روانشناسی

نحوه برخورد با لجبازی کودکان

نحوه برخورد با لجبازی کودکان

لجبازی کودکان

خلق و خو چیزی است که ما با آن متولد می شویم. اگر فرزند شما خلق و خوی لجبازی دارد باید بدانید که شما تنها والدینی نیستید که فرزند لجبازی دارید. بسیاری از والدین دارای فرزندان لجباز هستند. اما نحوه برخورد با لجبازی کودکان تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالی آنها ایجاد می کند. در لجبازی مرحله کودک نوپا و مرحله نوجوان سخت ترین مرحله در نظر گرفته می شود. ممکن است لجبازی کودکان شمارا عصبانی بکند. بنابراین اگر یک فرزند لجباز دارید چه کاری می توانید انجام دهید؟ این مقاله را بخوانید تا پی به علت لجبازی کودکان ببرید.

 

لجبازی چیست؟

لجبازی یک مشکل عاطفی است که فرد به آن واکنش نشان می دهد. اگر این واکنش سرکوب شود یا به موقع درمان نشود می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. مهم است که والدین و معلمان به این مشکل در کودکان توجه داشته باشند و به دنبال درمان فوری باشند. روانشناسان می گویند که چون هر کودکی منحصر به فرد است انواع مختلفی از کودکان وجود دارد. همچنین می توان گفت که لجبازی انواع مختلفی دارد.

 

مدیریت لجبازی کودکان

مدیریت لجبازی کودکان

 

علت لجبازی کودکان چه میتواند باشد؟

اگر کودک شما اغلب رفتار لجبازی از خود نشان می دهد ممکن است تعجب کنید که چه چیزی باعث این رفتار او می شود. آیا این صرفاً به دلیل شخصیت آنهاست یا چیزهای بیشتری در آن وجود دارد؟ در اینجا به برخی از دلایل رایج لجبازی در کودکان اشاره می کنیم:

 

ناپختگی

ممکن است فرزند شما به طور کامل متوجه نشود که چرا ممکن است چیزی مجاز نباشد و با افزایش سن متوجه مسائل میشود.

 

پیشنهاد مقاله: آشنایی با بلوغ جنسی کودکان

ارتباط نادرست

به عنوان یک والدین ممکن است دائماً احساس غمگینی کنید که ممکن است به شکل خشم به فرزندتان فرافکنی شود. همیشه توصیه می شود به جای فریاد زدن با فرزندتان با او صحبت کنید.

 

نیاز به آزادی

وقتی کودک بزرگتر می شود نیاز او به مستقل بودن نیز بیشتر می شود. اگر کودک شما اغلب احساس می کند که توسط شما کنترل می شود ممکن است به عنوان راهی برای اثبات استقلال خود لجباز باشد.

 

عدم وجود الگو

کودکان رفتار اطرافیان خود را مشاهده می کنند. اگر شما، شریک زندگی‌تان یا هر عضو دیگری از خانواده اغلب رفتار لجوجانه‌ای را در خانه از خود نشان می‌دهید ممکن است فرزندتان نیز همین رفتار را داشته باشد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

لجبازی کودکان 4 تا 5 ساله

وقتی کودکان از دومین سالگرد تولدشان میگذرند و به سنین ۴ تا ۵ سال نزدیک می‌شوند به نظر می‌رسد هر سؤالی که از آنها می‌پرسید یا درخواست می‌کنید یک «نه» بلند در جواب دریافت می‌کند. این راه و روش آنهاست. اما آنچه مانند لجاجت و سرکشی به نظر می رسد در واقع رفتاری کاملاً عادی است. متخصصان روانشناسی توضیح می‌دهند: «کودکان در این سن دستخوش تغییرات رشدی زیادی می‌شوند که باعث می‌شود این‌گونه رفتار کنند و این بدان معنا نیست که مشکلی در آنها یا مهارت‌های والدینی شما وجود دارد.

کودک شما اکنون متوجه می شود که او شخص خودش است و هیجان زده است تا استقلال تازه یافته اش را آزمایش کند. «آنچه مانند سرپیچی به نظر می‌رسد در واقع این است که فرزند شما استقلال خود را به کار می‌گیرد و تلاش می‌کند تا بفهمد چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد». این چیز بدی نیست. بچه‌ها از طریق علت و معلول و با آزمون و خطا یاد می‌گیرند. اما ادامه لجبازی و جنگ قدرت بعدی می‌تواند ناامیدکننده باشد. مسئله پیچیده این است که بچه های این سن به طور طبیعی در مورد جهان کنجکاو هستند و می خواهند کاوش کنند. با این حال آنها متوجه نمی شوند که فاقد مهارت های فیزیکی و شناختی برای انجام هر کاری هستند.

