند روزی یک بار نخ دندان بکشید تا ذرات غذا و پلاک از بین بروند. پلاک لایه چسبنده روی دندان است که می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. پلاک حاوی باکتری های ایجاد کننده حفره است که از باقی مانده غذا در دهان تغذیه می کند. این باکتری‌ها عاشق مواد قندی هستند و در حین مصرف آنها، اسیدهایی تولید می کنند که می‌تواند به سطح مینای دندان آسیب برساند و زمینه را برای پوسیدگی دندان فراهم نماید.

پلاک‌هایی که با مسواک زدن پاک ‌نشوند، می‌توانند به ماده‌ای زمخت به نام جرم یا تارتار تبدیل شوند. جرم در امتداد خط لثه ایجاد می شود و می تواند منجر به بیماری لثه گردد. هنگامی که جرم تشکیل شد، فقط دندانپزشک می تواند آن را از بین ببرد، اما استفاده هر روز از نخ دندان می تواند از ایجاد پلاک جلوگیری نماید. اما برای بهره‌مند شدن کامل از مزایای آن، باید از تکنیک مناسب استفاده کرد. به کار گیری روش نامناسب می‌تواند به دندان ها و لثه‌ها آسیب برساند.

 

زمان استفاده از نخ دندان

دانستن زمان مناسب برای استفاده از نخ دندان به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. برخی افراد ابتدا دندان های خود را مسواک می زنند و سپس از نخ دندان استفاده می کنند. با این حال، به طور کلی توصیه می شود که ابتدا نخ دندان بزنید و سپس مسواک بزنید. این کار به بیرون آوردن مواد غذایی و پلاک‌های گیر کرده در بین دندان ها کمک می کند، در حالی که مسواک زدن این ذرات را از دهان پاک می‌نماید. در غیر این صورت غذا و پلاک تا نوبت بعدی مسواک زدن در دهان باقی می ماند.

 

طرز استفاده از نخ دندان

 

پس از یک بار استفاده، کارایی بالقوه پاک کنندگی خود را از دست می‌دهد و استفاده مجدد از آن باکتری ها را دوباره وارد دهان می‌نماید. با توجه به این موضوع، توصیه می شود تنها یک بار از هر قطعه نخ استفاده شود. به خاطر داشته باشید که تمیز کردن بین دندان ها نباید باعث درد شود. اگر خیلی سخت از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است به بافت بین دندان هایتان آسیب وارد کنید. در عین حال، ملایم بودن بیش از حد ممکن است غذا یا پلاک را باقی بگذارد. ممکن است هنگام انجام این کار کمی احساس ناراحتی کنید، اما با تمرین، متوجه خواهید شد که چه میزان فشار مناسب است. اگر تمیز کردن بین دندان‌هایتان همچنان درد دارد، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

نحوه استفاده از نخ دندان

از آنجا که انگشتان خود را در دهان خود قرار می دهید، قبل از شروع، حتما دستان خود را بشویید. انجمن بهداشت دندانپزشکی آمریکا عناصر کلیدی نحوه استفاده از نخ دندان را در چهار مرحله ساده توضیح می‌دهد:

  • پیچاندن: 45 سانتی‌متر نخ را دور انگشت وسط یا انگشت اشاره یک دست و مقدار کمی روی انگشت وسط یا اشاره دست دیگر بپیچید. (استفاده از انگشت وسط، انگشت اشاره شما را برای دستکاری نخ آزاد می‌گذارد). نخ را بین انگشتان شصت و سبابه فشار دهید و پنج تا ده سانت از آن را بین انگشتان بگذارید. از شست برای هدایت نخ بین دندان‌های بالایی استفاده کنید.
  • هدایت: طول 5 تا 10 سانت نخ را بین انگشتانتان محکم نگه دارید. از انگشتان اشاره برای هدایت آن بین دندان‌های پایین استفاده کنید.
  • حرکت دادن: نخ را به آرامی با استفاده از حرکت زیگزاگ بین دندان‌ها حرکت دهید و در حالی که آن را دور دندان می‌پیچید، شکل C بسازید.
  • لغزاندن: نخ را روی سطح دندان و زیر خط لثه به بالا و پایین و نیز پشت هر دندان بکشید. همانطور که از یک دندان به دندان دیگر می‌روید، بخش تازه‌ای از آن را از انگشت یک دست باز کنید و نخ مورد استفاده را روی انگشت دست دیگر بغلتانید. از انگشت شست خود به عنوان راهنما استفاده کنید.

نحوه استفاده از نخ دندان به این صورت است و فرقی نمی کند که از کدام دندان شروع کنید. فقط مطمئن شوید که تمام آنها، از جمله قسمت پشتی آخرین دندان‌ها را تمیز کرده باشید. زیر خط لثه و امتداد کناره‌های دندان‌ها را فراموش نکنید. استفاده از تکنیک صحیح کمک می کند تا ذرات غذای اضافی و پلاک بین دندان‌ها از بین رفته و به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌نماید.

 

پیشنهاد مقاله: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

استفاده از فلوسر

اگر از فلوسر استفاده می کنید، روش کار مشابه است. دسته فلوسر را محکم نگه دارید و نخ را به آرامی بین دو دندان هدایت نمایید. از حرکت زیگزاگی استفاده کنید. نخ را دور هر دندان خم کرده و آن را زیر خط لثه و در امتداد سطح هر دندان بکشید.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک امکان مشاوره آنلاین با متخصص دندانپزشک است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی  ویزیت آنلاین  دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

استفاده از نخ دندان برقی

در صورت انتخاب این مدل، همان تکنیک های پایه اعمال می شود. نخ را به آرامی در جای خود هدایت کرده و آن را به جلو و عقب ببرید تا یک حرکت زیگزاگ ایجاد شود.

