دارویی

شایع ترین عوارض داروی بیھوشی

شایع ترین عوارض داروی بیھوشی

عوارض داروی بیھوشی

داروی بیھوشی یک نوع دارو یا ماده شیمیایی است که برای ایجاد بیهوشی در جراحی یا فرآیندهای پزشکی استفاده می‌شود. این داروها معمولاً به یکی از سه دسته بیهوشی موضعی، بیهوشی داخلی یا بیهوشی عمومی تقسیم می‌شوند. بیهوشی موضعی معمولاً برای تخدیر یک منطقه خاص از بدن استفاده می‌شود. بیهوشی داخلی برای محدود کردن درد و حس درمانی و بیهوشی عمومی برای ایجاد بی‌حسی کامل بدن به منظور انجام جراحی یا فرآیندهای پزشکی گسترده‌تر استفاده می‌شود. استفاده از داروی بیھوشی باید توسط یک پزشک تخصصی بیهوشی انجام شود تا بیمار به درستی بی‌حس شود و هیچ عوارض جانبی ناخواسته ایجاد نشود. در این میان عوارض داروی بیھوشی  هم وجود دارد که با توجه به اثر داروھای بیھوشی نمایان می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

 

عوارض داروی بیهوشی چیست؟

عوارض داروی بیھوشی می‌توانند متنوع باشند و به عوامل مختلفی بستگی دارند، از جمله نوع داروی بیهوشی، نحوه مصرف، و وضعیت فیزیکی و سلامتی فرد. بعضی از عوارض ممکن عبارتند از:

  1. تهوع و استفراغ: پس از بیدار شدن از بیهوشی، بعضی افراد ممکن است تهوع و استفراغ تجربه کنند.
  2. کاهش فشار خون: بیهوشی ممکن است منجر به کاهش فشار خون شود که در برخی از افراد مشکلاتی ایجاد کند.
  3. تاخیر در بیدار شدن: بعضی اوقات افراد ممکن است به دلیل داروهای بیهوشی به تاخیر بیدار شوند یا از این اتفاق ناگهانی بیدار شوند.
  4. تنگی نفس: در برخی موارد نیاز به تزریق داروهای دیگر برای انتقال هوا به درستی دارند.
  5. عفونت‌ها: همچنین افزایش خطر عفونت‌ها به علت بی‌حسی در محل عمل جراحی وجود دارد.
  6. عوارض نادرتر: عوارض نادرتر ممکن است شامل واکنش‌های آلرژیک، مشکلات قلبی، مغزی یا تنفسی باشند.

مهم است که بیماران تحت نظر پزشک بیهوشی متخصص قرار گیرند و از او در مورد عوارض داروی بیھوشی ممکن و نحوه مدیریت آنها پرسش کنند. اغلب این عوارض با دقت و نظارت مناسب از سوی تیم پزشکی کاهش می‌یابند.

 

اثر داروھای بیھوشی

اثر داروھای بیھوشی

 

عوارض شایع داروی بیهوشی

عوارض شایع داروی بیهوشی معمولاً به عنوان “عوارض جانبی معمول” در پروسه‌های بیهوشی در نظر گرفته می‌شوند. این عوارض می‌توانند شامل تهوع، سردرد، افت فشار و … باشند. پس از بیدار شدن از بیهوشی، بیماران ممکن است تهوع یا استفراغ تجربه کنند. همچنین در محل تزریق داروی بیهوشی (معمولاً وریدی یا تزریقی) درد یا التهاب ممکن است رخ دهد.

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک امکان ویزیت آنلاین بیمار توسط پزشک متخصص است، چراکه با استفاده از این خدمات بیماران می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

برخی اوقات بعد از بیدار شدن از بیهوشی سردرد رخ داده، که معمولاً به دلیل تغییرات فشار مایع مغزی است. بیهوشی ممکن است به کاهش فشار خون منجر و تاخیر در ترخیص مواد از ریه‌ها پس از بیهوشی ممکن است به تنگی نفس منتجع شود. تاکید می‌شود که تیم پزشکی بیهوشی مسئول نظارت دقیق بر بیمار و کنترل عوارض داروی بیھوشی ممکن است. بسیاری از این عوارض می‌توانند با دقت در انتخاب و اجرای داروی بیهوشی و نظارت دقیق بر پارامترهای بیماری کاهش یابند.

