داروها

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول نوروبیون خارجی؟ + فواید مصرف

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول نوروبیون خارجی؟ + فواید مصرف

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول

مصرف داروهای تقویتی و مکمل در بازار دارویی این روزها رواج بسیاری یافته است. چه بسیا بسیاری از این مکمل ها بدون دلیل علمی مصرف می شوند و مانند هر داروی دیگری، استفاده بی دلیل می تواند آسیب زننده باشد. آمپول نوروبیون نیز از جمله دارو های پر کاربرد است حال اینکه قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول، موضوعی است که به طور مختصر در ادامه به آن پرداخت می شود. داروی نوروبیون از مجموع سه ویتامین B1، B6 ،B12 می باشند که هر کدام از این ویتامین ها برای انجام فعالیتی در بدن ضروری است.

حال اینکه آیا بدن به این دارو نیاز دارد یا نه و اینکه قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول مسئله ای است که میبایست توسط پزشک بررسی شود. پزشک معمولا با درخواست آزمایشات مورد نیاز به این نتیجه می رسد. مصرف مواد غذایی بهترین راه دریافت انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. حال برخی افراد شرایط استفاده از سبد غذایی متنوع را ندارند و به استفاده از این مکمل ها رو می آورند.

فواید و کاربرد های ویتامین های گروه B

این دسته از ویتامین ها شامل :

  • B1 (تیامین)
  • B2 (ریبوفلاوین)
  • B3 (نیاسین)
  • B5 (پانتوتنیک اسید)
  • B6 (پیریدوکسین)
  • B7 (بیوتین)
  • B9 (فولیک اسید)
  • B12 (کوبالامین)

هر کدام از ویتامین های این گروه برای انجام فعالیت مشخصی در بدن ضروری می باشند. این دسته در ایجاد سلامتی و شادابی بدن، فعالیت مغزی و متابولیسم سلولی نقش مهمی ایفا می کنند. درچنین وضعیتی اینکه قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول بر اساس شرایط بیمار تصمیم گرفته می شود. در مواردی مکمل های گروه ب می توانند مانع از ایجاد عفونت ها شوند.

 

آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون

 

دیگر فواید

  • سلامت سلول ها
  • رشد و تولید گلبول های قرمز
  • افزایش میزان انرژی
  • بینایی
  • فعالیت مغزی
  • هضم و جذب مواد غذایی
  • سیستم هورمونی و گوارشی
  • تون عضلانی
  • سیستم قلب و عروق

حال همانطور که ذکر شد در این دارو، 3 دسته ب6، ب12 و ب1 حضور دارند.

اینکه هرکدام از این ویتامین ها چه ویژگی دارد و کمبودشان چه مشکلاتی را ایجاد می کند در ادامه بیان می شود.

 

پیشنهاد مقاله: استفاده از آمپول نوروبیون برای سلامت پوست و مو

فواید ویتامین B1

وجود این ماده در عملکرد سیستم گوارش و قلب و عروق موثر بوده است. و موجب افزایش رساندن اکسیژن به قلب می شود. بنابراین کمبود آن می تواند مشکلاتی همانند بی اشتهایی، مشکلات هضم مواد غذایی را به دنبال داشته باشد. این ویتامین در نوروبیون موجود است حال اینکه قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول از مواردی است که متناسب با شرایط بیمار تصمیم گرفته می شود.

ازجمله علائم دیگر می توان به افسردگی، اضطراب که به دنبال کمبود ویتامین B1 ایجاد می شود اشاره کرد. به همراه ورزش و رژیم غذایی وجود این ویتامین می تواند اشتها را کنترل کرده به تبدیل چربی ها به انرژی کمک کند. همانطور که پیش تر ذکر شد مقادیر قابل توجهی از این ویتامین در قرص نوروبیون وجود دارد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

فواید ویتامین B12

این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول قرمز و دی ان ا دارد. و عملکرد مهم آن در تولید میلین می باشد. میلین غلاف سلول های عصبی می باشد و کمک می کند تا پیام عصبی سریع تر و به درستی برسد، حال تصورکنید پیام عصبی به آهستگی منتقل شود.