 

نخ دندان کشیدن روی ارتودنسی

در این موارد، تکنیک صحیح برای جلوگیری از گیرکردن نخ روی سیم ها یا براکت ها بسیار مهم است. می‌توان از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کرد که انتهای آن سفت است و به راحتی می توان آن را زیر سیم اصلی قرار داد.

 

فواید نخ دندان

استفاده منظم از نخ دندان پلاک، ذرات غذا و بقایای بین دندان‌ها را از بین می برد در نتیجه یکی از فواید نخ دندان است. این کار اگر به طور منظم انجام نشود، پلاک ایجاد شده و منجر به تشکیل تارتار می‌گردد. این کار می‌تواند با از بین بردن پلاک و ذرات غذای اضافی، دندان‌ها را درخشان‌تر نشان دهد. استفاده از نخ دندان یک بار در روز می‌تواند به حذف باکتری های مضر پلاک کمک کرده و به نوبه خود از ایجاد ژنژیویت، شکل اولیه بیماری لثه، جلوگیری نماید. این کار همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و با از بین بردن پلاک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد.

علاوه بر این، از دیگر فواید نخ دندان این است که به شما امکان می دهد به دندان ها، زبان و لثه های خود نگاه کنید. برخی از شرایط از جمله برخی از سرطان ها، HIV/AIDS، سوءمصرف مواد و اختلالات مصرفی یا مصرف غذا می‌توانند باعث ایجاد ضایعات در دهان و قرمزی و تورم لثه ها شوند. استفاده از نخ دندان باعث افزایش فاصله بین دندان ها نمی شود. نیازی به نگرانی در مورد آن نیست.

 

فواید نخ دندان

فواید نخ دندان

 

انواع

  • نخ موم نشده: نخ نایلونی نازکی است که از حدود 35 رشته به هم تابیده ساخته می شود. اگر دندان‌ها نزدیک به هم باشند در فضاهای تنگ جا می‌شود، اما می‌تواند مستعد پاره شدن باشد.
  • مومی: یک نخ نایلونی استاندارد با روکش موم سبک است. احتمال از هم گسیختگی آن کمتر می‌باشد، اما پوشش مومی ممکن است استفاده از آن را در نقاط تنگ سخت‌تر کند.
  • نوار دندان: پهن‌تر و صاف‌تر از نخ‌های معمولی است و در نسخه‌های موم‌شده یا بدون موم وجود دارد. افرادی که فضای بیشتری بین دندان‌هایشان دارند، معمولاً استفاده از نوار دندان را راحت‌تر از نخ‌های معمولی می‌دانند.
  • نخ پلی تترا فلوراتیلن (PTFE): این ماده به راحتی بین دندان ها می لغزد و در مقایسه با نخ های معمولی احتمال پاره شدن کمتری دارد.
  • سوپر نخ‌ها: از مواد نخ مانندی تشکیل می‌شوند که بخش‌های سفت‌تری در هر انتها دارد و می‌توان از آن برای تمیزی اطراف بریس‌ها یا بریج‌های دندانی استفاده کرد.

اگرچه قانون مشخصی برای انتخاب نوع نخ وجود ندارد، اما دو پارامتر اصلی، اندازه نخ و سهولت استفاده از آن است.

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

آیا بچه ها نیاز به نخ دندان دارند؟

به محض اینکه دو دندان در دهان کودک روییده شود، نخ دندان کشیدن باید به بخشی از روال مراقبت از دندان تبدیل گردد اما در ابتدا، بزرگسالان باید این کار را انجام دهند. بچه‌ها معمولاً در سنین 10 یا 11 سالگی، قادر به استفاده مستقل از آن هستند.

 

پیشنهاد ویژه: تاثیر ماسک دندان در بوی بد دهان

فواید نخ دندان و اهمیت استفاده از آن

سلامت دهان و دندان به معنای چیزی بیش از یک لبخند زیبا و سفید بوده و با سلامت کل بدن مرتبط است. به این معنی که مشکلات دندان‌ها و لثه‌ها (بیماری پریودنتال) می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و موارد دیگر شود.

بیماری پریودنتال با افزایش خطر ابتلا به مشکلات زیر همراه است:

  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریه
  • سکته مغزی
  • آرتروز

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.nhs.uk/common-health-questions/dental-health/why-should-i-use-dental-floss/
  2. https://www.healthline.com/health/how-to-floss#how-to-floss
  3. https://www.news-medical.net/health/How-to-Use-Dental-Floss.aspx
  4. https://www.toothclub.gov.hk/en/en_adu_01_03_03_02.html
  5. https://www.mouthhealthy.org/all-topics-a-z/flossing
  6. https://www.ada.org/resources/research/science-and-research-institute/oral-health-topics/floss
  7. https://oralb.com/en-us/oral-health/solutions/floss/how-to-use-dental-floss/
  8. https://oralb.com/en-us/oral-health/solutions/floss/the-benefits-of-flossing-your-teeth/
  9. https://oralb.com/en-us/oral-health/why-oral-b/floss/dental-floss-types-the-pros-and-cons/
  10. https://health.clevelandclinic.org/how-to-floss-your-teeth/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.