اخبار سلامت

بهداشت فردی + ۱۵ وسیله شخصی که هیچکس نباید به آن دست بزند

بهداشت فردی + ۱۵ وسیله شخصی که هیچکس نباید به آن دست بزند

بهداشت فردی

بهداشت فردی چیست؟ بهداشت شخصی خوب در مورد تمیز نگه داشتن بدن شماست. همچنین به محافظت از شما در برابر ابتلا به عفونت هایی مانند گاستروانتریت، سرماخوردگی و آنفولانزا و COVID-19 کمک می کند. شستن دست ها با صابون میکروب هایی را که می توانند شما را بیمار کنند از بین می برد. رعایت بهداشت شخصی خوب همچنین از انتقال بیماری به افراد دیگر جلوگیری می کند.

 

بهداشت فردی

بهداشت فردی شامل:

  • هر روز بدن خود را تمیز کنید
  • شستن دست ها با آب و صابون بعد از رفتن به توالت
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز
  • پوشاندن دهان و بینی با دستمال (یا آستین خود) هنگام عطسه یا سرفه
  • شستن دست ها پس از دست زدن به حیوانات خانگی و سایر حیوانات

 

چرا بهداشت فردی مهم است؟

بهداشت شخصی خوب حیاتی است زیرا به شما کمک می کند تا بیمار نشوید. همچنین به جلوگیری از انتشار میکروب ها و بیماری های عفونی کمک می کند.

میکروب هایی که باعث بسیاری از بیماری ها می شوند توسط:

  • لمس کردن افراد دیگر
  • ماندن مدفوع یا سایر مایعات بدن روی دستان شما
  • دست زدن به غذای آلوده
  • تماس با سطوح یا اشیاء کثیف به شما منتقل می شوند

 

وسایل شخصی

وسایل شخصی

 

داشتن بهداشت فردی ضعیف

شرایطی که در صورت داشتن بهداشت شخصی ضعیف می توانید به آن ها مبتلا شوید عبارتند از:

  • COVID-19 و سایر بیماری های عفونی
  • اسهال، به ویژه گاستروانتریت
  • عفونت های تنفسی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا
  • گال
  • عفونت های استاف
  • کچلی یا پای ورزشکار
  • پوسیدگی دندان
  • تراخم، عفونت چشمی که می تواند منجر به نابینایی شود
  • کرم های انگلی

 

پیشنهاد مقاله: درمان اختلال شخصیتی وسواسی جبری

وسایل شخصی که دیگران نباید استفاده کنند

صابون

صابون ها می‌توانند پس از هر بار استفاده، حاوی طیف وسیعی از باکتری‌ها باشند. هنگامی که به اشتراک گذاشته می شوند، این پاتوژن ها می توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند اغلب ما تمایل داریم که وسایل شخصی خود را با افرادی که برایشان مهم هستیم به اشتراک بگذاریم – مانند زمانی که دوست شما در آنجا می ماند و فراموش می کند که یک شانه بیاورد یا دئودورانت هم اتاقی شما تمام می شود در حالی که هر دوی شما در حال آماده شدن برای بیرون رفتن هستید. ! اما به اشتراک گذاشتن آن ها همیشه خوب نیست. زیرا به موضوع بهداشت فردی مربوط می شود.

همانطور که ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اشتراک گذاری برخی موارد می تواند منجر به انتقال باکتری های مضر، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا شود که به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر می گذارد. در اینجا برخی از موارد وجود دارد که باید فقط برای خودتان استفاده کنید:

 

حوله

استفاده مجدد از حوله شخص دیگری ممکن است به معنای انتقال کپک، باکتری و قارچ باشد. به این دلیل است که حوله‌های شما معمولاً خیس آویزان می‌شوند و اشتراک‌گذاری آن به معنای گسترش عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها، از چشم گرفته تا ناحیله تناسلی است! اطمینان حاصل کنید که حوله شما برای استفاده بعدی خشک است و بعد از هر چهار تا پنج بار استفاده، آن را بشویید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

دئودورانت:

اگرچه ممکن است قرض گرفتن ضد تعریق یا دئودورانت شخص دیگری راحت به نظر برسد، اما انجام این کار می‌تواند منجر به انتقال باکتری‌ها، قارچ‌ها و حتی سلول‌های پوست و ذرات مو شود! ناحیه زیر بغل محیط گرم و مرطوبی را فراهم می کند که برای رشد میکروب ها ایده آل است. برای جلوگیری از تحریکات و عفونت های احتمالی پوست، همیشه از رول و دئودورانت های شخصی خود استفاده کنید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

یکی از خدمات فوق‌العاده اپلیکیشین از پزشک که باعث محبوبیت آن در بین بیماران و پزشکان عزیز شده است امکان دریافت ویزیت پزشک آنلاین و یا مشاوره پزشک تصویری می‌باشد در واقع سامانه ازپزشک با قرار دادن این خدمات ارزشمند در سامانه خود باعث شده تا در هر مکانی و هر زمانی بتوانید به راحتی از این خدمات استفاده نمائید. فقط کافی است همین الان اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات این مجموعه برخوردار شوید.

