داروها

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

Neurobion یک محصول ویتامینی است که حاوی مخلوطی از ویتامین های مختلف B است. به صورت قرص خوراکی یا آمپول تزریقی موجود است. در مورد اینکه قرص نوروبیون بهتره یا امپولش آن در ادامه خواهیم خواند. شاید برای خیلی از شما سوال باشد که امپول نوروبیون بهتر است یا قرص و اینکه نوروبیون خوراکی بهتر است یا تزریقی و اینکه قرص نوروبیون می تواند جایگزین آمپول نوروبیون باشد؟ و در کل تفاوت قرص نوروبیون با آمپول نوروبیون نکاتی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

 

نوروبیون چیست؟

قرص نوروبیون یا امپول نوروبیون حاوی ترکیبی از شش ویتامین B است:

  1. ویتامین B1 (تیامین)، 10 میلی گرم (میلی گرم)
  2. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، 10 میلی گرم
  3. ویتامین B3 (نیکوتینامید)، 45 میلی گرم
  4. ویتامین B5 (پانتوتنات کلسیم)، 50 میلی گرم
  5. ویتامین B6 (پیریدوکسین)، 3 میلی گرم
  6. ویتامین B12 (کوبالامین)، 15 میکروگرم (mcg)

ویتامین های B گروهی از ویتامین های محلول در آب هستند که به طور طبیعی در انواع غذاهای مختلف وجود دارند.

 

فواید نوروبیون چیست؟

قرص نوروبیون برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B استفاده می شود همچنین آمپول نوروبیون معمولا برای موارد زیر هم قابل استفاده است:

  • بهبود سلامت سیستم عصبی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود متابولیسم
  • حفظ سلامت مو و پوست
  • ارتقاء سلامت کبد

 

مانند همه ویتامین‌ها، ویتامین‌های B نقش حیاتی در بسیاری از عملکردهای بدن دارند. ویتامین های B در متابولیسم مواد مغذی، عملکرد سیستم عصبی، عملکرد پوست، تولید گلبول های قرمز خون و غیره نقش دارند.

نداشتن ویتامین B کافی می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود، از جمله:

  • کم خونی
  • خستگی یا ضعف
  • کاهش وزن ناخواسته
  • آسیب عصبی همراه با درد عصبی یا گزگز در دست و پا
  • گیجی
  • افسردگی
  • سردرد
  • مشکلات حافظه و زوال عقل
  • نارسایی قلبی
  • عملکرد ضعیف سیستم ایمنی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات پوستی
  • ریزش مو
  • مشکلات کبدی

 

قرص نوروبیون یا آمپول آن

قرص نوروبیون یا آمپول آن

 

آیا باید قرص نوروبیون مصرف کنم؟

فواید بالقوه نوروبیون  عمدتاً در توانایی آن در جلوگیری از کمبود ویتامین B و مشکلات سلامتی و علائم مرتبط با این کمبود است.

اما بیشتر مردم از طریق غذاهایی که می خورند ویتامین B کافی دریافت می کنند. با این حال، برخی از گروه ها ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین B باشند.

 

این شامل کسانی می شود که:

  • بالای 50 سال سن دارند
  • باردار هستند
  • شرایط سلامت مزمن خاصی دارند
  • از یک رژیم غذایی محدود مانند رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری استفاده می کنند

 

از داروهای خاصی مانند متفورمین و کاهنده اسید استفاده کنید

اگر ویتامین B کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنید، مصرف قرص نوروبیون خارجی یا آمپول نوروبیون خارجی احتمالاً هیچ مزیت دیگری برای سلامتی مانند بهبود حافظه، انرژی، متابولیسم یا عملکرد سیستم ایمنی بدن به همراه نخواهد داشت.

به یاد داشته باشید، ویتامین های B محلول در آب هستند. این بدان معنی است که هر ویتامین B فراتر از نیاز بدن شما فقط از طریق ادرار دفع می شود.

مطمئن نیستید که کمبود ویتامین B دارید؟ در اینجا چند علامت و نشانه وجود دارد که ممکن است به شما سرنخی بدهد.

