روانشناسی

دلایل ترس از ازدواج و روش مقابله با آن

دلایل ترس از ازدواج و روش مقابله با آن

ترس از ازدواج

گاموفوبیا یا ترس از تعهد یا ترس از ازدواج می تواند شما را از لذت بردن از روابط معنی دار باز دارد. جدایی دردناک طلاق یا رها شدن در دوران کودکی یا بزرگسالی ممکن است باعث شود که از تعهد به کسی که دوستش دارید بترسید. روان درمانی می تواند به شما در درمان ترس از ازدواج و تعهد کمک کند. میخواهیم در ادامه به دلایل ترس از ازدواج و روش مقابله با آن بپردازیم. افرادی که به گاموفوبیا مبتلا هستند ترس از تعهد دارند. این ترس به قدری شدید است که آنها اغلب داشتن روابط طولانی مدت را غیرممکن می دانند. “گاموس” کلمه یونانی برای ازدواج است. «فوبوس» (فوبیا) به معنای ترس است.

 

علت ترس زن از مرد

یک تجربه آسیب زا با یک مرد در دوران کودکی ممکن است باعث آندروفوبیا، ترس از مردان شود. این شامل کودک آزاری، تجاوز جنسی و قلدری است. این فوبیا از مردان ممکن است در بزرگسالی ( شروع شود) ادامه یابد. هنگامی که در محیط های اجتماعی یا کاری در اطراف مردان هستید ممکن است مضطرب یا ترسیده باشید. مواجهه درمانی و CBT می تواند به شما در غلبه بر آندروفوبیا کمک کند. فرد مبتلا به آندروفوبیا اضطراب شدید یا ترس از مردان را تجربه می کند. برای برخی افراد حتی تصاویر مردان علائم فوبیای فوری را به همراه دارد. این افراد ترس از ازدواج را هم نشان میدهند و پس از درمان می‌توانند به زندگی عادی بازگردند.

 

ترس از ازدواج و تعهد

ترس از ازدواج و تعهد

 

ترس از ارتباط با دختر

طبیعی است که گاهی اوقات در مقابل دیگران احساس خودآگاهی، عصبی یا خجالتی کنیمبیشتر مردم در مواقعی که نیاز دارند این لحظات را پشت سر می گذارند. اما بعضی از آقایان از ارتباط گرفتن با دختران ترس دارند که این ترس با اضطراب همراه است و احساس خجالت یا خودآگاهی می‌تواند شدید باشد. وقتی فرد آنقدر خودآگاه و مضطرب هست که مانع از صحبت کردن یا معاشرت با زنان میشود احتمالاً بیشتر از خجالتی بودن است. این هم ممکن است یک مشکل سلامت روانی باشد که به عنوان اضطراب اجتماعی شناخته می شود (که به آن فوبیای اجتماعی نیز گفته می شود).

غلبه بر اضطراب اجتماعی نیاز به تمرین و صبر و پیگیری دارد. اما حضور یک فرد متخصص برای حمایت و راهنمایی شما مهم خواهد بود.

 

پیشنهاد مقاله: زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج

فواید ازدواج

ازدواج و ایجاد تعهد دو نفر به یک دیگر دارای فواید زیادی است که در ادامه بدان میپردازیم:

  • دوری از انزوا
  • بهبود شرایط جسمانی
  • افزایش امید به زندگی
  • تجربه صمیمیت و عشق
  • تعهد و مسئولیت پذیری
  • فرزند آوری و بقای نسل
  • ایجاد خانواده

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره و مشاوره پزشکی آنلاین را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

تشخیص ترس از ازدواج یا گاموفوبیا

اگر به گاموفوبیا یا ترس از ازدواج مبتلا هستید ممکن است این علائم فیزیکی را زمانی که به تعهد به شخص دیگری فکر می کنید، تجربه کنید:

  1. لرز
  2. سرگیجهو سبکی سر
  3. تعریق بیش از حد ( هیپرهیدروزیس)
  4. تپش قلب
  5. حالت تهوع
  6. تنگی نفس
  7. لرزیدن یا لرزش
  8. ناراحتی معده یا سوء هاضمه

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از ارزیابی سلامت روان برای تشخیص گاموفوبیا استفاده می کنند. آزمایش خاصی برای تشخیص گاموفوبیا وجود ندارد. پزشک از شما در مورد علائم، سابقه سلامت روان و اینکه آیا فوبیای دیگری دارید می پرسد. آنها ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان که در فوبیا و اختلالات اضطرابی متخصص است ارجاع دهند.