 

مسواک:

استفاده از مسواک‌های مشترک یک مشکل بزرگ است. دهان ما خانه باکتری های متعددی است و استفاده از مسواک دیگران می تواند منجر به تبادل میکروارگانیسم های مضر، از جمله میکروارگانیسم های مسئول بیماری های لثه شود. هر 3 تا 4 ماه یکبار یا زودتر در صورت فرسوده شدن مسواک آن را تعویض کنید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

شانه:

شوره سر، میکروب‌ها، ریزش مو، و در بدترین حالت، شپش و بسیاری از مشکلات مو مثل عفونت‌ها وقتی ایجاد می شود که شانه خود را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارید و باکتری ها و دیگر عوامل به پوست سر شما منتقل می شوند. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

وسیله شخصی

وسیله شخصی

 

تیغ:

استفاده از تیغ شخص دیگری، حتی اگر فقط برای یک کشیدن سریع باشد، می تواند عواقب جدی داشته باشد. تیغ ها می توانند به راحتی پوست را سوراخ کنند و مسیرهایی را برای ورود باکتری ها و ویروس ها به بدن ایجاد کنند. علاوه بر این، استفاده از تیغ های مشترک می تواند خطر ابتلا به عفونت های خونی مانند هپاتیت B و C و HIV را افزایش دهد. استفاده از تیغ شخصی و تعویض منظم تیغه ها بسیار مهم است. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

لوازم آرایشی و بهداشتی:

محصولات آرایشی از جمله ریمل، خط چشم، بالم لب و رژ لب مستقیماً با پوست و غشاهای مخاطی تماس دارند. به اشتراک گذاشتن این موارد می تواند منجر به انتقال عفونت چشم، تبخال و حتی مشکلات پوستی طولانی مدت شود. همیشه از محصولات آرایشی خود استفاده کنید و از استفاده از تستر در فروشگاه های زیبایی برای کاهش خطر آلودگی خودداری کنید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

ابزار مراقبت از ناخن:

ناخن گیرها، سوهان ها و دستگاه های اصلاح کوتیکول می توانند باعث بریدگی ها و ساییدگی های ریز روی پوست اطراف ناخن شوند. به اشتراک گذاشتن این ابزار می تواند منجر به گسترش عفونت های قارچی و باکتریایی مانند قارچ ناخن و زگیل شود. برای حفظ سلامت ناخن، ابزارهای مراقبت از ناخن خود را جدا و ضدعفونی کنید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

پیشنهاد ویژه: ازدواج با فرد وسواسی و مدیریت آن

گوشواره

گوشواره ها با انتهای تیز خود مستعد ایجاد خراش های پوست هستند و به راحتی می توانند هر نوع بیماری منتقله از طریق خون را منتقل کنند. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

هدفون

باکتری‌هایی مانند استاف و استرپتوکوک می‌توانند روی هدفون جمع شوند و در هر زمانی که به اشتراک می‌گذارید به گوش دیگری منتقل می شوند و باعث عفونت، کورک یا پوسچول می‌شوند. تنها راه برای به اشتراک گذاشتن ایمن هدفون این است که قبل از گذاشتن گوشی، آن را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

دمپایی حوله ای یا پاپوش

استفاده دمپایی حوله ای مشترک نیز می تواند راهی برای انتشار عفونت باشد. اگر کفش مرطوب بماند و توسط دیگران استفاده شود، ممکن است با به اشتراک گذاشتن آنها به عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران و زگیل مبتلا شوید. این مسئله نیز به بهداشت فردی اشاره دارد.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.moneycontrol.com/news/health-and-fitness/hygiene-health-toothbrush-bathing-soap-razor-towel-deodorant-bar-items-that-are-not-meant-to-be-shared-11035231.html
  2. https://www.pulse.ng/lifestyle/beauty-health/personal-hygiene-9-items-you-dont-want-to-share-with-even-your-shadow/7hnw35r

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.