دارویی

داروی متوکلوپرامید، موارد مصرف و عوارض

داروی متوکلوپرامید، موارد مصرف و عوارض

داروی متوکلوپرامید

در این مقاله میخواهیم به طور مفصل درباره ی داروی متوکلوپرامید صحبت کنیم. امیدواریم در پایان این مقاله مطالب مفیدی درباره نحوه مصرف و عوارض این دارو در اختیارتان قرار گرفته باشد.

 

متوکلوپرامید چیست و چه کاربردی دارد؟

متوکلوپرامید(metoclopramide) یک آنتاگونیست گیرنده دوپامین است و توسط FDA برای درمان تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به ریفلاکس معده یا گاستروپارزی دیابتی با افزایش تحرک معده تایید شده است. همچنین برای کنترل تهوع و استفراغ در بیماران شیمی درمانی استفاده می شود. این دارو برای درمان برخی از بیماری های معده و روده استفاده می شود. متوکلوپرامید به عنوان یک درمان کوتاه مدت (4 تا 12 هفته) برای سوزش سردل مداوم زمانی که داروهای معمول به اندازه کافی خوب عمل نمی کنند استفاده می شود.

بیشتر برای سوزش سر دل که بعد از غذا یا در طول روز اتفاق می افتد استفاده می شود. درمان سوزش سر دل ادامه دار می تواند آسیب وارد شده توسط اسید معده به لوله بلع (مری) را کاهش دهد و به بهبودی کمک کند. متوکلوپرامید همچنین در بیماران دیابتی که تخلیه ضعیف معده خود دارند (گاستروپازیس) استفاده می شود. درمان گاستروپارزی می تواند علائم تهوع، استفراغ و پری معده/شکم را کاهش دهد. متوکلوپرامید با بلاک و مسدود کردن یک ماده طبیعی در بدن (دوپامین) عمل می کند. این دارو تخلیه معده و حرکت روده های فوقانی را تسریع می کند.

استفاده از این دارو در کودکان به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی (مانند اسپاسم عضلانی/ حرکات کنترل نشده عضلانی) توصیه نمی شود. جزئیات را از پزشک یا داروساز بپرسید.

 

قرص متوکلوپرامید ۱۰ برای چیست؟

متوکلوپرامید برای درمان علائم تخلیه کند معده (گاستروپارزی) در بیماران دیابتی استفاده می شود. با افزایش حرکات یا انقباضات معده و روده عمل می کند. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، احساس سیری بعد از غذا و از دست دادن اشتها را تسکین می دهد. متوکلوپرامید همچنین برای درمان سوزش سر دل برای بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) استفاده می شود. GERD تحریک مری از جریان معکوس اسید معده به مری است.

 

درخواست نوشتن آزمایش آنلاین دهید!
آزمایش میخوای بدی و نیاز به نسخه اینترنتی آزمایش داری؟ درخواست نوشتن نسخه آزمایش آنلاین ازپزشک داری؟
قبل از درخواست ویزیت، از طریق اپلیکیشن ازپزشک با قیمت خیلی مناسب درخواست آزمایش اینترنتی بده و بعد از انجام آزمایش با جواب آزمایشت ازپزشک ویزیت بگیر!

 

دوز داروی متوکلوپرامید چقدر است؟

داروی متوکلوپرامید به صورت قرص یا مایع در دسترس است. بسته به اینکه چرا به متوکلوپرامید نیاز دارید، دوزها ممکن است متفاوت باشد.

  • دوز معمول بزرگسالان 10 میلی گرم است که حداکثر 3 بار در روز مصرف می شود.
  • دوزها برای بزرگسالان با وزن کمتر از 60 کیلوگرم و برای افرادی که مشکل کبد یا کلیه دارند کمتر است.
  • اگر برای فرزند شما متوکلوپرامید تجویز شود، پزشک از سن و وزن کودک شما برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند.

 

قرص متوکلوپرامید

قرص متوکلوپرامید

 

متوکلوپرامید نحوه مصرف

قبل از شروع مصرف متوکلوپرامید و هر بار که دوباره آن را میخواهید مصرف کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً تا 4 بار در روز (30 دقیقه قبل از غذا و قبل از خواب) از طریق خوراکی مصرف کنید. اگر شکل مایع این دارو را استفاده میکنید،حتما از قاشق های مخصوص اندازه گیری استفاده کنید و به علت مشخص نبودن دوز از استفاده از قاشق های غذاخوری خودداری کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود.

 

متوکلوپرامید ۱۰

متوکلوپرامید ۱۰ دوز رایج مورد استفاده در بزرگسالان است. این دارو در درمان حالت تهوع،استفراغ، سوزش سر دل و در گاستروپارزی در افراد دیابتی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

پیشنهاد مقاله: قرص دی سیکلومین،کاربرد و عوارض

 

بهترین زمان مصرف قرص متوکلوپرامید کی است؟

بهترین زمان مصرف داروی متوکلوپرامید نیم تا یک ساعت قبل از غذا ویا قبل از خواب است.

 

قطره متوکلوپرامید برای کودکان

متوکلوپرامید به صورت مایع و قرص عرضه می شود. معمولاً 3 تا 4 بار در روز تجویز می شود. آن را در زمان های معین مصرف کنید تا سطح ثابتی در جریان خون حفظ شود. کودک شما باید هنگام مصرف هر دارویی بیدار و هوشیار باشد. در صورت استفاده از فرم مایع، مقدار صحیح آن را در قطره چکان دارو یا سرنگ خوراکی بنویسید. برای نوزادان کمتر از 1 سال، دارو را با مقدار کمی شیر خشک یا شیر مادر مخلوط کرده و با نوک بطری قبل از تغذیه به او بدهید. دارو را به یک شیشه کامل اضافه نکنید زیرا اگر کودک شما آن را تمام نکند، نمی دانید چه مقدار از دارو مصرف شده است.

