داروها

تاثیر قرص نوروبیون در کنترل استرس و اضطراب

تاثیر قرص نوروبیون در کنترل استرس و اضطراب

قرص نوروبیون

قرص نوروبیون از دسته داروهایی است که در بازار دارویی امروزه استفاده فراوانی می شود. اینکه آیا این دارو در کنترل استرس و اضطراب موثر می باشد یا خیر از مواردی است که در حال تحقیق و بررسی می باشد. این دارو از دسته مکمل های ویتامینی گروه B می باشد. این دسته از ویتامین ها نقش مهمی در انجام فعالیت های بدن ایفا می کنند. آمپول و قرص نوروبیون نسبت به بقیه داروهای مکمل استفاده بیشتری می شود. گاها افراد برای افزایش سطح انرژی و فعالیت بیشتر از پزشک درخواست تجویز این دارو را دارند. در حالی که استفاده صحیح از آن بعد از سنجش میزان کمبود این ویتامین ها و استفاده درست و به موقع از آن هاست.

 

فواید و کاربرد های ویتامین های گروه B

این دسته از ویتامین ها شامل :

  • B1 (تیامین)
  • B2 (ریبوفلاوین)
  • B3 (نیاسین)
  • B5 (پانتوتنیک اسید)
  • B6 (پیریدوکسین)
  • B7 (بیوتین)
  • B9 (فولیک اسید)
  • B12 (کوبالامین)

هر کدام از ویتامین های این گروه برای انجام فعالیت مشخصی در بدن ضروری می باشند. این دسته در ایجاد سلامتی و شادابی بدن، فعالیت مغزی و متابولیسم سلولی نقش مهمی ایفا می کنند. در مواردی مکمل های گروه ب می توانند مانع از ایجاد عفونت ها شوند.

 

کنترل استرس و اضطراب

کنترل استرس و اضطراب

 

دیگر فواید

  • سلامت سلول ها
  • رشد و تولید گلبول های قرمز
  • افزایش میزان انرژی
  • بینایی
  • فعالیت مغزی
  • هضم و جذب مواد غذایی
  • سیستم هورمونی و گوارشی
  • تون عضلانی
  • سیستم قلب و عروق

حال همانطور که ذکر شد در این دارو، 3 دسته ب6، ب12 و ب1 حضور دارند.

اینکه هرکدام از این ویتامین ها چه ویژگی دارد و کمبودشان چه مشکلاتی را ایجاد می کند در ادامه بیان می شود.

فواید ویتامین B1:

وجود این ماده در عملکرد سیستم گوارش و قلب و عروق موثر بوده است. و موجب افزایش رساندن اکسیژن به قلب می شود. بنابراین کمبود آن می تواند مشکلاتی همانند بی اشتهایی، مشکلات هضم مواد غذایی را به دنبال داشته باشد. این ویتامین در نوروبیون موجود است حال اینکه قرص نوروبیون برای درمان بیماری های نام برده شده مناسب است یا نه میبایست توسط پزشک تصمیم گرفته شود..

ازجمله علائم دیگر می توان به افسردگی، اضطراب که به دنبال کمبود ویتامین B1 ایجاد می شود اشاره کرد. به همراه ورزش و رژیم غذایی وجود این ویتامین می تواند اشتها را کنترل کرده به تبدیل چربی ها به انرژی کمک کند. همانطور که پیش تر ذکر شد مقادیر قابل توجهی از این ویتامین در قرص نوروبیون وجود دارد.

 

پیشنهاد مقاله: قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

فواید ویتامین B12:

این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول قرمز و دی ان ا دارد. و عملکرد مهم آن در تولید میلین می باشد. میلین غلاف سلول های عصبی می باشد و کمک می کند تا پیام عصبی سریع تر و به درستی برسد، حال تصورکنید پیام عصبی به آهستگی منتقل شود.

