اخبار سلامت

بیماری ھای لاغر کننده + علت و تشخیص

بیماری ھای لاغر کننده + علت و تشخیص

بیماری ھای لاغر کننده

کاهش وزن غیرقابل توضیح ، کاهش قابل توجه و ناگهانی وزن بدن است که حتی اگر فرد سعی در کاهش وزن نداشته باشد اتفاق می افتد و کاهش وزن به دلیل رژیم غذایی، ورزش یا تغییر سبک زندگی اتفاق نمی افتد. کاهش وزن 10 پوندی یا بیشتر، یا پنج درصد از وزن بدن، در یک دوره 6 تا 12 ماهه “غیر قابل توضیح” در نظر گرفته می شود. در این مقاله به بیماری ھای لاغر کننده می پردازیم. کاهش وزن غیرقابل توضیح می تواند نشانه یک وضعیت یا بیماری جدی باشد. به همین دلیل، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده کاهش وزن دارید که قابل توضیح نیست، مهم است که به پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید.

 

بیماری ھای لاغر کننده

بیماری ها و شرایط مختلفی ممکن است باعث کاهش وزن ناگهانی و لاغری در افراد شوند مانند:

 

سرطان

یکی از اولین علائم ممکن است کاهش وزن غیرقابل توضیح به میزان 10 پوند یا بیشتر باشد. سرطان التهاب را افزایش می دهد، باعث تحلیل رفتن عضلات و اختلال در هورمون های تنظیم کننده اشتها می شود.

 

از دست دادن عضله

آتروفی عضلانی می تواند منجر به کاهش وزن غیرمنتظره به دلیل از دست دادن عضله شود، معمولاً اگر برای مدتی از عضلات خود استفاده نکنید. این بیماری در افرادی در بستر هستند، شایع است.

 

چه بیماری باعث کاهش وزن میشود

چه بیماری باعث کاهش وزن میشود

 

پرکاری تیروئید

اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد، حتی اگر اشتهای خوبی داشته باشید، به سرعت کالری می سوزانید.

 

آرتریت روماتوئید (RA)

در روماتیسم مفصلی، سیستم ایمنی بدن به پوشش مفاصل حمله می کند و منجر به التهاب می شود که می تواند متابولیسم را تسریع کند و وزن کلی شما را کاهش دهد.

 

پیشنهاد مقاله: معجزه گیاه به لیمو و تاثیر آن بر روی پوست و لاغری

دیابت نوع 1

در این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس که انسولین می سازند حمله می کند. بدون انسولین، بدن نمی تواند از گلوکز برای انرژی استفاده کند. این باعث افزایش گلوکز خون می شود و باعث می شود بدن چربی و ماهیچه ها را برای انرژی بسوزاند.

 

افسردگی

این اختلال خلقی بر همان قسمت‌های مغز که اشتها را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. که می تواند به کم اشتهایی و در نهایت کاهش وزن منجر شود. در برخی افراد، افسردگی ممکن است اشتها را افزایش دهد. علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 

بیماری التهابی روده (IBD)

التهاب مزمن IBD بدن شما را در حالت کاتابولیک قرار می دهد، به این معنی که دائما از انرژی استفاده می کند. IBD همچنین گرلین، هورمون گرسنگی، و لپتین، هورمون سیری را مختل می کند و باعث کاهش اشتها می شود.

 

بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD)

این بیماری پیشرونده ریه شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. در مراحل بعدی، COPD می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا تنفس سخت، کالری زیادی می سوزاند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

اندوکاردیت

التهاب پوشش داخلی قلب یا اندوکارد است که توسط میکروب ها و معمولا باکتری ها که وارد جریان خون شده و در قلب شما جمع می شوند، ایجاد می شود. اکثر افراد مبتلا به اندوکاردیت تب دارند. ممکن است با کم اشتهایی همراه باشد. همچنین افزایش دمای بدن باعث افزایش متابولیسم و ​​سوزاندن چربی ها و کاهش وزن می شود.

 

سل (TB)

این بیماری مسری معمولاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش وزن و کاهش اشتها از علائم اصلی سل هستند، اما دلایل آن به طور کامل شناخته نشده است.

 

علت کاهش وزن ناگهانی

علت کاهش وزن ناگهانی

 

بیماری آدیسون

این بیماری نادر باعث می شود که سیستم ایمنی به غدد فوق کلیوی حمله کند. غدد فوق کلیوی نمی توانند به اندازه کافی هورمون هایی مانند کورتیزول و آلدوسترون تولید کنند. کورتیزول بسیاری از عملکردها از جمله متابولیسم و ​​اشتها را تنظیم می کند. سطوح پایین کورتیزول ممکن است منجر به کاهش اشتها شود.

 

HIV

این ویروس به سلول های ایمنی به نام سلول های T حمله می کند و مبارزه با عفونت ها را دشوار می کند. در صورت عدم درمان، HIV می تواند منجر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) شود. اشکال پیشرفته این شرایط اغلب باعث کاهش وزن ناشی از کمبود مواد مغذی و کاهش گرسنگی ناشی از علائم بیماری می شود.

 

پیشنهاد ویژه: خواص چای ماسالا برای لاغری + طرز تھیه

نارسایی احتقانی قلب (CHF)

زمانی که قلب نتواند با خون کافی پر شود یا خون را با نیروی کافی پمپاژ کند، دستگاه گوارش نمی تواند خون کافی دریافت کند، که منجر به حالت تهوع و سیری زودرس می شود. ممکن است هنگام غذا خوردن نفس کشیدن سخت باشد و التهاب در بافت آسیب دیده قلب نیز متابولیسم را تسریع می کند.

 

تشخیص علت کاهش وزن ناگهانی

از آنجایی که علل بالقوه زیادی برای کاهش وزن غیرقابل توضیح وجود دارد، تشخیص احتمالاً با یک ارزیابی کامل آغاز می شود. پزشک شما در مورد علائم و سابقه بیماری های شناخته شده یا داروها از شما می پرسد. پزشک از بیماران می خواهد آزمایش های علت لاغری را انجام دهند مانند نمونه‌های مختلف آزمایش خون را ارسال کنند و عکس قفسه سینه انجام دهند. از بیماران مسن‌تر که هیچ علامت دیگری نداشتند خواسته می شود که تحت معاینه دندانپزشکی، آزمایش بلع باریم و ارزیابی روان‌شناختی افسردگی قرار گیرند.

در مواردی که پزشکان نتوانند علت آشکاری پیدا کنند، به پیگیری بیماران ادامه می دهند. گفته می شود، کاهش وزن غیرقابل توضیح همیشه توسط پزشکان تشخیص داده نمی شود. در یک مطالعه در سال 2023، محققان دریافتند که پزشکان تنها در 21٪ موارد این را به عنوان یک علامت تشخیص می دهند.

 

عوامل لاغری در مردان ؟

در مقایسه با زنان، علت کاهش وزن ناگهانی در مردان در اثر بیماری های زیر بیشتر است:

زنان در شانس بیشتری برای ابتلا به COPD هستند. آنها همچنین 2 تا 10 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به پرکاری تیروئید و 2 تا 3 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/unexplained-weight-loss
  2. https://www.mountsinai.org/health-library/symptoms/weight-loss-unintentional
  3. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17770-unexplained-weight-loss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.