زنان و زایمان

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

زخم دهانه رحم یا سرویسیت، التهاب دهانه رحم می باشد که انتهای باریک و تحتانی رحم است که به داخل واژن باز می شود. علائم احتمالی زخم دهانه رحم شامل خونریزی بین دوره های قاعدگی، درد هنگام مقاربت یا در حین معاینه لگنی و ترشحات غیر طبیعی واژن است. با این حال، ممکن است که زخم دهانه رحم داشته باشید و هیچ علامتی را تجربه نکنید. اغلب، زخم دهانه رحم ناشی از یک عفونت مقاربتی، مانند کلامیدیا یا سوزاک است. زخم دهانه رحم همچنین می تواند به دلایل غیر عفونی ایجاد شود. درمان موفقیت آمیز زخم دهانه رحم شامل درمان علت زمینه ای التهاب است. در این مقاله به بررسی بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم می پردازیم

 

دلایل ایجاد زخم دهانه رحم

علل احتمالی دهانه رحم عبارتند از:

  • عفونت های مقاربتی: بیشتر اوقات، عفونت های باکتریایی و ویروسی که باعث التهاب دهانه رحم می شوند از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. زخم دهانه رحم می تواند ناشی از عفونت های شایع مقاربتی (STIs) از جمله سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس و تبخال تناسلی باشد.
  • عکس العمل های آلرژیتیک: آلرژی، چه به اسپرم کش های ضد بارداری یا به لاتکس موجود در کاندوم، ممکن است منجر به التهاب دهانه رحم شود. واکنش به محصولات بهداشتی زنانه مانند دوش ها یا دئودورانت های زنانه نیز می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود.
  • رشد بیش از حد باکتری: رشد بیش از حد برخی از باکتری هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند (واژینوز باکتریایی) می تواند منجر به التهاب دهانه رحم شود.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست نوشتن آزمایش آنلاین بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

ریسک فاکتورهای ایجاد زخم دهانه رحم

  • انجام رفتارهای جنسی پرخطر، مانند رابطه جنسی محافظت نشده، رابطه جنسی با چندین شریک جنسی یا رابطه جنسی با فردی که رفتارهای پرخطر دارد.
  • شروع  آمیزش جنسی از سنین پایین
  • سابقه عفونت های مقاربتی

 

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

 

علائم زخم دهانه رحم

علائم زخم دهانه رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش یا سوزش واژن
  • خونریزی بین قاعدگی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • درد در طول معاینه دهانه رحم
  • ادرار مکرر و دردناک
  • ترشحات خاکستری یا سفید غیرمعمول که ممکن است بو بدهند
  • احساس فشار در لگن
  • درد پایین کمر
  • درد شکم

برخی از زنان ممکن است در هنگام ابتلا به زخم دهانه رحم هیچ علامتی را تجربه نکنند. اگر زخم دهانه رحم پیشرفت کند، دهانه رحم می تواند بسیار ملتهب شود. در برخی موارد، ممکن است زخم باز ایجاد شود. ترشحات چرک مانند واژینال یکی از علائم التهاب شدید دهانه رحم است.

 

پیشنهاد مقاله: علت به وجود آمدن زخم دھانه رحم چیست؟

تشخیص زخم دهانه رحم

زخم  دهانه رحم را می توان در طول معاینه کامل لگن تشخیص داد. ممکن است پاپ اسمیر نیز انجام شود. این آزمایش‌ها به پزشک شما کمک می کند تا سلول‌های دهانه رحم و رحم شما را از نظر بیماری بررسی کند. پزشک همچنین نمونه‌ای از هرگونه ترشحات واژن را برای آزمایش عفونت‌ها مانند سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس و واژینوز باکتریایی می‌گیرد. در طول معاینه پزشک موارد زیر را بررسی می کند:

  • هر گونه قرمزی روی دهانه رحم
  • خون روی واژن یا دهانه رحم
  • التهاب دیواره های واژن

 

بهترین پماد برای زخم‌‌ دهانه رحم

شاید برایتان سوال باشد بهترین پماد برای زخم واژن چیست؟ می‌توان از پماد‌های مختلف ضد قارچ و ضد باکتری برای درمان زخم دهانه رحم استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال پزشک می‌تواند پماد اریترومایسین، پماد کلوتریمازول و ژل واژینال را برای زخم دهانه رحم تجویز کند. کلوتریمازول در درمان انواع عفونت های قارچی قسمت های مختلف بدن مانند ناخن، واژن و قسمت های مختلف پوست موثر است. علائم عفونت قارچی، مانند خارش یا درد، باید ظرف چند روز پس از استفاده از پماد کلوتریمازول کاهش یافته و بهبود یابد. بهتر است پزشک نحوه مصرف این پماد را تعیین کند. اما به طور کلی پماد کلوتریمازول باید 2 تا 3 بار در روز استفاده شود.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن ازپزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص زنان و زایمان و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

درمان قطعی زخم رحم و داروهای زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم بستگی به علت ایجاد بیماری دارد:

  • کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان می شود:  درمان توصیه شده داکسی سایکلین است که دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف شود. درمان های جایگزین عبارتند از آزیترومایسین مصرف شده در یک دوز یا لووفلوکساسین یک بار در روز به مدت یک هفته.
  • سوزاک با تزریق عضلانی 500 میلی گرم سفتریاکسون درمان می شود
  • تریکومونیازیس با مترونیدازول درمان می شود. تینداماکس (تینیدازول) که به صورت تک دوز تجویز می شود، یک گزینه درمانی جایگزین است.
  • تبخال تناسلی با داروهای ضد ویروسی مانند فامویر (فامسیکلوویر)، والترکس (والاسیکلوویر) یا زوویراکس (آسیکلوویر) درمان می‌شود. دوره درمان می تواند از هفت تا 10 روز باشد. در موارد شدید ممکن است نیاز به تزریق داخل وریدی آسیکلوویر (IV) باشد.
  • واژینوز باکتریایی با آنتی بیوتیک درمان می شود. درمان های توصیه شده شامل مترونیدازول خوراکی یا ژل مترونیدازول یا کرم کلیندامایسین است که هر دو آنتی بیوتیک های موضعی هستند که مستقیماً روی واژن اعمال می شوند. همچنین ممکن است قرص های تینیدازول، سکنیدازول یا کلیندامایسین تجویز شود.
  • علل غیر عفونی را معمولاً می توان با اجتناب از ماده یا فعالیت تحریک کننده التهاب کاهش داد.