 

بیشتر بخوانید: جراحی در بارداری  و بیهوشی آن

 

چه افرا‌دی ببشتر در معرض عوارض بیهوشی قرار دارند؟

تعدادی از افراد به عنوان گروه‌های خاص ممکن است در معرض عوارض اثر داروھای بیھوشی بیشتری باشند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سن بالا: افراد مسن به دلیل تغییرات در سیستم‌های بدنی خود ممکن است در معرض عوارض بیهوشی بیشتری باشند.
  2. مشکلات سلامتی مزمن: افرادی که دارای مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سیستم تنفسی، یا دیابت هستند، ممکن است عوارض بیشتری از بیهوشی تجربه کنند.
  3. افراد مبتلا به چاقی: افراد چاق یا اضافه وزن ممکن است به دلیل دسترسی دشوارتر به ساختارهای بیهوشی و مشکلات تنفسی بیشتر در معرض عوارض بیهوشی قرار بگیرند.
  4. سابقه آلرژی به داروهای بیهوشی: افرادی که سابقه آلرژی به داروهای بیهوشی دارند، ممکن است به خطر عوارض آلرژیکی بیشتری باشند.
  5. مصرف مواد مخدر: افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند، ممکن است به دلیل تداخل مواد مخدر با داروهای بیهوشی به عوارض بیشتری در معرض باشند.

مهم است که افرادی که در یکی از این گروه‌ها قرار دارند، با پزشک بیهوشی خود در مورد ریسک‌ها و عوارض داروی بیھوشی خود مشورت کنند تا بهترین انتخاب را برای سلامتی خود داشته باشند.

 

داروی بیھوشی

داروی بیھوشی

 

بیهوشی برای چه افرادی خطرساز است؟

بیهوشی برای برخی افراد ممکن است خطرناک‌تر باشد و احتیاط‌های ویژه‌ای نیاز باشد. افراد زیر ممکن است در معرض بیشترین خطرات  اثر داروھای بیھوشی باشند:

  • افراد با سابقه آلرژی به داروهای بیهوشی: اگر کسی سابقه حساسیت یا آلرژی به داروهای بیهوشی دارد، ممکن است خطر آلرژیکی بالاتری در طول بیهوشی وجود داشته باشد.
  • افراد معتاد: افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، ممکن است به عوارض بیشتری در اثر تداخل مواد مخدر با داروهای بیهوشی در معرض باشند.
  • مشکلات قلبی: افراد دارای مشکلات قلبی مثل فشار خون بالا یا اختلالات ریتمیک قلبی ممکن است به خطر عوارض قلبی بیشتری از بیهوشی معرض باشند.
  • مشکلات تنفسی: افراد دارای مشکلات تنفسی مانند آسم، انسداد راه‌های هوایی، یا امفیزما ممکن است در معرض مشکلات تنفسی در طول بیهوشی قرار بگیرند.
  • مشکلات کلیوی: افراد دارای مشکلات کلیوی ممکن است به دلیل تداخل دارویی با داروهای بیهوشی به مشکلات بیشتری دچار شوند.
  • سن بالا: افراد مسن به دلیل تغییرات طبیعی در سیستم‌های بدنی خود ممکن است به عوارض بیشتری در معرض باشند.
  • اضافه وزن یا چاقی: افراد چاق یا با اضافه وزن ممکن است به دلیل دسترسی دشوارتر به ساختارهای بیهوشی و مشکلات تنفسی بیشتر در معرض عوارض بیهوشی قرار بگیرند.

هر فرد ممکن است شرایط جسمی خاصی داشته باشد، بنابراین مهم است که با پزشک بیهوشی خود در مورد ریسک‌ها و عوارض داروی بیھوشی خود مشورت کند تا بهترین تصمیم‌گیری‌ها را برای سلامتی خود اتخاذ کند.

 

سوالات متداول

چه مدت طول می‌کشد تا پس از بیهوشی بهبود پیدا کنید؟

داروهای بیهوشی می‌توانند تا ۲۴ ساعت در بدن شما باقی بمانند. اگر بیهوشی موضعی یا عمومی داشته‌اید، تا زمانی‌که داروها از بدن شما خارج نشده‌اند، نباید به سر کار برگردید یا رانندگی کنید. در مورد بی‌حسی موضعی چنین نگرانی وجود ندارد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر عوارض بیهوشی هستند؟

اصولا افراد سیگاری، بیماران مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری ریوی مانند آسم، آپنه خواب و بیماری مزمن انسدادی ریه، افراد چاق و دارای سابقه تشنج یا اختلالات عصبی و سابقه خانوادگی هیپرترمی بدخیم بیشتر تحت خطر هستند.

نحوه اعمال روش‌های مختلف بیهوشی به چه شکل است؟

معمولا از استنشاق گاز و تزریق داخل وریدی (IV) استفاده می‌شود. بیهوشی موضعی با تزریق نخاعی و بی‌حسی موضعی با تزریق مایع، اسپری زدن، مالیدن کرم یا اتصال چسب موضعی انجام می‌شود.

منابع علمی این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.