روانشناسی

فوبیای ترس از کثیفی و راه های مقابله با آن

فوبیای ترس از کثیفی و راه های مقابله با آن

مشاوره آنلاین روانشناسی

این وسواس و یا ترس بیمارگونه (فوبیا) از کثیفی میتوان به صورتی آزاردهنده باشد که زندگی فرد را مختل کند. شستشو در این اختلال به وضوح دیده میشود. و تنها شستشو باعث ناراحتی نمیشود بلکه مشغولیت ذهنی که از نشستن یا ترس از کثیفی به سراغ فرد می آید بسیار آزاردهنده میتواند باشد. شما میتوانید با مراجعه به مشاوره آنلاین روانشناسی انواع فوبیا رو بشناسید و علت و درمان را شناسایی کنید و اقدام کنید. در ادامه مطلب به فوبیای کثیفی میپردازیم و بیشتر با این اختلال آشنا میشویم.

فوبیا

فوبیا عبارتند از ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا یک وضعیت خاص. محرک های فوبیا زا معمولا ترس بسیار شدیدی ایجاد میکنند و به همین دلیل افراد فوبیک برای اجتناب از آنها استراتژی های به کار می برند تا احتمال مواجه شدن با محرک ها را به حداقل برسد. افراد دارای فوبیا معمولا می دانند که ترس آنها از یک موقعیت بیش از حد زیاد یا غیر منطقی است اما مجموعه ای از باور های فوبیک ایجاد کرده اند که ظاهراً ترس آنها را در کنترل دارد.

امروزه بسیاری از روش های درمان فوبیا که  صورت میگیرد باورهای غلط را به چالش میکشد و آنها را با افکار بهتری جایگزین میکند که نزدیک شدن به محرک های فوبیا زا و مواجهه با آنها را تشویق و تقویت میکند.

 

پیشنهاد مقاله: انواع فوبیا 

میسوفوبیا

فوبیا ها انواع مختلفی دارند که در ادامه میخواهیم به میسوفوبیا که یکی از رایج ترین فوبیا هاست بپردازیم. میسوفوبیا هم به معنای ترس و هراس از وجود آلودگی (خاک، میکروب، باکتری، کثیفی و….) این ترس به حدی است که باعث فلج شدن زندگی فرد میشود. در میسو فوبیا رفتارهای وسواس گونه به وضوح مشاهده میشود.

 

میسوفوبیا

میسوفوبیا

 

 علائم ابتدایی میسوفوبیا :

  • شستشوی چند باره دستها در روز حتی تا پنجاه مرتبه هم امکان انجام این رفتار وجود دارد.
  • توجه زیاد به وجود خاک
  • تمرکز به بوی بدن
  • ترس از وجود میکروب و باکتری
  • ترس از بیمارشدن به واسطه وجود میکروب، گرد و خاک و کثیفی
  • ترس از هر چیزی که امکان دارد آلوده باشد
  • شستشو دائم محیط اطراف برای تمیز شدن از آلودگی
  • سعی میکنند به وسایلی که دیگران دست زده اند دست نزنند.

دلایل این فوبیا به شرح زیر است:

  1. وراثت
  2. تجربیات مخرب گذشته
  3. آموزش حساس و دقیق در مورد پاکیزگی
  4. داشتن والدین این چنینی
  5. تجربه بیماری در اثر آلودگی

 

یکی از جذابیت‌های اپلیکیشن از پزشک این است که بیمار امکان دریافت مشاوره با متخصص روانشناسی را داشته، و با استفاده از این خدمات می‌توانند بدون اتلاف وقت، با صرف هزینه کم‌تر، و بدون نیاز به تحمل شلوغی مطب به صورت کاملا آنلاین ازپزشک مورد نظر خود به راحتی مشاوره رایگان دریافت نمائید و یا ویزیت شوید. برای استفاده از این خدمات ارزشمند کافی است اپ ازپزشک را نصب کرده تا از تمامی خدمات مخصوص بیماران بهره‌مند شوید.