نتیجه چنین فرآیندی را در ایجاد بیماری هایی مانند بیماری MS می توان مشاهده کرد. در این بیماری غلاف میلین سلول های عصبی از بین می رود و سرعت انتقال پیام کاهش می یابد،حرکت ماهیچه ها کند می شوند و فرد قادر به انجام کارها به خوبی نخواهد بود. حال طبق تحقیقات انجام شده وجود ویتامین B12 می تواند در جلوگیری از ازبین رفتن این غلاف موثر باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فواید ویتامین B6:

این ویتامین از همان دوران جنینی نقش مهمی ایفا می کند و در اکسیژن رسانی به بافت مغز جنین موثر می باشد. در رشد مغز جنین نیز موثر می باشد. یکی از علل ریزش مو کمبود ویتامین ب6 می باشد، و یکی از راه های درمان ریزش مو خوردن مکمل های مربوطه می باشد.

 

کنترل استرس و اضطراب

کنترل استرس و اضطراب

 

افرادی که در معرض کمبود ویتامین B و قرص نوروبیون هستند

اکثر افراد از طریق مواد غذایی که مصرف می کنند می توانند به مقادیر قابل توجهی از ویتامین ب دست یابند اما بعضی افراد در گروه خطر قرار دارند این افراد عبارت اند از:

  • افراد د سنین بالای 50 سال
  • مادران باردار
  • افرادی که بیماری های مزمن دارند
  • افرادی که رژیم غذایی سخت مانند گیاه خواری دارند
  • بیمارانی که به علت بیماری هایی که دارند دارو هایی مانند متفورمین استفاده می کنند.

بنابراین اگر رژیم غذایی درستی دارید و از مقادیر مشخصی ویتامین ب استفاده می کنید استفاده از دارو هایی مانند قرص نوروبیون بیهوده می باشد. همانطور که می دانید این ویتامین محلول در آب می باشد بنابراین هر مقدار اضافی از این ماده در بدن از طریق ادرار دفع می شود. نه تنها مفید نیست بلکه ضرر ها و آسیب هایی از خود را می تواند بر جا بگذارد.

 

پیشنهاد ویژه: استفاده از آمپول نوروبیون برای سلامت پوست و مو

قرص نوروبیون و کنترل استرس و اضطراب

ویتامین های گروه ب همانند B1، B2، B3، B6، B12  کمک می کنند تا سیستم عصبی قوی تر باقی بماند. این سیستم عصبی قوی می تواند در مقابل بیماری هایی مانند استرس و اضطراب بهتر مقابله کند.

استرس و اضطراب از مسائل شایع دنیای امروز است که افراد در شدت های مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند. تحقیقات نشان داده اند که ازتباطی بین سطح ویتامین ب در افراد و میزان استرس و اضطراب آن ها وجود دارد. در مطالعه ای 215 نفر از افرادی که مکمل گروه ب مانند قرص نوروبیون را مصرف کرده بودند بهبود قابل توجهی در علائم استرس و اضطراب از خود نشان دادند.

مطالعات دیگری نیز در این زمینه مبنی بر استفاده از مکمل های گروه ویتامین ب نشان داده اند که، استفاده از این دسته دارویی می تواند در ایجاد خلق ثابت نقش افرین باشد . مود درست و سالم را در این افراد بیشتر ایجاد کند. البته لازم به ذکر است که مسئله کنترل استرس و اضطراب نمی تواند به تنهایی و صرفا با مصرف قرص نوروبیون درمان شود. این حالت در انسان تا میزانی طبیعی است و وجود دارد اما اگر به حد بیماری برسد می بایست از چندین شیوه درمانی در کنار هم استفاده کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود. برای مثال انجام مدیتیشن و مراقبه، فعالیت و ورزش منظم، خواب با کیفیت و منظم همگی در کنار هم در آرامش ذهن بسیار موثر است.

 

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.healthline.com/health/neurobion
  2. https://www.blackmores.com.au/energy/vitamin-b/vitamin-b-for-stress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.