دامپزشکی

بیماری پاروویروس سگ، علائم ویروس پاروا در توله سگ و ‌درمان آن

بیماری پاروویروس سگ، علائم ویروس پاروا در توله سگ و ‌درمان آن

بیماری پاروویروس سگ

بیماری پاروویروس سگ یک بیماری ویروسی است که بافت هدف این ویروس ها بافت پوششی روده ها می باشد که موجب التهاب روده می شود و به دنبال آن اسهال و در پی این اسهال عوارض گوارشی مثل استفراغ در پی خواهد داشت و منجر به از دست دادن مقادیر خیلی زیادی آب بدن و دهیتراتاسیون می شود که اگر این امر ادامه دار باشد و درمان و سیاست درستی انجام نگیرد باعث زمین گیر شدن حیوان در درجات اول و بعد به سمت شوک و کما و نهایتا تلف شدن حیوان می شود.

برای این که این روند را قطع کنیم ابتدا یک سری سیاسیت های پیشگیرانه را باید انجام دهیم که حیوانات ما زیاد با این بیماری برخورد نداشته باشند و چنانچه برخورد داشتند بتوانیم با کمترین میزان خسارت بیماری را رد کنیم. متاسفانه این بیماری در مقایسه با بیماری های مشابه با خودش که در روده باعث التهاب و اسهال می شوند میزان مرگ و میر بالایی دارد و این امر بسیار مهم می باشد.

در این مقاله در مورد بیماری پارواویروس در مورد سگ ها و توله سگ ها و اهمیت این بیماری و مشکلاتی که بوجود می آورد، مسائل مهم در مورد پیشگیری و درمان صحبت خواهیم کرد. همچنین راهی که بتوان کمترین تلفات را در این مورد داشته باشیم.

 

خلاصه این مطلب را با صدای دکتر شهری بشنوید

 

علائم بیماری پاروا در سگ

اصلی ترین علائم این بیماری شامل اسهال، از دست دادن آب بدن و استفراغ می باشد که در صورت مشاهده اولین علائم نیاز است که سریع به دامپزشک متخصص مراجعه شود.

 

تشخیص بیماری پاروویروس سگ

مراجعه به موقع برای حیواناتی که دچار بیماری پاروویروس می شوند به متخصص دامپزشک بسیار اهمیت دارد با توجه به شرایط حیوان دارو به تشخیص پزشک ممکن است از طریق تزریق وریدی به سگ داده شود و یا از طریق تزریق زیر جلدی یا عضلانی.

چنانچه از مدت زمان درگیری با بیماری زمان زیادی بگذرد، بدن بیش از پیش دهیدراته می شود و به درجات بالاتری می رسد و رگ هایی که در بدن هستند بخاطر از دست دادن آب بدن دچار فشردگی می شوند به همین دلیل پیدا کردن رگ در این نوع حیوانات خیلی دشوار می شود همچنین به به خاطر چثه کوچکی که دارند و اکثر توله هستند پیدا کردن رگ در این موجودات چالش بسیار بزرگی است و نیاز به احتیاط بیشتری دارد.

چنانچه حیوان شما به این نوع بیماری مبتلا شد حتی ساعت به ساعت هم در پیشرفت روند این بیماری اهمیت دارد و باید بدون تردید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد.

 

علائم ویروس پاروا در توله سگ

علائم ویروس پاروا در توله سگ

 

بیماری پاروا چند روز‌ طول می کشد؟

با توجه به شدت و مرحله بیماری و میزان آب از دست رفته بدن حیوان نیاز است که برای بهبود، این بیماری دوره درمان خود را طی کند و با کمک دارو فقط می توان به شرایط فعلی حیوان مبتلا کمک کرد بهتر است از یک دامپزشک متخصص کمک بگیرید.