 

بهترین پماد برای زخم واژن

بهترین پماد برای زخم واژن

 

درمان خانگی زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم حاد که در اثر عفونت ایجاد می‌شود بهتر است از نظر پزشکی درمان شود، زیرا برای از بین بردن عفونت ضروری است. فرد باید همیشه از داروهای خانگی در کنار درمان های پزشکی استفاده کند. درمان های خانگی که ممکن است به درمان زخم دهانه رحم کمک کند عبارتند از:

  • خوردن ماست یا مصرف مکمل های پروبیوتیک: ماست حاوی باکتری های سالمی به نام پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها به صورت مکمل نیز موجود هستند. مطالعات  نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ممکن است به درمان واژینوز باکتریایی، که یکی از علل التهاب دهانه رحم است، کمک کنند.
  • خوردن سیر یا مصرف مکمل سیر: سیر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است. مطالعات نشان داده که مصرف مکمل های سیر ممکن است به درمان واژینوز باکتریایی نیز کمک کند.
  • نوشیدن چای سبز: چای سبز ممکن است نقش محافظتی در کاهش خطر سرطان تخمدان و آندومتر داشته باشد.
  • اجتناب از محرک ها: اجتناب از دوش‌ واژینال، تامپو و صابون های معطر خطر تحریک را کاهش می دهد.
  • پوشیدن لباس‌های زیر نخی گشاد: لباس‌های زیرنخی تجمع رطوبت و باکتری‌هایی را که می‌توانند منجر به عفونت شوند، کاهش می‌دهند.
  • استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی: این امر خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد که یکی از علل اصلی التهاب دهانه رحم است.

 

از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده؟

ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا زخم دهانه رحم برطرف شود. آنتی بیوتیک ها باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند تا اطمینان حاصل شود که عفونت کاملاً از بین رفته است. اگر زخم دهانه رحم شما ناشی از عفونت نباشد، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشید. مشکل اغلب خود به خود حل می شود. با این حال، اگر ناشی از یک بیماری مقاربتی باشد، باید بیماری زمینه ای را درمان کنید.

 

پیشنهاد ویژه: ارتباط دیابت با سرطان رحم چیست؟

نزدیکی با وجود زخم دهانه رحم؟

عفونت زخم دهانه رحم می تواند به شرکای جنسی شما منتقل شود. اگر تشخیص داده شد که زخم دهانه رحم دارید، حداقل تا هفت روز پس از دریافت درمان و بدون علائم، رابطه جنسی نداشته باشید.

 

خلاصه مطالب

 سرویسیت، زخم دهانه رحم است. زخم دهانه رحم اغلب علائمی ایجاد نمی کند، اما اگر رخ دهد، ممکن است شامل ترشحات غیر طبیعی واژن، مقاربت دردناک یا تحریک فرج یا واژن باشد. آنتی بیوتیک ها در اکثر موارد با موفقیت سرویسیت را درمان می کنند. برای موارد دیگر، لیزر درمانی یا جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

 

تصویر دکتر مهری رشیدی

مهری رشیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهه ذبیحی

الهه ذبیحی

زنان و زایمان

تصویر دکتر انسیه همتی

انسیه همتی

زنان و زایمان

تصویر دکتر ریحانه صاحب کشاف

ریحانه صاحب کشاف

زنان و زایمان

تصویر دکتر سپیده محمدی

سپیده محمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر الهام صدیقی

الهام صدیقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نادره معصومی کاشانی

نادره معصومی کاشانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر //// ////

//// ////

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوسن رضایی

سوسن رضایی

زنان و زایمان

تصویر دکتر نیر صادقی

نیر صادقی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سیده طاهره قاضی میر سعید

سیده طاهره قاضی میر سعید

زنان و زایمان

تصویر دکتر راحله رضائی آشتیانی

راحله رضائی آشتیانی

زنان و زایمان

تصویر دکتر کبری آقاسفید

کبری آقاسفید

زنان و زایمان

تصویر دکتر فرحناز امینی

فرحناز امینی

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهناز قاضی سعیدی

بهناز قاضی سعیدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر افروز یار احمدی

افروز یار احمدی

زنان و زایمان

تصویر دکتر سوگل عرب

سوگل عرب

زنان و زایمان

تصویر دکتر بهاره مرادیان

بهاره مرادیان

زنان و زایمان

تصویر دکتر سعیده شمس

سعیده شمس

زنان و زایمان

تصویر دکتر مهری آذرفخرائی

مهری آذرفخرائی

زنان و زایمان

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.verywellhealth.com/why-are-young-women-more-prone-to-cervical-infections-3133193
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cervicitis/symptoms-causes/syc-20370814
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/321573
  4. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15360-cervicitis
  5. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cervicitis/symptoms-causes/syc-20370814
  6. https://www.healthline.com/health/cervicitis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.