در صورت داشتن کمبود خفیف، مصرف نوروبیون خوراکی یا تزریقی ممکن است فوایدی داشته باشد. اما اگر کمبود جدی دارید، ممکن است کافی نباشد. به عنوان مثال، نوروبیون فورت 15 میکروگرم ویتامین B-12 فراهم می کند. اما افراد مبتلا به کمبود ویتامین B-12 معمولاً با 500 میکروگرم یا بیشتر ویتامین B-12 درمان می شوند.

 

اگر فکر می کنید کمبود ویتامین B دارید، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایش خون انجام دهند تا ببینند کمبود کدام ویتامین B را دارید. پزشک می تواند از این نتایج برای توصیه یک برنامه درمانی که بیشتر به نیازهای بدن شما اختصاص دارد استفاده کند. در برخی موارد، ممکن است تزریق ویتامین B را توصیه کنند.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

آیا نوروبیون ایمن است؟

ویتامین های B موجود در قرص نوروبیون  بی خطر هستند و معمولاً هنگامی که طبق دستورالعمل سازنده مصرف شوند عوارض جانبی ایجاد نمی کنند.

 

اما اگر دوز بیشتری از نوروبیون  از آنچه توصیه شده است مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی داشته باشید، مانند:

  • اسهال
  • ادرار بیش از حد
  • آسیب عصبی

 

قرص نوروبیون

قرص نوروبیون آمپول نوروبیون

 

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

توجه به تولید و عرضه انبوه مکمل‌های خوراکی به ندرت نیاز به تزریق آمپول‌های ویتامینه از جمله آمپول نوروبیون است. مگر در موارد خاص که شخص دچار اختلال در جذب ویتامین‌ها از راه دستگاه گوارش باشد. از طرفی آمپول نوروبیون حاوی مواد نگه‌دارنده همچون فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه است. بنابراین از این جهت مصرف قرص آن می‌تواند بهتر باشد.

البته تزریق محدود این آمپول با تجویز پزشک مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط نباید به صورت مداوم از آن استفاده شود.

در هر صورت مصرف ویتامین‌های گروه B به شکل مکمل غذایی (خوراکی) بهتر از تزریق نوروبیون است.

 

خطرات و هشدارها

استفاده از ویتامین های گروه B برای اکثر افراد به طور کلی بی خطر است. ویتامین ها در آب حل می شوند و به خوبی در بافت ها تجمع نمی یابند. این بدان معناست که بدن به راحتی می تواند ویتامین های اضافی موجود در ادرار را حذف کند.

به همین دلیل، ویتامین های B عموماً غیرسمی هستند و خطر ایجاد آسیب بسیار کمی دارند. با این حال، مصرف دوز بسیار بالا می تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی ایجاد کند.

قبل از شروع هر مکمل جدید با پزشک صحبت کنید. این امر به ویژه برای افرادی که به طور مداوم دارو مصرف می کنند و افرادی که مشکلات اندام های داخلی مانند بیماری کلیوی دارند بسیار مهم است.

هرکسی که مشکوک به کمبود ویتامین B است باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کند.

برخی از افراد مکمل های ویتامین B مانند نوروبیون را برای جلوگیری از سایر بیماری ها از جمله مشکلات عصبی مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از آمپول نوروبیون برای سلامت پوست و مو

سوالات متداول

آیا همه به مصرف نوروبیون نیاز دارند؟

نوروبیون یا سایر محصولات ویتامین B مثل قرص نوروبیون خارجی یا آمپول نوروبیون خارجی ممکن است برای جلوگیری از کمبود ویتامین B مفید باشد. اما اکثر مردم در حال حاضر ویتامین B کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

چه کسی باید نوروبیون مصرف کند؟

وگان ها و گیاهخواران در معرض خطر بالقوه کمبود ویتامین B هستند.افرادی که در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین B هستند عبارتند از: باردار هستند بالای 50 سال هستند افرادی که عمل اسلیو یا بای پس معده انجام داده اند.

قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

قرص-به دلیل استفاده راحت تر و مواد سمی کمتر

منابع علمی این مطلب

  1. Neurobion Forte: Decoding the Ingredients
  2. What to know about Neurobion

11 دیدگاه در “قرص نوروبیون بهتر است یا آمپول؟

  1. افشبن گفت:

    سلام
    بابت مطالب خوبی که می گذارید سپاسگزارم

    1. ازپزشک گفت:

      خوشحالیم که مورد توجه قرار گرفته افشین عزیز

  2. علی گفت:

    سلام
    ممنون خانم دکتر که وقت گذاشتید و این مطالب مفید رو برای مردم به اشتراک گذاشتید

    1. ازپزشک گفت:

      سلام.
      خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته علی جان ❤️

  3. یزدان گفت:

    سپاس خانم دکتر ویدا عزیز بابت پست عالی پزشکی عالیتون

    1. ازپزشک گفت:

      ممنون از شما بابت توجه

  4. رضا دیبائی آرا گفت:

    تقریبا در هر رسته پزشکی تخصصی عمل نموده اید ولی یکی از عمده گمراهی ها روش کدام نوع از درمان دندان پزشکی هست که خودم چندین مدت درگیر اینکه جایگزین دندان های نداشته و فرسوده باتوجه به سلامت و توانایی لثه ام نمی‌دانم از چه روش مفید برنوع تشکیل دندان ام استفاده کنم؟

  5. رضا دیبائی آرا گفت:

    من ۴۷ سال سن دارم و در ۱۰سال قبل مشکل خانوادگی حادث شد و باسلام روان ام تاثیر سو گذاشت اینک پس از گذشت سالها مدتی است زود خسته میشوم و هر اتفاق معمولی خوب یا بد روح روان من را تحت تاثیر بیش از حد آن اتفاق عرف قرار می‌دهد و کماکان در راه حل درمان آن مستاصل مانده ام .زود خستگی و واکنش احساسی به هر اتفاق ساده آزار دهنده برایم شده .راهنمای شما را خواستارم. باسپاس و احترام فائقه

    1. اینکه گاهی با اتفاقات ناراحت بشیم خشمگین بشیم گاهی گریه کنیم طبیعیه و به عنوان انسان سالم ما هم حق داریم گاهی افسرده و مضطرب بشیم اما اینکه روح شما بسیار حساس شده مثل زخم عمیقی که پوست رو می‌کنه و به گوشت میرسه با کوچکترین گرما و سرما ایجاد درد می‌کنه
      اولا جلسات روان‌درمانی رو ماهانه داشته باش حالا چه حضوری چه آنلاین پیش هر مشاوری که احساس راحتی می‌کنی حرف بزن در مورد اتفاق ده سال پیشت و سعی کن کره های کور اون اتفاق رو تو ذهنت حل کنی .
      تمرین صبر و ظرفیت کنترل خشم و مدیریت استرس و … همه مستلزم اینه که تکنیک های رو یاد بگیری و تمرین کنی که تو زندگیتون اون تکنیک ها رو عملی کنی .
      زندگی کردن یه مهارته مغز انسان هم طوری طراحی شده که برای هر سختی و بحرانی راه حل ایجاد می‌کنه و تو باید اون راه حل ها رو پیدا کنی و به کار ببندی حتما و حتما تو جلسات مشاوره شرکت کن و حرف بزن شما نیاز داری تو جلسه مشاوره راحت بدون سانسور صحبت کنی در حین صحبت گریه کنی گاهی خشمگین بشی و در تمام این حالتها مشاورت اگه حاذق باشه خیلی خوب می‌تونه درمانت کنه.
      همچنین میتونید با خیال راحت و کاملاً در یک بستر ایمن با تیم متخصص روانشناسی و روانپزشکی در اپلیکیشن ازپزشک هم بصورت آنلاین مشورت نمایید.

  6. رضا دیبائی آرا گفت:

    اصولا افراد جامعه چه عامی چه خاص در تحصیلات یا هرچه دوستدار دانش علم بدن خویش و بدست آوردن یا ماندگاری سلامت خویش می‌باشند و متاسفانه در این راستا برخی با کسب اطلاعات غلط یا زیاده روی در برخی داروها به گمان سلامت مطمئن یا قوای جسمی بیشتر ،نتیجه مطلوب نمی‌گیرند و دریافت عوارض داروی مربوطه را دارا می‌باشند. این قبیل سایتهای پزشکی قطعا کمک شایان در سلامت جزجز بدن و روح و روان انسان میکند و خودم شخصا علاقه وافر علم پزشکی روان وجسم خویش و عزیزانم هستم. باتشکر

    1. ازپزشک گفت:

      سلام و درود رضا عزیز خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته است. ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.