 

تشخیص ترس از ازدواج

تشخیص ترس از ازدواج

 

درمان ترس از ازدواج یا Gamophobia

درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی روان درمانی (درمان با کفتگو) به بسیاری از افراد کمک می کند تا بر فوبیای تعهد غلبه کنند. CBT به علت اساسی افکاری که باعث ترس شما از تعهد می شوند می رسد. یک متخصص سلامت روان به شما کمک می کند این ادراکات منفی را به ادراکات مثبت در مورد تعهد و ازدواج تغییر دهید. شما همچنین یاد می گیرید که چگونه با عزیزان خود در مورد این فوبیا به بهترین شکل ارتباط برقرار کنید. همچنین ممکن است درمان حساسیت زدایی سیستمیک دریافت کنید. این نوع مواجهه درمانی به اکثر افراد کمک می کند بر اختلالات فوبی خاص غلبه کنند.

 

پیشنهاد ویژه: اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

چه کسانی در معرض خطر گاموفوبیا هستند؟

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت مرزی (BPD) ممکن است به دلیل ترس شدید از رها شدن یا طرد شدن از تعهد اجتناب کنند. آنها همچنین تمایل به مشکلات اعتماد دارند.

سایر عوامل خطر برای گاموفوبیا عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی: بزرگ شدن با والدین یا عزیزی که دارای فوبیا یا اختلال اضطرابی است ممکن است شما را به سمت ترس های مشابه یا مشابه سوق دهد.
  • جنسیت بیولوژیکی: افرادی که در بدو تولد زن تعیین می شوند (DFAB) بیشتر از افرادی که در بدو تولد مرد هستند (DMAB) به اختلالات فوبی خاص مبتلا می شوند.به عبارتی زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان در این نوع فوبیا قرار دارند.
  • ژنتیک: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که افراد خاصی دچار تغییر ژن (جهش ژنی) می‌شوند که خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی یا فوبیکی را در آنها افزایش می‌دهد.

 

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج چقدر شایع است؟

سخت است که دقیقاً بدانید چند نفر دارای فوبیای خاص مانند گاموفوبیا (ترس از تعهد و ازدواج) هستند. بسیاری از افراد ممکن است این ترس را در خود نگه دارند یا ممکن است بروز ندهند که آن را دارند. از هر 10 بزرگسال، 1 نفر و از هر 5 نوجوان، 1 نفر در مقطعی از زندگی خود با یک اختلال فوبیای خاص مواجه می شوند.

 

سخن پایانی

بسیاری از مردم هنگام وارد شدن به یک رابطه متعهدانه شک دارند اما برای افراد مبتلا به گاموفوبیا ترس می تواند فلج کننده باشد. این می تواند شما را از پیشرفت در یک رابطه یا ایجاد پیوندهای صمیمی با دیگران باز دارد. اگر استرس را تجربه کرده اید، گاموفوبیا ممکن است راهی برای محافظت از خود در برابر احساس دوباره آن درد باشد. یک متخصص روانشناسی می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که این ترس را رها کنید. با گذشت زمان می توانید در یک رابطه متعهد باشید.

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر هانیه بابایی

هانیه بابایی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مهدی صفائیان فر

مهدی صفائیان فر

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر میترا سجادیان

میترا سجادیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر مریم شجاعیان

مریم شجاعیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه غواص معانی

فاطمه غواص معانی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سیده کبری میر بهرسی

سیده کبری میر بهرسی

روانشناسی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شمسی مبشری نیا

شمسی مبشری نیا

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر زینب قاسمیان

زینب قاسمیان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رویا قشقاییان

رویا قشقاییان

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر فاطمه ضیافر

فاطمه ضیافر

روانشناسی شخصیتی

تصویر دکتر سارا سهرابی

سارا سهرابی

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر حمیده قاضی مزرعه

حمیده قاضی مزرعه

روانشناسی بالینی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pr0.1994.74.3.859?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
  2. https://www.apa.org/ptsd-guideline/patients-and-families/exposure-therapy
  3. https://www.merckmanuals.com/home/mental-health-disorders/anxiety-and-stress-related-disorders/specific-phobias?autoredirectid=22113

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.