نتیجه چنین فرآیندی را در ایجاد بیماری هایی مانند بیماری MS می توان مشاهده کرد. در این بیماری غلاف میلین سلول های عصبی از بین می رود و سرعت انتقال پیام کاهش می یابد،حرکت ماهیچه ها کند می شوند و فرد قادر به انجام کارها به خوبی نخواهد بود. حال طبق تحقیقات انجام شده وجود ویتامین B12 می تواند در جلوگیری از ازبین رفتن این غلاف موثر باشد.

 

قرص نوروبیون

قرص نوروبیون

 

فواید ویتامین B6

این ویتامین از همان دوران جنینی نقش مهمی ایفا می کند و در اکسیژن رسانی به بافت مغز جنین موثر می باشد. در رشد مغز جنین نیز موثر می باشد. یکی از علل ریزش مو کمبود ویتامین ب6 می باشد، و یکی از راه های درمان ریزش مو خوردن مکمل های مربوطه می باشد. گاها در نبود ویتامین ب6 درد های عضلانی و مشکلات عصبی نیز ایجاد خواهد شد. حال اینکه در چنین مواردی قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول تصمیم گیری آن با پزشک است.

این نکته را به یاد داشته باشید که تزریق زیاد آمپول نوروبیون بدون وجود علت مشخص نه تنها سودی ندارد بلکه به بدن آسیب هم می رساند. بنابراین از تزریق سرخود این دارو تا جای ممکن خودداری کنید.

 

پیشنهاد ویژه: قرص نورودینون چیست و چه کاربردی دارد؟

فواید قرص نوروبیون نسبت به آمپول

در ابتدا میبایست ذکر شود که نمی توان یک قانون کلی در چنین شرایطی تعیین کرد و متناسب با شرایط هر بیمار نوع اروی تجویز شده متفاوت است. حال اینکه میزان کمبود ویتامین های ذکر شده در نوروبیون در فرد مصرف کننده تا چه اندازه ای پایین است می تواند تا حدی تعیین کننده شیوه تجویز دارو به این فرد باشد که قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول.

در صورتی که فرد میزان کمبود شدیدی از ویتامین B12 دارد تجویز آمپول نوروبیون در چنین شرایطی ارجعیت پیدا می کند. از دیگر فواید آمپول نسبت به قرص تعداد دفعات کمتر استفاده از دارو می باشد. برای مثال در صورت تمایل به مصرف قرص شما میبایست روزانه از این دارو استفاده کنید. این در حالیست که مصرف آمپول به صورت هفتگی صورت می گیرد و تصمیم تعداد هفته هایی که میبایست تزریق انجام شود برعهده پزشک می باشد.

چیزی که این روزها در استفاده از مکمل نوروبیون و به ویژه آمپول آن باب این است که افراد بدون نسخه پزشک و به صورت آزاد از داروخانه ها تهیه کرده و تریق می کنند. هدف از تزریق را نیز تاثیر این دارو بر برطرف شدن ضعف و بیحالی و بی خوابی بیان می کنند. ابتدا میبایست علت ضعف و بیحالی مشخص گردد تزریق زیاد نوروبیون نیز مضر می باشد و اثر موقت دارد. در صورتی که علت ضعف کمبود ویتامین مربوطه نباشد مشکل برطرف نمی شود و بیماری فرد ادامه پیدا خواهد کرد.

حال اینکه قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول میبایست با مشورت پزشک تصمیم گرفته شود. و نمیتوان برتری آن را به صورت قاطع و کلی اعلام کرد.

 

سوالات متداول

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

اینکه کدام محصول مکملی بهتر است شخص به شخص تعیین می شود. ممکن است متناسب با میزان کمبود ویتامین در شخصی تزریق آمپول نوروبیون ارجح باشد و برای بیمار دیگر مصرف قرص نوروبیون بهتر باشد.

آمپول نوروبیون شامل چه ویتامین هایی است؟

ویتامین هایB1، B6 ،B12 در این مکمل دارویی وجود دارند.

مصرف آمپول نوروبیون به چه صورت است؟

معمولا مصرف آمپول نوروبیون به صورت هفتگی صورت می گیرد ولی تعداد هفته هایی که میبایست تزریق صورت گیرد تصمیم آن برعهده پزشک مربوطه می باشد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.neurobion.com/en-za/product-information
  2. https://www.mims.com/philippines/drug/info/neurobion-neurobion%20forte?type=full
  3. https://www.neurobion.com/en-ph/products/neurobion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.