 

ترس از کثیفی

وجود مقداری ترس در وجود همه ی ما لازمه ی ادامه ی زندگیست. اگر ترسی در وجود ما نبود بدون هیچ نگرانی از بلند ترین نقاط به پایین میپریدیم و یا بدون هیچ ترسی به وسط خیابان میپریدیم. ترسها نگهدارندگان ما در مواقع خطر هستند. اما گاهی اوقات زیاده روی در بعضی از ترس ها نه تنها به ما کمک نمی‌کنند بلکه باعث آشفتگی  و اختلال در زندگی ما میشوند، شما میتوانید در مورد ترس‌های خود با مشاور صحبت کنید و علل آنها را جویا شوید. امکان دارد افراد در زندگی ترس از خیلی چیز ها را تجربه کنند مانند: ترس از تاریکی، ترس از حیوانات، ترس از حشرات، ترس از بیماری ، ترس از ارتفاع، ترس از صدای بلند، فوبیا نقطه، ترس از شلوغی…. ترس از کثیفی یا آلودگی یکی از شایعترین نوع ترس هاست که با شستشو دنبال می‌شود.

با اجتناب از شی فرضا آلوده همراه است. شی ترساننده غالبا چیزی است که اجتناب از آن ممکن نیست مثل: ادرار، مدفوع، میکروب ها، گرد و غبار اگر درمان نشود امکان تبدیل به وسواس را دارد. بهترین کار مراجعه به موقعی مشاوره آنلاین روانشناسی برای افرادی که ترس  روی زندگی آنها تاثیر گذاشته است. اگر این ترس مهار نشود امکان دارد فرد از فرط شستشو پوست دستهای خود را زخم کند یا از ترس میکروب یا فوبیای زخم قادر به ترک خانه نباشد و این روند میتواند شروع کننده ی بسیاری از اختلالات مانند: انزوا، افسردگی، دوری گزینی و…. باشد.

 

فوبیا

فوبیا

وسواس

این بیماری مثل مهمان ناخوانده ای است که کنگر خورده و لنگر انداخته. وسواس به ذهن فرد یورش می آورد و باعث میشود او معذب، مشوش، مضطرب، عصبی وگاهی هراسان شود. . وسواس خود را به سه شکل نشان میدهد:

  1. افکار: افکار وسواسی کلماتی هستند که دائم در ذهن شما زنگ می زنند و تکرار می‌شوند. برای مثال: اگر شی کثیفی را لمس کنید، ممکن است این فکر در ذهنتان دائم تکرار شود: اگر همین حالا دستم را نشویم حتما مریض خواهم شد.
  2. ترس: ترس های وسواس عبارتند از احساسات، انگیزه های ناگهانی، یا نگرانی هایی درباره ی این موضوع که مبادا کاری نابجا ، ناشایست، یا ما مطلوب انجام دهید.
  3. ایماژ: یا تصویر ذهنی. اینها تصاویری ناخوانده و هستند که در ذهنتان شکل می‌گیرند و معمولا صحنه های پر خشونت، ترسناک، عجیب و غریب و نامطلوب را نشان میدهند.

 

پیشنهاد ویژه: درمان اختلال شخصیتی وسواسی جبری

 

 

تصویر دکتر فرح جعفری

فرح جعفری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فهیمه نیک بخش

فهیمه نیک بخش

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمیرا پوراکبرسجادی

سمیرا پوراکبرسجادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهسا عطار حسینی

مهسا عطار حسینی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سعیده جلالی نسب

سعیده جلالی نسب

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر پریا سلطانی

پریا سلطانی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر رقیه غلامی

رقیه غلامی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سمانه سیف یان

سمانه سیف یان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مریم اشعری

مریم اشعری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر فاطمه فولادی

فاطمه فولادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی مرادی

مهدی مرادی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علی اردشیری

علی اردشیری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر سحر بهروزیان

سحر بهروزیان

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر شقایق اسماعیلزاده اسکویی

شقایق اسماعیلزاده اسکویی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب شهبازی چناری

زینب شهبازی چناری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر محدثه قاسمی

محدثه قاسمی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر علیرضا فرهاد غیبی

علیرضا فرهاد غیبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر مهدی رجبی

مهدی رجبی

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زهرا صابری

زهرا صابری

روانشناسی عمومی

تصویر دکتر زینب ذاکر زاده

زینب ذاکر زاده

روانشناسی عمومی

منابع علمی این مطلب

  1. خلاصه روانپزشکی کاپلان-سادوک فصل شانزدهم
  2. اختلالات اضطرابی DSM5فصل پنجم
  3. اختلالات وسواسی- اجباری DSM5 فصل ششم
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.