برای کودکانی که این مایع را مصرف می کنند، مقدار کمی از دارو را داخل گونه بدهید. برای جلوگیری از خفگی، به کودک اجازه دهید قبل از دادن مقدار بیشتری، مقدار قبلی را به طور کامل ببلعد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص داروساز و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی ویزیت آنلاین شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

قرص متوکلوپرامید برای کودکان

برای کودکان به طور معمول از شربت این دارو استفاده میشود اما کودکانی که میتوانند قرص مصرف کنند بهتر است به این شیوه متوکلوپرامید را مصرف کنند.  برای کودکانی که نمی توانند قرص ها را قورت دهند:

  • آن را بین 2 قاشق، داخل یک کیسه پلاستیکی یا در کاغذ تا شده خرد کنید.
  • پودر را با مقدار بسیار کمی (حدود 1 قاشق چایخوری) غذای نرم مانند سس سیب، شربت شکلات، بستنی، ژله یا ماست مخلوط کنید. مطمئن شوید که کودک شما تمام مخلوط را مصرف می کند.

 

metoclopramide

metoclopramide

 

متوکلوپرامید و افسردگی

(metoclopramide) متوکلوپرامید ممکن است باعث تحریک، تحریک پذیری یا سایر رفتارهای غیر طبیعی در برخی افراد شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد افکار و تمایلات خودکشی در بعضی افراد که سابقه افسردگی دارند شود یا بیشتر افسرده شوند. بهتر است برای جلوگیری از تشدید افسردگی در کسانی که سابقه افسردگی دارند حتما تحت نظر پزشک مصرف گردد.

 

متوکلوپرامید و اسهال

شایع ترین عوارض جانبی متوکلوپرامید احساس خواب آلودگی (خواب آلودگی) و اسهال است.

 

متوکلوپرامید برای تهوع

تایید شده توسط FDA برای درمان تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس معده یا گاستروپارزی دیابتی با افزایش تحرک معده عمل میکند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان خانگی استفراغ خونی یا هماتمز چیست؟

قرص متوکلوپرامید در بارداری

مطالعات حیوانی متوکلوپرامید در حیوانات باردار خطری را برای جنین نشان نداده است. با این حال، مطالعات کافی در زنان باردار انجام نشده است تا نشان دهد آیا این دارو برای جنین خطری دارد یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید در رابطه با مصرف این قرص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

موارد احتیاط مصرف داروی متوکلوپرامید کدامند؟

این دارو ممکن است باعث اختلال حرکتی جدی به نام دیسکینزی دیررس شود. خطر ابتلا به دیسکینزی دیررس با استفاده طولانی تر از دارو و مصرف بیشتر دارو افزایش می یابد. این خطر همچنین در افراد مسن (به ویژه زنان) و افراد مبتلا به دیابت افزایش می یابد. متوکلوپرامید در اشکال مختلف (مانند قرص، محلول، تزریقی) وجود دارد. از محصولات متوکلوپرامید برای بیش از 12 هفته استفاده نکنید. در صورت بروز هر گونه حرکات غیرمعمول کنترل نشده (به ویژه در صورت، دهان، زبان، بازوها یا پاها) فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

هیچ درمانی برای دیسکینزی دیررس وجود ندارد، اما در برخی موارد ممکن است پس از قطع متوکلوپرامید، علائم کاهش یابد یا متوقف شود.

 

قرص متوکلوپرامید برای چیه؟

این دارو برای درمان حالت تهوع،استفراغ،سوزش سر دل و در گاستروپارزی در افراد دیابتی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

خلاصه

داروی متوکلوپرامید انتاگونیست گیرنده دوپامین میباشد و برای درمان گاستروپارزی دیابتی،حالت تهوع،استفراغ و سوزش سر دل مورد استفاده قرار میگیرد. دوز رایج این داروی ۱۰ میلیگرم است و به صورت قرص و مایع قابل استفاده است. میتوان آن را ۳ تا ۴ بار در روز و نیم ساعت قبل از مصرف وعده غذایی مصرف نمود. از عوارض جانبی شایع آن میتوان به خواب آلودگی و اسهال اشاره کرد.

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص متوکلوپرامید کی است؟

طریقه مصرف متوکلوپرامید ۱۰ چیست؟

طریقه مصرف متوکلوپرامید ۱۰ چیست؟

بهترین زمان مصرف این دارو نیم ساعت قبل وعده غذایی و نیم ساعت قبل از خواب است.

متوکلوپرامید چه تاثیری بر افسردگی میگذارد؟

متوکلوپرامید در اثر عوارض جانبی خود میتواند افسردگی را در افرادی که سابقه قبلی افسردگی دارند تشدید کند.

قرص متوکلوپرامید برای چیه؟

این دار‌و برای گاستروپارزی دیابتی،استفراغ،حالت تهوع و سوزش سر دل مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع علمی این مطلب

  1. https://www.webmd.com/drugs/2/drug-8679/metoclopramide-oral/details
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK519517/
  3. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/metoclopramide-oral-route/description/drg-20064784
  4. https://www.healthline.com/health/drugs/metoclopramide-oral-tablet
  5. https://www.nhs.uk/medicines/metoclopramide/how-and-when-to-take-metoclopramide/
  6. https://www.childrensmn.org/educationmaterials/childrensmn/article/15761/metoclopramide-reglan/
  7. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/metoclopramide-oral-route/description/drg-20064784
  8. https://www.nhs.uk/medicines/metoclopramide/about-metoclopramide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.