زنان و زایمان

تاثیر مصرف دارو برای جلوگیری از سقط جنین

تاثیر مصرف دارو برای جلوگیری از سقط جنین

سقط جنین

بارداری شرایط خاص و ویژه ای را برای یک زن ایجاد می کند. نگرانی های سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. اگر فرد سابقه سقط در بارداری های قبلی را نیز داشته باشد این نگرانی افزایش خواهد یافت. امروزه با پیشرفت علم راه های جدیدی برای حفظ جنین و جلوگیری از سقط جنین به وجود آمده است.

همانطور که آمار بارداری در جوامع در حال افزایش است روند سقط جنین نیز شیوع دارد. حدود 10 درصد از بارداری ها به ختم منتهی می شوند. حال اینکه چه اتفاقاتی منجر به سقط جنین می شود مهم است. در این مبحث در صورت سابقه قبلی میبایست ابتلا علت یابی انجام شود. بعد از آن می توان تصمیم گرفت آیا این علت قابل کنترل است یا نمیتوان مانع ختم بارداری شد. بسیاری از پایان بارداری ها در قبل از هفته 12 حاملگی رخ می دهد. همواره آمار دقیقی از تعداد سقط ها در دست نیست چرا که بیشتر آن ها ممکن است زمانی رخ دهد که شما اصلا نسبت به بارداری خود آگاه نبودید. در برخی افراد مشکلات ساختاری رحم مانند رحم دو شاخ یا رحم قلبی نیز منجر به لانه گزینه نادرست جنین می شود، و احتمال ختم حاملگی بالاست.

 

پیشنهاد مقاله: افسردگی بعد از سقط جنین و درمان آن

علل سقط جنین

برای جلوگیری از بروز مجدد این اتفاق در یک زن میبایست علل شناخته شوند.

  • در اکثر مواقع وقتی سقط جنین رخ می دهد که جنین به خوبی رشد نمی کند و در سونوگرافی قلب مشاهده نشد و این به علت مشکلات ژنتیکی و ساختاری می باشد. در چنین مواقعی آنالیز ژنتیک جنین بسیار کمک کننده می باشد.
  • مشکلات مربوط به مادر:قبل از اقدام به فرزندآوری بهتر است یک خانم از وضعیت سلامتی،بیماری های زمینه ای خود ،آگاه باشد. چرا که در صورت وجود مشکل در فرد،و باردار شدن او مراقبت ها سخت تر خواهد بود،و هر دارویی را نمی توان در دوران بارداری استفاده کرد. برخی از بیماری ها مانند دیابت کنترل نشده،عفونت های مقاوم واژینال ،مشکلات هورمونی،مشکلات تیروییدی از جمله بیماری هایی هستند که می توانند در بارداری دردسر ساز باشند.
  • سن خیلی بالا و خیلی پایین برای بارداری خطرناک است به گونه ای که از سن بالای 35 سال احتمال سقط جنین افزایش می یابد.
  • وزن بالا،مصرف سیگار و الکل می تواند احتمال بروز مشکلات را افزایش دهد. در بسیاری از موارد پزشکان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری نسبت به نوع تغذیه و همچنین رساندن وزن بدن به وزن ایده ال افراد تلاش بیشتری انجام دهند.
  • بعضی از متخصصین تغذیه نیز توصیه می کنند به علت عوارض احتمالی کافئین در بارداری از مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز خودداری شود. ممکن است طی عوارضی منجر به ختم بارداری شود.

 

جلوگیری از سقط جنین

جلوگیری از سقط جنین

 

علائم سقط جنین

علائم متفاوتی ممکن است به هنگام از دست رفتن جنین رخ دهد،حتی در یک نفر دو سقط متوالی ممکن است شبیه هم نباشد. از جمله علائمی که در افراد مشاهده می شود و شایع تر نیز می باشد عبارت است از:

  • لک بینی یا خونریزی واژینال

توجه: همیشه خونریزی به معنای از دست دادن جنین نیست، لکه بینی در هفته های اول بارداری شایع است. در هر صورت در صورت مشاهده حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید در صورت وقوع چنین مسئله ای حتما جنین دفع شده را جهت آنالیز نزد پزشک ببرید تا آزمایشات مربوط انجام شود وعلت خاتمه یافتن بارداری مشخص شود. با انجام این دسته آزمایشات می توان تا مرحله ای از بروز مجدد جلوگیری کرد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

داروهای جلوگیری از سقط جنین

پروژسترون یک هورمون جنسی زنانه می باشد. این هورمون نقش بسیار مهمی در آماده سازی شرایط رحم برای لانه گزینی جنین دارد. برخی از پزشکان و صاحب نظران این رشته علت بسیاری از ختم و فوت جنین را کمبود این هورمون می دانند. بنابراین با توجه به این موضوع پزشکان داروهای دسته پروژستروژن را تجویز می کنند.

 

مصرف دارو در سقط جنین

مصرف دارو در سقط جنین

 

البته بد نیست بدانید که تحقیقات نشان می دهد در بعضی از زنان مصرف این دسته های دارویی خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهد.

هورمون تراپی از روش هایی است که طبق نظر متخصص زنان و بر اساس سریال آزمایشات انجام می شود تا از بروز سقط های مکرر در یک فرد جلوگیری شود. معمولا در 3 ماهه اول بارداری و یا در افرادی که 3 ختم بارداری و یا بیشتر داشته اند انجام می شود. در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، نشان داده شده است که در 72% افرادی که درمان با پروژسترون را دریافت کرده اند، آن هم وقتی در 3 ماهه اول بارداری بوده اند، احتمال سقط جنین بسیار کاهش یافته بوده است. برخی از افراد نسبت به مصرف گیاهان دارویی و دمنوش ها زیاده روی می کنند.

دقت داشته باشید با توجه به عدم وجود تحقیقات دقیق در ارتباط با بسیاری از این گیاهان دارویی، مصرف آن ها در بارداری به ویژه 3 ماهه اول توصیه نمی شود. و چه بسا برخی از این داروهای گیاهی منجر به سقط جنین نیز بشود. در کنار مصرف دارو در سقط جنین برخی از مراقبت ها برای مادری که ریسک بالایی در از دست دادن جنین دارد نیز وجود دارد. این توصیات طبق پرونده پزشکی بیمار و طبق نظر پزشک توصیه می شود.

 

پیشنهاد ویژه: آشنایی کامل با انواع تست بارداری خانگی

مراقبت های لازمه غیر مصرف دارو در سقط جنین

  • استراحت
  • خودداری از برقراری رابطه جنسی
  • پیگیری دقیق بیماری های زمینه ای که ممکن است منجر به خونریزی شوند.
  • انجام تزریقات هورمون پروژسترون حتما طبق نظر پزشک متخصص

در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که رخ می دهد،بیماری های روان ممکن است تشدید شود و یا حتی برای اولین بار بروز پیدا کند. احتمال تصمیم به سقط جنین زیاد است. بنابراین مراقبت های روانشناسی نیز میبایست طی جلسات مشاوره و یا در صورت نیاز درمان دارویی صورت گیرد.

 

سوالات متداول

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6516817/
  2. https://www.uth.edu/news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.