بنابراین وقتی مجبور هستید به کاری که فرزندتان می‌خواهد نه بگویید احتمال زیادی وجود دارد که او مقاومت کند.

 

لجبازی در کودکان 7 ساله

این طبیعت کودکان است که در مورد چیزهای خاصی کنجکاو باشد و به طور دقیق کودکان هفت ساله به ویژه در مورد همه چیز کنجکاو هستند. در لجبازی کودکان هفت ساله اغلب بدین صورت است که دوست دارند همه چیز را به یکباره یاد بگیرند و ممکن است نظرات قوی داشته باشند که باعث می شود آنها را مجبور به انجام تصمیم گیری کنند. حس استقلال در این سن بیشتر میشود و کودک برای رسیدن به آن مقاومت میکند که همین امر از تو یک کودک لجباز میسازد.

 

با بچه لجباز چگونه رفتار کنیم؟

لجبازی کودکان می تواند در هر سنی ظاهر شود و سپس تا بزرگسالی ادامه یابد. به عنوان یک پدر و مادر مهم است که راه‌هایی برای رفتار با کودک لجباز خود بیابید. به گونه‌ای که بتوانید بدون وارد کردن استرس رفتار اورا کنترل کنید. در اینجا چند تکنیک برای رفتار با کودک لجباز وجود دارد:

 

بحث نکنید.

کودکان لجباز همیشه آماده رویارویی با مشاجره هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. درعوض به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و به جای مشاجره آن را به یک گفتگو دعوت کنید.

 

کاهش لجبازی کودکان

کاهش لجبازی کودکان

 

اجبار ممنوع

فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد مجبور نکنید. این کار فقط آنها را سرکش تر می کند و آنها دقیقاً کاری را انجام می دهند که قرار نیست انجام دهند.

 

حفظ آرامش در خانه

اطمینان حاصل کنید که خانه شما مکانی است که کودک شما همیشه در آن احساس شادی راحتی و امنیت کند.

 

راه های جلوگیری از لجبازی کودکان

چند انتخاب ارائه دهید

گفتن به یک کودک لجباز چه کاری انجام دهد راه مطمئنی برای شعله ور کردن رگه های سرکشی اوست. در عوض گزینه‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند زیرا این باعث می‌شود احساس کنند که بر زندگی خود کنترل دارند و می‌توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

 

از دید فرزندتان ببینید

از دید فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه رفتار می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. فرزند شما آن را فقط به عنوان یک وعده شکست خورده می بیند، اما با توضیح اینکه چرا نمی توانید بیرون بروید و با تعیین تاریخ بعدی برای گردش، می توانید وضعیت را نجات دهید.

 

مهارت های مذاکره را تقویت کنید

کودکان لجباز وقتی چیزی را درخواست می کنند به سختی می توانند یک امتناع را بپذیرند. بنابراین در عوض سعی کنید به جای وضع قانون با آنها مذاکره کنید.

 

پیشنهاد ویژه: راهنمایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان

قوانین وضع کنید

کودکان لجباز برای رشد به قوانین و مقررات نیاز دارند. بنابراین مرزها را تعیین کنید و انتظارات خود را در یک جلسه خانوادگی روشن کنید.

 

سخن پایانی

لجبازی چیزی است که می توانید با عشق، همدلی و مهربانی از بین ببرید. هر پدر و مادری باید متوجه شود که هر کودکی لجباز است اما این بستگی به نحوه برخورد ما با آنها دارد. آرام باشید، با فرزندتان مانند خودتان رفتار کنید، احساسات او را درک کنید و بفهمید که واقعاً چه می‌خواهد. این باعث می شود آنها احساس شادی بیشتری داشته باشند و آنها شما را برای همیشه دوست خواهند داشت.

 

سوالات متداول

باید با بچه لجباز چگونه رفتار کنیم؟

باید در برخورد با کودکان لجباز آرامش خود را حفظ کنیم و از بحث و مشاجره با آنها خودداری کنیم. نحوه برخورد با کودکان لجباز در رفع مشکل آنها بسیار موثر است.

راه‌های جلوگیری از لجبازی کودکان چیست؟

وضع کردن قوانین _ آموزش مذاکره کردن _ انتخاب بین چند گزینه از راهکارهای جلوگیری لجبازی کودکان است.

اگر لجبازی کودکان رفت و درمان نشود باعث چه چیزی می‌شود؟

در بزرگسالی بر روی شخصیت کودک تأثیر منفی می‌گذارد.

منابع علمی این مطلب

برگرفته شده از کتاب لجبازی کودکان/ دکتر فاطمه بیان فر/ فصول ۱،۳،۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.