 

درمان خانگی ویروس پاروا در سگ

برای بهبودی حیوان و بالا بردن میزان بهبودی و کم کردن میزان تلفات در حیوانات، ما باید راهکاری داشته باشیم که بتوانیم آب از دست داده شده در بدن حیوانات به دلیل اسهال و استفراغ را جبران کنیم که اصطلاحا به آن رهیبراتاسیون می گویند یا جایگزین کردن آب بدن به وسیله ی درمان های خوراکی در مواردی که بیماری شدید نشده است و حیوان میل به خوردن دارد و در موارد شدید تر نیاز به درمان رگی و اصطلاحا استفاده از سرم ها می باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص دامپزشکی و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره آنلاین دریافت نمائید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

بهترین دارو ‌برای پاروا

بیماری های ویروسی معمولا درمان و داروی آنتی ویروسی درستی در بازار ندارند مگر ویروس هایی مثل آنفولانزا که بیماری جهانی است و دارو های مشخص دارد که آن هم در دسترس همه نیست. در مورد اکثر بیماری های ویروسی که بدن را درگیر می کنند بیماری باید دوره ی خودش را طی کند و بدن علیه آن ویروس آنتی بادی تولید کند و بتواند با بیماری مقابله کند و درمان شود.

از طرف دیگر به دلیل افت ایمنی که در اکثر بیماری های ویروسی مثل بیماری پاروویروس سگ وجود دارد ما باید از درمان های ویتامین تراپی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن، همچنین آنتی بیوتیک های وسیع الطیف برای جلوگیری از عفونت های ثانویه حیوان که به دلیل کاهش سطح ایمنی او به وجود می آید استفاده کنیم.

در واقع داروی خاصی برای از بین بردن پارواویروس سگ وجود ندارد بلکه باید خود بدن این دوره را طی کند تا بیماری درمان شود. در این دوره ما باید فقط به بدن حیوان کمک کنیم. درمان حمایتی تا زمان اتمام دوره بیماری بسیار مهم است.

 

علائم بهبود بیماری پاروویروس سگ

مهمترین نکته برای بهبودی سریع حیوان ما در واقع مراجعه به موقع به دامپزشک و تشخیص درست آن است . استفاده از دارو به صورت وریدی یا جلدی جهت جبران آب از دست رفته بدن حیوان در درمان بیماری پاروویروس سگ امری بسیار مهم است.

 

بی اشتهایی سگ بعد از پاروا

غذای سگ‌ مبتلا به پاروا چیست؟ حیوانی که میل به خوردن غذا ندارد و بی اشتها است را نمی توان به زور وادار به مصرف غذا کرد، این امر امکان پذیر نیست و ممکن است موجب خفگی حیوان یا در شرایط دیگر زخم شدن راه گلو او شود و یا به دلیل التهاب معده غذا را بالا بیاورد و اسیدی که در معده وجود دارد موجب ایجاد زخم هایی در مری شود و مشکلات بیشتری را بوجود آورد و بیماری را تشدید کند.

در نتیجه وقتی خود حیوان در این شرایط قدرت و آمادگی دریافت غذا را ندارد و زمین گیر شده است و حال خوبی ندارد نباید به اجبار به او غذا داد و بهتر است در این حالت از سرم استفاده کرد تا کمبود مایعات بدن که به وسیله اسهال و استفراغ صورت گرفته جبران شود.

 

ویروس پاروا در سگ

ویروس پاروا در سگ

 

پیشگیری از پاروویروس

در مورد اینکه بعضی از افراد سوال می پرسند که چه کار کنیم که حیوان ما با این بیماری برخورد نداشته باشد باید بگوییم که سیاست های پیشگیرانه کار های بهداشتی، مشخص کردن محدودیت ها و قرنطینه تا حدی می تواند تاثیر خوبی بر این موضوع بگذارد وگرنه نمی توان گفت که به طور کامل سگ یا توله سگ ما اصلا با این بیماری برخورد نداشته باشد این یک امر غیر ممکن است مگر اینکه در مورد حیوانات آزمایشگاهی که به صورت ایزوله نگهداری می شوند به این هدف می توان دست پیدا کرد. ویروسی مثل پاروا، ویروسی است که در هر جایی وجود دارند و تمامی حیوانات با این ها برخورد خواهند داشت.

مانند ویروس سرما خوردگی که شخصی نمی تواند ادعا کند که تا به حال سرما نخورده است اما خوشبختانه این ویروس مثل ویروس سرماخوردگی تغییر شکل نمی دهد و حیوانات بار ها مجدد با این بیماری درگیر نمی شوند اما به دلیل آمار زیاد مرگ و میری که بیماری پاروویروس سگ دارد، همان ابتلا در بار اول هم ممکن است باعث مرگ حیوان شود در نتیجه از این نظر اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهترین کار برای پیشگیری از پاروویروس واکسیناسیون دقیق می باشد و همچنین با کمک تغذیه درست و  رفع احتیاجات غذایی که حیوان دارد به بالا بردن ایمنی بدن او کمک کنیم.

 

نحوه انتقال بیماری پاروا در بین سگ ها

چنانچه حیوان جدیدی را به خانه خود می آوریم اگر حیوان دیگری از قبل در خانه داریم باید حیوان جدید را یک روز قرنطینه کنیم تا اگر علائم ویروسی را دارد متوجه شویم و از انتقال این ویروس به حیوان دیگر خودداری کنیم. اگر حیوان خود را از مکانی به مکان دیگر قرار است جا به جا کنید حتما شرایط مناسب برای انتقال حیوان را در نظر بگیرید شرایطی مثل دمای محیط، اکسیژن رسانی و تغذیه.

  •  اگرحیوان سابقه بیماری و افت ایمنی دارد از جابجایی آن خودداری کنید
  • اگر شرایط مقصد یا حین مسیر برای حیوان نامساعد است حیوان را منتقل نکنید
  • چنانچه ماشین فضای تنگ دارد از جابجایی آن جلوگیری کنید

 

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

انسان خودش می تواند ناقل بیماری به حیوان باشد مثلا اگر در منزل توله سگی را داریم که ضعیف است و ممکن است دچار بیماری شود باید در برابر او با احتیاط رفتار کرد، از ورد به پت شاپ هایی که حیوانات مختلف دارند که ممکن است آن حیوانات درگیر بیماری باشند خودداری کنیم یا پناهگاه های حیوانات که حیوانات را نگه داری می کنند در این مکان ها لود ویروس بالا است و احتمال اینکه با لمس حیوانات دچار ویروس شویم و آن را به حیوان خود انتقال دهیم بسیار زیاد است. این ویروس ممکن است از یک نقطه به نقطه ی دیگر انتقال پیدا کند و باید بسیار احتیاط کرد.

 

تصویر دکتر امیر طاهر شهری

امیر طاهر شهری

دامپزشک

تصویر دکتر شهریار اسدیان حاج آقایی

شهریار اسدیان حاج آقایی

دامپزشک

تصویر دکتر سالار حقیری

سالار حقیری

دامپزشک

تصویر دکتر بهزاد ببری

بهزاد ببری

دامپزشک

تصویر دکتر امیر مدالی

امیر مدالی

دامپزشک

تصویر دکتر علی نوحی

علی نوحی

دامپزشک

تصویر دکتر حسن بهلولی

حسن بهلولی

دامپزشک

تصویر دکتر فاطمه اعتمادی

فاطمه اعتمادی

دامپزشک

تصویر دکتر فرزاد بهروزی نیا

فرزاد بهروزی نیا

دامپزشک

تصویر دکتر سروش رهبر نژاد

سروش رهبر نژاد

دامپزشک

تصویر دکتر یاسین باقری

یاسین باقری

دامپزشک

تصویر دکتر support test

support test

دامپزشک

تصویر دکتر عباس رضائی

عباس رضائی

دامپزشک

تصویر دکتر حبیب اله امیر احمدی

حبیب اله امیر احمدی

دامپزشک

تصویر دکتر مجتبی سخایی

مجتبی سخایی

دامپزشک

تصویر دکتر سید امیر فرخی فر

سید امیر فرخی فر

دامپزشک

تصویر دکتر محمد نوروزی

محمد نوروزی

دامپزشک

تصویر دکتر منصور آدینه محمدی

منصور آدینه محمدی

دامپزشک

تصویر دکتر ابراهیم گلزار

ابراهیم گلزار

دامپزشک

تصویر دکتر حسنا صدرا

حسنا صدرا

دامپزشک

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.